Inloggen
Gezagvoerder

Plug, Volkert

Naam: Plug, Volkert
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ZEEMEEUW 1813 Kof Sailing Vessel 10903 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Kapitein V.Plug komt niet in de beschikbare ledenlijsten voor. De ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken en mijn conclusie is derhalve dat hij in deze periode effectief lid van de Rotterdamse Maatschappij is geweest. De exacte jaren zijn niet te achterhalen evenmin als het vlagnummer058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1833, 1834 en 1835 van het Rotterdamse zeemanscollege  Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Gemeentearchief van Rotterdam) staat in de Rekening-Courant dat de weduwe van kapitein V.Plug een uitkering kreeg van f 150,-, f 112,50 en f 137,50.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van 1835 t/m 1841, 1849, 1851 en 1855 van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van V.Plug een jaarlijkse uitkering kreeg van f 150,-.

      Volkert Plug was gezagvoerder op “De Hoop” (1796), de “Saturnus” (1804) en de “Zeemeeuw” (1809-1828?)013.

 

Bouma025 vermeldt V.Plug als gezagvoerder gedurende:

*    1809 t/m 1828 van de kof “Zeemeeuw”, gebouwd in 1804, bouwplaats niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor Hoboken te Rotterdam. Het schip werd door Hoboken in 1807 te Bordeaux aangekocht onder Kniphauser vlag.

 

Overige bijzonderheden

Anthony van Hoboken had aan het eind van de 18e eeuw, tijdens de Bataafse republiek, een bloeiende handelsvaart opgezet. “Eén van de schepen die voor de boter -en kaasvaart werd ingezet was de Vrede. In het najaar van 1796 was Volkert Plug daar schipper op, met zijn broer Klaas als stuurman en zijn broer Cornelis als matroos. Van origine waren ze Noordwijkse vissers, alle drie. Het waren mannen die niet konden schrijven en vermoedelijk ook niet lezen. Ze zeilden op hun intuïtie en ervaring, op hun kennis van de zee.

Met twee andere bemanningsleden waren ze op de Vrede toen dit schip op de negende oktober 1796 de Theems uitzeilde, op weg naar Emden. ‘ Middags troffen ze een hevige storm uit het noordwesten, waarin hun schip ‘sterk werkte en slingerde, zeer veel water op en over kreeg en ook veel water maakte, zodat zij continueel moesten pompen’. De wind blies zelfs zó hard dat de fok stuksloeg en de boegspriet brak. Ze keerden om, naar Harwich. Ze repareerden daar, vertrokken opnieuw en botsten andermaal op een pittige storm (‘met buyen van regen en sterken weerlicht’ ). In de loop van de dag waarop ze waren weggevaren, zagen ze de Schouwse kust, liepen het Goereese Gat binnen (‘terwijl hun schip nog zeer lek bleef’), overnachtten daar en lieten op 14 oktober bij Maassluis het anker vallen. De lading werd tenslotte in Rotterdam gelost en niet in Emden. Schade voor Van Hoboken, maar de opvarenden van de Vrede verklaarden voor de notaris dat hun schip bij vertrek uit Londen zeewaardig was en dat zij al het mogelijke hadden gedaan om vaartuig en lading zo behouden mogelijk binnen te brengen.”069-p41/42.

Maarten Schaap en zijn broer Cornelis werden ca. 1801 door van Hoboken naar Sneek gestuurd om een aldaar gebouwde kof naar Rotterdam te varen. Zijn metgezellen naar Rotterdam vroegen hem om kapitein op het schip te worden. “Schaap was nog geen twintig jaar oud en vond zichzelf te jong om deze verantwoording toen al te kunnen dragen. Van Hoboken was het met Maarten eens en stelde hem voor op de kof te blijven varen, maar dan met Volkert Plug als schipper. Schaap stemde toe en kreeg de belofte dat hij later een ander scheepscommando zou krijgen. In maart 1802 maakte deze kof onder de naam De Hoop de eerste reis naar Londen; dit gebeurde onder Nederlandse vlag, omdat het toen net vrede was geworden.”069 – 57

“Anthonie van Hoboken had kort vóór het uitbreken van de (Engels-Franse) oorlog Deense papieren gekregen voor de Zeemeeuw, het schip dat Volkert Plug in Bordeaux zou ophalen.”069 – p.73

“Ook de zeewaardigheid … liet wel eens te wensen over, zoals de bemanning van de Zeemeeuw in mei 1818 bemerkte. Het kofschip had in Lissabon zout, huiden en zuidvruchten geladen en kort na het vertrek uit die haven bespeurde schipper Volkert Plug, dat het schip ‘niet zo digt was als naar gewoonte’”069-p.106.

 

Rotterdamsche Courant december 1813114

(opm: Hieronder volgt een selectie van gedurende december 1813 door verschillende cargadoors geplaatste advertenties van in Rotterdam in lading liggende schepen, welke een indruk geeft van de ‘lijndiensten’ op een aantal Engelse havens)

Naar Londen:

Het Hollandsch Kofschip de ZEEMEEUW, schipper Volkert Plug,

 

Rotterdamsche Courant 15 december 1821114

Rotterdam, 14 december. Van Den Briel wordt van den 13 gemeld: de vorige uitgezeilde schepen zijn wel in zee gekomen, behalve kapt. Plug, die den 12, binnen de bank, op het wrak vastgeraakt, doch diezelfde avond weder in vlot water gekomen is en alhier op de haven ligt; dezelve heeft, voor zo ver men weet, geen schade bekomen als een voet of 6 à 7 van de kimkiel…..

Staat deze melding bij de juiste kapitein Plug?

 

Rotterdamsche Courant 17 maart 1818 114

Londen, 13 maart. Den 12 dezer is het schip de ZEEMEEUW, Plug, van Lissabon naar Rotterdam, laatst van Falmouth, met een gebroken roer te Cowes binnengelopen.

 

Rotterdamsche Courant 21 maart 1818114

Te Rotterdam liggen in lading naar: …

Lissabon: het Koffschip de ZEEMEEUW, kaptein Volkert Plug….

 

Rotterdamsche Courant 13 december 1821114

Rotterdam, 12 december. Den 12 zeilden uit de Maas de schepen DE REDINGHEDEN, T.H. Jurgensen, naar Marseille; BUITEN VERWACHTING, C. van der Plas, naar Bordeaux; de VROUW TUNNEGINA, E.K. de Wilde, en de DEUX EUGÈNES, J. Danet, naar Nantes; de WAAKZAAMHEID, G.H. Luurts, naar Dublin; de LOULEA, D. Guijt, naar Jerseij; de VRIENDSCHAP, J.S. van der Meij, en de HOOP, E.G. Jonker, naar Newry; de GEREGTIGHEID, W. van der Horden, naar Lissabon; de OAK, W. Weeks, naar Havre; de LEO, L. Waterhousen, naar St. Ubes (opm: Setubal); de DEUX FRÈRES UNIS, A. Moijsan, naar St. Malo; de PIERRE EUGÈNE, B.F. Abrahams, naar Cherburg; de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen; de PATRIX ELISABETH, L. van der Wiel, naar Rouaan; de HOOP, H. Dijkhuis, naar Brest; de JONGE JAN SCHOON, M.J. Schoon, naar Rochefort, en de SEIJEREN, H. Andersen, naar Bergen.

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Rotterdam, 9 april. …..Van Den Briel wordt van den 9 gemeld: ….Den 9 des morgens zeilden de EENDRAGT, J. Borneth, naar Londonderry; de ALIJDA, H.J. Benis naar Dublin; de VROUW GEZINA, H.P. Hazewinkel naar Elseneur (opm: Helsingör); de ZEEMEEUW, V. Plug naar Londen; de DOROTHEA SOPHIA, R. Wieckman naar Nyburg en de FRIENDSCHAP, R. Lohse naar Stettin (opm: Szczecin); de wind Z.W.

 

Rotterdamsche Courant 18 december 1821114

Rotterdam, 17 december. Van Den Briel wordt van den 15 gemeld:

….Den 15 zeilden de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen; de JANUS, W. Holmes, naar Rochelle…..

 

Rotterdamsche Courant 22 augustus 1822114

Rotterdam, 21 augustus. Den 20 zeilde uit de Maas de ANNA CATHARINA, F.H. Nielsen, naar Koppenhagen.

Den 21 zeilde de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen.