Inloggen
PRINSES AMELIE - ID 16621


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-06-14 / 1886-07-28 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Blok & Matthijssen - Werf 'De Vrede', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-11-00
Launch Date: 1854-05-20
Delivery Date: 1854-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 320.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 169.00 lasts
 
Length 1: 31.60 Meters Registered
Beam: 5.70 Meters Registered
Depth: 4.00 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-06-14
Register nr: 18540511
Scheepsnaam: PRINSES AMELIA
Type: Brik
Lasten: 169
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lapidoth, M.C.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Groeneveld, W.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-06-00 PRINSES AMELIE
Manager: Maurits Constantijn Lapidoth, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1879-07-18 BORDEAUX PACKET
Manager: H.A. Lodewijks Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: H.A. Lodewijks Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1854-12-28: Damaged
Advertentie. Op de vendutie van donderdag de 28e december 1854 voor het commissiehuis van Gebr. Roselje & Co. zal voor rekening van belanghebbenden worden verkocht een gebroken mast, een gebroken ra, enige lijzeilen, spieren en kluiverboom en enig touwwerk, afkomstig van het Nederlands schip PRINCES AMELIE (opm: brik PRINSES AMELIE, bouwjaar 1854).
1864-04-12: Damaged
Amsterdam, 14 april 1864. Het schip PRINSES AMELIE, kapt. Groeneveld, van Batavia herwaarts, is 12 dezer met gebroken fokkemast te Falmouth binnengeloopen, doch zal bij gunstige gelegenheid herwaarts vertrekken.
1865-12-00: Damaged
Mauritius, 13 december 1865. Het schip PRINSES AMELIE, kapt. Groeneveld, van Java naar Amsterdam bestemd, heeft heden na geëindigde reparatie de reis voortgezet.
1868-06-00: Damaged
Amsterdam, 7 augustus. Volgens brief van kapt. W.J. Driest, voerende het Nederlandse schip PRINSES AMELIE, d.d. Yokohama 5 juni, had hij de reis naar Decima een typhoon doorgestaan, waarbij de kluiverboom brak, enige zeilen en touwwerk verloren gingen en gekapt moesten worden. De 1ste stuurman sloeg daarbij over boord en verdronk. De kapitein was genoodzaakt geweest naar Yokohama terug te keren, en zou aldaar zo spoedig mogelijk de geledene schade herstellen en de reis weder naar Decima aanvangen.
1870-07-28: Damaged
Amsterdam, 9 september. Het schip PRINCESS AMELIE, kapt. Driest, van hier naar Yokohama is op 28 juli met gebroken roer en verlies van zeilen in de Simonsbaai binnengelopen. Het moest een klein gedeelte lossen om het roer uit te nemen en bij de pompen te komen, die door teer verstopt waren.
1870-10-18: Damaged
Kaapstad, 19 november. Het schip PRINCES AMELIE, kapt. Driest, van Amsterdam, laatst van Simonsbaai, naar Yokohama, is de derde dezer met verlies van verschansingen, stutten, potdeksel en alles wat zich op het dek bevond in de Tafelbaai binnengelopen, hebbende op 18 oktober op 40º30’ ZB en 34º OL een orkaan doorstaan. Het schip is dicht gebleven en zal vermoedelijk over 14 dagen gereed zijn om de reis te vervolgen. Van de tussendekslading die gelost moest worden, is de veertiende dezer wegens beschadigdheid verkocht.
1873-05-06: Sold at auction
Advertentie. W.Y. van Reinouts, W. De Lorme van Rossem, J.W.B. Zurmuhlen, E.C.A. Koli en D. Heijdeman Jr., makelaars, zullen op dinsdag 6 mei 1873, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in De Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de notarissen C.J. & W.L. Diemont, aan de meestbiedende of hoogstmijnende presenteren te verkopen het gekoperd en kopervast schoener brikschip PRINSES AMELIE (opm: bouwjaar 1854), gevoerd door kapt. W.J. Driest. Volgens Ned. meetbrief gemeten op 320 tonnen of 169 lasten. Het schip is onlangs geheel ingericht voor de houtvaart, voorzien van twee boegpoorten, 30 lasten steenballast en een nieuwe hut op het dek en ligt aan de werf De Zwarte Raaf in de Kleine Kattenburgerstraat.
Met zijn complete inventaris, alles bij biljetten omschreven.
Nadere informatiën bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoors Hoyman & Schuurman, te Amsterdam.
1880-10-08: Damaged
Amsterdam, 12 oktober 1880. Het Nederlandse schip BORDEAUX PACKET, kapt. Hoekstra, van Archangel te Pauillac aangekomen, heeft 7 en 8 dezer op de Franse kust zware storm doorgestaan, waarin het lek sprong, de deklast over boord sloeg, en zeilen en touwwerk verloren gingen.
1882-09-28: Stranded
Amsterdam, 29 oktober 1882. Kapitein P. Hoekstra van de BORDEAUX PACKET, van Bordeaux herwaarts, is volgens particulier bericht aan de mond van de Gironde gestrand en heeft 4 voet water in het ruim.
1884-03-22: Collision
Amsterdam, 22 maart 1884. Het Nederlandse schip BORDEAUX PACKET, kapt. P. Hoekstra, van Bordeaux, is gisteravond in het Oosterdok door het breken van de sleeptrossen aangevaren tegen de Rijnaak DE HOOP, schipper Gerritsen, beladen met 100 last rogge uit het stoomschip SHARON van Odessa, die daardoor zwaar lek werd doch met behulp van een stoompomp en kracht van volk boven water is gehouden. De lading met uitzondering van het beschadigde, is gelost.
1886-07-28: Final Fate: Broken up

Rotterdam, 28 juli 1886. Het schoener-brikschip BORDEAUX PACKET, groot 285 ton, gebouwd in 1854, is uit de hand verkocht en zal gesloopt worden.

Gezagvoerders

 

Familiegegevens en opleiding

Willem Groeneveld werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam ingeschreven op 03 september 1836. Hij werd geboren te Den Helder op 18 april 1823. Hij behoorde tot de "Bisschoppelijke Cleresie (Jansenist)". Zijn ouders waren Arnoldus Groeneveld, in 1836 "Plaatselijk commies aan den Helder" in de Langebuurt nr.85, en Antje Deelder. Van de vorderingen van Willem werden met ingang van januari 1837 3-maandelijkse rapporten bijgehouden, waarin o.a. de volgende opmerkingen voorkomen:

04 juli 1839                 "geplaatst als ligtm. op het schip Olivier van Noord Capt.J.W.Schaik naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦12,-".

05 juli 1840                 "terug van de reis met goed attest".

09 oktober 1840         "geplaatst als ligtm. op het schip Anna Louisa Capt.K.de Jong naar Batavia voor Amst. Gagie ¦14,-".

04 november 1841     "terug van de Reis met goed attest".

10 november 1841     "eervol ontslagen"004(532/1805).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Groeneveld werd met nr.558 lid van Zeemanshoop per 21 februari 1854 op voorspraak van S.J.Rotgans. Zijn schip was de "Princes Amelie"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 14/21 februari 1854 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd W.Groeneveld (alleen initiaal), oud 31, gaan voerend de in aanbouw zijnde brik “Prinsen Amelie”, voor rekening van M.C.Lapidoth, wonend op de N.Z Achterburgwal 312 te Amsterdam op voordracht van kapitein S.J.Rotgans. Hij kreeg vlagnummer 952 en per 01 mei 1854 nummer 558.023.

 

W.Groeneveld was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1854 t/m 1872 met vlagnummer 558.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         558                      1854-1869                 brik                   Prinses Amelie                                      M.C.Lapidoth

                                      1870-1872                 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

W.Groeneveld                         Prinses Amelie                         03 juni 1859                                         21 februari 1861

                                                  Prinses Amelie                         03 juni 1860                                         31 maart 1862

                                                  Prinses Amelie                         11 juni 1862                                         24 februari 1863

                                                  Princes Amelie                         09 juni 1863                                         19 april 1864

                                                  Princes Amelie                         13 juli 1864                                          10 maart 1865

                                                  Princes Amelie                         13 juli 1866                                          27 mei 1867

 

Bouma025 vermeldt W.Groeneveld als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1867 van de brik “Prinses Amelie”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 320 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Ron de Vos mailde mij dd 06 juni 2006 omtrent een reis van de “Prinses Amelie” het volgende:

Vertrek Hellevoetsluis op 15 juli 1856 en aankomst te Batavia op 23 oktober 1856. Vertrek Tjilatjap op 05 december 1856 en aankomst te Nieuwe Diep op 25 maart 1857.

Aan een logboek van deze reis zijn de volgende bijzonderheden ontleend:

Op 17 juli 1856 waarneming in het Engels Kanaal van de “Honingby”, geen kapitein genoemd (is A.S. van Marion).

Op 18 juli 1857 werd in het Kanaal de bark ”Magdalena”, kapitein van Wijk gepraaid, met bestemming Singapore. (kapitein niet achterhaald in Bouma)

Ontmoeting op 07 augustus 1856 op 15o15’NB/25o03’WL met fregat “Biesbosch” onder kapitein  (Jan Harms) Mugge.

Op 29 oktober 1856 verschijnt op de rede van Batavia Kapt. (Hendrik de) Wijn met de “Wilhelmina en Clara”

Op 30 oktober 1856 verschijnt op de rede van Batavia de “Pollux” met kapitein (Jan) Kooy.

Op 13 november 1856 ontmoeting op 07o58’ZBr/107o44’WL met de “Stad Leiden” onder kapitein Reijger (moet zijn Cornelis Cornelisz Ruige).

Op 30 januari 1857 ontmoeting op 19o21’ZB/02o01WL met de “Scheveningen” onder kapitein J.K.Annokke (=Johannes Karel Annokkee)

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Groeneveld, Willem

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Driest was met vlagnummer R217 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.J.Dries met vlagnummer R217 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859              van de kof “Jan Visser”                   74 last      varend voor S.W.Visser te Lemmer

*    1862,1863               van de sch. “Maria Johanna”          74 last      varend voor Jan S.Lapidoth te Amsterdam

*    1864                         van de sch. “Maria Johanna”          108 last    varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam

*    1865 t/m 1867        van het fregat “Zaanstroom”          324 last    varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt W.J..Driest als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1862 van de SchKof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer;

*    1863 t/m 1865 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam. Het schip verongelukte aan Kaap de Goede Hoop;

*    1866 t/m 1867 van de bark “Zaanstroom”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 613 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam;

*    1868 t/m 1874 van de brik “Prinses Amelie”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 320 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Driest, W.J.                            Princes Amelie                     09 november 1869              geen melding

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende melding109:

Half oktober 1866 in de Indische Oceaan met de “Waterloo”:

      “Vanuit Straat Sunda zeilende hadden we lang de Noord Braband (kapt. J.C.W.Loos) bij ons gehad, en nu zeilden we den 27 Dec. (1866) het schip de Zaanstroom (kapt. W.J.Driest) die met ons koersten voorbij.” (Atlantische Oceaan, ten N. van St.Helena).

Nieuwe Diep 26 januari 1867:

      “Den 26e kwamen de schepen Insulinde (kapt. P.P.Duinker Jr), Bestevaar (kapt. Kapt. ?) , N.Braband (kapt. J.C.W.Loos)… binnen  allen hadden hetzelfde slechte weder op dezelfde hoogte als wij gehad … de Zaanstroom (kapt. W.J.Driest) was in averij in Engeland en kwam eerst 5 maanden later binnen, … “.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Driest, W.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Jaski als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1879 van de brik “Prinses Amelie”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 320 ton o.m., varend voor J.H.Hulsman te Amsterdam. Het schip voer in 1880 voor H.A.Lodewijks Jr te Amsterdam en omgedoopt in “Bordeaux Packet”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Jaski, F.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Hoekstra als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1886 van de schoenerbrik “Bordeaux Packet” ex prinses Amelie, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 285 ton o.m., varend voor H.A.Lodewijks Jr te Amsterdam. Het schip werd in 1886 verkocht voor de sloop.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Hoekstra, P.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst. 198.3181-1854.39