Inloggen
SOLO - ID 6042

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Spar deck
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Wigham Richardson & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 352
Launch Date: 1899-00-00
Delivery Date: 1899-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Wigham Richardson & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22,37 x 62-42
 
Gross Tonnage: 3553.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2275.00 Net tonnage
Deadweight: 5200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 332.9 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 44.1 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 28.1 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-02-00 SOLO
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSML

Date/Name Ship 1912-10-02 DJEBRES
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMFS

Date/Name Ship 1922-02-23 KRANO
Manager: Hubert Kranen, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Hubert Kranen, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1924-09-00 RAFFAELO
Manager: D. Tripcovich & Ci., S.A. di Navigazione, Rimorchi e Salvataggi, Trieste, Italy
Eigenaar: D. Tripcovich & Ci., S.A. di Navigazione, Rimorchi e Salvataggi, Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy

Ship Events Data

1911-09-30: Het vrachtschip ss. 'Solo' van de Rotterdamsche Lloyd, op weg van Rotterdam naar Nederlands-Indië, loopt aan de grond op het strand bij Monster na uit het roer gelopen te zijn als gevolg van zware grondzeeën en de inmiddels tot orkaankracht aangewakkerde wind. Pogingen tot ankeren zijn tot mislukken gedoemd. De bemanning kan na de stranding door de strandroeireddingboot van het station Ter Heijde (NZHRM) worden gered en van boord worden gehaald. Het schip kwam eerst 17 maart 1912 weer vlot. Het werd voor herstel naar Rotterdam gesleept en lag daar tot september 1912 in reparatie. Verdoopt tot DJEBRES vertrok ze op 20 october 1912 weer naar Java.
1935-00-00: Final Fate:
De RAFFAELO arriveerde op 25 december 1934 op haar laatste reis te Venezia, Italië, waar zij in 1935 werd gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Gantvoort, W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Houten, H.C.M. van
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De 'Solo' in de haven van Tji Donan op Java.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De 'Solo' op 30 sept. 1911 gestrand nabij Ter Heijde.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Djebres' 1899 (ex 'Solo') - Brand in lading copra; foto: Rotterdam april 1914.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het schip als DJEBRES, foto vermoedelijk tussen 1919 en 1922.
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NRC 180312
Gisteren is het dan toch eindelijk gelukt de SOLO vlot te brengen en naar Rotterdam te slepen. Op het strand bij Terheijden zit geen ijzeren gevaarte meer, dat aan de storm van 30 september herinnert. Weinig heeft het echter gescheeld, of de dag van gisteren had, in plaats van één schip dat vertrok, er drie op het zand gezien.
De BUFFEL, die de zandplaat weggezogen had, die een vorige maal het afbrengen verhinderde, moest de nacht van vrijdag op zaterdag buiten blijven, omdat de kleine TRITON, die de zandzuiger naar Terheijden gesleept had, wegens de hoge zee geen kans zag om hem buiten te brengen. De bemanning bracht een bange nacht door; het vaartuig zat vlak voor de kop van een lange pier en geweldig sloeg het water over het dek. Had het anker niet gehouden, de BUFFEL zou op de wal gezet zijn. Zaterdag kwam de WODAN te hulp, maar kreeg een tros in een rad, het anker hield niet dadelijk en met een aardige snelheid liep de boot naar de pier. Gelukkig pakte eindelijk het anker, de tros werd uit het rad gehaald en een paar uren later lag de BUFFEL behouden in de Waterweg.
De SOLO was, zoals we reeds gemeld hebben, zaterdag een 70 meter zeewaarts getrokken; 's nachts lukt het om het eigen anker binnen boord te brengen en nog een 50 meter naar voren te komen.
De zondag bracht een rustige zee, weinig branding en slechts hier en daar in de verte een witte kop. Toch kwam al een paar uur voor hoogwater beweging in het schip en terwijl de OOSTZEE, GOUWZEE, WODAN en ROZENBURG, van de firma L. Smit & Co., nader stoomden, lag het zo nu en dan zelfs even te stampen. Voorop rammelde de winch, elk bootje in de lijnen dadelijk inpalmend, meer dan een paar centimeter per keer schoot het schip echter niet op. Daar kwam een hoge golf en plotseling kwam er schot; de SOLO raakte los uit de geul, zwaaide 90˚ om en was vlot.
De bergingsmaatschappij had tot dusver nooit reden gehad om over overmaat van geluk te klagen, maar van het ogenblik van vlot zijn af liep alles prachtig. Het binnenhalen van de lijnen, het vastmaken van de boten, het ging vlug en om half twee nam de SOLO met drie dreunende stoten op de stoomfluit afscheid van Terheijden, waar op de duinen een dichte menigte het schip zag vertrekken. Voorop stoomden de GOUWZEE en OOSTZEE, terwijl achteraan de WODAN stuurde. Het water was kalm en met een tamelijke vaart koerste men naar de Hoek. Slingeren deed het schip slechts weinig, hoewel het roer- en schroefloos was en geen water in had, alleen lag het een 10 graden slagzij.
Om half drie voer men de Waterweg binnen; daar werd de orde van schepen veranderd. De OOSTZEE bleef voorop, de WODAN achter, maar de GOUWZEE en de ROZENBURG kwamen langszij en, zoals een kreupele,die op krukken steunt, ging de SOLO naar Rotterdam, zigzag, dan naar links, dan naar rechts afdrijvend, om telkens door de WODAN weer in de juiste richting getrokken te worden.
De vaart op de Waterweg van het stuurloze ijzeren gevaarte, vol roest, verveloos , het dek bezet met lijnen, trossen, katrollen, met zijn ontredderde verschansing, had soms toch iets van een zegetocht. Aan de Hoek stond een grote menigte, die wuivend groette; een vlaggensein bracht een  gelukwens over en driemaal daalde de driekleur als groet. Te Maassluis, waar de kantoren van de bergingsmaatschappij gevestigd zijn en waar de bevolking de lotgevallen van de SOLO met grote belangstelling gevolgd had, stonden de hoofden zwart van zwaaiende en wuivende mensen. De verdere tocht liep kalm; Vlaardingen, Pernis, Schiedam, de Lloyd-gebouwen werden gepasseerd; de laatsten gegroet.
De grote sleepboten werden ondertussen vervangen door twee kleinere, die de SOLO, na heel veel draaien en trekken, om even zes uur op haar plaats van bestemming brachten: Aan de Parkkade, langszij het stoomschip YRSA.
De SOLO was na een afwezigheid van 5 maanden en 17 dagen weer te Rotterdam teruggekeerd. Vanmorgen is het schip in het Gemeente-Droogdok gezet.

RN 190312
De Java-boot SOLO, in de nacht van 30 september op 1 oktober 1911 gestrand bij Monster, is zondagmiddag vlot gekomen en de Nieuwe Waterweg te halfdrie binnengesleept. De boot had ligplaats genomen aan de Parkhaven. Hedenochtend 9 uur is zij in het gemeentedok Maashaven opgenomen voor onderzoek van de experts.

NRC 100612
Rotterdam, 10 juni. Wij vernemen dat het stoomschip SOLO weer afdoende aan Wilton’s werf alhier zal worden gerepareerd en dat het het voornemen is het stoomschip weer in de geregelde vaart te brengen. (Het stoomschip SOLO strandde tijdens de hevige storm van 30 sept. 1911 uitgaande naar Batavia ter hoogte van Monster en kwam eerst 17 maart daarop volgende vlot en alhier binnen. Bij expertise is gebleken, dat de SOLO door die stranding een schade van ongeveer NLG 120.000 had geleden).  

NRC 190812
Rotterdam, 19 augustus. Het stoomschip SOLO, dat de 30e september van het vorig jaar bij Ter Heide op het strand liep en 17 maart daaraanvolgende vlot kwam, is nu zo goed als geheel aan Wilton’s werf gerepareerd. Morgenmiddag verlaat dit stoomschip het dok. Onder de naam DJEBRES vertrekt dit stoomschip begin oktober van hier naar Hamburg, om op 8 oktober vandaar de reis naar Indië voort te zetten. Het stoomschip zal gevoerd worden door kapt. H.C.M. van Houten.