Inloggen
Gezagvoerder

Nannings, Arian

Naam: Nannings, Arian
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK 1830 Fregat Sailing Vessel 10734 Bekijk schip
HENRIETTE 1812 Fregat Sailing Vessel 13036 Bekijk schip
GOEDE VERTROUWEN 1836 Fregat Sailing Vessel 10530 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

A Nannings moet Adriaan zijn. Die vond ik wonende te Brugge tijdens zijn jaren in Zuid Holland maar hij verklaarde uit Thür geboortig te zijn, 32 jaar oud te zijn in 1821 en 36 jaar in 1823, wat dus niet klopt. Ik vind hem bij Sinave sedert 1816 op de TRITON maar vervangen en dan terug op de TRITON zeker in 1818-19, op de NATHALIE in 1821 en JUNON tussen 1821 en 1825 dan weer op de NATHALIE tot 1830 en waarschijnlijk voor één enkele reis op de DIANA. In 5/1835 was hij de gezagvoerder van de DIANA tijdens haar uitvlagging naar Amsterdam. In 11/1836 kreeg hij de PRÉSIDENT SCHIMMELPENNINCK, later SCHIMMELPENNING et HOLLAND van Sinave, Amsterdam. Zoals je ziet was hij super trouw bij de Sinave’s en op de andere schepen van deze Brugsche rederij vinden wij nog een oudere broer waarschijnlijk, Nickele, die 48 jaar oud was in 1828 toen ik hem opspoordde voor een eerste keer op de CERES (sedert 1832 op de JONGE PIETER maar verdronken op 11/1/1834). Dit is alles dat ik vind over die twee ...

bericht A. Delporte via Ger Mulder, juni 2010.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Nannings werd met vlagnummer 739 effectief lid van Zeemanshoop per 13 oktober 1846 op voorspraak van G.Mulder. Zijn schip was “’t Goed Vertrouwen”. Toegevoegd is “overleden”002. Bij de inschrijving staat “Lid voor de vlag” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 06/13 oktober 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Arian Nannings, oud 56 jaar, voerend de bark “’t Goed Vertrouwen”, wonend op de Binnen Bantammerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Mulder 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 juli 1835 staat een “Brief van Kapt. A.Nannings in do 22 juni 1835 verzoekende dat ofschoon niet als Effectief Lid kunnende worden aangenomen uit hoofde van zijne ouderdom als honorair Lid te mogen worden voorgesteld en als zoodanig aangenomen zijnde de vlag van het Collegie te mogen voeren”. Het voorstel wordt van de hand gewezen, maar leidt er wel toe dat er stappen worden ondernomen het Reglement omtrent dit onderwerp te wijzigen. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 26 augustus 1851 verzoekt kapitein A.Nannings, vlag 739, ontslagen te worden van contributiebetaling. Het Bestuur houdt een beslissing aan omdat het verzoek onduidelijk is. In de vergadering van 25 september 1851 bedankt kapitein Nannings voor zijn lidmaatschap.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        739                       1846-1850     bark                 ‘t Goed Vertrouwen                             Gebr.Hendrichs & Co

                                           1851           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.Nannings als gezagvoerder gedurende:

geen vermelding van een kapitein Nannings aan boord van een “Nathalie”. Het enige schip met deze naam was een bark, gebouwd in 1812 te Amsterdam, 346 ton o.m., in de jaren tot 1826 geen rederij vermeld.

*    1837 op het 3/m schip “President Schimmelpenninck”, gebouwd in 1830, 1100 ton n.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam;

*    1839 t/m 1841 van het 3/mschip “Holland”, gegevens over bouw, thuishaven en reeder ontbreken. Het schip is, komend van Batavia op de Haaks, gestrand.

*    1847 t/m 1850 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam.

 

Bouma025 vermeldt een kapitein Nannings (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

1830 t/m 1836 van het 3/mschip “Diana”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 550 ton o.m., eigenaar en thuishaven niet vermeld. (van Sluijs013 administreert de kapitein van de “Diana” onder A. Nannings!)

In 1818 voer dit schip met troepen naar Batavia. Ook kapitein A.Nannings voer met troepen naar Batavia alleen met andere schepen. (zie hiervoor). De opvolger van kapiteins Nannings op de “Diana” voer voor reeder Sinave, terwijl Nannings óók voor Sinave heeft gevaren. Op grond van deze gegevens is er een mogelijkheid dat hier sprake is van kapitein A.Nannings en ik heb hem derhalve onder deze kapitein geadministreerd.

In van Sluijs013 wordt dezelfde “Nathalie” genoemd als hiervoor vermeld bij Bouma025. In 1828 was ene Meulbroek en in 1830 A.Nanning gezagvoerder (toegevoegd is een vraagteken). Tevens is vermeld dat er in het NSM een tekening is onder Aznummer “portef IIIB, A347.

 

Overige bijzonderheden

A.Nannings verzorgde per 15 juni 1826 vanuit Ostende met de “Natalie” een troepentransport van 4 officieren en 110 manschappen. Het schip arriveerde te batavia op 26 oktober 1826 na 133 jaar. Inderweg waren 2 militairen vermist.

Per 04 september 1827 vertrok hij met de “Natalie” vanuit Ostende met een detachement van 4 officieren en 165 manschappen en arriveerde te Batavia op 18 januari 1828 na 136 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 januari 1829 voer hij wederom met de “Natalie” uit vanuit Vlissingen met 1 officier en 174 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 14 mei 1829 na 128 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 februari 1837 voer hij met de “President Schimmelpenninck” vanuit Nieuwediep en een contingent van 5 officieren en 200 militairen. Hij arriveerde te Batavia op 10 juli 1837 na 154 dagen. Tijdens een tussenstop in Plymouth deserteerde 7 man, waarvan er vier werden teruggebracht065

 

Begin van 1837 in de Gazette van Gend

“het hollandsch koopvaerdy-schip SCHIMMELPENNINCK is met 200 mannen troepen aan boord, onder het bevel van den eersten luytenant  Nannings (ik heb A. Nannings sedert 11/1836 tot het vergaan van het schip in 1/1841) uyt Hardewyk (ken ik niet en nooit vroeger gezien ! = ???) nae Batavia onder zeyl gegaan”.

Dit was dus een schip van Siname, maar te Amsterdam sedert 1834 en had eigenlijk nooit echt gevaren als Zuid-Nederlander of belg); men had dit schip op 2/10/1830 in alle haast ter water gekregen, maar het was niet afgewerkt !!!  bericht A. Delporte-Luik, via Ger Mulder. juni 2010

 

“Op 4 mei 1841 is bij mij, J.H. de Weerd, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands fregatschip “Holland” door Arian Nannings als gezagvoerder op een reis van Batavia naar Amsterdam, waaruit blijkt dat op 12 nov. 1840 aan scheepsboord is overleden Jan Arends Brouwer, oud 44 jaren, van beroep lichtmatroos, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela.”115

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1837114

Rotterdam, 8 maart. Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, is volgens brief van Deal van den 28 februari, die dag door de aldaar thuis horende loodsboot GIBSEY, schipper Weston, op de hoogte van Goodwin Sand gepraaid, hebbende de voormarsra, de begijnera en de bramsteng verloren en schade aan de fokkerust (opm: zware houten, latere ijzeren plaat die op zijn kant horizontaal tegen de buitenhuid gebout werd om als spreider voor het want [hier van de fokkemast] te dienen en dit vrij van de verschansing te houden) bekomen, zodat het geen bram- of kruiszeil voeren kon. Het zette echter de reis voort zonder enige hulp te verlangen.

 

Rotterdamsche  Courant 11 maart 1837114

Rotterdam, 10 maart. Het schip PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, den 6 februari uit Texel naar zee gezeild, was, volgens brief van Plymouth van den 3 dezer, die ochtend ten half negen ure aldaar voor de haven bezig met langs de dam of de waterkering (breakwater) naar binnen te halen, hebbende zeilen, stengen, ra’s, tuigagie enz. verloren.

 

Rotterdamsche Courant 18 april 1837114

Rotterdam, 17 april. Het schip de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, te Plymouth binnen, heeft den 7 dezer de reis voortgezet.

Rotterdamsche Courant 21 november 1837114

Rotterdam, 20 november. De Javase couranten van den 9 en 12 augustus behelzen geen bijzonder nieuws.

Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. brikken ORESTES en SNELHEID; civiele schoeners ZEEMEEUW, CALYPSO, DORIS en ANNADYOMENÉ;

Nederlandse schepen OEY SINJO, PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, JADUL KARIEM, PRINS VAN ORANJE, DE VROUW HENDRIKA, OEY INGTJOAN, INGSOEN, PATRIOT, SUSANNA DOROTHEA en INDRAMAYOE; ….

 

ZeePost 22 april 1839 – 371114

Gearriveerd te Batavia de 8e december:

Schippers, MARGARETHA CATHARINA, van Amsterdam, 137 dagen reis.

Warnsinck, NEPTUNUS, dito, 113 dagen reis.

Drayer, SCHOON VERBOND, van Japan.

Nannings, HOLLAND, van Amsterdam 128 dagen reis.

 

Zee Post 22 mei 1839 – 396114

Volgens brief van Batavia van de 19e januari zou van daar vertrekken, de schepen HOLLAND, kapt. Nannings, naar Amsterdam en HENDRIKA, kapt. Admiraal, naar Rotterdam, beide de 20e januari, en het schip MIDDELBURG, kapt. Giltjes, in het begin of medio februari van Passaroeang naar Nederland.

 

ZeePost  23 mei 1839 – 397114

De 12e januari lagen ter rede van Batavia de schepen LUCIA MARIA, kapt. Wente, HOLLAND, kapt. Nannings, KONING DER NEDERLANDEN

 

Schepen in lading naar:….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zee Post 02 september 1839 – 484114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok). Adres bij de Vries & Comp. ….

 

ZeePost 30 september 1839 – 508114

Schepen in lading (opm: te Amsterdam) naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 november 1839 – 537114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 december 1839 – 562114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings (Nieuwe Diep) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

NRC 02 mei 1850114

Rotterdam, 1 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:

Voor Rotterdam: ….

GOED VERTROUWEN, kapt. Nannings, WILLEM ERNST,….

 

NRC 28 mei 1850114

Den Helder, 26 mei. De Nederlandse bark GOED VERTROUWEN, kapt Nannings, ligt reeds verscheidene dagen in het Nieuwe Diep tot vertrek gereed. Genoemde kapt. echter is door ongesteldheid verhinderd de reis te aanvaarden en is door kapt. Groenewoud vervangen. De equipage heeft met die vervanging geen genoegen willen nemen en heeft in de afgelopen week die bodem en deze plaats verlaten, voorgevende wel gemonsterd te zijn om met kapt. Nannings, maar niet om met kapt. Groenewoud de reis te doen. Iets dergelijks is hier, voor zo veel men zich herinnert, nog nimmer gebeurd.