Familiegegevens en opleiding
NRC 07 september 1868
Soerrabaja, 20 Julij. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eischte echter gisteren nog een offer en wel ten huize van den heer J.W.Bouter, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zoo wij wel onderrigt zijn, is het de heer N.Koens, gezagvoerder van het Ned. Schip L.J.Enthoven, die daaraan bezweken is.
NRC 07 september 1868114
Soerabaija, 20 juli. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eiste echter gisteren nog een offer en wel ten huize van de heer J.W. Butner, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zo wij wel onderricht zijn, is het de heer N. Koens, gezagvoerder van het Nederlands schip L.J. ENTHOVEN, die daaraan bezweken is.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.Koens was met vlagnummer R241 in de periode 1847/48 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein N.Koens met vlagnummer R241 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 brig. “De Leeuw” 95 last voor deGroot, Roelants & Co te Schiedam
* 1851 3/m.sch. “Mary Goddard” 165 last voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam
* 1855, 1858, 1859 fregat”Pieter Cornelisz. Hooft“ 479 last voor de Schiedamse Scheepsreederij
* 1862, 1863 geen vermelding van schip en reeder
* 1864 t/m 1867 fregat “L.J.Enthoven” 400 last voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam
Bouma025 vermeldt N.Koens als gezagvoerder gedurende:
* 1848 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
* 1849 t/m 1851 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1850 t/m 1854 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1855 t/m 1862 van het 3/mschip “Pieter Cornelisz Hooft”, gebouwd in 1841 te Schiedam, 907 ton o.m., varend voor de Schiedamsche Scheepsreederij L.Loopuyt e.a.. Het schip werd in 1862 afgekeurd en verkocht te Batavia. Het werd toen herdoopt in “Neerlands Indië”;
* 1864 t/m 1868 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door N.Koens.104.
Volgens monsterrol nr. 920 dd 11 maart 1839 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde aan als 4e stuurman van de “Stad Tiel” onder kapitein E.M.Chevalier, N.Koens, wonend te Schiedam, oud 19 jaar, met een maandgage van f 18,/ en vertrekt op 28 april 1839 uit Hellevoetsluis met 34 man naar Batavia. Hij keert terug in Holland / Amsterdam op 28 januari 1840.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Kooij wonend te Gouda was met vlagnummer 108 in de periode 30 juni 1864 t/m zijn bedanken op 14 oktober 1872 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”111 en 064.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Kooij als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1859 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1860 t/m 1868 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1869 t/m 1871 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Haring als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van de bark “Loopuit”, gebouwd in 1845 te Schiedam, 335 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
* 1860 t/m 1862 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.W.Ridder was met vlagnummer R388 in de periode 1858 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in 1863 is overleden058.
In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat de weduwe van F.W.Ridder in 1864 is hertrouwd en dus geen uitkering van de Maatschappij ontving058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein F.W.Ridder met vlagnummer R388 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859 sch. “Angola” 29 last varend voor Kerdyk & Pincoffs te Rotterdam
* 1862 3/m sch. “Mary Goddard” 165 last varend voor de Groot, Roelants & Co, Schiedam
Bouma025 vermeldt F.W.de Ridder als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1858 van de 2/m sch. “Adolf & Martinus”, gebouwd in 1854 te Dumbarton, 146 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam. Het schip is verongelukt bij Sierra Leone;
* 1859 t/m 1860 van de 2/msch. “Angola” ex Amelia, gebouwd in 1856 te Sunderland, 55 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam.
Bouma025 vermeldt F.W.Ridder als gezagvoerder gedurende:
* 1861 t/m 1862 van de 3/msch “Lodewijk” ex Henriëtte Wilhelmina”, gebouwd in 1857 te Bolnes, 327 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;
* 1863 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
De schoener “Angola” onder kapitein F.W.Ridder was op 05 januar 1859 te Hellevoetsluis en de volgende melding (zonder datum) is van Coquimbo aan de zuid-amerikaanse westkust. Het schip moet Kaap Hoorn hebben gerond. Verdere gegevens over de thuisreis ontbreken.121
NRC 14 augustus 1858114
Rotterdam, 13 augustus. Volgens brief van kapt. F.W. Ridder d.d. Bordeaux, 8 augustus, is het door hem gevoerd geweest zijnde schip (opm: schoener) ADOLF EN MARTINUS, van Quisembo (zuidwestkust van Afrika) bestemd naar Rotterdam, de 3e juli l.l. in volle zee op 05º30’ N.B. en 24º40’ W.L. vergaan. De equipage is door het Franse schip PEROU, kapt. F. Dejean, gedestineerd naar Bordeaux, op genomen en aldaar behouden aangebracht.
Het is de vraag of beide volgende advertenties bij deze kapitein thuishoren.
NRC 12 december 1856114
Banff, 7 december. De Nederlandse schoener de LEEUW, kapt. de Ridder, van Memel (opm: Klaipeda) naar Liverpool bestemd, is jongstleden zaterdag bij Nairn (57º35’ N.B. 03º53’ O.L.) gestrand en zal hoogstwaarschijnlijk weg zijn.
NRC 24 december 1856114
Inverness, 11 december. Het schip de LEEUW, kapt. de Ridder, van Memel (opm: Klaipeda) naar Liverpool, bij Nairn gestrand – zie ons nommer van 12 dezer – is weder af en alhier binnengebracht.
Familiegegevens en opleiding
Ode Roelof Kievyt werd geboren 18 januari 1836 te Rotterdam als zoon van Ode Kievijt en Alida Margaretha Poppen
Hij trouwde op 17 oktober 1860 te Kralingen met Mathilda Ermerins, geboren 20 maart 1836 te Colijnsplaat als dochter van Francois Poeter Ermerins en Neeltje van der Maat. De bruidegom woonde toen te Delft.
NRC, 7 juli 1864
“Op den eersten dezeer maand ontving het smartelijk berigt, dat mijn dierbare Echtgenoot, de HEER ODE ROELOF KIEVYT, in leven Gezagvoerder van het Nederlandsche driemast-schoenerschip Mary Goddard, op zijne reis van Hongkong naar de Sual Philippine-Eilandern, den 17den April l.l., in den ouderdom van 28 jaren, tot diepe droefheid van mij, zijn eenige Zuster en verdere familie-betrekkingen is overleden. Hij laat mij twee jeugdige kinderen na, te jong om het verlies van hunnen dierbaren vader te kunnen beseffen.
Kralingen M.J. ERMERINS
8 Julij 1844 Wed O.R.KIEVYT
Wegens Buitenlandsche Familie betrekkingen wordt deze advertentie
eerts hedden geplaatst.”
NRC 20 april 1865114
Advertentie. Voor de menigvuldige blijken van deelneming mij betoond bij het overlijden van mijn onvergetelijke echtgenoot de heer O.R. Kievijt, in leven gezagvoerder van het Nederlandse barkschip MARY GODDARD, betuig ik, ook namens wederzijdse familie betrekkingen, mijn oprechte dank.
Kralingen, 19 april 1865 Wed. O.R. Kievijt-Ermerins
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt O.R.Kievit als gezagvoerder gedurende:
* 1864 van de 3-mastschoener “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.Schalij als gezagvoerder gedurende:
- * 1865 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.J. van Nouhuijs was met vlagnummer R12 in de periode 1876 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen 1877 en 1878 van de Maatschappij staat kapitein H.J. van Nouhuijs met vlagnummer R12 in de ledenlijsten als gezagvoerder van het fregat “Europa”, 1180 ton n.m., varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt H.J. van Nouhuys als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1871 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1872 t/m 1876 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
* 1877 t/m 1879 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in Mauritius geabandonneerd en verkocht.
Overige bijzonderheden
In de eerste helft van 1869 “verzoekt Sweys (de auteur van de Almanakken. - zie aldaar) H.J.van Nouhuys (19/2/1836 - 27/01/1920) op dat moment gezagvoerder van de driemastschoener “Mary Goddard”, 312 ton, rederij De groot Roelants te Schiedam zijn assistent te worden. Van Nouhuys ziet daar vanwege de wankele gezondheid van Sweijs van af. Hij vreest dat voor hij ingewerkt zal zijn, Sweijs zal moeten vervangen. Van Nouhuys voer als hij met zijn schip in Indië was, vaak voor de Fa Landsbergh & Zoon (öf liever de heer Hulsteijn” schrift van Nouhuys) (van Nouhuys, Herinneringen.). … “090
Zie ook “Herinneringen uit de eerste jaren van mijn zeemansloopbaan aan de hand van mijn datumlijst neergeschreven in 1919” door Herman Jacob van Nouhuys. Afschrift van een handschrift. Afschrift in bezit van het Maritiem Museum te Rotterdam.
Het scheepsjournaal van de “Henriëtta” onder kapitein Jan Rinse Meyer van een reis in 1867 van Amsterdam naar Padang meldt in het havenjournaal ca begin september 1867:
“ … lagen tusschen Z.M.Wachtschip de Willem en het Arabiersch Scip Pamella, verder lag er de Mailboot de Marij Gadard, kapitein Nuhuis … en later nog de Pieter Adolf, kapitein Jaski …”
Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.
NUEBORG. J van
Binnenlandsche Bataafsche courant 31 maat 1803
Middelburg, 28 maart. Binnengekomen de OOSTRUST, kapt. J. van Nueborgh, van Suriname.
(In 1807 was J. Nora kapitein van dit fregat.)
Amsterdamsche Courant 23 april 1811
Advertentie. Heden overleed, tot mijne en mijner kinderen droefheid, aan ene beroerte, in den ouderdom van 60 jaren, mijn tedergeliefde man, Jan van Nueborgh, oud schipper om de west, met wien ik sedert 38 jaren in een genoeglijke echt verbonden was. Ik geve van dit smartelijke sterfgeval kennis aan naastbestaande en vrienden, met verzoek van condoleantie verschoond te blijvenAmsterdam, den 21ste april 18110Cornelia Roelofsz, Wed. Jan van Neuborgh.(opm: let op de twee verschillende schrijfwijzen van de naam)
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.P.Krijnen als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1873 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in 1873 gezonken op de kust van Patagonië.
Overige bijzonderheden
Geen
|