Inloggen
POSEIDON - ID 15800


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1862-06-28 / 1868-03-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1862
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 139
Launch Date: 1862-00-00
Delivery Date: 1862-06-19
Technical Data

Net Tonnage: 167.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 88.3 lasts
 
Length 1: 26.80 Meters Registered
Beam: 5.185 Meters Registered
Depth: 2.52 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1862
Datum agenda: 1862-06-28
Register nr: 18620494
Scheepsnaam: POSEIDON
Type: Schooner
Lasten: 88
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Deddens, E.J.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Deddes, E.J.
Opmerkingen: 1864/ 653-datum besluit nieuwe zeebrief1869-07-28; no 69- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
gebouwd te Hoogezand

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1862-06-19 POSEIDON
Manager: Evert Jans Deddes, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Jans Deddes, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PQKM

Date/Name Ship 1868-03-00 POSEIDON
Manager:
Eigenaar: Mexico
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1868-04-00 TERESITA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Mexico

Date/Name Ship 1868-06-00 POSEIDON
Manager: W. Salem & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: W. Salem & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)

Date/Name Ship 1868-10-01 POSEIDON
Manager: H.C. Christensen & H.C. Grube, Marstal, Denmark
Eigenaar: H.C. Christensen & H.C. Grube, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: NBVW

Date/Name Ship 1899-04-21 POSEIDON
Manager: F. Pohlmann, Sanderne, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B. Faxehus, Sanderne, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Sanderne / Sweden
Callsign: JKNM

Date/Name Ship 1910-01-17 POSEIDON
Manager: Johan Waldemar Brolin, Soderhamn, Sweden
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Soderhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Soderhamn / Sweden
Callsign: JKNM

Ship Events Data

1868-00-00: Wrecked
NRC 220268. Amsterdam, 20 februari 1868. De schoener POSEIDON, kapt. Evert Jans Deddes, is bij Chiltepec (Mexico) verongelukt De opvarenden zijn gered. (Later afgebracht en verkocht aan Mexicaanse eigenaren (opm: gezien de postverbindingen zal het verongelukken wel eind 1867 of januari 1868 hebben plaats gevonden) Het schip voer, nog als POSEIDON onder katp. Francisco Laferla met een lading hout van Tabasco naar Vera Cruz, waar ze 21 maart 1868 arriveerde en werd verdoopt tot TERESITA.
1868-05-04: Damaged
Op reis van Vera Cruz naar New York liep de TERESITA, kapt. Laferla, op 4 mei 1868 met schade te New Orleans binnen. Na herstel zette het schip de reis naar New York voort, alwaar ze in juni 1868 werd verkocht aan de firma W. Salem & Co aldaar, die echter financieel zwak stond, mogelijk een reden, waarom het schip onder de vlag van de Norddeutsche Bund werd gebracht en op 3 juli 1868 onder kapt. H. Schütz (mogelijk afkomstig uit Stettin) met een lading petroleum naar Bremerhaven werd uitgeklaard, aiwaar ze op 12 augustus 1868 arriveerde en naar Denemarken werd verkocht. (bronnen:de kranten: New Orleans Republican van 5 mei 1868, de Coomerciad Adbvertiser, New York, van 10 februari 1869 en de Weser Zeitumg van 13 augustus 1868.)
1912-08-23: Final Fate: Condemned

De schoener POSEIDON werd op 23 augustus 1912 te Gävle afgekeurd voor de zeevaart. Het schip werd later te Gävle geveild en verkocht aan P.V. Andersson te Holmsund, onttakeld en sindsdien als lichter te Holmsund gebruikt en verdoopt DJUPVIK No.1.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Evert werd geboren op 10 september 1836 te Veendam als zoon van de schipper Jan Hindriks Deddes en Alberdina Everts Kater

Evert trouwde op 19 januari 1865 te Rotterdam met Cornelia Schmid, geboren op 09 juli 1842 te Rotterdam als dochter van Johannes Christiaan Fredrik Schmidt en Aafke Wiertseman. Geen overlijdensakte gevonden van Cornelia.

Evert overleed op 02 februari 1920 te Rotterdam, 83 jaar, weduwnaar.

 

In Groningen zijn geen kinderen geboren, Wel kinderen geboren te Rotterdam, maar de gegevens op internet vermelden geen beroep van de vader.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.J.Deddes was met vlagnummer R69 in de periode 1870 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar zijn vlaggelidmaatschap heeft opgezegd. Hij bleef wèl honorair lid058.

 

E.J. Deddes was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege met vlagnummer F resp. 6 in de periode 1859 t/m 1869.

 

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein E.J.Deddes met vlagnummer R69 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                       van het ss. “P.Caland”   1623 last                Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

*   1877                       van het ss. “P.Caland”   3070 ton o.m.       Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

*   1878, 1880, 1881 van het ss. “P.Caland”   2584 ton n.m.       Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

E.J.Deddes                  Alberdina                                             16 mei 1860                                         26 april 1861

 

Bouma025 vermeldt E.J.Deddes als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1862 van de kof “Alberdina”, gebouwd in 1840 te Veendam, 136 ton o.m., varend voor J.H.Deddes te Veendam. Het schip voer in 1863 voor J.H.Wever te Pekela en was herdoopt in “Grietje de Weerd”;

*   1863 t/m 1865 van de 2-mastschoener “Poseidon”, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 167 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*   1866 t/m 1868 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam. Het schip is in 1868 verongelukt in Mexico;

*   1869 t/m 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Triëst”, gebouwd in 1856 te Sunderland, 719 ton o.m., varend voor M.Reuchlin & Zn te Rotterdam;

*   1872 van het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 te Elshout (onjuist. zie hierna), 2040 ton o.m., varend voor Plate, Reuchlin & Co te Rotterdam;

*   1873 van het schroefstoomschip “Maas”, gebouwd in 1872 te Renfrew bij Henderson, Coulbourn & Co,  2037 ton o.m., varend voor Plate, Reuchlin & Co te Rotterdam;

*   1874 van hetzelfde schip maar nu varend voor de Nederl.Amerik.Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam

*   1875 t/m 1882 van het schroefstoomschip “`P.Caland”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., varend voor de Ned Amerik. Stoomvaart Maatschappij.

 

Overige bijzonderheden

http://www.rijnmond.nl/nieuws/106161/Evert-Deddes-onbekend-maar-niet-onbemind

Evert Deddes is één van de eerste gezagvoerders van de Holland Amerika Lijn. Hij heeft veel voor de Rotterdamse maritime wereld betekend.

Na zijn carrière bij de HAL wordt Deddes directeur van het Zeemanshuis in Rotterdam. Bij zijn afscheid (1916) wordt er een fonds met zijn naam opgericht. Het Evert Deddesfonds staat jonge mensen bij die een opleiding doen op scheepvaartgebied.

De naam Evert Deddes is in Rotterdam niet heel bekend. Toch heeft Evert Deddes in hoog aanzien gestaan in de maritieme wereld. De havenbronnen uit zijn tijd dragen bij aan het fonds.

Het Maritiem Museum in Rotterdam heeft stukken uit de nalatenschap van Deddes in de collectie. De originele oorkonde van de oprichting van het Evert Deddesfonds en een zilveren bokaal die Deddes heeft gekregen ter gelegenheid van zijn 25-jarig directeurschap van het Zeemanshuis

 

De Harlinger Courant dd 30 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen

Brouwershaven 28 Oct. P.Caland (s) Newyork n. Rotterdam.”

De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

“Newyork 4 Dec. P.Caland (s) Rotterdam.”

 

  1. 29-30. De firma Plate, Reuchlin & Co tekende op 11 februari 1871 een contract met Henderson, Coulbours & Co te Renfrew voor de bouw van 2 schepen van ongeveer 1700 ton. “Helaas kwam er door staking vertraging in de afleverring van de bestelde schepen. In plaats van in februari vertrok het eerste schip, dat de naam ROTTERDAM ontving, op 15 oktober 1872 op zijn eerste reis met 10 kajuitpassagiers, 60 emigranten en 800 ton lading van Rotterdam naar New York. In Plymouth werd bijgebunkerd, waarna op 20 oktober de reis werd voortgezet. Het schip kwam op 5 november te New York aan”.

De eigenaars van de Rotterdam hebben nog in de rats gezeten, daar het schip iets langer was gebouwd dan was afgesproken. Daardoor was het de vraag of het zou passen in de sluis bij Helvoet. “Bij het binnenvaren van de sluis te Hellevoet stonden de timmerman op de bak en de bootsman op het achterdek … klaar met de grootste bijlen die ze hadden om, als dat nodig zou zijn, het lofwerk dat in die tijd de schepen nog sierde, radicaal in stukken te hakken. Men kan zich de opluchting van de beide reders voorstellen, toen bleek dat de sluisdeuren konden worden gesloten. Het was wel een “narrow escape”,want tussen achterdeur en sluisdeur paste nog net een kurkezak, terwijl de boeg juist de sluisdeur raakte.”

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Deddes, Evert Janz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.1862.1869.131.940
DVD IM. – 3182 – 986

BIJLBRIEF

Naam schip POSEIDON

Plaats en datum acte Hoogezand, 19 juni 1862

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper Evert Jans Deddes

Te voeren door kapt. Evert Jans Deddes

Grootte 167 tonnen of 88,3 lasten
(Meetbrief nr. 80 d.d.12 juni 1862 afgegeven door
scheepsmeter H. Dekkers te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 26,80 m., breed 5,185 m., hol 2,52 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1862

Plaats , datum registratie Groningen, 20 juni 1862

Nummer van registratie deel 26, folio 84, recto, vak 4

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs


Bijzonderheden:


Het schip is gebouwd op de werf te Fom.,holsterbosch.

Researcher/datum research: JDvdB / 080112

Naam POSEIDON
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1862
Toegang 883
Inventaris 2140

Bronnen

Jaar: 2021
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Zeer vele bronnen, w.o. T. Hagneus, B. Scholten, J. Robert Boman, Peter-Michael Pawlik, etc., en daarnaast diverse kranten, w.o. uit Mexico, U.S.A. Duitsland etc. en tijdschriften w.o. Batologen.

Jaar: 1862
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archiefnummer Gron. 1855-1869-131-940