Inloggen
PRESIDENT VAN BUREN - ID 14437


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-04-09 / 1861-04-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Dieppe, France
Werfnummer:
Delivery Date: 1849-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 131.00 lasts
Gross Tonnage 2: 246.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.90 Meters Registered
Beam: 4.90 Meters Registered
Draught: 3.91 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-04-09
Register nr: 18520260
Scheepsnaam: PRESIDENT VAN BUREN
Type: Bark
Lasten: 131
Gebouwd in land: Frankrijk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Buren, Mr. H.J. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Cramer, J.J.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-00-00 ALBERT
Manager: Lemaitre, Albert, Dieppe, France
Eigenaar: Lemaitre, Albert, Dieppe, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Dieppe / France

Date/Name Ship 1852-03-23 PRESIDENT VAN BUREN
Manager: Mr. H.J. van Buren, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mr. H.J. van Buren, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 22.000,-

Ship Events Data

1854-01-09: Collision
Konstantinopel (opm: Istanbul), 9 januari 1854. Het te Rotterdam te huis behorende schip PRESIDENT VAN BUREN, kapt. Cramer, met suiker van Amsterdam naar Odessa bestemd, is in de Bosphorus met een vreemd schip in aanzeiling geweest en is alhier met zware schade, welke men vreest dat ook de lading bereikt heeft, binnengelopen.
1854-10-15: Damaged
Malta, 20 oktober 1854. De Nederlandse bark PRESIDENT VAN BUREN, kapt. Cramer, met een lading lijnzaad van Taganrog (opm: in de Zee van Azov), laatst van Konstantinopel (opm: Istanbul), naar Falmouth bestemd, heeft de 15e dezer in een hevige storm op 36º NB 18º WL schade bekomen en is hier heden binnengelopen om deze te herstellen.
1861-04-30: Sold to foreign country
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzoon, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, als lasthebbende van hun meester, zijn van mening op dinsdag de 30e april 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk 1, no 499, publiek te veilen: het snelzeilend, gekoperd en kopervast barkschip PRESIDENT VAN BUREN, laatst gevoerd geweest door kapt. D. Visser, volgens meetbrief lang 29 el, wijd 4 el 93 duim, hol 3 el 91 duim, en alzo groot 248 tonnen of 131 lasten; met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, geschut, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Haringvliet, zuidzijde.

Gezagvoerders

wellicht Kramer

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Cramer was met vlagnummer R247 in de periode 1847/48 t/m 1857 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekent dat hij wèl de collegevlag mocht voeren, maar geen aanspraken had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij honorair lid was, die alleen de nummervlag van het College voerde058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.J.Cramer met vlagnummer R247 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                van de sch. “Ceres”                                114 last  varend voor A.Prins & Co te Schiedam

*    1851                geen vermelding van schip en boekhouder

*    1855                van de bark “President van Buren”     131 last  varend voor Mr. H.J. van Buren te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.J.Cramer als gezagvoerder gedurende:

*    1838 t/m 1848 van de schkof “Jacoba Maria”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 116 ton o.m., varend voor A.Prins & Co te Schiedam. Het schip is in 1848 gestrand bij Laesoe. Het bouwjaar moet fout zijn. Je kunt niet in 1838 varen op een schip dat in 1857 is gebouwd;

*    1841 t/m 1846 van de kof “Maria Jacoba”, gebouwd in 1837, bouwlocatie niet vermeld, 116 ton o.m., varend voor Prins & Co te Schiedam. Bouma boekt de kapitein als Kramer. Voorts lijkt mij deze opgave identiek aan de vorige, maar welke is dan de juiste scheepsnaam?

*    1849 t/m 1852 van de 2/msch. “Ceres”, gebouwd in 1848 te Schiedam, 280 ton o.m., varend voor A.Prins & Co te Schiedam;

*    1853 t/m 1856 van de 3/msch “President van Buren” ex Albert, gebouwd in 1849 te Dieppe, 248 ton o.m., varend voor H.J. van Buren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Ceres” onder kapitein J.J.Cramer voer in 1849 van Rio de Janeiro via Kaap Hoorn naar Valparaiso en San Francisco. Terug naar Oostende weer via Kaap Hoorn.121

 

Provinciale. Groninger Courant 02 januari 1846114

Het schip JACOBA MARIA, kapt. Cramer, van Flensburg naar Amsterdam, is in de avond van de 23 december bij Friedrichsort gestrand; men had van Holtenau vaartuigen ter adsistentie afgezonden. Volgens een ander bericht zou de kapitein enige lasten rogge over boord geworpen hebben, ten einde in vlot water te kunnen komen.

 

NRC 03 januari 1846

Rendsburg, 28 december. Het schip JACOBA MARIA, kapt. Cramer, van Flensburg naar Amsterdam, bij Friedrichsort aan de grond vastgeraakt, is weder in vlot water en te Holtenau aangekomen.

 

NRC 11 juli 1849114

Rotterdam, 10 juli. Wij vernemen, dat de volgende Nederlandse schepen naar Chili en Californië zijn vertrokken:

Van Rio de Janeiro naar Californië: het schip CERES, kapt. Cramer, van Schiedam; …er worden hierna nog een aantal andere schepen genoemd. Aan het einde van het bericht staat:      Er zijn thans dus aanzienlijke Nederlandse belangen in de Stille Zuidzee te bewaken en het is dien ten gevolge te hopen, dat, gelijk van andere landen, ook van Nederland een oorlogsschip zich derwaarts begeve, ten einde de Nederlandse vlag behoorlijk worde beschermd en, als het nodig is, verdedigd, te meer, daar sommige dier schepen aldaar gedurende enige tijd zullen verblijven.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Cramer, J.J.

Familiegegevens en opleiding

Douwe Visser werd geboren op Vlieland op 21 oktober 1809.

Hij was getrouwd met Johanna Catharina Böning, geboren te Amsterdam op 25 juli 1815 (of’13?) en overleden 12 december 1893.003

Douwe overleed in 1871 en bij zijn overlijden is Amsterdam als woonplaars vermeld.003 en 118

 

Douwe Visser woonde op de Geldersekade te Amsterdam. Hij werd geboren op Vlieland op 21 oktober 1809. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Visser (adres Heerengracht en hoek de Heerenstraat te Amsterdam) werd met vlagnummer 495 per 01 oktober 1839 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Zweers. Als zijn schip werd vermeld de “Amstel”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 resp. 23 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 24 september/01 oktober 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Douwe Visser, 29 jaar, voerend de kof “Amstel:”, winende op de Heerengracht hoek Heerenstraat, op voordracht van kapitein D.Zweers.023

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 18 mei 1847. 003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1847 wordt aan bemanningsleden van de het schip “Van Speyk” onder kapitein D.Visser een maand gage toegekend vanwege een schipbreuk.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 maart 1870 staat de toekenning van een maand gage wegens schipbreuk aan kapitein D.Visser,042.

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juli 1871 doet de wed. kapitein D.Visser, geb. Böning een verzoek om de reglementaire uitkering, welke haar in de vergadering van 31 augustus 1871 wordt toegekend ingaand 01 augustus 1871. In de vergadering dd 28 september 1871 doet zij een aanvullende aanvrage voor een kind welke wordt toegekend ingaande 01 augustus 1871. 042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 11 mei 1847 staat het verzoek van 2 equipageleden van de “van Speijk” onder kapitein D.Visser om een uitkering vanwege schipbreuk. Aan elk wordt een maand gage toegekend.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 april 1870 staat vermeld dat aan kapitein D.Visser een maand gage is toegekend vanwege een schipbreuk.023

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 12 september 1871 staat vermeld dat per -1 augustus 1871 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. D.Visser geb. Böning. Op haar verzoek dd 07 november 1871 wordt tevens een uitkering verstrekt aan haar dochter Klasina023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 januari 1899 wordt vermeld een: “Brief van den heer C.Th.Visser, vragende of zijne moeder, de weduwe D.Visser, nog niet tot de vier oudste trekkenden van het Weldadig Zeemansfonds behoort. Door heeren Secretarissen beantwoord.”.023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1900 staat een bericht van C.Th. Visser omtrent het overlijden van zijn moeder de wed. D.Visser.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     495                        1839-1840    sch.kof           de Amstel                                             van Baggen, Parker & Dixon

                                     1841-1846    sch.brik           van Speyk                                            Insinger & Co

                                     1848-1850    schoner           de Snelheid                                          F.Smelt & Zn

                                     1851-1853    bark                Mercurius                                             idem

     197                           1854          bark                Mercurius                                             idem

                                        1855          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1856-1859    bark                President van Buren                           Mr.J.H.van Buren te Rotterdam

                                     1860-1861    schoner           Johanna en Klazina                            de kapitein

                                     1862-1869    brik                  Anna Lena                                           J.Zaal

                                        1870          geen vermelding van schip en boekhouder

 

     Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein D.Visser van 1842 t/m 1847 als gezagvoerder van de schoenerbrik “J.C.J.van Speyk”, op 13 augustus 1832 op de werf Hollandia te Amsterdam te water gelaten (scheepsbouwmeester C.van Swieten); 130 ton o.m.; varend voor Insinger & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1847 bij de Lizard in het Engelsche Kanaal overzeild en zonk.

     Lloyd’s vermeldt: “19 Apr. 1847 VAN SPEIJK sunk off Lizard, been in contact.”087

 

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

D.Visser                                            Anna Lena                                       24 juli 1862                      05 maart 1863

                                                           Anna Lena                                       02 mei 1863                     23 januari 1864

                                                           Anna Lena                                       22 maart 1864                 29 augustus 1864

                                                           Anna Lena                                       13 december 1864          05 juli 1865

                                                           Anna Lena                                       13 augustus 1866            maart 1867

                                                           Anna Lena                                       26 april 1867                   19 oktober 1867

                                                           Anna Lena                                       05 mei 1868                     09 juli 1868

 

Bouma025 vermeldt D.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1839 t/m 1841 van de sch.brik “Amstel”, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 116 ton o.m., varend voor van Baggen, Parker & de Zon(sic) te Amsterdam;

*   1848 t/m 1851 van de 2/msch “de Snelheid”, gebouwd in 1831 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor F.Smelt te Amsterdam;

*   1852 t/m 1855 van de bark “Mercurius”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 438 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

*   1857 t/m 1861 van de 3/msch “President van Buren” ex Albert, gebouwd in 1849 te Dieppe, 248 ton o.m., varend voor H.J. van Buren te Rotterdam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Engeland;

*   1863 t/m 1870 van de brik “Anna Lena”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 261 ton o.m., varend voor J.Zaal te Amsterdam. Het schip strandde in 1870 bij Deal en geraakte wrak.

 

Overige bijzonderheden

“NRC 16-02-1870. Amsterdam, 14 februari 1870.

Het Nederlandse schip ANNA LENA, kapt. Visser, van Suriname herwaarts, is volgens telegram van Deal d.d. gisteren in de nabijheid totaal verongelukt, doch de equipage gered”.077.

“NRC 17-02-1870. Amsterdam, 16 februari 1870.

 Het schip ANNA LENA, kapt. Visser, van Suriname, is bij Walmir (ML=Walmer) gestrand en uit elkander geslagen.”077.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Visser, Douwe

Algemene informatie

.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.237
DVD VIII – 547, 549
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip ALBERT (Frans schip)
thans PRESIDENT VAN BUREN

plaats en datum acte executoriale verkoping, Rotterdam, 17 maart 1852

type schip bark

bouwwerf/verkoper Albert Lemaitre, koopman te Dieppe

gevoerd door kapt. A.P.C. Pilloquin

eigenaar/aankoper Jan Bakker, Rotterdam
(opm: niet geheel duidelijk of hij de eigenaar was)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 246 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 28,90 m., breed 4,90 m., hol 3,91 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 23 maart 1852

nummer van registratie deel 132, folio 99, recto, vak 3

notaris Jan van der Hoop Jacobuszn, notaris te Rotterdam

prijs NLG 22.000,-

bijzonderheden: schip is gebouwd te Dieppe in 1849 en ligt bij deze transactie te Rotterdam in het Haringvliet.






researcher/datum research: ML / 110308

Naam PRESIDENT VAN BUREN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1852
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.237