Inloggen
PRESIDENT LINCOLN - ID 16199


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1866-04-06 / 1877-02-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Nat. Official Number: 914ROTT1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Drenth & Sinninge, Muntendam, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1866-00-00
Delivery Date: 1866-03-28
Technical Data

Gross Tonnage: 116.00 lasts
Gross Tonnage 2: 220.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.09 Meters Registered
Beam: 5.11 Meters Registered
Depth: 3.12 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1866
Datum agenda: 1866-04-06
Register nr: 18660231
Scheepsnaam: PRESIDENT LINCOLN
Type: Brik
Lasten: 116
Gebouwd in plaats: Muntendam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kaars Sijpesteijn, B.W.
Plaats: Krommenie
Kapitein op moment van verzoek: Bakker, K.
Opmerkingen: 1868 - 694-datum besluit nieuwe zeebrief28-07-1868 ( 14-11-1868-54)-164- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Muntendam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-03-28 PRESIDENT LINCOLN
Manager: Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, Wormerveer, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krommenie / Netherlands
Additional info: brandmerk 914Rotterdam1866

Date/Name Ship 1868-10-27 ANNA MARIA
Manager: Sjoerd Fontein, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Sjoerd Fontein, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 23.000,-

Ship Events Data

1877-02-00: Final Fate: Wrecked

Bahia, 3 februari 1877. Volgens een van Canavieros ontvangen telegram is het Nederlandse brikschip ANNA MARIA, kapt. J.G. Carst, van Harlingen, van Rio Janeiro met hout beladen, op de baar aan de grond geraakt en blijven zitten en zal denkelijk geheel wrak zijn.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Volgens de inschrijving als lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” was Klaas Bakker in 1866 dertig jaar. Dit duidt op een geboortejaar 1835 of 1836. In Tresoar wordt te Terschelling op 18 mei 1835 de geboorte gemeld van een Klaas Lucasz. Bakker als zoon van Lucas Popsz. Bakker en Antje Sikkes Pals.

In Schoterland wordt op 2 januari 1836 de geboorte gemeld van een Klaas Bakker als zoon van Jelle Klazes Bakker en Jantje Pieters Sneekstra.

Wij hebben geen relevante gegevens op Schiermonnikoog omtrent een Klaas Bakker gevonden via Tresoar.

In de Burgerlijke Standgegevens te Amsterdam is in de periode 1863 t/m 1882 geen huwelijk van een zeeman Klaas Bakker gevonden, wel van een huisbediende en een venter. De naamscombinatie van Klaas en Bakker blijkt vaak voor te komen.

In het Gemeentearchief van Rotterdam is diverse malen in de jaren 1878 t/m 1892 sprake van de geboorte van een kind met de naam Klaas Bakker, als nazaat van schipper Klaas Bakker en Pietje Hoff. Beide ouders zijn afkomstig uit Friesland. In twee gevallen vindt de geboorte plaats aan boord van een schip dat ligt aan de Goudsche Vest resp. Goudsche Singel in Rotterdam. Deze ligplaats duidt op een binnenschip en niet op een zeewaardig vaartuig.

Geen huwelijk gevonden van een zeeman Klaas Bakker vermeld in de tienjarentafels van 1863-1882 van Krommenie. En ook geen overlijden in de tienjarentafels t/m 1932 van Schiedam. Beide plaatsen zijn thuishavens van Klaas Bakker geweest.

Vooralsnog blijft de identiteit van kapitein Klaas Bakker dus onzeker en wellicht is hij buiten Friesland geboren Vanwege de algemeenheid van de geslachts- en vóórnaam niet na te gaan.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Bakker werd met nr.834 effectief lid van Zeemanshoop op 29 mei 1866 op voorspraak van F.de Winter. Zijn schip was de “Generaal(sic) Lincoln”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop  van 22/29 mei 1866 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Bakker, oud 30 jaar, voerend de brik “Generaal (sic) Lincoln”, voor rekening van  B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.

K.Bakker was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1866 t/m (wellicht) 1878 met vlagnummer 834.

 

K.Bakker werd vermoedelijk januari 1869 met vlagnummer 23 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij werd aangeduid als “vlaggelid 1e kl.”, dus gezagvoerder. Zijn schip was de “Anna”, boekhouder S.Fontein Fz. Verdere gegevens ontbreken028-fol.123.

Vanwege de overeenkomst in scheepsnaam (Anna Maria resp. Anna) en de overeenkomst in boekhouder in 1869 heb ik aangenomen dat het hier om dezelfde K.Bakker gaat als die van “Zeemanshoop”. Bovendien vermeldt Bouma025 geen kapitein K.Bakker bij de lijst van “Anna”’s.

K.Bakker was van 1868-1873 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.

 

Klaas Bakker was met vlagnummer 79 van 1866 t/m 1878 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Het laatste vaarjaar van kapitein Klaas Bakker was 1878 (zie hierna). Wellicht dat bij de Colleges van Schiermonnikoog en Harlingen het eindjaar van lidmaatschap 1878 is geweest.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 21 december 1876 bedankt kapitein K.Bakker voor het effectieve lidmaatschap en vraagt ontheffing van contributiebetaling. Dat laatste wordt afgewezen.042.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer        jaren                      type        scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

       834                 1864-1867            brik         President Lincoln                                B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie

                                   1868                   brik         Anna Maria                          geen opgave

                                1869-1873            brik         Anna Maria                          S.Fontein Fz te Harlingen

                                1874-1876            brik         Amalia                                  P.H.Kaars Sijpestein te Krommenie

                                  1877                   glj           Najaden (ex Amalia)          F.W.v.d.Elst & Co, Schiedam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

K.Bakker              President Lincoln                                               08 december 1867                              21 juli 1868

 

Bouma025 vermeldt K.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t.m 1868 van de brik “President Lincoln”, gebouwd in 1866 te Muntendam, 220 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip werd in 1869 gereed door S.Fonteyn Fz te Harlingen en was herdoopt in “Anna Maria”;

*    1869 t/m 1873 van de brik “Anna Maria” ex President Lincoln, gebouwd in 1866 te Muntendam, 221 ton o.m., varend voor S.Fontein Fz te Harlingen;

*    1874 t/m 1878 van de galjoot “Amalia”, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip ging in 1878 over naar F.W.v/d Elst te Schiedam en herdoopt in “Najaden”;

*    1878 van de galjoot “Najaden”, ex Amalia, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend voor F.W.v/d Elst te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen,

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Bakker, Klaas

Familiegegevens en opleiding

Jacob Geertsz Carst werd op 08 februari 1845 te Schiermonnikoog geboren als zoon van Geert Hendriks Karst en Elisabeth Benjamins Jaski. Hij was een broer van kapitein Teunis Mellema Geerts Karst.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 30 januari 1873 als schipper met Lollina Jans Jaski geboren op 22 mei 1848 te Schiermonnikoog als dochter van Jan Benjamins Jaski en Anneke Reinders Mellema. Zij overleed te IJmuiden op 25 november 1917.

Tot 1888 woonde het gezin in Amsterdam en verhuisde daarna naar Zaandam. Daar exploteerde Jacob Geerts samen met zijn vrouw een logement aan de Zaandamse haven, speciaal voor zeelieden. Aan deze activiteit kwam bij het overlijden van Jacob Geerts in 1906 een einde.

Jacob Geerts was in 1885 één van de eerste leden van de pas opgerichte zeilvereniging “Het IJ” te Amsterdam.

Jacob Geert overleed op 07 mei 1900 op Rustenburg 107 te Zaandam. In de overlijdensakte staat hij te boek als “makelaar  voor de zeevaart”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Carst was met vlagnummer 3 in de periode 1868 t/m 1873 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”. Hij voerde het vlagnummer 19 in de periode 1874 t/m 1900.

Hij was met vlagnummer H23 in de periode 1874 t/m 1883 lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters maar de gegevens zijn ontleend aan de ledenlijsten in "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het Register van Uitgaande Brieven van het College Zeemanhoop te Amsterdam bevat brieven van februari 1879 en 1880 gericht aan J.G.Karst te Terschelling033.

 

De schepen van de kapitein

lid van college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type  naam van het schip                                                    boekhouder/reder

      H23     1873-1876  brik          Anna Maria (ex President Lincoln)                                S.Fontein Fz, Harlingen

                                                          op de baai van Camavarros (Bahia) vastgeraakt en wrak

                   1878-1881  bark        Laura (ex Windsbraut)                                                     B.J.Carst & Co, Amsterdam

                          1882     bark        Eendragt (ex Professor van der Boom Mesch)             H.J.Plant & Co, Schiedam

 

J.G.Carst was van 1879-1882 kapitein van de houten schoenerbark “Laura” (ex Golden West, ex-Windbraut), in 1867 gebouwd in Meteghan aan de oostkust van Nova Scotia, 406/342 (328) ton, varend voor de rederij B.J.Carst & Co  te Amsterdam. Het schip werd in 1882 via A.Vinke verkocht aan houthandel Hubert Jans & Co te Harlingen052.

 

Bouma025 vermeldt J.G.Carst als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1877 van de brik “Anna Maria` ex President Lincoln, gebouwd in 1866 te Muntendam, 221 ton o.m., varend voor S.Fontein Fz te Harlingen. Het schip is in 1877 op de baar van Camavarros )Bahia’  gestrand en wrak geraakt;

*    1879 t/m 1882 van de bark “Laura” ex Windsbraut, ex Golden West, gebouwd in 1867 te Methegan, 406 ton; varend voor B.J.Carst & Co te Amsterdam;

*    1882 t/m 1884 van de bark “Eendragt”, ex Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 632 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam.

 

J.G.Karst was gezagvoerder van025:

*          1869 t/m 1874 van de kof “Elisabeth Lollina”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 112 ton, varend voor G.H.Carst te Schiermonnikoog (Bouma spreekt hier van J.H. Carst);

*          1874 t/m 1877 op de brik “Anna Maria” ex-President Lincoln, gebouwd in 1866 bij Drenth & Sinnighe te Muntendam, 221 ton, varend voor S.Fontein Fz te Harlingen.

         Zeetijdingen 07 februari 1877: “Op de baar van Camavarros (Bahia) vastger. en wrak” (Sweys);

*          1879 t/m 1882 op de bark “Laura” ex Golden West, ex-Windsbraut, gebouwd in 1867 te Mitigan/Methegan, 406 ton, varend voor B.J.Carst & Co te Amsterdam. Het schip werd op 20 september 1882 te Harlingen verkocht aan rederij Hubert Jans & Co voor f 12.000,-.

*          1883 t/m 1884 op de bark “Eendragt” ex-Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 bij Meursing & Huygens te Amsterdam, 632 ton, varend voor H.J.Plant & Co te Amsterdam.

 

“De diverse bronnen (scheepvaartregister, de Groot en Houter) vermelden alle dat de driemast-bark Laura in 1867 in Duitsland werd gebouwd en als Windsbraut werd gedoopt. Inmiddels is dank zij speurwerk in het Registre Véritas door de Hr Bouma, bibliothecaris van het Scheepvaartmuseum te Rotterdam, bekend geworden dat het schip gebouwd is door J.Thibido in Meteghan (Nova Scotia, Canada). Onder de naam Golden West voer het, als bark getuigde schip, voor rederij G.G. Durkee & Co met Yarmouth als thuishaven. Van 1867 tot 1873 onder bevel van kapitein H.H. Brown, en van 1873 tot 1875 onder kapitein J. Kenealy.

In 1875 werd het schip verkocht aan de rederij Hespe & Co in Brake, aan de Weser nabij Bremen in Duitsland. In die periode voert kapitein J.J. Hoffmann het bevel over het schip, dat dan omgedoopt is in Windsbraut.

Leclerc beschrijft in zijn boek: “De laatste Nederlandse zeilschepen”, dat in 1875 225 schepen werden bevracht, waarvan 206 zeilschepen en daarvan waren er 192 van hout gebouwd. " De meer ondernemende rederijen hadden grotere schepen nodig om het hoofd boven water te houden; deze konden in Amerika en Canada sneller en goedkoper gebouwd worden, zij het dan minder solide."

In 1878 werd het 369 ton grote schip gekocht door de firma B.J. Carst & Co in Amsterdam. Volgens het scheepvaartregister van 1880 was J.G. Carst uit Schiermonnikoog kapitein op het schip.  Uit die periode is een foto bewaard gebleven van de Laura in de IJ-gracht in Amsterdam. Het schip ligt ter hoogte van het huidige scheepvaartmu­seum. Deze foto is door de Groot gebruikt als omslag voor zijn boek "De glorietijd van het zeilschip".

In het register van de havenmeester van Amsterdam lezen wij dat op 4 juli 1878 in Amsterdam de, onder Duitse vlag varende, Windsbraut zonder lading binnen­loopt in de houthaven onder gezag van kapitein J.G. Carst. Het schip is in Oldenbourg gemeten op 20 november 1874 en heeft een tonnage van 1046 (!) ton.

Op 27 december 1878 vertrekt het op haar eerste reis onder Nederlandse vlag met stukgoed naar Macassar voor de rederij B.J. Carst en Co.

In 1882 kreeg het schip een andere spiegel en ging naar de houthande­laars Hubert Jans & Co in Harlingen. T.A. Koster Hz werd kapitein op de Laura.”

Gegevens via de heer W.G.Koster te Eindhoven, dd maart 2007

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Antwerpen  5 Dec.  Anna Maria,  J.G.Carst, Söderham.”

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Carst(Karst), Jacob Geertsz

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1871-08-01
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNA MARIA
Schipper: Bakker, K.
Scheepstype: brik
Grootte: 221

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1866

PGC 060166
Groningen, 5 januari. De 3e dezer is van de werf van de heren Drenth & Sinninge te Muntendam te water gelaten het kopervast brikschip PRESIDENT LINCOLN, groot 220 ton, zullende gevoerd worden door kapt. K. Bakker.
PGC 130366
Groningen, 12 maart. Heden arriveerde alhier het nieuw gebouwd schoenerschip PRESIDENT LINCOLN, kapt. K. Bakker, van Krommenie, groot 200 ton, gebouwd bij D. Drenth te Muntendam.
RC 030466
Groningen, 20 maart. Uitgezeild PRESIDENT LINCOLN, Bakker naar Rotterdam.
NRC 030666
Helvoet, 2 juni. Uitgezeild PRESIDENT LINCOLN, Bakker naar Banana.
AH 131066
Banana, 15 augustus. Aangekomen PRESIDENT LINCOLN, Bakker van Rotterdam. Alles wel aan boord.

1867

RC 160267
Helvoetsluis, 15 februari. De PRESIDENT LINCOLN, K. Bakker is van de Kwak in zee.
DZG 010768
Gepraaid: Den 10 junij , op 35° N.Br., 42" W.L. PRESIDENT LINCOLN, kapt. K. Bakker, van de Congo-rivier naar Rotterdam.

1868

NRC 081068
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar: Buenos Aires (eventueel via Monte Video) de Nedelandse brik ANNA MARIA, kapt. Bakker. Adres bij Gerbaulet & Co. en Wambersie & Zn. alhier.
NRC 151168
Rotterdam, 14 november. Zeilklaar ANNA MARIA, Bakker naar Buenos Aires.
NRC 271168
Helvoet, 26 november. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Buenos Aires.

1869

AH 040669
Buenos Aires, 10 april. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Rotterdam. Alles wel aan boord.
AH 160969
Montevideo, 29 juli. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Engeland.
AH 071069
Bij Falmouth, 3 oktober, ANNA MARIA, Bakker van Paysandu naar Antwerpen.
DT 111069
Vlissingen, 8 oktober. Aangekomen ANNA MARIA, K. Bakker van Buenos Aires.
NRC 161169
Advertentie. In lading naar Buenos Aires (direct) de Nederlandse brik ANNA MARIA, kapt. K. Bakker. Adres G.R. Castendijk en Joh. Ooms.
AH 241169
Antwerpen, 22 november. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Rotterdam.

1870

HV 190170
Hellevoetsluis, 18 januari. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Buenos Aires.
NVD 020570
Buenos Aires, 20 april. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Rotterdam.
OHC 010870
Rotterdam , 29 juli. Het Nederlands schip ANNA MARIA, kapt. Bakker, van Mercedes naar Antwerpen, is heden-morgen bij Falmouth totaal verongelukt.(opm: Blijkt onwaar te zijn)
AH 140870
Falmouth, 11 augustus. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar  Liverpool.
AH 210870
Liverpool, 17 augustus. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Buenos Aires.
AH 010970
Liverpool, 28 augustus. In lading ANNA MARIA, Bakker naar St. Thomas.
AH 131070
Liverpool, 8 oktober. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar St. Thomas.

1871

AH 010171
St. Thomas, 5 december 1870. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Liverpool.
AH 170171
St. Thomas, 18 december 1870. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Porto Plata.
OHC 130271
Porto Plata, 23 december 1870. Binnengekomen ANNA MARIA, Bakker van  St. Thomas.
AH 270371
Falmouth, 24 maart. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Porto Plata.
HV 030471
Falmouth, 30 maart. Vertrokken ANNA MARIA, Bakker naar Bremen.
AH 080471
Bremerhaven, 6 april. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Buenos Aires.
NVEC 240571
Bremerhaven, 20 mei. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Newcastle.
OHC 120671
Texel, 10 juni. Binnengekomen ANNA MARIA, K. Bakker van Newcastle.
NVEC 090871
Harlingen, 4 augustus. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Newcastle.
AH 050971
Newcastle, 31 augustus. Vertrokken ANNA MARIA, Bakker naar Triëst.

1872

HV 230172
Triëst, 15 januari. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Rotterdam.
HV 080372
Helvoetsluis, 6 maart. Binnengekomen ANNA MARIA, Bakker van Triëst.
DT 090372
Cargalijst Rotterdam. ANNA MARIA, K. Bakker van Triëst met mostertzaad, sumak, krenten en bessen.
NVEC 130472
Helvoet, 11 april. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Riga.
NVEC 270472
Bolderaa, 21 april. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Rotterdam.
HV 230572
Bolderaa, 16 mei. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Holland.
DT 070672
Texel, 5 juni. Binnengekomen ANNA MARIA, K. Bakker van Riga.
HV 260672
Vlie, 24 juni. Uitgezeild ANNA MARIA, Bakker naar Sundswall.
NVEC 200772
Sundswall, 7 juli. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Holland.
OHC 060872
Harlingen, 4 augustus. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Sundswall, heeft bij het binnenkomen enige schade gekregen.
NVEC 210972
Hernösand, 11 september. Aangekomen ANNA MARIA, Bakker van Holland.
HV 231172
Vlie, 20 november. Binnengekomen ANNA MARIA, Bakker van Omkoldsvik.

1873

ST 030473
Vlie, 31 maart. Uitgezeild ANNA MARIA, J.G. Carst naar Newcastle.
HV 120973
Deal, 8 september. Gepasseerd ANNA MARIA, Bakker van Amsterdam naar Buenos Aires.

1874

DT 050274
Volgens bericht uit Laurkullen (Noorwegen), 24 januari, wegens tegen wind o.a. ANNA MARIA, J.G. Carst.
DT 100474
Amsterdam, 9 april. Volgens brief van kapt. J.G. Carst, voerende het Nederlandse schip ANNA MARIA, van Newcastle naar Barcelona, d.d. 4 dezer, lag hij geankerd onder Noord- Voorland met harde storm uit het Z.W.; alles wel.

1875

ST 080375
Vlissingen, 4 maart. Uitgezeild ANNA MARIA, J.G. Carst naar Montevideo.
ST 021175
Falmouth, 29 oktober. Gepasseerd ANNA MARIA, J.G. Carst van Montevideo naar Antwerpen.
DT 081175
Vlissingen, 5 november. Binnengekomen ANNA MARIA, J.G. Carst van Montevideo.

1876

ST 100676
Triëst, 22 mei. Uitgezeild. ANNA MARIA, J.G. Carst naar Rio de Janeiro.

1877

NRC 070277
Bahia, 3 februari. Volgens een van Canavieros ontvangen telegram is het Nederlandse brikschip ANNA MARIA, kapt. J.G. Carst, van Harlingen, van Rio Janeiro met hout beladen, op de baar aan de grond geraakt en blijven zitten en zal denkelijk geheel wrak zijn.
NRC 040377
Bahia, 8 februari. Kapt. J.G. Carst, gezagvoerder van het op de baar van Carnaveiros gestrande Nederlandse schip ANNA MARIA, tracht zoveel mogelijk van het wrak nog te bergen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.218
foto P1030270 - 272

KOOPACTE

Naam schip ex- PRESIDENT LINCOLN, thans ANNA MARIA

plaats en datum acte onderhandse koop/verkoop, Amsterdam, 2. oktober 1868

type schip brik

bouwwerf/verkoper Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, koopman, reder en fabrikant te Wormerveer

gevoerd door kapt. Klaas Bakker

eigenaar/koper Sjoerd Fontein, koopman te Harlingen

te voeren door kapt. Klaas Bakker

grootte in tonnen 116 lasten of 220 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 31,09 m., breed 5,11 m., hol 3,12 m.
(kan fout zijn, nauwelijks leesbaar)

kiellegging

tewaterlating 1866 op de werf van Drenth & Sinnige te Muntendam volgens bijlbrief, afgegeven te Veendam op 28 maart 1866, deel 28, folio 164, recto, vak 6, met bevestigende verklaring burgemeester van Muntendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 oktober 1868

nummer registratie deel 147, folio 7, recto, vak 2

notaris Jhr. Willem Herman Druijvestein, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 23.000,-

Bijzonderheden:
Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn te Wormerveer wordt op 8 februari 1868 surséance van betaling verleend voor een jaar, bevestigd door de Hoge Raad der Nederlanden op 1 mei 1868. De bewindvoerders zijn Mr. Marten Mees, bankier te Rotterdam, Adrianus Prins, koopman te Zaandam en Gerrit Jacobs Gelder, koopman te Wormerveer.
De PRESIDENT LINCOLN ligt bij deze verkoping te Rotterdam.
Het schip heeft als brandmerk 914Rotterdam1866.
06.04.1866 Eerste zeebrief voor een brik PRESIDENT LINCOLN, aanvrager B.W.K. Sijpesteijn, Krommenie, kapt. K. Bakker
14.11.1868 Nieuwe zeebrief voor een brik ANNA MARIA, aanvrager S. Fontein, Harlingen, kapt. K. Bakker
researcher/datum research: ML / 030817

Naam ex- PRESIDENT LINCOLN, thans ANNA MARIA
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1868
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 1868
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: KOOPACTE Archiefnummer Harlingen 19.06.383.218