Inloggen
PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK - ID 10734


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1834-03-08 / 1841-01-19 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1830
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jean Batiste Lequesne, Antwerp, Netherlands
Date Laid Down: 1829-04-00
Launch Date: 1830-10-02
Delivery Date: 1830-10-21
Technical Data

Net Tonnage: 545.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 41.90 Meters Registered
Beam: 8.39 Meters Registered
Depth: 6.60 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1830
Datum agenda: 1830-10-21
Register nr: 18300756
Scheepsnaam: PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sinave, A.
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Meulenbroeck, F.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
verklaring van eigendom vragen

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1830-10-21 PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK
Manager: Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Belgium
Eigenaar: Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Belgium

Date/Name Ship 1834-03-08 PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK
Manager: Antoine Sinave, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Antoine Sinave, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1838-06-28 HOLLAND
Manager: Antoine Sinave, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Antoine Sinave, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1830-00-00: Building History
Gebouwd op de scheepswerf van Louis Lecarpentier te Antwerpen. Vermoedelijk vanwege financiële problemen in 1831-1832 op deze helling afgebouwd door Jean Batiste Lequesne.
Bijzonderheden: Gebouwd van eikenhout met koperen bouten en nagels, voorzien van een koperen huid of dubbeling


1830-10-21: Building History
Op 21 oktober 1830 werd de eerste zeebrief aangevraagd door A. Sinave, te Brugge, voor de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. F. Meulenbroeck. Omdat in Zuid-Nederland inmiddels de Opstand was uitgebroken werd de aanvraag voor nader advies aangehouden: men verlangde een Verklaring van Eigendom.
Op een vraag van de Gouverneur van de Provincie Antwerpen aan het Stadsbestuur van Antwerpen( i.v.m. de eventuele betaling van de premie voor nieuwbouw volgens het K.B. van 5 oktober 1823) antwoordde de Waterschout op 18 december 1832 dat de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK geheel uitgerust was en dat nog slechts 6 à 7 weken nodig zijn om het schip vaarklaar te maken. (bron: Antwerps Provinciael Archief; vertaald)
Op 18 november 1833 verkreeg A. Sinave toestemming dat zijn schepen van een Nederlandse zeebrief zouden worden voorzien mits hij zich met zijn handelshuis te Amsterdam vestigde en het bewijs zou leveren dat de schepen waren volbouwd vóór het uitbreken van de opstand in België.

1841-01-19: Final Fate: Wrecked

Op 19 januari 1841 op de Noorder Haaks bij Texel gestrand en wrak.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Meulenbroek was met vlagnummer 18 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

F.Meulenbroek was met vlagnummer 22 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Meulenbroek als gezagvoerder gedurende:

*    1823 t/m 1825 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;

*    1826 t/m 1829 op het 3/m schip “Diana”, gebouwd in 1810, plaats niet vermeld, 55 ton o.m., reder niet vermeld;

*    1835 t/m 1843 op het 3/m schip “President Schimmelpenninck”, gebouwd in 1830, plaats niet vermeld, 1100 ton o.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam. Ingevoegd staat dat in 1837 kapitein A.Nannings de gezagvoerder was.

 

Overige bijzonderheden

F.Meulenbroek verzorgde per 12 september 1825 vanuit Oostende met de “Diana” een troepentransport van 4 officieren en 75 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 26 januari 1826 na een reis van 136 dagen, waarbij onderweg 2 militairen waren overleden.

Op 06 april 1827 voer hij met hetzelfde schip uit van Vlissingen met de troep van 6 officieren en 153 militairen. Hij arriveerde te Batavia op 06 augustus 1827 na 122 dagen met het complete detachement.

Tenslotte vertrok kapitein Meulenbroek op 09 april 1834 vanuit Vlissingen met de “President Schimmelpenninck” en een detachement van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juli 1834 na 109 dagen. Een militair ontbrak, zonder opgave van reden065.

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Meulenbroek, F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

A Nannings moet Adriaan zijn. Die vond ik wonende te Brugge tijdens zijn jaren in Zuid Holland maar hij verklaarde uit Thür geboortig te zijn, 32 jaar oud te zijn in 1821 en 36 jaar in 1823, wat dus niet klopt. Ik vind hem bij Sinave sedert 1816 op de TRITON maar vervangen en dan terug op de TRITON zeker in 1818-19, op de NATHALIE in 1821 en JUNON tussen 1821 en 1825 dan weer op de NATHALIE tot 1830 en waarschijnlijk voor één enkele reis op de DIANA. In 5/1835 was hij de gezagvoerder van de DIANA tijdens haar uitvlagging naar Amsterdam. In 11/1836 kreeg hij de PRÉSIDENT SCHIMMELPENNINCK, later SCHIMMELPENNING et HOLLAND van Sinave, Amsterdam. Zoals je ziet was hij super trouw bij de Sinave’s en op de andere schepen van deze Brugsche rederij vinden wij nog een oudere broer waarschijnlijk, Nickele, die 48 jaar oud was in 1828 toen ik hem opspoordde voor een eerste keer op de CERES (sedert 1832 op de JONGE PIETER maar verdronken op 11/1/1834). Dit is alles dat ik vind over die twee ...

bericht A. Delporte via Ger Mulder, juni 2010.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Nannings werd met vlagnummer 739 effectief lid van Zeemanshoop per 13 oktober 1846 op voorspraak van G.Mulder. Zijn schip was “’t Goed Vertrouwen”. Toegevoegd is “overleden”002. Bij de inschrijving staat “Lid voor de vlag” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 06/13 oktober 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Arian Nannings, oud 56 jaar, voerend de bark “’t Goed Vertrouwen”, wonend op de Binnen Bantammerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Mulder 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 juli 1835 staat een “Brief van Kapt. A.Nannings in do 22 juni 1835 verzoekende dat ofschoon niet als Effectief Lid kunnende worden aangenomen uit hoofde van zijne ouderdom als honorair Lid te mogen worden voorgesteld en als zoodanig aangenomen zijnde de vlag van het Collegie te mogen voeren”. Het voorstel wordt van de hand gewezen, maar leidt er wel toe dat er stappen worden ondernomen het Reglement omtrent dit onderwerp te wijzigen. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 26 augustus 1851 verzoekt kapitein A.Nannings, vlag 739, ontslagen te worden van contributiebetaling. Het Bestuur houdt een beslissing aan omdat het verzoek onduidelijk is. In de vergadering van 25 september 1851 bedankt kapitein Nannings voor zijn lidmaatschap.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        739                       1846-1850     bark                 ‘t Goed Vertrouwen                             Gebr.Hendrichs & Co

                                           1851           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.Nannings als gezagvoerder gedurende:

geen vermelding van een kapitein Nannings aan boord van een “Nathalie”. Het enige schip met deze naam was een bark, gebouwd in 1812 te Amsterdam, 346 ton o.m., in de jaren tot 1826 geen rederij vermeld.

*    1837 op het 3/m schip “President Schimmelpenninck”, gebouwd in 1830, 1100 ton n.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam;

*    1839 t/m 1841 van het 3/mschip “Holland”, gegevens over bouw, thuishaven en reeder ontbreken. Het schip is, komend van Batavia op de Haaks, gestrand.

*    1847 t/m 1850 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam.

 

Bouma025 vermeldt een kapitein Nannings (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

1830 t/m 1836 van het 3/mschip “Diana”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 550 ton o.m., eigenaar en thuishaven niet vermeld. (van Sluijs013 administreert de kapitein van de “Diana” onder A. Nannings!)

In 1818 voer dit schip met troepen naar Batavia. Ook kapitein A.Nannings voer met troepen naar Batavia alleen met andere schepen. (zie hiervoor). De opvolger van kapiteins Nannings op de “Diana” voer voor reeder Sinave, terwijl Nannings óók voor Sinave heeft gevaren. Op grond van deze gegevens is er een mogelijkheid dat hier sprake is van kapitein A.Nannings en ik heb hem derhalve onder deze kapitein geadministreerd.

In van Sluijs013 wordt dezelfde “Nathalie” genoemd als hiervoor vermeld bij Bouma025. In 1828 was ene Meulbroek en in 1830 A.Nanning gezagvoerder (toegevoegd is een vraagteken). Tevens is vermeld dat er in het NSM een tekening is onder Aznummer “portef IIIB, A347.

 

Overige bijzonderheden

A.Nannings verzorgde per 15 juni 1826 vanuit Ostende met de “Natalie” een troepentransport van 4 officieren en 110 manschappen. Het schip arriveerde te batavia op 26 oktober 1826 na 133 jaar. Inderweg waren 2 militairen vermist.

Per 04 september 1827 vertrok hij met de “Natalie” vanuit Ostende met een detachement van 4 officieren en 165 manschappen en arriveerde te Batavia op 18 januari 1828 na 136 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 januari 1829 voer hij wederom met de “Natalie” uit vanuit Vlissingen met 1 officier en 174 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 14 mei 1829 na 128 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 februari 1837 voer hij met de “President Schimmelpenninck” vanuit Nieuwediep en een contingent van 5 officieren en 200 militairen. Hij arriveerde te Batavia op 10 juli 1837 na 154 dagen. Tijdens een tussenstop in Plymouth deserteerde 7 man, waarvan er vier werden teruggebracht065

 

Begin van 1837 in de Gazette van Gend

“het hollandsch koopvaerdy-schip SCHIMMELPENNINCK is met 200 mannen troepen aan boord, onder het bevel van den eersten luytenant  Nannings (ik heb A. Nannings sedert 11/1836 tot het vergaan van het schip in 1/1841) uyt Hardewyk (ken ik niet en nooit vroeger gezien ! = ???) nae Batavia onder zeyl gegaan”.

Dit was dus een schip van Siname, maar te Amsterdam sedert 1834 en had eigenlijk nooit echt gevaren als Zuid-Nederlander of belg); men had dit schip op 2/10/1830 in alle haast ter water gekregen, maar het was niet afgewerkt !!!  bericht A. Delporte-Luik, via Ger Mulder. juni 2010

 

“Op 4 mei 1841 is bij mij, J.H. de Weerd, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands fregatschip “Holland” door Arian Nannings als gezagvoerder op een reis van Batavia naar Amsterdam, waaruit blijkt dat op 12 nov. 1840 aan scheepsboord is overleden Jan Arends Brouwer, oud 44 jaren, van beroep lichtmatroos, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela.”115

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1837114

Rotterdam, 8 maart. Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, is volgens brief van Deal van den 28 februari, die dag door de aldaar thuis horende loodsboot GIBSEY, schipper Weston, op de hoogte van Goodwin Sand gepraaid, hebbende de voormarsra, de begijnera en de bramsteng verloren en schade aan de fokkerust (opm: zware houten, latere ijzeren plaat die op zijn kant horizontaal tegen de buitenhuid gebout werd om als spreider voor het want [hier van de fokkemast] te dienen en dit vrij van de verschansing te houden) bekomen, zodat het geen bram- of kruiszeil voeren kon. Het zette echter de reis voort zonder enige hulp te verlangen.

 

Rotterdamsche  Courant 11 maart 1837114

Rotterdam, 10 maart. Het schip PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, den 6 februari uit Texel naar zee gezeild, was, volgens brief van Plymouth van den 3 dezer, die ochtend ten half negen ure aldaar voor de haven bezig met langs de dam of de waterkering (breakwater) naar binnen te halen, hebbende zeilen, stengen, ra’s, tuigagie enz. verloren.

 

Rotterdamsche Courant 18 april 1837114

Rotterdam, 17 april. Het schip de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, te Plymouth binnen, heeft den 7 dezer de reis voortgezet.

Rotterdamsche Courant 21 november 1837114

Rotterdam, 20 november. De Javase couranten van den 9 en 12 augustus behelzen geen bijzonder nieuws.

Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. brikken ORESTES en SNELHEID; civiele schoeners ZEEMEEUW, CALYPSO, DORIS en ANNADYOMENÉ;

Nederlandse schepen OEY SINJO, PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, JADUL KARIEM, PRINS VAN ORANJE, DE VROUW HENDRIKA, OEY INGTJOAN, INGSOEN, PATRIOT, SUSANNA DOROTHEA en INDRAMAYOE; ….

 

ZeePost 22 april 1839 – 371114

Gearriveerd te Batavia de 8e december:

Schippers, MARGARETHA CATHARINA, van Amsterdam, 137 dagen reis.

Warnsinck, NEPTUNUS, dito, 113 dagen reis.

Drayer, SCHOON VERBOND, van Japan.

Nannings, HOLLAND, van Amsterdam 128 dagen reis.

 

Zee Post 22 mei 1839 – 396114

Volgens brief van Batavia van de 19e januari zou van daar vertrekken, de schepen HOLLAND, kapt. Nannings, naar Amsterdam en HENDRIKA, kapt. Admiraal, naar Rotterdam, beide de 20e januari, en het schip MIDDELBURG, kapt. Giltjes, in het begin of medio februari van Passaroeang naar Nederland.

 

ZeePost  23 mei 1839 – 397114

De 12e januari lagen ter rede van Batavia de schepen LUCIA MARIA, kapt. Wente, HOLLAND, kapt. Nannings, KONING DER NEDERLANDEN

 

Schepen in lading naar:….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zee Post 02 september 1839 – 484114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok). Adres bij de Vries & Comp. ….

 

ZeePost 30 september 1839 – 508114

Schepen in lading (opm: te Amsterdam) naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 november 1839 – 537114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 december 1839 – 562114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings (Nieuwe Diep) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

NRC 02 mei 1850114

Rotterdam, 1 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:

Voor Rotterdam: ….

GOED VERTROUWEN, kapt. Nannings, WILLEM ERNST,….

 

NRC 28 mei 1850114

Den Helder, 26 mei. De Nederlandse bark GOED VERTROUWEN, kapt Nannings, ligt reeds verscheidene dagen in het Nieuwe Diep tot vertrek gereed. Genoemde kapt. echter is door ongesteldheid verhinderd de reis te aanvaarden en is door kapt. Groenewoud vervangen. De equipage heeft met die vervanging geen genoegen willen nemen en heeft in de afgelopen week die bodem en deze plaats verlaten, voorgevende wel gemonsterd te zijn om met kapt. Nannings, maar niet om met kapt. Groenewoud de reis te doen. Iets dergelijks is hier, voor zo veel men zich herinnert, nog nimmer gebeurd.

 

 

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Nannings, Arian
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1834-03-26
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: PRESID. SCHIMMELPENNING
Schipper: Meulenbronck, Frans L
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Op 29 juli 1829 was Jean Baptiste Donnet mede-stichter van de Maatschappij voor de Reederij naar Oost-Indië. Deze plaatste onmiddellijk bestellingen om schepen te laten bouwen, dank zij premies die toen bestonden om onze scheepsbouw te begunstigen. De kielen van drie schepen werden als gevolg geplaatst: PRÉSIDENT SCHIMMELPENNICK, BARON VAN DE WERVE en ORTELIUS.
Men kon toen nog niet denken dat de vaarten naar de coloniën zouden stopgezet worden ... en de schepen waren reuzen voor de tijd, dus niet af te bouwen op enige maanden. Als gevolg van de “evenementen” werd de Maatschappij voor de Reederij naar Oost-Indië ontbonden en de schepen zullen pas veel later afgewerkt zijn. Onafgewerkt zullen de PRÉSIDENT SCHIMMELPENNICK, BARON VAN DE WERVE en MACASSAR in de dokken wachten. Het eerste werd ondertussen verkocht aan A. Sinave, Brugge.
Op 1 juni 1832, ondanks nieuwe subsidies van de Belgische staat en de stichting van zijn eigen zaak, “Jean-Baptiste Donnet & Co”, ging Jean-Baptiste zich vestigen te Rotterdam; hij bleef actief te Rotterdam tussen 1832 en 1835. Intussen werd het familiebedrijf voortgezet, steeds onder de oorspronkelijke naam “J. Donnet” door zijn moeder en Paul Donnet, broer van Jean-Baptiste, en dit tot op 31 december 1833. Jean-Baptiste nam toen de schepen over van “J. Donnet”, al was hij steeds te Rotterdam. Het is pas in 1835 dat hij terugkwam te Antwerpen.

Antwerpen, 20 maart 2007

André Delporte

1829

AN 040429
Binnen eenige dagen (opm: 21 april) zal het schoon vaertuyg de STAD ANTWERPEN (opm: fregat voor J. Roelandts & Co, Antwerpen), van 800 tonnen, van de werf van den scheepsbouwer Lecarpentier, op het Stoketsel, van stapel loopen.
Na deeze verrigting zal op de zelfde werf de kiel gelegd worden van een schip, dat vier-en-veertig meters lang zal zyn en 700 last of 1400 ton zal meeten. Dit buytengewoon groot vaertuyg wordt gebouwd voor de heeren Sinave, van Brugge. Het zal den naem van den PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK draegen.

1830

AN 021030
Heden ten 4 ueren namiddag is op het Stoketsel van stapel geloopen, den drymaster PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, van 1250 ton, voor rekening van den heer Sinave van Brugge, en gebouwd door den scheepsbouwer Carpentier (opm: Louis Lecarpentier).

1834 

JCA 000134
Antwerpen. 10 Januari in ballast vertrokken PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. F. Meulenbrouck, naar China. (opm: omdat de zeebrief eerst op 8 maart 1834 werd afgegeven vermoedelijk via een Nederlandse haven met uiteindelijke bestemming Batavia)
PGC 140134
Het Journal du Commerce van Antwerpen zegt:
Zie daar, wederom een zeebodem van het aards paradijs ontvlucht, waarin de revolutiemakers ons hebben verplaatst. De SCHIMMELPENNICK (opm: PRÉSIDENT SCHIMMELPENNICK), een heerlijke 3-master van 1200 tonnenlast, is hedenmorgen uit ons bassin gebracht, om morgen de steven naar Vlissingen te wenden. Als zovele anderen zal het voortaan onder Nederlandse vlag varen. Weldra zal onze koopvaardij haar laatste schip van groot kaliber hebben verloren.
AH 220134
Provincie Zeeland, 19 januari. Het schoongebouwde Antwerpse koopvaardijschip SCHIMMELPENNINCK, kapt. Meulenbeek, is heden van Antwerpen in de haven van Vlissingen binnen gekomen, om onder Nederlandse vlag aldaar te worden bevracht en naar Java te zeilen.
AH 100234
Provincie Zeeland, 5 februari. Naar men verneemt zal het schip SCHIMMELPENNICK, kapt. Meulenbroek, van Vlissingen met troepen naar Java vertrekken. (opm: PRESIDENT SCHIMMELPENNICK)

Op 8 maart 1834 werd de eerste zeebrief en Turkse Pas verstrekt, aangevraagd door A. Sinave, Amsterdam, voor kapt. F.L. Meulenbrouck. Deze zeebrief werd eerst nu verleend, nadat in 1831 Zuid-Nederland zich afscheidde van de Nederlanden en als België verder ging en de reder haar domicilie van Antwerpen naar Nederland (Amsterdam) had verplaatst.

AH 110334
Provincie Zeeland, 7 maart. De handelschepen DE SCHELDE en DE KOOPHANDEL, kapt. Steurs en Neurenberg, beide aan de Belgische handelhuizen toebehorende, welker kantoren, mits zich in Holland vestigende, onlangs verlof hebbende bekomen, om onder Nederlandse vlag te mogen varen, zijn heden uit het dok ter rede der stad Vlissingen gehaald, ten einde door de stoomboot HERCULES binnendoor naar Rotterdam te worden gesleept, ter welker plaatse hun bevrachting voor Java zal geschieden, terwijl de handelsvaartuigen SCHIMMELPENNICK en DE PHÉNOMENE, insgelijks op voorschrevene wijze onder Nederlandse vlag mogende varen, waarschijnlijk in de haven dier stad zullen worden uitgerust.
AH 050434
Provincie Zeeland, woensdag 2 april. Het koopvaardijschip SCHIMMELPENNINCK, liggende in het dok te Vlissingen, heeft gisteren drie officieren en honderd man van de koloniale divisie van Harderwijk, aan boord genomen, om met de eerste gunstige gelegenheid naar Java te vertrekken.
RC 120434
Rotterdam, 11 april. Van de rede van Vlissingen is naar Batavia gezeild de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Meulenaere, met troepen.
DC 120434
Dordrecht, 11 april. Van de 46 Belgische koopvaardijschepen, die, vanaf de uitbarsting der Belgische revolutie tot op heden, de stad Antwerpen voorgoed hebben verlaten, en thans de Nederlandse vlag voeren, varen deze 14 naar Amsterdam: de FELICITAS, de DILIGENCE, de ROSALIE, de SURINAME, de EUGENIE, de MATHILDE, de AUGUSTIN, de JOSEPH, de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, de DIANA, de GRAAF BAILLET, de NATALIE, de JONGE PIETER, de STAD BRUGGE.
En de navolgende 32 naar Rotterdam: de INDIAAN, de JAVA, de PRINS VAN ORANJE, de DE COCK, de ELISA, de VASCO DE GAMA, de EMANUEL, de BATAVIER, de ERASMUS, de MARIA, de MARGARETHA, de MALEYR, de BATAVIER, de PRINS FREDERIK, de MARIA THERESIA, de ANNA HELENA, de STAD ’s-GRAVENHAGE, de GENERAAL CHASSÉ, de SUMATRA, de BELLONA, de ANJER, de RIBBLE, de KOOPHANDEL, de SCHELDE, de APOLLO, de AVENTURE, de JULIANA, de VIJF GEBROEDERS, de PHENOMENE, de MACASSAR, de VAN DER WERVE, de ORTELIUS.
JC 300734
Batavia, 28 juli. De 26e dezer zijn alhier aangekomen de bark SARAH, kapt. W.F. Kelfkens, van Padang vertrokken de 12e juli, en het schip PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK,  kapt. F. Meulenbroek, met een passagier en Zr.Ms. troepen, vertrokken van Vlissingen de 9e april.

1835

RC 070335
Rotterdam, 6 maart. Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. F. Meulenbroek, van Samarang en Batavia naar Amsterdam, is, volgens brief van Batavia van de 11e november, lek aldaar ter rede aangekomen en zou, na een gedeelte der lading gelost en in de gouvernements-pakhuizen opgeslagen te hebben, naar Onrust zeilen, om het nog overig gedeelte te lossen en te repareren, waarmede, zo men veronderstelde, omstreeks drie maanden zou verlopen. Het schip is nog diezelfde dag naar Onrust verzeild.
DC 280735
Dordrecht, 27 juli. Van Batavia waren gezeild de schepen GENERAAL CHASSÉ en de JONGE ADRIANA naar Rotterdam, PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK naar Amsterdam en IMMAGONDA SARA CLASINA naar Padang, zijnde het laatste den 22 maart Straat Sunda gepasseerd.
AH 130835
Texel, 11 augustus. Binnengekomen: PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. F. Meulenbroek, van Batavia;
AH 140835
Carga-lijsten Amsterdam: PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. F. Meulenbroek, van Batavia met koffie, suiker, huiden, nagelbaat, lange peper, bindrottingen, sago en sipanhout.

1836

Op 12 november 1836 werd een nieuwe zeebrief vertstrekt voor A. Sinave ten behoeve van kapt. A. Nannings.

1837

GVG 060137
Het Hollands koopvaardijschip SCHIMMELPENNINCK (opm: fregat PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK) is met 200 mannen troepen aan boord, onder het bevel van de eerste luitenant Nannings (opm: onjuist; Adriaan Nannings was de kapitein van het schip) uit Harderwijk naar Batavia onder zeil gegaan.
RC 090337
Rotterdam, 8 maart. Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, is volgens brief van Deal van den 28 februari, die dag door de aldaar thuis horende loodsboot GIBSEY, schipper Weston, op de hoogte van Goodwin Sand gepraaid, hebbende de voormarsra, de begijnera en de bramsteng verloren en schade aan de fokkerust (opm: zware houten, latere ijzeren plaat die op zijn kant horizontaal tegen de buitenhuid gebout werd om als spreider voor het want [hier van de fokkemast] te dienen en dit vrij van de verschansing te houden) bekomen, zodat het geen bram- of kruiszeil voeren kon. Het zette echter de reis voort zonder enige hulp te verlangen.
RC 110337
Rotterdam, 10 maart. Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, den 6 februari uit Texel naar zee gezeild, was, volgens brief van Plymouth van den 3 dezer, die ochtend ten half negen ure aldaar voor de haven bezig met langs de dam of de waterkering (opm: breakwater) naar binnen te halen, hebbende zeilen, stengen, ra’s, tuigagie enz. verloren.
RC 180437
Rotterdam, 17 april. Het schip de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, te Plymouth binnen, heeft den 7 dezer de reis voortgezet.
RC 211137
Rotterdam, 20 november. De Javase couranten van den 9 en 12 augustus behelzen geen bijzonder nieuws. Te Batavia lagen ter rede Nederlandse schepen PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK.

1838

PGC 060338
Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, 120 dagen reis hebbende van Batavia naar Amsterdam, is den 20 februari te Cowes binnengelopen.

Op 28 juni 1838 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor A. Sinave ten behoeve van de HOLLAND, kapt.. A. Nannings.

1839

ZP 220439
Gearriveerd te Batavia de 8e december:
Schippers, MARGARETHA CATHARINA, van Amsterdam, 137 dagen reis.
Warnsinck, NEPTUNUS, dito, 113 dagen reis.
Drayer, SCHOON VERBOND, van Japan.
Nannings, HOLLAND, van Amsterdam 128 dagen reis.
Ruysch, HENDRIK JAN, van Rotterdam, 95 dagen reis.
ZP 220539
Volgens brief van Batavia van de 19e januari zou van daar vertrekken, de schepen HOLLAND, kapt. Nannings, naar Amsterdam;
ZP 010839 (idem ZP 300939 en 021139)
Schepen in lading naar: Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks (opm: volgens de bijlbrief had het schip twee dekken) fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp.
ZP 021239
Schepen in lading naar: Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings (Nieuwe Diep) Adres bij De Vries & Comp.

1840

ZP 230940
De 17e mei waren te Soerabaija liggende, wachtende op lading, de schepen JOHANNA, kapt. Maalsteed, ELISABETH ANTHONIA, kapt. Veer, ANNA CATHARINA, kapt. Bakker, LUCIA MARIA, kapt. Wente, NASSAU, kapt. Visser, HOLLAND, kapt. Nannings.

1841

LP 180141
Kapt. A. Nannings, die met zijn 600 ton grote Nederlandse bark HOLLAND (opm: fregat) 18 januari vanuit Batavia ter hoogte van Texel aankwam, kon geen loods vinden en is totaal verloren gegaan.
LP 210141
Men schrijft op 18 januari uit Nieuwediep, dat de Nederlandse driemaster (opm: fregat) HOLLAND, kapitein A. Nannings, van Batavia naar Amsterdam, als gevolg van dichte nevel vanochtend om 8 uur op de bank Noord-Haaks is gestrand. De kapitein is hier tegen de middag in zijn sloep aangekomen om hulp van de loodsboot en verscheidene lichters te verlangen, welke dadelijk zijn uitgevaren. Bij het vertrek van de postbode beschouwde men het schip als verloren (opm: zie LP 240141).
GRC 220141
Van Texel meldt men d.d. 19 januari, dat het schip HOLLAND kapt. Nannings, op de Haaks aan de grond is geraakt; hetzelve is lek en heeft veel water in. Van de lading zijn in de loop van heden enige schuiten gelost. De brieven van Batavia, zowel de post-dépêche als de brievenzak, zijn ten postkantore aan de Helder ontvangen en met de post van heden verzonden.
LP 240141
Bericht uit Texel van 22 januari: De op de Noord-Haaks gestrande HOLLAND (opm: fregat, zie LP 210141) is gisteren door de kracht van de golven volledig verbrijzeld. (opm: Het fregat HOLLAND was een schip van Sinave uit Brugge, in 1829 besteld door de Maatschappij voor de Reederij naar Oost-Indië en gebouwd door Le Carpentier te Antwerpen. Het werd te water gelaten op 4 oktober 1830. Vanwege de politieke omwenteling bleef het casco tot het einde van 1832 onafgewerkt in het dok, waarna het in 1833 werd afgebouwd door Jean Baptiste Lequesne. Het kwam in 1833 onder Belgisch vlag in de vaart als PRÉSIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. F. Meulenbroeck, maar eind 1833 kreeg Sinave de toestemming om het schip uit te vlaggen. Vanaf het begin van 1834 tot in 1840 voer het schip onder Nederlandse vlag zonder naamsverandering, maar met Amsterdam als thuishaven. Door dezelfde reder werd het schip in 1838 omgedoopt in HOLLAND.)
GRC 260141
Het schip HOLLAND, kapt. Nannings, van Batavia naar Amsterdam, op de Noorder Haaks gestrand, is 21 januari geheel verbrijzeld.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1834.3

deel VI, foto II-092, 093
CEDULE

Naam schip PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 26 februari 1834

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Antoine Sinave, voorheen wonende te Brugge, thans wonende te Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Frans L. Meulenbrouck

grootte in tonnen 545 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Antwerpen voor rekening van de bovengenoemde eigenaar

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 februari 1834

nummer registratie deel 29, folio 92, recto, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Vlissingen.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
Naar aanleiding van het Koninklijk Besluit van 12 november 1833 werd bij resolutie van de 18e november 1833 door de minister van financiën toestemming verleend om voor het schip een Nederlandse zeebrief af te geven.



researcher/datum research: ML / 220915

Naam PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1834 – no. 3

BIJLBRIEF President Schimmelpenninck

plaats en datum acte Antwerpen, 15 oktober 1830

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf Jean Batiste Lequesne, scheepsbouwmeester te
Antwerpen, werf op het Staketsel buiten Antwerpen

Eigenaar Antoine Sinave, koopman en reder te Brugge

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 545 lasten

tuigage / aantal dekken 3 masten en galjoen / 2 dekken

afmetingen 41,90 x 8,39 x 6,60 m

kiellegging 1829

tewaterlating 4.10.1830

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 29 folio 76 recto vak 5

datum registratie 18 februari 1834

notaris J.A. Hoog, Amsterdam 26.2.1834

prijs ƒ

bijzonderheden eikenhout met koperen bouten en nagels, voorzien van
een koperen huid of dubbeling
meetbrief nr 333/110 dd 14.10.1830
De aanbouw is begonnen door Louis Carpentier en na diens faillissement afgebouwd door J.B. Lequesne
Op 18.11.1833 verkreeg A. Sinave toestemming dat zijn schepen van een Nederlandse zeebrief worden voorzien mits hij zich met zijn handelshuis te Amsterdam vestigt en het bewijs levert dat de eerste twee van onderstaande schepen werden volbouwd vóór het uitbreken van de opstand in België. Deze schepen waren
President Schimmelpenninck
Stad Brugge
Diana
Gouverneur de Graaf de Bulliel
Nathalia
Jonge Pieter
Opm.ML zie vooral database zeilschepen
researcher/datum research GJM, 120106

Naam PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeentearchief Amsterdam, archiefnummer 5074-1420, 1834 no. 3
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen
Luc van Coolput, Antwerpen
André Delporte, Luik
AH = Algemeen Handelsblad LP 180141
AN = Antwerpsch Nieuwsblad
GRC = Groninger Courant
GVG = Gazette van Gend
JC = Javasche Courant
JCA = Journal du Commerce d'Anvers (vertaald)
LP = Le Précurseur (Antwerps dagblad, vertaald)
PGC = Prov. Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost