Inloggen
SOLO - ID 6042


Kroniekberichten

Datum 30 oktober 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

(Geen plaats en datum) Het stoomschip MALANG, gebouwd bij Wigham Richardson & Co te Walker-on-Tyne voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd en bestemd voor de vrachtvaart tussen Rotterdam en Nederlands Indië, werd gisteren met het beste gevolg te water gelaten. De afmetingen zijn 333 x 44 x 31 voet. De machines van 1600 I.P.K. zijn van het triple-expansie systeem en in staat het schip een vaart van ruim 10 mijl te geven. Behalve de MALANG is nog in aanbouw een zusterschip, dat onder de naam SOLO in de vaart gebracht zal worden. De MALANG vertrekt half december naar Nederlands Indië.

Afbeelding
Datum 29 januari 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 28 januari. Van de werf der firma Wigham Richardson te Newcastle-on-Tyne werd heden met het beste gevolg te water gelaten het voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd aldaar gebouwde stoomschip SOLO, bestemd voor de vrachtvaart tussen Rotterdam en Nederlands-Indië. Afmetingen en inhoud van dit stoomschip zijn geheel gelijk aan die van het stoomschip MALANG, dat op dezelfde werf is gebouwd.

Afbeelding
Datum 16 maart 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Londen, 14 maart. Het door de firma Wigham Richardson & Co voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd te Newcastle on Tyne gebouwde stoomschip SOLO heeft 11 dezer voor de mond der rivier de Tyne de proeftocht met het gunstigste gevolg volbracht. De machine werke uitstekend. Het stoomschip is lang 333 en breed 44 Engelse voet en heeft twee masten. Na afloop van de proeftocht vertrok het stoomschip, dat in de hoogste klasse van Veritas is opgenomen, onder bevel van kapt. Engelsman naar Rotterdam, alwaar het 13 dezer arriveerde.

Afbeelding
Datum 26 januari 1900
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Het stoomschip SOLO, op reis van Java naar Rotterdam, is gisteren vertrokken van Alexandrië naar Rotterdam, gesleept door de sleepboot ZWARTE ZEE.

Afbeelding
Datum 14 februari 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 februari. Volgens telegram van Lloyd’s passeerde het stoomschip SOLO, van Java naar Rotterdam, gesleept door de ZWARTE ZEE, heden Gibraltar. Alles wel.

Afbeelding
Datum 01 maart 1900
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden aangekomen te Rotterdam van Alexandrië het stoomschip SOLO, gesleept door de ZWARTE ZEE.

Afbeelding
Datum 04 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De Rotterdamsche Lloyd in 1899. Blijkens verslag over 1899 hebben de reizen van de stoomschepen van de Rotterdamsche Lloyd in de vaart op Indië een voordelig saldo opgeleverd van NLG 1.308.680,03. Daarbij kwam als onverdeeld saldo uit 1898 NLG 2.940,92; zodat de bruto winst NLG 1.311.620,95 beloopt (tegen NLG 1.075.430,46 in 1898). Hiervan gaat af: voor afschrijving op de boten NLG 723.671,43 (tegen NLG 536.959,69); idem op de gebouwen NLG 10.314,92 (tegen NLG 9850); voor het nadelig saldo van de interestrekening NLG 11.111,84 (tegen NLG 11.492,35); voor het ondersteuningsfonds NLG 20.000 (tegen NLG 10.000); voor commissarissen krachtens art. 22 van de statuten NLG 4.500 (evenveel) en voor bedrijfsbelasting NLG 13.125 (tegen NLG 12.187,50); dus in het geheel NLG 782.923,19 (tegen NLG 584.989,54), zodat er een saldo ter verdeling blijft van NLG 628.897,76 (tegen NLG 400.440,92 over 1898). Zoals wij reeds gemeld hebben stelt het bestuur voor, daaruit een dividend uit te keren van 10½% dit is NLG 52,50 per aandeel van NLG 500). Verleden jaar beliep de uitkering 9¾ % (NLG 39,75 per aandeel). De stoomschepen hebben in 1899 naar Java 27 uit- en thuisreizen in de veertiendaagse maildienst gedaan en 6 reizen met de cargaboten. De SOLO in februari afgeleverd, brak in december de tunnelas en moest van Alexandrië herwaarts gesleept worden. De SINDORO (nu nog op de balans staande als in aanbouw) aanvaardt de 7e dezen haar eerste reis. De ARIADNE en SENIOR zijn tot de balanswaarde verkocht. Van het type BOGOR heeft de maatschappij twee vrachtboten besteld bij Blohm en Voss te Hamburg, voor levering in januari en februari 1901. Het vernieuwings- en reservefonds beliep ad 31 december 1899 NLG 114.851,07 dit is evenveel als een jaar te voren. Het ondersteuningsfonds is van NLG 30.354,91 geklommen op NLG 51.763,82; voor onderstaand aan personeel werd NLG 2.890 uitgegeven: het fonds sloot op NLG 48.873,82. De aan premies op eigen schepen en op die va andere maatschappijen geboekte sommen vormden NLG 189.394,04 (tegen NLG 178.039,70 in 1898); voor betaalde schades en restituties ging daarvan NLG 53.495,22 (tegen NLG 91.717,69) af en wegens premies van op ultimo december nog lopende risico’s NLG 74.033,60 (tegen NLG 67.665,10), samen NLG 127.528,82 (tegen NLG 129.382,79); het assurantiefonds bedraagt dientengevolge op ultimo december NLG 481.339,92 tegen NLG 419.474,70 een jaar te voren. Van de 4% obligatielening is nog NLG 1.2 miljoen in omloop. De algemene vergadering van aandeelhouders 19 april heeft, behalve de vaststelling van de balans, een commissaris te benoemen. Als zodanig is Mr. M. Mees aan de beurt van aftreden, doch herkiesbaar.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Swinemünde, 17 oktober. De gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip SOLO, van Christmas Island hier aangekomen, rapporteert bij het Laaland aan de grond te hebben gezeten, doch het stoomschip werd afgesleept. Het heeft enige lekkage aan het voorschip.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 19 oktober. Het Nederlandse stoomschip SOLO, dat bij Laaland aan de grond heeft gezeten, had 4600 ton fosfaat geladen voor de Union, fabriek van chemische produkten. Na een deel der lading te Swinemünde te hebben gelost, is het stoomschip gisterenavond bij bovengenoemde fabriek te Glienken aangekomen.

Afbeelding
Datum 11 november 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 november. Het Nederlandse stoomschip SOLO heeft schade aan de bodem. Verscheidene platen moeten door nieuwe worden vervangen.

Afbeelding
Datum 08 februari 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 7 februari. Het van Calcutta naar Londen bestemde Engelse s.s. GOORKHA en het van Rotterdam naar Batavia bestemde Nederlandse s.s. SOLO zijn in het Suezkanaal bij mijlpaal 78 met elkaar in aanvaring geweest. Eerstgenoemd stoomschip werd daardoor licht beschadigd. Men gelooft dat ook de SOLO een weinig schade heeft bekomen. Het geval schijnt zeer onbelangrijk te zijn, aangezien dit stoomschip reeds de 5e van Suez vertrok en bij de rederij van een aanvaring niets bekend is.

Afbeelding
Datum 28 september 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 september. Vermoedelijk door broeiing ontstond hedenavond omstreeks 7¼ uur brand in een partij zakken copra, deel uitmakende van de lading van ruim 3 aan boord van het stoomschip SOLO van de Rotterdamsche Lloyd, heden uit Oost-Indië alhier aangekomen en ligplaats hebbende aan de Lloydkade. De brand, die zich in den beginne vrij ernstig liet aanzien, werd door het personeel van de Rotterdamsche Lloyd onder het oppertoezicht van de heer J.S. Brouwer, de inspecteur der maatschappij, geblust met gebruikmaking van twee slangen op het terrein aanwezig en van de stoompomp van het schip zelf. Mede waren ter plaatse de stoomboten HAVENDIENST 3, RIJNHAVEN en MAASWERKEN, onder het bevel van de havenmeester, de heer L.J.H. Willinge, terwijl behalve de reddingsbrigade ook uitrukten de spuiten 26, 33, 31, 32, 35 en 28, van welke spuiten op last van de brandmeester, de heer B.A.J. Mes, het eerst van de vrijwillige brandweer ter plaatse, spuit 26 in reserve gehouden werd. Ook de hoofdman, de heer H.E. van IJsendijk Hzn was aanwezig, doch geen van de aangerukte spuiten behoefde hulp te verlenen.

Afbeelding
Datum 14 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Het van Batavia naar hier bestemde Nederlandse stoomschip SOLO is met gebroken schroefas, door het van Poti komende Engelse schip SALIENT, te Vigo binnengesleept. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE vertrekt hedenavond van hier naar Vigo, om het stoomschip SOLO naar hier te slepen.

Afbeelding
Datum 20 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 juni. Het Nederlandse stoomschip SOLO, door het Engelse stoomschip SALIENT met defecte schroefas te Vigo binnengesleept, vertrok gisteren gesleept door de Nederlandse sleepboot NOORDZEE van daar naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 07 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Heden kwam voor de zaak van het stoomschip SOLO, kapt. Ruhaak, van de Rotterdamsche Lloyd.
Het eerst werd gehoord de gezagvoerder. Deze verklaarde, dat het schip 19 februari 1910 voltrokken was van Rotterdam naar Indië. Voor het vertrek waren de experts Bouman en Van der Mark aan boord geweest. De heenreis ging zonder mankement. Op de terugreis viel ook niets bijzonders voor, behalve het breken van een condensor. In de Middellandse Zee, tijdens het breken van de schroefas op 13 juni, te 09.20 v.m. op 41 graden 5 minuten N.B.
De gezagvoerder was in de kaartenkamer.
De 3e stuurman Jansen was op de brug. De 1e stuurman, die ook de wacht had, was eveneens in de kaartenkamer. De matroos Dijker was roerganger. De gezagvoerder voelde iets als een stoot. De eerste officier was kort te voren nog op de brug gezien. De
gezagvoerder ging naar beneden en sloot de stoomafsluiter aan stuurboord af. De 1e machinist deed hetzelfde aan bakboord. Met de 1e machinist ging de gezagvoerder in de tunnel en toen bemerkte hij, dat de schroefas afgebroken was bij de flens. De as draaide toen nog. Op 18 december 1906 wat een nieuwe as ingebracht. Dat in oktober 1905 ook een nieuwe as zou zijn ingebracht, is getuige onbekend. Scheepsraad werd gehouden en besloten naar Vigo te gaan, waar scheepsverklaring werd afgelegd. Er werd geseind om een sleepboot en toen is het schip door de sleepboot SOLLENT afgehaald. Vervolgens werd gehoord de 1e officier Kuimans. Deze verklaarde om 8 uur op wacht te zijn gekomen. Hij was, toen het ongeval plaats had, echter nog niet op de brug geweest. Getuige stond met de kapitein, de 2e en de 4e officier in de kaartenkamer. Zijn verklaring komt overigens overeen met die van de kapitein. De schroefas wat op één plaats, de schroefaskoker op 3 plaatsen gebroken. Er was geen rif of iets dergelijks te zien. Uitkijk was er niet, omdat het dag was.
De heer V.d. Mark, expert bij de scheepsinspectie te Rotterdam, gaf inlichtingen omtrent de expertise, die in het dok plaats had. Getuige had het materiaal van de as gehouden voor ijzer. Naar zijn mening is de breuk niet ontstaan door een fout in de as zelf. Dit had getuige anders moeten zien. Vermoedelijk werd zij veroorzaakt door slaan op een voorwerp onder water. De breuken in de koker corresponderen met die in de as zelf. Drie bladen van de schroef waren stuk, één slechts heel weinig beschadigd. De steven is nergens door de bladen geraakt.
De heer B. Wilton, scheepsbouwer te Rotterdam, gaf inlichtingen omtrent het inbrengen van de as. Dit geschiedde in december 1906. De as was van Siemens Martens staal. Getuige schrijft de breuk toe aan een van buitenaf komende oorzaak. De as is in mei 1909 nagezien en opnieuw ingebracht. De as gaf geen blijk ook na de breuk niet, van corrosie. De schroefbladen heeft getuige na de breuk niet gezien.
De heer Van Veen, expert van Veritas, legde verklaring af omtrent de laatste (tweede) survey in 1907. Getuige zag de as in 1906 en 1909. Op het certificaat staat, dat het is een stalen as; vergeleken bij een andere stalen as, was het metaal echter iets grover. Getuige houdt de as evenwel voor een uitmuntende as. Getuige acht dan ook uitgesloten, dat de oorzaak van de breuk lag in de as zelf.
Het is een mooie lange gave breuk, Getuige schrijft de breuk hieraan toe, dat de schroef ergens tegen heeft geslagen. De SOLO stond evenals het merendeel van de schepen van de Rotterdamsche Lloyd onder controle van Veritas.
De 1e machinist Vreeze, vervolgens als getuige gehoord, hield de as eveneens voor een zeer goede. Getuige had zich bij het ongeval onmiddellijk naar de tunnel begeven en met de kapitein een onderzoek ingesteld. Getuige had het waterdichte schot laten vallen en zich spek en werk laten brengen om een voorlopige voorziening te maken.
Ook buitenboord werd door getuige met de kapitein een onderzoek ingesteld. Te Vigo werd een duiker bij het schip gehaald en is er iemand van Veritas aan boord geweest. Daar is het schip voorlopig gerepareerd. Op weg naar Vigo is geen water gemaakt. De mening van deze getuige is ook, dat het schip ergens op gestoten heeft.
Dat de as vanzelf zou zijn gebroken, geloofd getuige niet. Hij wordt in zijn mening gesterkt door de schok, die hij voelde en omdat de bladen even na de stoot langzaam draaiden. De kapitein nader ondervraagd, verklaart onmiddellijk achteruit te hebben gekeken over het hek, doch niets te hebben gezien. Ook de 3e stuurman heeft tot de kapitein gezegd, dat hij niets had gezien. Deze stuurman is 3 jaar bij de Maatschappij. De 3e machinist, M. de Graaf, had de wacht met de 4e machinist. Getuige voelde een zware stoot en zette de machine daarna terstond stop. De machine sloeg toen zwaar door. Onmiddellijk na de schok draaide de machine even langzamer. Voorlezing werd vervolgens gedaan van de verklaring van de matroos-roerganger, Dijker, afgelegd voor de inspecteur voor de scheepvaart. Nadat nog enkele vragen waren gesteld aan de kapitein in verband met hetgeen door de getuige was verklaard, werd het onderzoek. gesloten. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 09 juli 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed heden uitspraak in de vroeger behandelde zaak van het ongeval, overkomen aan het stoomschip SOLO, van de Rotterdamsche Lloyd, gezagvoerder H.G. Ruhaak. De SOLO kreeg op 30 juni, op de thuisreis van Nederlands Oost-Indië, in de Atlantische Oceaan op 41°05' N.B. en 09°15' W.L., op 40 mijlen afstand van de Portugese kust, een hevige schok, waarna bleek dat de schroefas op drie plaatsen gebroken was en het schip daardoor water maakte. Het schip werd naar Vigo gesleept en vervolgens naar Rotterdam, waar het 26 juni behouden binnen kwam.
De Raad wijst er op dat de zeekaarten niet aangeven, dat ter plaatse zich een rif bevindt; constateert dat het helder weer met een goed gezicht was en dat gezagvoerder en ondergeschikten geen voorzorgen hebben nagelaten om het schip veilig over zee te brengen en tevens dat zij niet nagelaten hebben maatregelen te treffen, die nuttig waren voor het behoud van schip en lading. Voorts wordt vastgesteld dat de ramp niet te wijten is aan de ondeugdelijkheid van de schroefas, doch aan het feit dat de as onder water met een hard voorwerp in aanraking is geweest, waarvan aard en herkomst nog niet is vastgesteld.

Afbeelding
Datum 22 april 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 18 april. Het naar West-Afrika vertrekkende Duitse stoomschip WALBURG is in aanvaring geweest met het van Rotterdam naar Java bestemde Nederlandse stoomschip SOLO dat op de rede ten anker lag en schade kreeg aan enige steven-platen. De WALBURG bleef onbeschadigd en zette de reis voort.
(De SOLO is 20 april Vlissingen gepasseerd op de reis naar Java).

Afbeelding
Datum 06 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 6 oktober. De werkzaamheden aan de SOLO zijn begonnen. Ankers zijn uitgezet. Goed weer.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 9 oktober. Het gestrande schip de SOLO moest van zaterdag tot zondagnacht door ruw weer verlaten worden. De toestand is onveranderd. Het schip is niet lek en de lading is droog. De steiger tot lossing van de lading over land, komt morgen gereed.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 13 oktober. Twee blazerschuiten met lading ex. SOLO zijn gisteren naar hier gesleept. De lossing over de gemaakte steiger geschiedt regelmatig. Een grote hoeveelheid cement en guano is reeds gelost en in drie wagens verladen, die te Hoek van Holland in lichters worden gelost om naar Rotterdam te worden verscheept. De thans geloste lading is in volmaakt gezonde toestand.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Stranding van de SOLO.
Hedenmiddag heeft de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam een onderzoek ingesteld inzake de stranding van het stoomschip SOLO van de Rotterdamsche Lloyd op 30 september ter hoogte van Monster. Er was een groot aantal toehoorders.
Aan de scheepsverklaring, voor de kantonrechter afgelegd, ontlenen wij het volgende:
De 30e september in de middag vertrok de SOLO van Rotterdam naar Tandjong Priok met een lading stukgoederen. Alles was aan boord goed zeevast gemaakt en de deklast behoorlijk gesjord. Bij het vertrek was er een buiige lucht. Er woei een harde ongestadige wind. Toen omstreeks 4 uur de Maasmond werd uitgevaren, kwam er een hevige storm met orkaanvlagen opzetten. Op 11/2 scheepslengte voorbij de Noorderpier werd het schip door een grondzee uit het roer geslagen.
Er werd stuurboord roer gegeven, doch bijna onmiddellijk daarna werd het schip noordwaarts door een tweede grondzee naar lager wal gedreven. Beide ankers werden gepresenteerd, de machines op volle kracht gezet en noodsignalen gegeven. Niet lang duurde het, of de bakboord ankerketting brak. Te voorzien was, dat de stuurboord ankerketting het ook niet houden zou. Weldra begon het schip dan ook te stoten, kreeg veel breek-zeeën over, waardoor de boten stukgeslagen en dekschade veroorzaakt werd. De pompen konden niet meer gepeild worden. Alle leden van de bemanning waren midscheeps, vanwaar met het voorschip geen gemeenschap meer kon worden verkregen. Het schip stootte vreselijk, waaruit werd opgemaakt dat de SOLO bij Monster op 1/4 Eng. mijl uit de kust was gestrand.
Na gehouden scheepsraad werd besloten het schip te verlaten. Op de onophoudelijk gegeven noodseinen waren reddingboten gekomen, waarop de bemanning zich in veiligheid stelde. Men zag toen dat het roer was gebroken.
Het eerst werd gehoord de gezagvoerder, de heer J. Werkhoven. De voorzitter mr. Th. Pleyte wees deze er onmiddellijk op, dat het gebleken is, dat een zware barometrische depressie reeds voor het vertrek was begonnen. Blijkens het officiële weerbericht in de Nieuwe Rott. Courant stond de barometer 's nachts tevoren om 2 uur op 770, des middags 12 uur op 748, om 4 uur op739.6. Op de vraag van de president aan getuige of hij, als hij op de hoogte was geweest van deze ontzettende curve, toch vertrokken zou zijn, antwoordde hij bevestigend. Hij meende, dat hij met zijn zwaar geladen schip, hetwelk hij kende, daar hij er vroeger reeds op had gevaren, gerust kon vertrekken. Het uitwateringsmerk lag niet aan, het lag nog 2 voet boven de middenlijn. Barometrische waarnemingen zijn de nacht voor het vertrek niet gedaan. Er was geen barograaf aan boord. Te Rotterdam heeft getuige niet naar de stormsignalen gekeken.
De voorzitter wees er op, dat de stormwaarschuwingsdienst van het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut 's morgens 8 uur heeft gewaarschuwd: “Weest op Uw hoede”, om 3 uur: Storm met ZW wind, om 03.57 uur: Zware storm met NW wind.
De kapitein zei aan de waarschuwingen wel gewicht te hechten, maar ze zijn van de ligplaats van de Lloyd boten niet te zien. In de gegeven omstandigheden, gezien weer en wind en zee, was er echter voor getuige geen aanleiding geweest om niet te vertrekken. Iets anders ware het geweest, als hij een ballast schip had gehad. Met het oog op de diepgang (het schip stak 22 voet) meende getuige te kunnen varen.
Waar de plotselinge grondzeeën vandaan zijn gekomen, waardoor het schip uit zijn roer is geslagen, weet getuige niet. Hij vermoedt, dat ze door de geweldige orkaan voor de golven uit werden gejaagd. De wind regeerde met evenveel kracht als de zee. Op een gegeven ogenblik werd het uitkijkhuisje van de bakboord brug weggeslagen, waardoor getuige, die zich halverwege op de brug bevond, werd meegesleurd over het brugdek tot in de ijzeren lichters en een vrij diepe hoofdwonde bekwam.
Omstreeks 8 of 9 uur is het schip gestrand. De machinist is zolang mogelijk beneden gebleven, teneinde het elektrisch licht aan te houden.
De gehele bemanning heeft 's nachts in een gang in de midscheeps doorgebracht, waar zij het veiligst was, hoewel ze tot de borst in het water stond.
Getuige deelde daarna de bekende bijzonderheden omtrent de redding mee.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Stranding van de SOLO. (vervolg)
De heer W. Das, agent van de Nieuwe Bergingmaatschappij, directeur G. Dirkzwager Mzn., heeft om 4 uur de SOLO in zee gemeld. Zij was toen juist buiten de pier, koers NW half N. Getuige zag, dat het schip uit de koers geworpen werd en later voor zijn ankers lag. Hij heeft toen gemeld, dat de positie van het schip gevaarlijk was. Getuige weet, dat de sleepboten niet in zee konden tegen de vloed in; dat kon de grote stoomreddingboot ook niet. Te 12 uur woei er een sterke ZW wind, om 2 uur was de wind naar het westen overgegaan; om 4 uur woei er een orkaan uit het noordwesten.
De eerste machinist, daarna gehoord, verklaart dat de machine zich tot het laatste ogenblik goed heeft gehouden. Tot 8 uur heeft ze gewerkt. Reeds voor het stoten werkte de schroef, die af en toe doorsloeg, moeilijker ten gevolge van de zware zeeën. De ondervuren zijn op het laatst door het invloeiende water gedoofd; de bovenvuren werden aangehouden om het elektrisch licht aan te houden.
Getuige A. Tuk, schipper van de reddingboot bij Terheyde, deelt mee, hoe de redding in haar werk is gegaan. Men heeft de dag moeten afwachten, omdat men met de vuurpijlen het schip niet kon bereiken. Het eerste bericht, dat er een schip in nood verkeerde, kwam van de Hoek van Holland, omstreeks 6 uur. Er waren toen 6 mensen van de vaste bemanning thuis, doch er is steeds genoeg reservevolk, dat ook geregeld geoefend wordt, beschikbaar. De paarden voor de reddingboot moesten uit Monster komen; ze waren moeilijk te regeren. Het was vóór de volgende morgen volslagen onmogelijk, de boot in zee te krijgen.
De eerste stuurman, J.C. Bender doet daarna mededelingen omtrent de inspectie, waaraan hij het schip voor het vertrek heeft onderworpen. De stuurinrichting aan het dek (de stoomstuurinrichting wordt door de machinist nagezien) was goed in orde; de stuurrepen zaten goed in het kwadrant, de schalmen van de ketting konden niet vastraken. Voor 's morgens 12 uur heeft getuige geen barometrische opnemingen gedaan. Om 12 uur stond de barometer op 753 mm. Stormsignalen heeft getuige te Rotterdam niet gezien. Het vuurpijltoestel was nat geworden en is daarom niet gebruikt kunnen worden.
De kapitein verklaarde nog, dat na het breken van de bakboord ankerketting het weer inlopen van de Maasmond noodlottig zou zijn geweest; het schip zou dan zeker op de Noordpier geworpen zijn.
Het openbaar onderzoek werd hierna gesloten. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 02 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De stranding van de SOLO.
De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan in zake de stranding van het stoomschip SOLO van de Rotterdamsche Lloyd op 30 september.
De Raad is, op grond van het ingestelde onderzoek, tot de slotsom gekomen, dat de SOLO, toen zij op 30 september 1911 te 12.30 uur namiddag te Rotterdam de reis naar Java over Southampton en La Pallice aanvaarde, zeewaardig was, behoorlijk bemand, uitgerust en geschikt tot het volbrengen van de voorgenomen reis.
De bedekking van de ingang tot de stookplaats met ijzeren roosters, waarover een persenning is geschalkt, acht hij echter niet in overeenstemming met het voorschrift van artikel 2 alinea 7 van het K.B. van 22 september 1909, no. 315.
De stranding van het stoomschip in de avond van die dag op de Nederlandse kust, nabij Ter Heijde, moet worden toegeschreven aan de hevige orkaan, die te ongeveer 4 uur 's namiddags is losgebroken en welke het schip uit het roer heeft geworpen en de kettingen van de ankers, waarmee het van de kust moest worden gehouden, deed breken.

Afbeelding
Datum 07 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 6 november. Door de hevige NW wind is het stoomschip SOLO opnieuw ca. 10 meter naar de wal geslagen en ruim 2 meter achterwaarts. Het schip zelf is onbeschadigd gebleven, doch de beide steigers, gemaakt voor lossing over land, alsmede de machineloods, opgesteld op de zeedijk, zijn vernield. Hedenmiddag 5 uur sloegen de zeeën nog over het schip. Alle gemeenschap, ook de speciaal gemaakte telefonische verbinding met het schip, is verbroken. De bergers bleven echter aan boord.

Afbeelding
Datum 08 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 7 november. De positie van het stoomschip SOLO is onveranderd. De beide steigers zijn weer hersteld en de lossing wordt met kracht hervat. De zee blijft ruw.

Afbeelding
Datum 11 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 10 november. Men heeft heden getracht ankers op staaldraden uit te zetten op de SOLO. Het bergingsvaartuig STIER en de sleepboten DONAU en TITAN zijn hiermee de gehele dag bezig geweest, doch door de nog steeds onstuimige zee mislukten alle pogingen. Met het lossen van de lading gaat men nog steeds voort. De positie van het schip is onveranderd.

Afbeelding
Datum 27 november 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 27 november. Met uitzondering van twee ketels en 12 zware colli is de gehele lading uit het gestrande stoomschip SOLO gelost en naar Rotterdam vervoerd. Staaltrossen van 7 en 5 Eng. duim met zware ankers zijn uitgezet om bij gunstige getijden te trachten de kop van de SOLO om de NW te hieuwen. De toestand van het stoomschip is onveranderd.

Afbeelding
Datum 04 december 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 4 december. Men is er in geslaagd de twee zware ketels en nog 12 colli zwaar goed over zee uit het stoomschip SOLO te lossen. Het stoomschip is hedennacht 3 meter met de kop zeewaarts gehieuwd. Nu heeft het stoomschip geen slagzij meer.

Afbeelding
Datum 04 februari 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De SOLO ligt niet meer evenwijdig met de kust. Dirkzwager’s Bergingsmaatschappij heeft de laatste tijd vooral, nu de wind eindelijk weer eens gunstig was voor het doel, hard gewerkt aan de bevrijding van het gestrande schip. De kop is wel vijftig meter omgetrokken en het schip is enige meters vooruit gekomen. Donderdag was de wind zo gunstig, dat men alle hoop had, het de volgende dag een heel eind te zullen brengen, maar jawel. Omstreeks twee uur, toen het hoog water was, stond er een stuk water minder dan de dag tevoren. De wind was omgelopen, joeg het water, het zo hoog nodige water, terug en maakte dat er niets gebeuren kon. Aan boord komen ging niet meer. Daar zaten, hoog en droog, de gasten van de heer Dirkzwager tot een uur of zes veilig opgeborgen. Voordat er van aftrekken van het schip iets komen kan, moet het nog dertig meter om.

Afbeelding
Datum 07 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Gisteren zou de SOLO dan eindelijk los komen; dinsdag was het gelukt het schip een 50 meter naar voren te halen en men rekende dat het, met een beetje gunstige wind en wat zee, bij een volgende maal hoog water wel vlot zou komen. De belangstelling was gisteren dan ook ongemeen groot; de gehele jeugd van Terheijde zat, als mussen op een rijtje, boven op de palen, die tussen de stenen van de pier uitsteken. En aan het strand was er een aantal kijkers, dat, de omstandigheden in aanmerking genomen, niet onaanzienlijk genoemd mocht worden.
Tegen half vier werd met hieuwen, dit is vooruitbrengen, van het schip begonnen en alles ging best. Langzaam aan schoof de SOLO uit de zandgeul, waarin ze nu al 5 maanden vastzit. Op de rede kruisten drie sleepboten om dadelijk te kunnen vastmaken als het schip dreef. Het mocht echter niet zo zijn; voor de zoveelste maal speelde het water de bergingsmaatschappij een poets en kwam niet hoog genoeg op. Meer dan 11 meter kon men niet vooruit komen en tegen halfzes kregen de sleepboten het signaal, dat ze konden inrukken om tegen de volgende morgen terug te komen. Toen waren ze er op tijd, maar de tocht was weer tevergeefs; weer stuwden de golven niet ver genoeg het strand op en weer bleef de SOLO onbeweeglijk; er was zelfs geen werking te bespeuren. Van hieuwen kon dan ook geen sprake zijn. De reden, dat het afbrengen dezer dagen minder vlot ging dan verwacht werd, is waarschijnlijk, dat de SOLO door de aanhoudende zuidwesten wind tegen de zandbank geduwd is, die zich tegen de strekdam gevormd had.

Afbeelding
Datum 07 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Gistermorgen heeft men, naar men uit Hoek van Holland aan de NRC wordt gemeld, het bij Terheijde gestrande stoomschip SOLO weer omstreeks 80 meter meer zeewaarts getrokken. Men hoopte het schip gisteravond vlot te brengen.

Afbeelding
Datum 18 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Gisteren is het dan toch eindelijk gelukt de SOLO vlot te brengen en naar Rotterdam te slepen. Op het strand bij Terheijden zit geen ijzeren gevaarte meer, dat aan de storm van 30 september herinnert. Weinig heeft het echter gescheeld, of de dag van gisteren had, in plaats van één schip dat vertrok, er drie op het zand gezien.
De BUFFEL, die de zandplaat weggezogen had, die een vorige maal het afbrengen verhinderde, moest de nacht van vrijdag op zaterdag buiten blijven, omdat de kleine TRITON, die de zandzuiger naar Terheijden gesleept had, wegens de hoge zee geen kans zag om hem buiten te brengen. De bemanning bracht een bange nacht door; het vaartuig zat vlak voor de kop van een lange pier en geweldig sloeg het water over het dek. Had het anker niet gehouden, de BUFFEL zou op de wal gezet zijn.
Zaterdag kwam de WODAN te hulp, maar kreeg een tros in een rad, het anker hield niet dadelijk en met een aardige snelheid liep de boot naar de pier. Gelukkig pakte eindelijk het anker, de tros werd uit het rad gehaald en een paar uren later lag de BUFFEL behouden in de Waterweg.
De SOLO was, zoals we reeds gemeld hebben, zaterdag een 70 meter zeewaarts getrokken; 's nachts lukt het om het eigen anker binnen boord te brengen en nog een 50 meter naar voren te komen.
De zondag bracht een rustige zee, weinig branding en slechts hier en daar in de verte een witte kop. Toch kwam al een paar uur voor hoogwater beweging in het schip en terwijl de OOSTZEE, GOUWZEE, WODAN en ROZENBURG, van de firma L. Smit & Co., nader stoomden, lag het zo nu en dan zelfs even te stampen.
Voorop rammelde de winch, elk bootje in de lijnen dadelijk inpalmend, meer dan een paar centimeter per keer schoot het schip echter niet op. Daar kwam een hoge golf en plotseling kwam er schot; de SOLO raakte los uit de geul, zwaaide 90˚ om en was vlot.
De bergingsmaatschappij had tot dusver nooit reden gehad om over overmaat van geluk te klagen, maar van het ogenblik van vlot zijn af liep alles prachtig. Het binnenhalen van de lijnen, het vastmaken van de boten, het ging vlug en om half twee nam de SOLO met drie dreunende stoten op de stoomfluit afscheid van Terheijden, waar op de duinen een dichte menigte het schip zag vertrekken. Voorop stoomden de GOUWZEE en OOSTZEE, terwijl achteraan de WODAN stuurde. Het water was kalm en met een tamelijke vaart koerste men naar de Hoek. Slingeren deed het schip slechts weinig, hoewel het roer- en schroefloos was en geen water in had, alleen lag het een 10 graden slagzij.
Om half drie voer men de Waterweg binnen; daar werd de orde van schepen veranderd. De OOSTZEE bleef voorop, de WODAN achter, maar de GOUWZEE en de ROZENBURG kwamen langszij en zoals een kreupele, die op krukken steunt, ging de SOLO naar Rotterdam, zigzag, dan naar links, dan naar rechts afdrijvend, om telkens door de WODAN weer in de juiste richting getrokken te worden.
De vaart op de Waterweg van het stuurloze ijzeren gevaarte, vol roest, verveloos, het dek bezet met lijnen, trossen, katrollen, met zijn ontredderde verschansing, had soms toch iets van een zegetocht. Aan de Hoek stond een grote menigte, die wuivend groette; een vlaggensein bracht een gelukwens over en driemaal daalde de driekleur als groet. Te Maassluis, waar de kantoren van de bergingsmaatschappij gevestigd zijn en waar de bevolking de lotgevallen van de SOLO met grote belangstelling gevolgd had, stonden de hoofden zwart van zwaaiende en wuivende mensen.
De verdere tocht liep kalm; Vlaardingen, Pernis, Schiedam, de Lloyd-gebouwen werden gepasseerd; de laatsten gegroet.
De grote sleepboten werden ondertussen vervangen door twee kleinere, die de SOLO, na heel veel draaien en trekken, om even zes uur op haar plaats van bestemming brachten: Aan de Parkkade, langszij het stoomschip YRSA.
De SOLO was na een afwezigheid van 5 maanden en 17 dagen weer te Rotterdam teruggekeerd. Vanmorgen is het schip in het Gemeente-Droogdok gezet.
SOLO vlot gebracht.

Afbeelding
Datum 19 maart 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De Java-boot SOLO, in de nacht van 30 september op 1 oktober 1911 gestrand bij Monster, is zondagmiddag vlot gekomen en de Nieuwe Waterweg te halfdrie binnengesleept. De boot had ligplaats genomen aan de Parkhaven. Hedenochtend 9 uur is zij in het gemeentedok Maashaven opgenomen voor onderzoek van de experts.

Afbeelding
Datum 10 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. Wij vernemen dat het stoomschip SOLO weer afdoende aan Wilton’s werf alhier zal worden gerepareerd en dat het het voornemen is het stoomschip weer in de geregelde vaart te brengen. (Het stoomschip SOLO strandde tijdens de hevige storm van 30 sept. 1911 uitgaande naar Batavia ter hoogte van Monster en kwam eerst 17 maart daarop volgende vlot en alhier binnen. Bij expertise is gebleken, dat de SOLO door die stranding een schade van ongeveer NLG 120.000 had geleden).

Afbeelding
Datum 19 augustus 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 augustus. Het stoomschip SOLO, dat de 30e september van het vorig jaar bij Ter Heide op het strand liep en 17 maart daaraanvolgende vlot kwam, is nu zo goed als geheel aan Wilton’s werf gerepareerd. Morgenmiddag verlaat dit stoomschip het dok. Onder de naam DJEBRES vertrekt dit stoomschip begin oktober van hier naar Hamburg, om op 8 oktober vandaar de reis naar Indië voort te zetten. Het stoomschip zal gevoerd worden door kapt. H.C.M. van Houten.

Afbeelding
Datum 18 januari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam. Zeeliedenstaking.
De stoomschepen WILIS en DJEBRES, van de Rotterdamsche Lloyd, zijn heden niet bemonsterd kunnen worden. Buiten het terrein aan de Lloydkade werd door de stakers gepost. De WILIS zou morgen met de mail naar India vertrekken. De stoomschepen ALPHARD en MEGREZ zijn in de afgelopen nacht naar zee vertrokken.

Afbeelding
Datum 31 januari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Zeeliedenstaking. De stoomschepen NIEUW AMSTERDAM van de Holland Amerika Lijn, de DJEBRES, van de Rotterdamsche Lloyd en de ALGENIB zijn met nieuw gemonsterde bemanningen naar zee vertrokken.
Hedenvoormiddag is er in het Vereenigingsgebouw op de Goudschenweg alhier, opnieuw een vergadering van de stakende zeelieden gehouden. De leiding berustte bij de afdeling Rotterdam van de Algemeene Nederlandsche Zeemansbond. Van de bestuurstafel werd meegedeeld, dat men, gezien de verschillende feiten van de laatste dagen, in een verder doorzetten van de staking geen nut ziet. Niet alleen heeft men nu te vechten met de reders, maar ook tegen de arbeidersorganisatie Volharding, die aldus werd er gezegd, de stakende zeelieden in de rug aanvalt. Onder leiding van de zeemansvereniging Volharding is er gisteren, naar werd meegedeeld, gemonsterd bij de waterschout. Het zijn hoofdzakelijk de vrijgezellen en de jongens, die het eerst zijn gaan lopen.
Indien men, zo werd er verder gezegd, van geen directe resultaten kan spreken, in de toekomst zullen deze wel degelijk uit deze staking voortvloeien. Voorts werd er gezegd, dat zij, die maandagavond in de vergadering voor staking gestemd hebben, de eerste geweest zijn, die gisteren hebben gemonsterd. Enige zeelieden voerden het woord en ook de heer Spanjer, uit Amsterdam, die zei, dat het in het belang was van de zeelieden, de staking op te heffen. Ernstig werd in overweging gegeven, de zaak niet op de spits te drijven. De voorzitter zei, dat het bestuur van de Zeemansbond een strijdzegel zal laten vervaardigen om door de verkoop van dit zegel een strijdkas te vormen. Wanneer dan over twee jaren het collectief contract is afgelopen, zal men nader van zich laten horen.
Bij stemming met gesloten briefjes werd hierna, met 84 tegen 59 stemmen besloten, de staking door te zetten. Vijf stemmen werden in blanco uitgebracht en een briefje was van onwaarde. Het bestuur zei toe, te zullen trachten het leed, dat er geleden wordt zoveel mogelijk te lenigen en steun te verlenen waar dit noodzakelijk is. Het verwacht evenwel geen klachten, als de steun niet groot mocht zijn.
Na het bekend worden van de uitslag van de stemming, werd er de aandacht op gevestigd, dat men met het vrij geringe aantal zeelieden, dat zich vóór staking heeft uitgesproken, nauwelijks genoeg mensen heeft om de posten te betrekken. Na enig debat besloot de vergadering een tweede stemming te houden. Deze stemming had tot uitslag, dat er wederom werd besloten te blijven staken, ditmaal met 84 tegen 67 stemmen; 13 stemmen werden in blanco uitgebracht en 2 briefjes waren van onwaarde. Er zullen nieuwe stakingskaarten worden uitgegeven. Het bestuur wees erop, dat er niet met geweld begonnen mag worden. Dit naar aanleiding van een stem uit de vergadering, die adviseerde geweld te plegen.

Afbeelding
Datum 22 februari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De vaart op Oost-Indië. Het van Batavia thuis varende stoomschip KAWI, dat de reis via het Panamakanaal maakt, is 13 dezer van Padang vertrokken en het uitgaande stoomschip DJEBRES, dat te Bergen (Noorwegen) binnenliep, heeft heden de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 16 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Nederland en de oorlog. Levensbehoeften uit Amerika.
De in Amerika liggende schepen AMSTELDIJK, JASON, DJEBRES, SIRRAH, CORNELIS, benevens de in Nederland liggende schepen: FARMSUM, BRUNSWIJK, DELTA, NOORD, NOORDWIJK, MOERDIJK, MINERVA, ALMELO en TERSCHELLING zijn aangewezen om uit Amerika verdere levensbehoeften aan te voeren.

Afbeelding