Inloggen
OTTO - ID 15628


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-09-03 / 1888-05-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1860-08-21
Technical Data

Net Tonnage: 79.00 lasts
Net Tonnage 2: 149.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.06 Meters Registered
Beam: 4.91 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-09-03
Register nr: 18600692
Scheepsnaam: OTTO
Type: Schooner
Lasten: 79
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sap, H.O.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-08-21 OTTO
Manager: Hendrik Ottes Sap, Workum, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Ottes Sap, Workum, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Workum / Netherlands
Callsign: PNML

Date/Name Ship 1886-00-00 WILDINA CHRISTINA
Manager: Johannes Jans Stenger, Farmsum, Groningen
Eigenaar: Johannes Jans Stenger, Farmsum, Groningen
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Onbekend

Ship Events Data

1878-01-11: 11 januari 1878. AH - Algemeen Handelsblad.
Advertentie. Schoenerschip te koop. Uit de hand te koop het welbezeild en goed onderhouden schoenerschip OTTO, groot pl.m. 100 roggelasten, gevoerd door kapt. A.H. Sap, liggende in het Oosterdok alhier. Schip en inventaris is goede staat. Te bevragen met franco brieven bij de kapitein te Workum (Friesland), of bij de makelaar W. de Lorme van Rossem, alhier.
1878-03-18: 08 maart 1878. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Advertentie. W. de Lorme van Rossem, makelaar, zal als lasthebbende van zijn principaal, op maandag 18 maart 1878, des namiddags ten 3 ure precies, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, bij opbod en afslag in veiling brengen het extra ordinair welbezeild schoenerschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd OTTO, gevoerd door kapt. A.H. Sap. Volgens Nederlands meetbrief lang 25,94 meter, wijd 6,74 meter, hol 3,18 meter, en alzo gemeten op 134,96 tonnen nieuwe meting. En zulks verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, kettingen en verdere inventaris, als bij de aanslagbiljetten omschreven. Het voormelde schoenerschip ligt in Amsterdam in het Oosterdok bij de Kraan.
Iemand nadere inlichtingen begerende, gelieve zich te vervoegen bij bovengenoemde makelaar.
1886-12-08: 09 december 1886. PGC - Provinciale Groninger Courant.
Groningen, 8 december. Het Nederlandse schip OTTO, groot 135 ton, gebouwd in 1860, is uit de hand verkocht aan kapt. Joh. Stenger te Farmsum.
1888-04-00: Final Fate:
Datum 03 april 1888. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Rotterdam, 2 april. Te Delfzijl maakt men zich zeer ongerust over het Nederlandse schip WILDINA CHRISTINA, kapt. Kramer, hetwelk enige dagen geleden met bonen en haver geladen, van hier vertrok met bestemming naar Gloucester. Volgens bericht van Duitse loodsen moet het schip, met een Delfzijlse loods aan boord, bij het naar zee gaan, gestoten hebben op de Geldzakplaat en na een paar uren weer vlot geraakt zijn. Na die tijd moet niets meer van het schip vernomen zijn, zodat men vermoedt, dat het ten gevolge van het stoten lek geworden en door het werken van de lading gezonken is. Er is geen telegram betreffende dat schip ontvangen. Het gerucht heeft hieraan nog toegevoegd, dat een visserschip de WILDINA CHRISTINA flambouwen had zien ontsteken en het schip later had zien zinken, zonder hulp te kunnen bieden. Wellicht wordt dit gerucht bevestigd door de mededeling onder “schip gezonken”, van Grimsby 29 maart, voorkomende in de NRC van 31 maart. (Het bericht betreffende het verongelukken, voorkomende in ons blad van 31 maart, ontleend aan het Handelsblad, schijnt dus nog bevestiging te vereisen.)
1888-05-08: Final Fate:
Datum 10 mei 1888. PGC - Provinciale Groninger Courant.
Amsterdam, 8 mei. Aangaande het schoenerschip WILDINA CHRISTINA, kapitein Kramer, op 15 maart l.l van Delfzijl naar Gloucester vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Sap, Hendrik Ottes
Overige informatie: eigenaar

Familiegegevens en opleiding

Otto Geuchien Sap werd geboren 19 juli 1841 aan boord van het smakschip Hendrica op reis van Harlingen naar Kolenbuttel, Holstein als zoon van de zeekapitein Hermannus Petrus de Boer Sap en Catharina Dorothea Greef. De geboorte werd op 31 december 1841 ingeschreven te Wildervank.

Otto trouwde op 09 januari 1868 te Wildervank als zeeman met Roelfien Schuringa, geboren te Wildervank op 15 februari 1847 als dochter van de landbouwer Tjakke Hindriks Schuringa en Sara Jans Kloppenburg. Roelfien overleed op 23 mei 1908 te Musselkanaal, gem. Onstwedde, 61 jaar

Otto Geuchien overleed op 15 september 1919 te Musselkanaal, gem. Onstwedde, 78 jaar, weduwnaar.

In een reeks BS-akten werd Otto SSap vermeld als “schipper” in 1868-1874, als “sluiswachter” in 1876, als “verlaatmeester” in 1879 -1890 en als “koopman” in 1893 en 1896.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Otto Sap was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 27 in de periode 1870 t/m 1879 en met vlagnummer 50 in de periode 1880 t/m 1896.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt O.H.Sap als gezagvoerder gedurende:

*      1871 t/m 1872 van de 2/msch “Otto”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Workum;

  • * 1869 t/m 1870 van de kof “Zwaantje Thelina” ex Zwaantina, gebouwd in 1852 te Waterhuizen, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd in 1871 door de k/e herdoopt in “Herman”;
  • * 1871 t/m 1875 van de kof “Herman” ex Zwaantina Thelina, ex Thelina, gebouwd in 1852 te Groningen, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Otto Geuchiens Sap op:

19 februari 1857, kof “Zwaantina Jeltina” (Thelina?), schipper Herman Pieter de Boer Sap, 43 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en de lichtmatroos Otto Geuchiens Sap, 15 jaar uit Wildervank.

08 maart 1858, kof “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieter de Boer Sap, 44 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos Otto Geuchien Sap, 16 jaar uit Wildervank.

19 februari 1859, galjoot “Zwaantina Thelina”, schipper Herm Pieter de Boer Sap, 455 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos Otto Geuchien Sap, 17 jaar uit Wildervank.

30 januari 1860, kofgaljoot “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieter de Boer Sap, 46 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen waaronder Otto Sap, 18 jaar uit Wildervank.

02 februari 1861, kof “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieter de Boer Sap, 47 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Otto Sap, 19 jaar uit Wildervank, kok en 2 matrozen.

06 februari 1862, kof “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieter de Boer Sap, 48 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Otto Sap, 20 jaar uit Wildervank, kok en 2 matrozen.

31 januari 1863, galjoot “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieters de Boer Sap, 49 jaar. Voorts 1ste stuurman Otte Geuchien Sap, 21 jaar, 2de stuurman, kok en een matroos.

30 maart 1865, kof “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieters de Boer Sap, 51 jaar. Voorts stuurman Otte Geuchien Sap, 23 jaar uit Wildervank, kok, matroos en een lichtmatroos.

10 februari 1866, galjoot “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieter de Boer Sap, 52 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Otto Sap, 24 jaar uit Wildervank, kok en 2 matrozen.

25 februari 1871, kof “Herman”, schipper Otto Geuchien Sap, 29 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.

01 februari 1872, kof “Herman” schipper Otto Geuchies Sap Hz uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

31 januari 1874, kof “Herman”, schipper Otto Geuchies Sap Hz, 32 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

 

In 12 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Ottoe Geuchiens Sap.

Het overzicht luidt:

1857                      lichtmatroos op de kof “Zwaantina Jeltina” onder Herman Pieter de Boer             15-17jaar

1858-1859           lichtmatroos op de galjoot “Zwaantina Thelina” onder Herman Pieter de Boer                    16-17 jaar

1860                      matroos op de kofgaljoot “Zwaantina Thelina” onder Herman Pieter de Boer                      18 jaar

1861-1866           stuurman op de koft “Zwaantina Thelina” onder Herman Pieter de Boer                                               19-24 jaar

1871-1874           schipper op de kof “Herman”                                                                                                                     28-32 jaar

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Zeilklaar:

Sundsvall 5 Nov. Herman, O.G. Sap Hz, Hannover.”

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Sap, Otto Geuchien Hz.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.H.Sap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1873 t/m 1878 van de2/msch “Otto”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor R.J.Visser vanuit Workum.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Sap, A.H.

Familiegegevens en opleiding

Eilt Deuze werd geboren te Wildervank 29 augustus 1831 als zoon van de schipper Jacob Geerts Deuze en Marijke Eilts Pot.

Hij trouwde op 04 maart 1858 te Veendam als schipper met Alberdina Hazewinkel, geboren te Veendam 30 juli 1836 als dochter van de schipper Kornelis Abrahams Hazewinkel en Aafien van der Wal. Alberdina overleed op 25 oktober 1908 te Veendam, 72 jaar, weduwe.

Eilt is overleden op 08 mei 1885 te Helpman gem. Haren, 53 jaar, scheepskapitein. Als relatie is Jantina Hazewinkel vermeld.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.J.Deuze was effectief lid van het zeemanscollege “De Harrmonie” te Wildervank met vlagnummer 113 in de periode 1859 t/m 1885.

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

E.J.Deuze                                Maria                                       25 oktober 1859                                  25 juni 1860

 

Bouma025 vermeldt E.J.Deuze als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1874 van de 2/msch “Maria”, gebouwd in 1858 te Hoogezand, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1874 op de Kaloot gestrand en wrak geraakt;

*   1879 t/m 1882 van de 2/msch “Otto”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank;

*   1883 t/m 1886 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Eilt Jacobs Deuze op:

15 juli 1847, kof “Lucas Wicher”, schipper Willem Tjakkes Hazewinkel, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman, matroos en de kok Eilt Jacobs Deuze, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

07 februari 1848, kof “Lucas Wicher”, schipper Willem Tjakkes Hazewinkel, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman, kok, matroos en lichtmatroos Eilt Jacobs Deuze, geen leeftijd en woonplaats verrmeld.

14 maart 1850, kof “Neptunus”, schipper Jurjen Jans Joosten, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 2 stuurlieden, kok en 2 matrozen waaronder Eilt Deuze, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

21 januari 1854, galjoot “Neptunus”, schipper Jurrien Jans Joosten, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Eilt Jacobs Deuze, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

11 februari 1871, schoener “Maria”, schipper Eilt Jakobs Deuze, 39 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

 07 februari 1874, schoener “Maria”. schipper Eilt Jakobs Deuze, 42 jaar uit Veendam. Voorts een stuurman en een kok.

 

In de 6 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Eilt en Eilt Jacobs Deuze.

Het overzicht luidt:

1847                  kok op de kof “Lucas Wicher” onder Willem Tj. Hazewinkel                        geen leeftijd

1848                  lichtmatroos op de kof “Lucas Wicher” onder Willem Tj. Hazewinkel         geen leeftijd

1850                  matroos op de kof “Neptunus” onder Jurjen Jans Joosten                                geen leeftijd

1854                  stuurman op de galjoot “Neptunus” onder Jurjen Jans Joosten                       geen leeftijd

1871-1874       schipper op schoener “Maria”                                                                              39-42 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Deuze, Eilt Jacobs

Familiegegevens en opleiding

Johannes Stenger werd geboren te Delfzijl 11 februari 1824 als zoon van de scheepskapitein Jan Christiaans Stenger en Grietje Rigtes Groenhoudt.

Hij trouwde op 05 mei 1854 te Delfzijl als scheepskapitein met Gesiena Smit, geboren 24 maart 1829 te Delfzijl als dochter van Jan Jans Smit en Hiltje Arents Dam. Zij overleed te Farmsum op 18 maart 1906, 77 jaar.

Johannes overleed op 12 mei 1896 te Farmsum/Delfzijl, 72 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Joh. J. Stenger was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 70 in de periode 1849t/m 1896.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Stenger als gezagvoerder gedurende:

  • * 1849 t/m 1854 van de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1854 gezonken op Doggersbank;
  • * 1855 t/m 1863 van de galjoot “Geziena Margaretha”, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1863 verongelukt bij Sandhamn;
  • * 1865 t/m 1867 van de galjoot “Geziena” ex Alberdina Peterina, gebouwd in 1855 te Sappemeer, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1867 gezonken;
  • * 1869 t/m 1870 van de galjoot “Geziena Smit”, ex Concordia ex Nijssiena Gebka, gebouwd in 1856 te Veendam, 133 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Gestrand op Rissö en wrak;
  • * 1871 van de brik “Alexander”, gebouwd in 1857, bouwlocatie niet vermeld, 205 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;
  • * 1871 van de brik “Geziena” ex Alexander, gebouwd in 1857, bouwlocatie niet vermeld, 205 ton o.m. varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip werd afgekeurd te Gotland;
  • * 1874 van de 2-mastschoener Flora” ex Vier Gebroeders, bouwjaar en -plaats niet vermeld, 122 ton o.m. geen opgave van thuishaven en eigenaar. Het schip is bij Tonningen gestrand en wrak geraakt;
  • * 1876 van de 2-mastschoener “Geziena Smit” ex Saga, gebouwd in 1863, 140 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Afgekeurd;

*   1880 van de galjoot “Burgemeester van Setten”, gebouwd in 1856 te Zwartsluis, 114 ton o.m., varend voor J.H.Westerveld te Zwolle. Op een wrak gestoten en nabij de vuurtoren van Egerö gezonken;

  • * 1882 van de brik “Rose”, gebouwd in 1843, bouwplaats niet vermeld, 254 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

*   1887 van de 2-mastschoener “Otto”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip voer in 1888 voor J.J.Beekhuis te Sneek en was herdoopt in “Wildina Christina”;

  • * 1889 van de brik “Wilhelm”, gebouwd in 1840, bouwplaats niet vermeld, 209 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1889 op Schiermonnokoog gestrand en wrak geraakt.

 

Bouma025 vermeldt J.G.Stenger als gezagvoerder gedurende:

  • * 1894 t/m 1895 van de schoenerkof “Anna”, gebouwd in 1853 te Papenburg bij F.W.Meyer, 140 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. (dit zal, gezien de monsterrollen, J.J. Stenger moeten zijn)

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1840-3, 05 februari 1840, kof “Geziena Jantina”, schipper Roelf Fokkes Taay, 59 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harm Geerts Roodland, 35 jaar uit Delfzijl, kok Johannis Stenger, 15 jaar uit Farmsum, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1841-10, 23 maart 1841, geen type en scheepsnaam vermeld (kof, Vrouw Henderika) schipper Harmannus E.Boswijk. Voorts stuurman Pieter Kip, 25 jaar uit Termunten en 2 matrozen waaronder Johannes J.Stenger, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1842-20, 21 maart 1842, kof “Drie Zusters”, kapitein Derk Tjebbes de Jonge, 58 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman IJzebrand Derks de Jonge, 22 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en de lichtmatroos Johannes Jans Stenger, 18 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1846-11, 26 februari 1846, kof “Vriendschap”, kapitein Jan Christiaans Stenger, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Anske Onnes de Jonge, 41 jaar uit Farmsum, kok Geert Alberts Mensinga Stenger, 16 jaar uit Farmsum en matroos Johannes Jans Stenger, 22 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1847-14, 06 maart 1847, kof “Vriendscchap”, schipper J.C.Stenger, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Johannes Jans Stenger, 23 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1849-26, 16 maart 1849, kof “Margretha Catharina”, kapitein Johannes Jans Stenger, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Siert Jans Edema, 29 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1850-25, 23 maart 1850, kof “Margretha Catharina”, kapitein Johannes Jans Stenger, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Agge Steffens Ackerman, 26 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1851-19, 08 maart 1851, kof “Margaretha Catharina”, kapitein Johannes Jans Stenger, 27 jaar uit Farmsum. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1851-47, 29 juli 1851, smak “Ons Genoegen”, kapitein Johannes Jans Stenger, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Nicolaas Stenger, 19 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1853-12, 29 maart 1853, kof “Vriendschap”, kapitein Johannes Jans Stenger, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Nicolaas Stenger, 20 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1860-18, 03 maart 1860, schoenergaljoot “Geziena Margrietha”, kapitein Johannes Jans Stenger, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman A.M.Borg, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-21, 28 februari 1863, schoenergaljoot “Gezina Margaretha”, kapitein Johannes J.Stenger, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurrien J.Stenger, 20 jaar uit Farmsum en een matroos;

Monsterrol 1865-20, 09 maart 1865, galjoot “Gezina”, kapitein Johannes Jans Stenger, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gelte Geltes, 33 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1865-98, 04 oktober 1865, galjoot “Gezina”, kapitein Johannes J.Stenger, 41 jaar uit Farrmsum. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1868-4, 24 februari 1868, galjoot “Geziena Smit”, kapitein Johannes J.Stenger, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuuman Gerrit Pieters Dam, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1869-4, 23 februari 1869, galjoot “Gezina Smit”, kapitein Johannes J.Stenger, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerrrit Pieters Dam, 33 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-6, 05 maart 1870, galjoot “Gezina Smit”, kapitein Johannes J.Stenger, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerrit Geltes, 38 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-4, 22 februari 1871, brik “Geziena”, kapitein Johannes Jans Stenger, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Onno Janssen Post, 33 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1873-82, 26 juni 1873, schoener “Impi”, kapitein Johannes Stenger, 49 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen waaronder Jan Christiaan Stenger, 18 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1874-2, 18 februari 1874, galjoot “Flora”, kapitein Johannes J.Stenger, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Berend Harkema, 30 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-66, 11 mei 1875, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes J.Stenger, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Christiaan Stenger, 20 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1875-97, 06 augustus 1875, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes Stenger, 31 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1875-119, 08 september 1875, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes Stenger, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1876-56, 31 maart 1876, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes J.Stenger, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Geert Joh. Stenger, 17 jaar uit Farmsum, en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-94, 02 juni 1876, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes Stenger, 52 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-3, 27 februari 1880, galjoot “Burgemeester van Setten”, kapitein Johannes J.Stenger, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Brakke, 51 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1880-111b, 26 augustus 1880, kof “Burgemeester van Setten”, kapitein Johannes J. Stenger, 56 jaar uit Farrmsum. Voorts stuurman Hooite Willems Veenhuizen, 25 jaar uit Termunterzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-144, 15 september 1882, brik “Rose”, kapitein Johannes Stenger, 58 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-38, 31 maart 1883, brik “Rose”, kapitein Johannes J.Stenger, 59 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 49 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1884-38, 26 maart 1884, brik “Rose”, kapitein Johannes Stenger, 60 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Christiaan Stenger, 28 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-74, 18 juli 1884, brik “Rose”, kapitein Johannes Stenger, 60 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-41, 11 mei 1888, brik “Wilhelm”, kapitein Johannes Stenger, 64 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman August Wilhelm Davis Geltes, 53 jaar uit Farmsum, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-76, 15 augustus 1888, brik “Wilhelm”, kapitein Johannes Stenger, 65 jaar uit Farmsum. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1894-48, 06 april 1894, galjoot “Anna”, kapitein Johannes Stenger, 70 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Smid, 48 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1895-49, 23 april 1895, kof “Anna”, kapitein Johannes Stenger, 71 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Smid, 49 jaar uit Farmsum, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1895-88, 15 augustus 1896, kof “Anna”, kapitein Johannes Stenger, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

 

Samenvatting van de monsterrollen

  1. De naam wordt vermeld als Johannes, Johannes J. en Johannes Jans.
  2. Er zijn in totaal 35 monsterrollen met de naam van Johannes Jans Stenger op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1840 t/m 1895 met als leeftijden 15 t/m 71 jaar. De zeemanscarriére heeft de respectabele lengte van (minstens) 56 jaar gehad.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

               *            1840                                   kok op de kof “Geziena Jantina, kapt. Roelf F. Taay                                                                                           15 jaar

               *            1842                                   lichtmatroos op de kof “Drie Zusters”, kapt. Derk T.de Jonge                                              18 jaar

               *            1846                                   matroos op de kof “Vriendschap”, kapt. Jan C.Stenger                                                                                         22 jaar

               *            1847                                   stuurman op de kof “Vriendschap”, kapt. J.C.Stenger                                                                                                         23 jaar

               *            1849-1851           kapitein op de kof “Margaretha Catharina”                                                                                                                            25-27 jaar

               *            1851                                   kapitein op de smak “Ons Genoegen”                                                                                                                                                                   27 jaar

               *            1853                                   kapitein op de kof “Vriendschap”, kapt. Johannes J.Stenger                                                                 27 jaar

               *            1860-1861           kapitein op de schoenergaljoot “Geziena Margrietha”                                                                                           36-38 jaar

               *            1865                                   kapitein op de galjoot Gezina”                                                                                                                                                                                                41 jaar

               *            1868-1870           kapitein op de galjoot “Geziena Smit”                                                                                                                                                                   44-45 jaar

               *            1871                                   kapitein op de brik “Geziena”                                                                                                                                                                                                 47 jaar

               *            1873                                   kapitein op de schoener “Impi”                                                                                                                                                                                              49 jaar

               *            1874                                   kapitein op de galjoot “Flora”                                                                                                                                                                                                 50 jaar

               *            1875-1876           kapitein op de schoener “Geziena Smit”                                                                                                                                                 51-52 jaar

               *            1880                                   kapitein op de galjoot “Burgemeester van Setten”                                                                                                               55 jaar

               *            1882                                   kapitein op de brik “Rose”                                                                                                                                                                                                                       58-60 jaar

               *            1888                                   kapitein op de brik “Wilhelm”                                                                                                                                                                                              64 jaar

               *            1894-1895           kapitein op de galjoot “Antje”                                                                                                                                                                                                70-71 jaar

  1. Uit vergelijking van de gegevens van Bouma en die van de monsterrollen blijkt dat Johannes Jans Stenger ook vanuit andere havenplaatsen heeft gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien

 

Overige bijzonderheden

J.J.Stenger uit Farnsum kocht in 1880 uit de hand voor ¦2500,- het galjoen “Burgemeester van Setten” van rederij J.H.Westerveld te Zwolle. Hij was tevens kapitein en stootte het schip wrak in 1880 nabij de vuurtoren van Egerö waarna het zonk013.

 

NRC 13 september 1850114

Arendal, 30 augustus. Gisteren is hier met noodmasten in sleeptouw van de stoomboot GLER binnen gekomen het te Delfzijl te huis behorend kofschip VRIENDSCHAP, kapt. Stenger, van daar naar Rusöer bestemd. Hetzelve had de masten al reeds op de Nederlandse kust verloren.

 

NRC 05 januari 1854114

Harwich, 1 januari. Het Nederlandse schip (opm: kof) VRIENDSCHAP, kapt. Stanker (opm: J.J. Stenger) van Dantzig (opm: Gdansk) naar Rotterdam, is 20 december l.l. lek geworden en daarna op Doggersbank gezonken, doch de equipage is gered.

 

NRC 03 januari 1855114

Rotterdam, 2 januari. De Zeepost van 2 januari deelt mede een lijst van onderscheidene schepen, welke in het jaar 1854 verongelukt, verbrand, afgekeurd, gesloopt of vermist zijn. Onder deze vinden wij de volgende:

VRIENDSCHAP                                                                                                                                                             J.J. Stenger

 

NRC 20 oktober 1869114

Elseneur (opm: Helsingör), 16 oktober. Het Nederlandse schip (opm: galjoot) GESINA SMIT, kapt. J.J. Stenger, van Nerva naar Nederland is uit het Kattegat alhier ter rede geankerd: heeft ankers en ketting verloren, doch is daarvan weer voorzien.

 

NRC 20 april 1870

Frederikshavn, 16 april 1870. Het schip GESINA SMIT, kapt. Stenger, van Charlestown naar Dantzig met kolen, is bij Lesso gestrand en totaal wrak geworden (ML: later bericht: op 17 mei geborgen en binnengebracht).”077.

 

Provinciale Groninger Courant 08 oktober 189314

Advertentie. Die im Jahre 1853 in Papenburg erbaute, ca 75 Standard Holz ladende, 138,62 R.T. grosse Galliot ANNA, capt.Breijmann, ist unter der Hand zu verkaufen. Das Schiff liegt in Papenburg. Nähere Auskunft vertheilt Heinrich. F. Freericks, Schiffsmakler, Papenburg. (opm: aangekocht door J.G. Stenger, onder Nederlandse vlag niet verdoopt)

 

NRC 04 april 1894114

Delfzijl, 1 april. Het te Papenburg liggende Duitse schip ANNA, groot 133 ton, gebouwd in 1853, is aangekocht door kapt. Stenger (opm: schoenerkof ANNA, niet verdoopt, kapt. J.G. Stenger, Farmsum).

Provinciale Groninger Courant 26 september 1895114

 

Delfzijl, 24 september. De te Farmsum thuisbehorende kof ANNA, laatst gevoerd door kapt. Stenger, is verkocht aan de heer A. Smaal alhier.

 

Provinciale Groninger Courant 09 november 1895114

Delfzijl, 6 november. Het kofschip ANNA, laatst gevoerd door kapt. Stenger, zal thans worden bevaren door kapt. N. Person, onder boekhouderschap van de heer A. Smaal.

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Stenger, Johannes Jans

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Volgens kadastrale gegevens dd 18 januari 1888 verklaart scheepskapitein L.J. Koning, wonende te Groningen, te verkopen aan scheepskapitein Jan Engelhard, wonende te Groningen, die door ondertekening van het koopcontract in eigendom verklaart aan te nemen:

‘…het kofschip Willemina, groot 66,58 tonnen van 2.83 kubieke meter, ingevolge Meetbrief dd Groningen 24 November 1876; in 1874 van de werf van den scheepsbouwmeester G.G. Bodewes Martenshoek te water gebracht, zijnde alzoo een vaartuig in het Koningrijk der Nederlanden tehuis behoorende, ten Kantoor van hypotheken te Groningen teboek gesteld den 09 April 1874…’

De koop en verkoop werd aangegaan voor f 100 ‘… welken koopprijs de verkooper erkent naar genoegen te hebben ontvangen…  ‘

Het schip is gebrand: 2838 GRON 1874

(Bron: Kadaster Groningen AR dl 2 vak 21 en RSV dl 24 nr 4219)

Uit dit gegeven is wellicht te concluderen dat kapitein Koning (zie ook aldaar) in 1887 reder van het schip is geweest. Zo ja dan zou de opgave bij Bouma moeten worden aangepast.

 

Bouma025 vermeldt G.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1887 van de koftjalk “Willemina” ex Adriana Cornelia, gqbouwd in 1883, bouwplaats niet vermeld, 61 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen (wellicht varend voor L.J.Koning te Groningen?)

*    1888 van de 2/msch “Wildina Christina” ex Otto, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd vanaf 15 maart 1888 vermist op weg van Delfzijl naar Gloucester.

 

Overige bijzonderheden

NRC 31 maart 1888114

Delfzijl, 29 maart. Volgens alhier ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: tweemast-schoener) WILDINA CHRISTINA, kapt. Kramer, van Groningen naar Gloucester, gezonken. Het volk is gered. (opm: zie ook PGC 310388 en NRC 030488)

 

NRC 03 april 1888114

Rotterdam, 2 april. Te Delfzijl maakt men zich zeer ongerust over het Nederlandse schip WILDINA CHRISTINA, kapt. Kramer, hetwelk enige dagen geleden met bonen en haver geladen, van hier vertrok met bestemming naar Gloucester. Volgens bericht van Duitse loodsen moet het schip, met een Delfzijlse loods aan boord, bij het naar zee gaan, gestoten hebben op de Geldzakplaat en na een paar uren weer vlot geraakt zijn. Na die tijd moet niets meer van het schip vernomen zijn, zodat men vermoedt, dat het ten gevolge van het stoten lek geworden en door het werken van de lading gezonken is. Er is geen telegram betreffende dat schip ontvangen. Het gerucht heeft hieraan nog toegevoegd, dat een visserschip de WILDINA CHRISTINA flambouwen had zien ontsteken en het schip later had zien zinken, zonder hulp te kunnen bieden. Wellicht wordt dit gerucht bevestigd door de mededeling onder “schip gezonken”, van Grimsby 29 maart, voorkomende in de NRC van 31 maart. (Het bericht betreffende het verongelukken, voorkomende in ons blad van 31 maart, ontleend aan het Handelsblad, schijnt dus nog bevestiging te vereisen.)

 

Provinciale Groninger Courant 10 mei 1888114

Amsterdam, 8 mei. Aangaande het schoenerschip WILDINA CHRISTINA, kapitein Kramer, op 15 maart l.l van Delfzijl naar Gloucester vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Kramer, G.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1860.1869.128.873
DVD IM.– 3099,3100– 903,904

BIJLBRIEF

Naam schip OTTO

Plaats en datum acte Hoogezand, 21 augustus 1860

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper Hendrik Ottes Sap

Te voeren door kapt. Hendrik Ottes Sap

Grootte 149 tonnen of 79 lasten (zie bijzonderheden)

(Meetbrief nr. 62 d.d. 18 augustus 1860 afgegeven door scheepsmeter J. Meijer te Groningen)
Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 25,06 m., breed 4,91 m., hol …. M.

Kiellegging

Tewaterlating 1860

Plaats , datum registratie Groningen, 22 augustus 1860

Nummer van registratie deel 25, folio 33, verso vak 5

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:

In de acte wordt als grootte eerst 139 en later 149 als tonnenmaat vermeld. De laatste waarde lijkt het meest aannemelijk.


Researcher/datum research: JDvdB / 101011

Naam OTTO
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1860
Toegang 883
Inventaris 2140