Inloggen
ZEEMEEUW (DE) - ID 10903


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1813-12-22 / 1842-10-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Akkrum, Friesland, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Technical Data

Gross Tonnage: 65.00 lasts (rye)
Gross Tonnage 2: 35.00 lasts (commercial)
Net Tonnage: 48.00 lasts
 
Length 1: 20.80 Meters Registered
Beam: 4.81 Meters Registered
Depth: 2.07 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1813
Datum agenda: 1813-12-22
Register nr: 18130055
Scheepsnaam: ZEEMEEUW (DE)
Type: Kof
Lasten: 48
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoboken, Anthony van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Plug, Volkert
Opmerkingen: Eerste zeebrief
boekhouder en mede-reder

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 18??-12-05 DRIE GEZUSTERS BROUWER
Manager: Volkert Plug, Noordwijk aan Zee, Zuid-Holland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Eigenaar: Volkert Plug, Noordwijk aan Zee, Zuid-Holland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Shareholder:
Homeport / Flag: Noordwijk aan Zee / Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Additional info: Kapt. Volkert Plug was in 12/ 1810 teruggekeerd uit Kniphausen

Date/Name Ship 1810-12-06 DE ZEEMEEUW
Manager: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Additional info: prijs NLG 5.000. Bordeaux 15-03-1811 gefranciseerd, nu Franse vlag

Date/Name Ship 1826-05-10 VERTROUWEN
Manager: Firma Wm Smith & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wm Smith & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Firma Van Ulphen & Ruys
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs bij aankoop NLG 3.500

Date/Name Ship 1837-06-08 HET VERTROUWEN
Manager: Firma Van Ulphen & Ruys, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Ulphen & Ruys, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aankoop voor NLG 2.800

Date/Name Ship 1839-06-11 HET VERTROUWEN
Manager: Willem Pauw, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Pauw, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands

Date/Name Ship 1841-10-04 FREDERIK
Manager: Fredrik Machielsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Fredrik Machielsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: koopprijs NLG 2.300

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

de ZEEMEEUW, acte Rotterdam, 6-12-1810 partenhouders zijn:

Anthony van Hoboken, Rotterdam 16/ 32 part

Kuyper & Smeer, Rotterdam 6/ 32 part

Nicolaas Michiel Vink, Rotterdam 4/ 32 part

Claudius Pieter Gevers, Rotterdam 3/ 32 part

Haije Everts Hinrichs, Rotterdam 3/ 32 part

Ship Events Data

1818-03-12: Damaged
Londen, 13 maart 1818. Den 12 dezer is het schip de ZEEMEEUW, Plug, van Lissabon naar Rotterdam, laatst van Falmouth, met een gebroken roer te Cowes binnengelopen.
1821-12-15: Damaged
1821
RC 151221 Rotterdam, 14 december. Van Den Briel wordt van den 13 gemeld: de vorige uitgezeilde schepen zijn wel in zee gekomen, behalve kapt. Plug, die den 12, binnen de bank, op het wrak vastgeraakt, doch diezelfde avond weder in vlot water gekomen is en alhier op de haven ligt; dezelve heeft, voor zo ver men weet, geen schade bekomen als een voet of 6 à 7 van de kimkiel.
1829-12-01: Collision
1829
RC 011229 Amsterdam, 29 november. De schepen DE BLIJDE UITKOMST, kapt. T. Komst, van Petersburg naar Amsterdam en HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Petersburg naar Rotterdam, te Rendsburg aangekomen, hebben, volgens brief van daar van de 23e dezer, elkander aangezeild en daardoor beide enige schade bekomen, doch zouden niet te min onverwijld hun reizen vervolgen; het eerste was door ijs verhinderd geworden Elseneur te bereiken en zelfs voor het Holsteinsche Kanaal nog twee dagen in het ijs bezet geweest.
1842-10-26: Final Fate: Stranded

Het schip FREDERIK, kap. H. Puncke, is op 26 oktober bij Wainfleet gestrand.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 18??
Kapitein: Plug, Volkert
Overige informatie: na 1802

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Kapitein V.Plug komt niet in de beschikbare ledenlijsten voor. De ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken en mijn conclusie is derhalve dat hij in deze periode effectief lid van de Rotterdamse Maatschappij is geweest. De exacte jaren zijn niet te achterhalen evenmin als het vlagnummer058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1833, 1834 en 1835 van het Rotterdamse zeemanscollege  Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Gemeentearchief van Rotterdam) staat in de Rekening-Courant dat de weduwe van kapitein V.Plug een uitkering kreeg van f 150,-, f 112,50 en f 137,50.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van 1835 t/m 1841, 1849, 1851 en 1855 van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van V.Plug een jaarlijkse uitkering kreeg van f 150,-.

      Volkert Plug was gezagvoerder op “De Hoop” (1796), de “Saturnus” (1804) en de “Zeemeeuw” (1809-1828?)013.

 

Bouma025 vermeldt V.Plug als gezagvoerder gedurende:

*    1809 t/m 1828 van de kof “Zeemeeuw”, gebouwd in 1804, bouwplaats niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor Hoboken te Rotterdam. Het schip werd door Hoboken in 1807 te Bordeaux aangekocht onder Kniphauser vlag.

 

Overige bijzonderheden

Anthony van Hoboken had aan het eind van de 18e eeuw, tijdens de Bataafse republiek, een bloeiende handelsvaart opgezet. “Eén van de schepen die voor de boter -en kaasvaart werd ingezet was de Vrede. In het najaar van 1796 was Volkert Plug daar schipper op, met zijn broer Klaas als stuurman en zijn broer Cornelis als matroos. Van origine waren ze Noordwijkse vissers, alle drie. Het waren mannen die niet konden schrijven en vermoedelijk ook niet lezen. Ze zeilden op hun intuïtie en ervaring, op hun kennis van de zee.

Met twee andere bemanningsleden waren ze op de Vrede toen dit schip op de negende oktober 1796 de Theems uitzeilde, op weg naar Emden. ‘ Middags troffen ze een hevige storm uit het noordwesten, waarin hun schip ‘sterk werkte en slingerde, zeer veel water op en over kreeg en ook veel water maakte, zodat zij continueel moesten pompen’. De wind blies zelfs zó hard dat de fok stuksloeg en de boegspriet brak. Ze keerden om, naar Harwich. Ze repareerden daar, vertrokken opnieuw en botsten andermaal op een pittige storm (‘met buyen van regen en sterken weerlicht’ ). In de loop van de dag waarop ze waren weggevaren, zagen ze de Schouwse kust, liepen het Goereese Gat binnen (‘terwijl hun schip nog zeer lek bleef’), overnachtten daar en lieten op 14 oktober bij Maassluis het anker vallen. De lading werd tenslotte in Rotterdam gelost en niet in Emden. Schade voor Van Hoboken, maar de opvarenden van de Vrede verklaarden voor de notaris dat hun schip bij vertrek uit Londen zeewaardig was en dat zij al het mogelijke hadden gedaan om vaartuig en lading zo behouden mogelijk binnen te brengen.”069-p41/42.

Maarten Schaap en zijn broer Cornelis werden ca. 1801 door van Hoboken naar Sneek gestuurd om een aldaar gebouwde kof naar Rotterdam te varen. Zijn metgezellen naar Rotterdam vroegen hem om kapitein op het schip te worden. “Schaap was nog geen twintig jaar oud en vond zichzelf te jong om deze verantwoording toen al te kunnen dragen. Van Hoboken was het met Maarten eens en stelde hem voor op de kof te blijven varen, maar dan met Volkert Plug als schipper. Schaap stemde toe en kreeg de belofte dat hij later een ander scheepscommando zou krijgen. In maart 1802 maakte deze kof onder de naam De Hoop de eerste reis naar Londen; dit gebeurde onder Nederlandse vlag, omdat het toen net vrede was geworden.”069 – 57

“Anthonie van Hoboken had kort vóór het uitbreken van de (Engels-Franse) oorlog Deense papieren gekregen voor de Zeemeeuw, het schip dat Volkert Plug in Bordeaux zou ophalen.”069 – p.73

“Ook de zeewaardigheid … liet wel eens te wensen over, zoals de bemanning van de Zeemeeuw in mei 1818 bemerkte. Het kofschip had in Lissabon zout, huiden en zuidvruchten geladen en kort na het vertrek uit die haven bespeurde schipper Volkert Plug, dat het schip ‘niet zo digt was als naar gewoonte’”069-p.106.

 

Rotterdamsche Courant december 1813114

(opm: Hieronder volgt een selectie van gedurende december 1813 door verschillende cargadoors geplaatste advertenties van in Rotterdam in lading liggende schepen, welke een indruk geeft van de ‘lijndiensten’ op een aantal Engelse havens)

Naar Londen:

Het Hollandsch Kofschip de ZEEMEEUW, schipper Volkert Plug,

 

Rotterdamsche Courant 15 december 1821114

Rotterdam, 14 december. Van Den Briel wordt van den 13 gemeld: de vorige uitgezeilde schepen zijn wel in zee gekomen, behalve kapt. Plug, die den 12, binnen de bank, op het wrak vastgeraakt, doch diezelfde avond weder in vlot water gekomen is en alhier op de haven ligt; dezelve heeft, voor zo ver men weet, geen schade bekomen als een voet of 6 à 7 van de kimkiel…..

Staat deze melding bij de juiste kapitein Plug?

 

Rotterdamsche Courant 17 maart 1818 114

Londen, 13 maart. Den 12 dezer is het schip de ZEEMEEUW, Plug, van Lissabon naar Rotterdam, laatst van Falmouth, met een gebroken roer te Cowes binnengelopen.

 

Rotterdamsche Courant 21 maart 1818114

Te Rotterdam liggen in lading naar: …

Lissabon: het Koffschip de ZEEMEEUW, kaptein Volkert Plug….

 

Rotterdamsche Courant 13 december 1821114

Rotterdam, 12 december. Den 12 zeilden uit de Maas de schepen DE REDINGHEDEN, T.H. Jurgensen, naar Marseille; BUITEN VERWACHTING, C. van der Plas, naar Bordeaux; de VROUW TUNNEGINA, E.K. de Wilde, en de DEUX EUGÈNES, J. Danet, naar Nantes; de WAAKZAAMHEID, G.H. Luurts, naar Dublin; de LOULEA, D. Guijt, naar Jerseij; de VRIENDSCHAP, J.S. van der Meij, en de HOOP, E.G. Jonker, naar Newry; de GEREGTIGHEID, W. van der Horden, naar Lissabon; de OAK, W. Weeks, naar Havre; de LEO, L. Waterhousen, naar St. Ubes (opm: Setubal); de DEUX FRÈRES UNIS, A. Moijsan, naar St. Malo; de PIERRE EUGÈNE, B.F. Abrahams, naar Cherburg; de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen; de PATRIX ELISABETH, L. van der Wiel, naar Rouaan; de HOOP, H. Dijkhuis, naar Brest; de JONGE JAN SCHOON, M.J. Schoon, naar Rochefort, en de SEIJEREN, H. Andersen, naar Bergen.

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Rotterdam, 9 april. …..Van Den Briel wordt van den 9 gemeld: ….Den 9 des morgens zeilden de EENDRAGT, J. Borneth, naar Londonderry; de ALIJDA, H.J. Benis naar Dublin; de VROUW GEZINA, H.P. Hazewinkel naar Elseneur (opm: Helsingör); de ZEEMEEUW, V. Plug naar Londen; de DOROTHEA SOPHIA, R. Wieckman naar Nyburg en de FRIENDSCHAP, R. Lohse naar Stettin (opm: Szczecin); de wind Z.W.

 

Rotterdamsche Courant 18 december 1821114

Rotterdam, 17 december. Van Den Briel wordt van den 15 gemeld:

….Den 15 zeilden de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen; de JANUS, W. Holmes, naar Rochelle…..

 

Rotterdamsche Courant 22 augustus 1822114

Rotterdam, 21 augustus. Den 20 zeilde uit de Maas de ANNA CATHARINA, F.H. Nielsen, naar Koppenhagen.

Den 21 zeilde de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen.

 

 

Datum vanaf: 1813
Kapitein: Plug, Volkert
Overige informatie: 1813-12-22

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Plug, P.
Overige informatie: 1824-07-01

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Plug, A.
Overige informatie: 1824-12-21

Familiegegevens en opleiding

Boele Jans Bakker werd geboren/gedoopt te Nieuwe PekelA op 13/20 november 1796 als zoon van Jan Boeles Bakker en Grietje Harms.

Boele trouwde te Rotterdam op 02 maart 1825 met Anna van der Wiel, geboren op 31 oktober 1805 te Groot-Ammers als dochter van Willem van der Wiel en Cornelia Mourik. 005

Anna overleed op 28 september 1893 te Muiden, 87 jaar, weduwe.

Boele Jans overleed op 18 oktober 1871 te Muiden, 74 jaar.

 

Via wiewaswie.nl blijkt dat Boele Jans koopvaardijkapitein was in 1858, , makelaar in 1865, commissionair in 1868 en agent in 1869.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.J.Bakker was met vlagnummer R127 in de periode 1826 t/m 1861 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit 1820 t/m 1825 ontbreken. Het is dus mogelijk dat hij in één van de jaren uit genoemde periode tot het College is toegetreden058.

B.J.Bakker was met vlagnummer R292 effectief van het College te Rotterdam in de periode 1861 t/m 1866.

Heeft Boele Jans in 1862 een nieuwe vlagnummer gekregen?

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1830 van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart (gemeentearchief van Rotterdam, J/126) staat vermeld: “”Kapitein B.J.Bakker, N.o 127, heeft gerapporteerd, dat in het najaar een nieuw Vuur opgerigt is op den zoogenaamden London Grond, tegenover het Tolbaken van Kroonstad”.

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat hij een ondersteuning krijgt van f 100,- vanwege ouderdom en/of behoeftigheid058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein B.J.Bakker met vlagnummer R127 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1849, 1851, 1855 van de kof “De Vrouw Geertje”     72 last   varend voor W.Pauw te Purmerend

1858, 1859                          geen schip en reederij vermeld

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein B.J.Bakker met vlagnummer R292 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1862 t/m 1864    geen vermelding van schip en boekhouder

1865                     van de sch.kof “Eva”        39 last   varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela

1866                     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt B.J.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*   1828 t/m 1839 van de kof “Vertrouwen”, gebouwd in 1815, bouwplaats niet vermeld, 89 ton o.m., varend voor W.Smit & Co te Rotterdam

*   1840 t/m 1858 van de kof “Vrouw Geertje” gebouwd in 1840 te Muiden, 136 ton o.m., varend voor Pauw & de Wolf te Purmerend. Het schip ging in 1858 over naar kapitein/eigenaar H.D.de Grooth te Pekela en herdoopt in “Hillechiena Hendrika”.

 

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam011a bevat ‘monsterrollen op naam van Boele Jans Bakker als gezagvoerder van de “Vertrouwen” dd 23 maart 1830 en 20 mei 1831.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Bakker, Boele Jans
Overige informatie: 1826-06-17

Familiegegevens en opleiding

Tjipke Botes Konter werd geboren c.1811, wellicht te Schiermonnikoog als zoon van Bote Gerrits Konter en Jantje Tjipkes Steffens.

Hij huwde op de leeftijd van 32 jaar op 13 september 1843 te Schiermonnikoog met Geertje Karels Steffens, 26 jaar, geboren op  20 januari 1817 te Schiermonnikoog als dochter van Carel Tjipkes Steffens en Geertje Geerts Boer. Na het overlijden van Tjipke hertrouwde zij op 11 maart 1859 met B.J.Kuiper.118

Tjipke verging met zijn schip in 1847 bij Plymouth.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.B.Konter  (adres E.H.Masdorp) werd per 12 april 1842 op voordracht van R.W.Mellema en met vlagnummer 621 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Maria Geertrui". Toegevoegd is "vermist"002. Ten tijde van de inschrijving waren Konter en zijn vrouw 32 resp. 26. Ingeschreven staan 1 zoon van 1847 en 1 vrouw uit 1845002a.

In de Algemene Vergaderingen van 05/12 april 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Tjipske Booters Konters, oud 31 jaar, voerend de kof “Maria Geertrui”, met als adres E.H.Masdorp te Amsterdam, op voordracht van kapitein R.W.Mellema.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 23 maart 1847 staat een verzoek om uitkering door de weduwe van kapitein Tjebbe Botes Konter, geb. Geertje Karels Steffens voor haar en 2 kinderen. Deze wordt haar in de vergadering dd 27 mei 1847 toegekend met ingang van 01 februari 1847.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1859 staat een mededeling van ene B.J.Kuiper, dat hij is hertrouwd met G.Steffens, eerder de wed. T.B.Konter.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 08 juni 1847 staat de mededeling dat per 01 februari 1847 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein T.B.Konter voor haar en 2 kinderen. In de notulen dd 21 juni 1859 staat de mededeling dat Geertje Steffens, de weduwe van T.B.Konter, is hertrouwd met B.J.Kuiper en bedankt voor de uitkering023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        621                       1842-1846     kof                   Maria Geertrui                                      H.van Seldam

 

Bouma025 vermeldt T.B.Konter als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1846 van de kof “Vertrouwen”, gebouwd in 1805, bouwplaats niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor Pauw te Edam;

*    1842 t/m 1845 van de kof “Maria Geertrui”, gebouwd in 1840 te Muiden, 99 ton o.m., varend voor H. van Seldam te Amsterdam;

      Voorgaande opgaven overlappen. Twee personen?

*    1846 t/m 1847 van de kof “Gerhardus Henricus”, gebouwd in 1828 te Zaandam, 120 ton o.m., varend voor W.Pauw te Purmerend. Het schip is in 1847 vergaan bij Plymouth;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Konter, Tjipke Botes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Herman Puncke werd geboren op 01 november 1805

Hij huwde met Grietje Tromp, geboren op 16 maart 1807. Zij hertrouwde in november 1853.

Herman overleed in begin 1853

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Puncke (adres: Kattenburgerstraat 63) werd met vlagnummer 582 effectief lid van Zeemanshoop per 27 april 1841 op voorspraak van J.Hilbrands. Zijn schip was de "Port Natal". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving waren Puncke en zijn vrouw 35 resp. 34 jaar. Ingeschreven staan 3 zonen uit 1832, 1841 en 1845 en 1 dochter uit 1834002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 20/27 april 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Herman Puncke, oud 35 jaar, voerend de schoonerkof “Port Natal”, wonend in de Kleine Kattenburgerstraat 63, Amsterdam, op voordracht van kapitein J.Hilbrands.023.

Hij werd deelnemer in het weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop in 1841003.

Herman overleed in 1852.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 19 april 1853 staat een verzoek om een uitkering van de weduwe van kapitein H.Puncke die haar in de vergadering van 28 april 1853 wordt toegekend met ingang van 01 februari 1853.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 08 december 1853 meldt de weduwe H.Puncke te zijn hertrouwd en derhalve bedankt voor de uitkering.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 april 1854 staat dat G.Machielsen, geb. Trom, vroeger de weduwe van H.Puncke “voorlopig bedankende voor de trekking van hare twee kinderen.“042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 31 mei 1853 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein H.Puncke voor haar en 2 kinderen per 01 februari 1853 een uitkering is toegekend. In de notulen dd 13 december 1853 staat de mededeling dat de weduwe H.Puncke is hertrouwd en derhalve bedankt voor de uitkering. In de notulen van 18 april 1854 staat dat G.Machielsen, vroeger de weduwe H.Puncke “voorlopig bedankende voor de trekking van hare twee kinderen”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       582                        1841-1844     kof                   Frederik                                                 F.Machielsen

                                      1845-1848     kof                   De Jonge Catharina                             idem

                                           1849           stoomb.           Burgemeester Huidekoper                 geen opgave

                                           1850           sch.kof            Drie Gebroeders                                   geen opgave

                                           1851           sch.kof            Drie Gebroeders                                   F.Machielsen

                                           1852           bark                 Bosphorus                                             Boissevain & Kooij

 

Bouma025 vermeldt H.Puncke als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1845 van de kof “Frederik”, gebouwd in 1830 te Groningen, 123 ton o.m., varend voor F.Machielsen te Amsterdam;

*    1846 t/m 1849 van de kof “Jonge Catharina” ex Jonge Maria, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 65 ton o.m., varend voor F.Machielsen te Amsterdam;

*    1850 van het schroefstoomschip “Burgemeester Huydekoper”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Stoomschoenerrederij Paul van Vlissingen;

*    1853 van de bark “Bosphorus”, gebouwd in 1851 te Elbing, 329 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Puncke, Herman
Overige informatie: 04-10-1841

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1830-03-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VERTROUWEN
Schipper: Bakker, B.J.
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1813

RC161213      De verbods-Wetten door het Gouvernement ingetrokken zijnde, zullen te Rotterdam laden, zodra er paspoorten (opm: zeebrieven) daartoe worden verleend:

Naar Londen, Het Hollands kofschip de ZEEMEEUW, schipper Volkert Plug.

RC 211213     Te Rotterdam liggen in lading:Naar Londen, het Hollandsch kofschip  de ZEEMEEUW, schipper Volkert Plug.

 

1818

RC 170318     Londen, 13 maart. Den 12 dezer is het schip de ZEEMEEUW, Plug, van Lissabon naar Rotterdam, laatst van Falmouth, met een gebroken roer te Cowes binnengelopen.

RC 210318     Te Rotterdam liggen in lading naar: Lissabon het Koffschip de ZEEMEEUW, kaptein Volkert Plug.

 

1821

RC 100421     Rotterdam, 9 april, Den Briel, de ZEEMEEUW, V. Plug naar Londen.

RC 131221     Rotterdam, 12 december de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen.

RC 151221     Rotterdam, 14 december. Van Den Briel wordt van den 13 gemeld: de vorige uitgezeilde schepen zijn wel in zee gekomen, behalve kapt. Plug, die den 12, binnen de bank, op het wrak vastgeraakt, doch diezelfde avond weder in vlot water gekomen is en alhier op de haven ligt; dezelve heeft, voor zo ver men weet, geen schade bekomen als een voet of 6 à 7 van de kimkiel.

RC 181221     Rotterdam, 17 december. Van Den Briel wordt van den 15 gemeld: Den 15 zeilde de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen.

 

1822

RC 220822     Rotterdam, 21 augustus Den 21 zeilde de ZEEMEEUW, V. Plug, naar Londen.

 

1823

DC 220323     Brielle, 6 maart. ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, naar Londen.

DC 190423     Brielle, den 16 dito. Gisteren avond arriveerden uit zee ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, van Londen

DC 060523     Brielle, den 4 dito. Gisteren avond zeilden in zee ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, naar Londen

DC 050623     Brielle, den 23 dito. Gisteren na posttijd arriveerden uit zee de ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, van Londen

DC 070623     Brielle, den 5 dito. Heden zeilden in zee ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, naar London

DC 100623     Brielle, 6 juni. V. Plug is wegens de W. wind teruggekomen Den 8 dito. Van de gisteren gezeilde schepen ligt V. Plug nog in de put ten anker; de overige schepen zijn wel in zee gekomen

DC 120723     Brielle, 9 juli. gisteren namiddag arriveerden uit zee ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, van Londen

DC 120823     Brielle, 8 augustus. Heden zeilden in zee ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, naar Londen

AC 141023     Texel, 12 oktober, Heden zijn alhier gearriveerd de schepen ZEEMEEUW (opm: kof), kapt. V. Plug, van Londen.

 

1824

RC 240224     Rotterdam, 23 februari. Den 22 zeilden de ZEEMEEUW, kapt. V. Plug, naar Londen

RC 080424     Rotterdam, 7 april. Van Vlissingen wordt van den 6 dezer gemeld, dat sedert de laatste op die rede aangekomen zijn de schepen HARMANNA JACOBA, kapt. J. van Ulphen, van Bordeaux, en de ZEEMEEUW, kapt. V. Plug, van Londen, beide naar Rotterdam gedestineerd

RC 080524     Rotterdam, 7 mei. den 6 de ZEEMEEUW, kapt. V. Plug, naar Londen

DC 220724     Vlissingen, 17 juli. Den 14 dezer zijn van de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de ZEEMEEUW, kapt. W. Plug, BELLE ALLIANCE, kapt. O.A. Wilman, en de VROUW JAANTJE, kapt. A.G. Jonkhoff, alle drie naar Londen, met boomschors

DC 110924     Vlissingen.Van den 5 dezer tot heden vertrokken de ZEEMEEUW, kapt. V. Plug, en de COMMERCIE (opm: COMMERCE), kapt. H.A. de Vries, beide van Londen, met stukgoederen

DC 301024     Vlissingen, 23 oktober. Uitgezeild de ZEEMEEUW, kapt. A. Plug, naar Londen, met boomschors.

 

1825

DC 260225     Vlissingen, 1 februari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en heden van onze rede naar zee gezeild de ZEEMEEUW, kapt. A. Plug, met stukgoederen

DC 290325     Hellevoetsluis, 29 maart. Den 29 dito. Gisteren avond arriveerde uit zee: de ZEEMEEUW, kapt. A. Plug van Londen

DC 170525     Brielle, den 12 dito. ZEEMEEUW, kapt. A. Plug naar Belfast

DC 190725     Brielle, 15 juli. Gisteren na posttijd arriveerde uit zee: ZEEMEEUW, kapt. A. Plug van Liverpool

DC 130825     Brielle, 10 augustus. Heden zeilden in zee DE ZEEMEEUW, kapt. A. Plug en HOFFNUNG, kapt. L.H. Heijdeman, beide naar Perth

DC 031125     Hellevoetsluis, den 26 oktober. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: DOLPHIJN, kapt. J. Oland van Jacobstad; JUFFER JEANNETTE, kapt. J.H. Limborgh en ZEEMEEUW, kapt. A. Plug, beide van Drammen. De wind NW.

 

1826

RC 060426     Advertentie. N.M. van Swijndregt, H.M. van Swijndregt en F. van Dam, makelaars, binnen de stad Rotterdam, zijn van mening op dinsdag den 25 april 1826, des namiddags ten 4 ure, in het Groot Hotel van Engeland, van ouds genaamd het Zwijnshoofd, op de Groote Markt, publiek te veilen en verkopen: Het buitengewoon snelzeilend Nederlands schoenerschip, genaamd DE DRIE GEBROEDERS, laatst gevoerd bij kapt. G.J. Meeuw, groot, volgens meetbrief, 58 lasten, en het snelzeilend Nederlands kofschip, genaamd DE ZEEMEEUW, laatst gevoerd bij kapt. A. Plug, groot, volgens meetbrief, 48 lasten, met al derzelver rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals dezelve schepen zullen zijn liggende op de plaatsen nader aan te wijzen in de biljetten, welke in tijds bij bovengemelde makelaars zullen te bekomen zijn, en kunnen de voorsch. schepen des daags voor en des voormiddags van de dag van de veiling door een ieder worden bezichtigd.

RC 060726     Te Rotterdam ligt in lading: Naar Bergen, in Noorwegen, het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker.

Adres ten kantore van Kuijper, Van Dam en Smeer.

 

1827

RC 170327     Rotterdam, 16 maart. Den 14 des namiddags arriveerde te Helvoetsluis het schip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Bordeaux; dezelve rapporteert, dat hij den 14 dezer voor de wal gepraaid heeft NEERLANDS KONING, kapt. K.P. Schinkel, komende van Batavia.

RC 290327     Rotterdam, 28 maart. Te Rotterdam liggen in lading: Naar Bordeaux, het Nederlandse kofschip HET VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker, om den 5 april aanstaande te vertrekken.

RC 050427     Rotterdam, 4 april. Te Rotterdam liggen in lading: Naar Bordeaux, het Nederlandse kofschip HET VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker, om den 5 april aanstaande te vertrekken.

RC 190427     Rotterdam, 18 april. De 17e, des morgens, HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Newcastle.

RC 040927     Rotterdam, 3 september De 31e passato zeilden van Brielle HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Londen

RC 150927     Rotterdam, 14 september De 13e, des namiddags, arriveerden te Brielle HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Colchester

RC 111027     Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker, naar Liverpool

RC 151127     Rotterdam, 13 november. De 13e, des morgens, zeilde van Helvoetsluis HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Bordeaux

 

1828

RC 120428     Rotterdam, 11 april. De 10e, des namiddags, arriveerden HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Bordeaux

AH 230428     Carga-lijsten: Rotterdam, 17 april. HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Bordeaux.

RC 240428     Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:Naar St. Petersburg, het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker, om de 30e april aanstaande te vertrekken.

Adres ten kantore van Kuijper, Van Dam en Smeer.

AH 060828     Carga-lijsten. Amsterdam, 5 augustus. VERTROUWEN, kapt. B.J. Backer

RC 091028     Te Rotterdam liggen in lading: Naar Bordeaux, het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker.

RC 041228     Rotterdam, 3 december De 1e dezer, des morgens, zeilden van Brielle HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Bordeaux.

 

1829

RC 240329     Rotterdam, 23 maart. De 22e dezer, des namiddags, arriveerden te Hellevoetsluis HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Bordeaux

RC 120529     Rotterdam, 11 mei. De 10e, des morgens, zeilden HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker

RC 040829     Rotterdam, 3 augustus. De 1e dezer, des namiddags, arriveerde HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Marennes

DC 040829     Dordrecht, 3 augustus. Aan deze stad is gearriveerd: het schip ’t VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker van Marennes met zout.

RC 060829     Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading: Naar St. Petersburg, het Nederlandsche kofschip VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker.

Adres ten kantore van Kuijper, Van Dam en Smeer.

RC 240929     Rotterdam, 23 september. De 22e dezer, des namiddags, zeilden uit de Maas, HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Petersburg

RC 011229     Amsterdam, 29 november. De schepen DE BLIJDE UITKOMST, kapt. T. Komst, van Petersburg naar Amsterdam en HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Petersburg naar Rotterdam, te Rendsburg aangekomen, hebben, volgens brief van daar van de 23e dezer, elkander aangezeild en daardoor beide enige schade bekomen, doch zouden niet te min onverwijld hun reizen vervolgen; het eerste was door ijs verhinderd geworden Elseneur te bereiken en zelfs voor het Holsteinsche Kanaal nog twee dagen in het ijs bezet geweest.

 

1830

RC 200430     Rotterdam, 19 april. De 16e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis het VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van St. Petersburg.

RC 010730     Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading: Naar St. Petersburg, het Nederlands kofschip, HET VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker, om 25e dezer maand te vertrekken. Adres ten kantore van Kuijper, Van Dam en Smeer.

RC 310730     De 30e, des morgens, zeilde HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Petersburg.

 

1831

RC 050531     Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar St. Petersburg, om, op verbeurte van de vracht, den 24 dezer te vertrekken, het Nederlands kofschip VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker. Adres te Amsterdam bij Kranenborg en Van Maurick, cargadoors, en te Rotterdam bij W. Smith en Comp., reders.

AH 100531     In lading liggende schepen te Amsterdam:Naar St. Petersburg. Het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker.

Adres bij Kranenborg en Van Mourik en de Wed. P. Poolman Jzn. & Zoon.

RC 120531     Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar St. Petersburg om, op verbeurte van de vracht, op 24 mei te vertrekken, het Nederlands kofschip VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker. Adres Amsterdam: Kranen en Van Maurik, cargadoors.

Adres Rotterdam: W. Smith en Co., reders.

RC 140531     Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar St. Petersburg, om, op verbeurte van de vracht, den 24 dezer te vertrekken, het Nederlands kofschip VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker.

Adres te Amsterdam bij Kranenburg en Van Maurick, cargadoors en te Rotterdam bij W. Smith en Comp., reders.

AH 020631     Vlie, 30 mei. HET B.J. (opm: waarschijnlijk HET VERTROUWEN), kapt. B.J. Bakker, naar Petersburg

AH 160831     Vlie, 11 augustus. Binnengekomen HET VERTROUWEN, kapt. Bakker, van Riga

AH 220931     Vlie, 19 september. Binnengekomen: VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van St. Petersburg

 

1832

AH 091132     Texel, 7 november. Binnengekomen; HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van St. Petersburg

 

1833

 

Op 9 maart 1833 werd de bestaande Nederlandse zeebrief geretourneerd met als reden dat het schip provisioneel als HOFFNUNG onder kapt. H. Addick onder de vlag van Oldenburg ging varen. Hiertoe werd uitgeweken om de boycot van de Nederlandse vlag door Engeland en Frankrijk te omzeilen, welke was ingesteld om Nederland te dwingen aan de Belgen de vrije vaart over de Schelde toe te staan. Nadat aan deze eis was toegegeven kwam de kof per 11 juli 1833 als HET VERTROUWEN onder kapt. B.J. Bakker weer onder Nederlandse vlag.

 

RC 110733     Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading: Naar Liverpool, het Nederlands kofschip VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker.

Adres bij P.A. van Es, cargadoor.

RC 190933     Rotterdam, 18 september. De 16e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Liverpool

RC 210933     Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:Naar Bordeaux, om uiterlijk 10 oktober te vertrekken, het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker.

RC 121033     Rotterdam De 11e dezer, des morgens, zeilde van Maassluis HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Bordeaux

PGC 011133 Het schip VERTROUWEN, kapt. Boele Jans Bakker, van Rotterdam naar Bordeaux, is 22 oktober te Ramsgate binnengelopen.

RC 051133     De schepen RIBBLE, kapt. S. van Delden Az., van Rotterdam naar Batavia, EDAMS WELVAREN, kapt. H. Rolff, van Amsterdam naar Suriname en HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Rotterdam naar Bordeaux, alle drie te Ramsgate binnen, hebben de 27e oktober hun reizen voortgezet.

 

1834

AH 030134     Royan, 19 december. JACOBA, kapt. Verkade, WELVAART (opm: HOOP OP WELVAART), kapt. J.A. Panjer; LEMMER, kapt. J. Tammes; ANJA, kapt. A.C. Hazewinkel en HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, alle vijf naar Rotterdam

PGC 070234  De schepen de VROUW LUMMEGINA, kapt. B.J. Goossens en GESINA, kapt. S. T. Kramer, van Bordeaux naar Amsterdam, het VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, GESINA JOHANNA, kapt. J.R. Sap en JACOBA, kapt. G. Verkade, van Bordeaux naar Rotterdam te St. Martin op het eiland Rhé binnen, waren volgens brief van daar van 21 januari, toen aldaar nog liggende, het laatste onder reparatie.

DC 130234     Hellevoetsluis, den 11 februari. Gisteren namiddag arriveerden uit zee:JOHANNA, kapt. S. Evers, en het VERTROUWEN, kapt. R.J. Bakker, beiden van Bordeaux

RC 180234     Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading: Naar Bordeaux, het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, om ten spoedigste te vertrekken. Adres bij Joh. Ooms Ez. en Co., cargadoors.

DC 060334     Hellevoetsluis, 3 maart. Heden morgen zeilde in zee: het VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Cette.

DC 110334     Hellevoetsluis, 7 maart. Den 8 dito. Heden morgen arriveerden uit zee: ’t VERTROUWEN, kapt. J.J. Bakker, als bijlegger, naar Cette.

DC 150334     Hellevoetsluis, 13 maart. Van de morgen zeilden in zee: HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Cette

AH 050534     Cette, 14-22 april. Gearriveerd JOSEPHINE MARIANNE, kapt. H.H. Ottens, van Riga; HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker.

DC 260834     Hellevoetsluis, 23 augustus.Gisteren namiddag arriveerden uit zee: het VERTROUWEN, kapt. A.J. Bakker, van Cette.

DC 021034     Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, als last hebbende van hun meesters, zijn voornemens op dinsdag 14 oktober 1834, des namiddags ten vier ure, in het lokaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A, no. 458, te veilen het Nederlands kofschip Het VERTROUWEN, gevoerd door kapt. B.J. Bakker, lang 20,60 ellen, wijd 4,77 ellen, hol, 2,05 ellen, en alzo groot 89 tonnen, met al derzelver rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve alhier is liggende.

RC 291134     Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Gibraltar en Kadix (om te Gibraltar te lossen), het Nederlands kofschip VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker; vertrekt ten spoedigste.

DC 301234     Hellevoetsluis, den 28 dito. Heden morgen zeilde naar zee: VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Gibraltar

 

1835

AH 140235     Binnengekomen: Marseille15 januari. VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Rotterdam

RC 110435     Rotterdam 10 april. De 9e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Gibraltar.

RC 300535     Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Bordeaux, het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker. Adres bij Joh.ˢ Ooms Ez. en Co., cargadoors.

RC 060835     Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Bordeaux, het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker; ligt gereed. Adres bij Joh. Ooms Ez. & Co.

RC 200835     Rotterdam, 19 augustus. De 18e, des morgens, zeilde HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Bordeaux.

RC 031235     Rotterdam, 2 december. de 1e dezer, des morgens, arriveerde te Helvoetsluis HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Bordeaux.

 

1836

RC 210136       Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading: Naar Cadix en Gibraltar, het Nederlands kofschip VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, om ten spoedigste te vertrekken. Adres bij W. Smith & Co., cargadoors.

DC 230236       Vlissingen HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, naar Gibraltar

PGC 150336    Het schip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Rotterdam naar Gibraltar, is de 4e maart met overgeworpen lading, gescheurde zeilen en schade aan het roer te Falmouth binnengelopen.

PGC 220336    Het bericht, dat het schip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Rotterdam naar Gibraltar, met overgeworpen lading te Falmouth zoude zijn binnengelopen (opm: zie PGC 150336), overgenomen uit de Lloyd’s-List van de 8e maart, wordt in hetzelve blad van de 15e dito herroepen.

PGC 010436    De schepen de TWEELINGEN DANIEL EN WILCO, kapt. H.F. Klein, van Rotterdam naar Boston, en HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Rotterdam naar Gibraltar, beide te Falmouth binnen, hebben de 22e maart derzelve reizen vervolgd.

DC 221036       Vlissingen Den 20 dito het VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Malaga

RC 011136       Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading, naar Gibraltar en Cadix, het Nederlands kofschip VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker. Adres bij W. Smith en Co., cargadoors.

DC 291236      Hellevoetsluis VERTROUWEN, kapt. R.J. Bakker, naar Gibraltar.

 

1837

RC 051037  Rotterdam Den 4 dezer arriveerde HET VERTROUWEN, B.J. Bakker, van Bordeaux.

RC 091137  Rotterdam, 8 november HET VERTROUWEN, B.J. Bakker, naar Newcastle

 

1839

ZP 010239 – 303  Schepen in lading naar Bordeaux: het Nederlands kofschip het VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker (Entrepotdok). Adres bij Van Ulphen & Ruys.

ZP 230539 – 397  Het schip (opm: kof) het VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker, van Bordeaux naar Amsterdam, is de 22e mei met het binnenzeilen van Texel tegen de Helderse dijk vastgeraakt, doch met adsistentie weder afgebracht.

ZP 010639 – 405  Schepen in lading naar Bordeaux: het Nederlands kofschip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker. (Oosterdok). Adres bij Van Ulphen & Ruys

 

1840

PGC 100140  Het schip het VERTROUWEN, kapt. Bakker (opm: kof, kapt. B.J. Bakker), van Amsterdam naar Bordeaux, te Falmouth binnengelopen, was de 24 december in de baai aldaar op de hoogte van St. Mawes nog liggende.

1841

AH 220941     Advertentie. C.A. Schröder, makelaar, zal op maandag de 4e oktober 1841, des avonds ten 6 uren te Amsterdam ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ verkopen een extra ordinair welbezeild kofschip genaamd HET VERTROUWEN, varende onder Nederlandse vlag en gevoerd doo T.B. Konter, volgens Nedelandse meetbrief lang 20 ellen 80 duimen, wijd 4 ellen 81 duimen, hol 2 ellen 2 duimen. En over zulks gemeten op 90 tonnen of 171 lasten. Breder bij inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar en bij Van Ulphen & Ruys, cargadoors. (opm: zie AH 061041)

 

AH 061041     Verkoping van schepen op maandag 4 oktober in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ: het welbezeild kofschip HET VERTROUWEN, kapt. T.B. Konter NLG 1800. In slag NLG 500. Koper J. Corver (opm: een makelaar; nieuwe naam FREDERIK, nieuwe kapitein H. Puncke)

 

1842

AH 130542     Texel uitgezeild H. Puncke, FREDERIK, New Castle

AH 270742     Texel uitgezeild H. Puncke, FREDERIK, op avontuur

 

GC0 041142   Het schip FREDRIK, kapt. Puncke (opm: kof FREDERIK, bouwjaar < 1810; kapt. H. Puncke), van Amsterdam naar Shields, is den 26 october bij Wainfleet gestrand en zal vermoedelijk weg zijn; het volk is gered. (opm: de zeebrief werd geretourneerd onder vermelding ‘schip verongelukt’)

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Gemeente Archief Rotterdam archiefnummer Rott.1.01.2520.1813.8,9
DVD XI – 5024
__________________________________________________
Eigendomsbewijs
Naam schip: de ZEEMEEUW, bevorens genaamd de DRIE GEZUSTERS BROUWER

Plaats en datum acte rederij-cedule, Rotterdam, 17 december 1813

Soort schip kof

Eigenaren: Anthony van Hoboken (1/2e part en boekhouder), Kuyper & Smeer (6/32e part), Nicolaas Michiel Vink (4/32e part), Claudius Pieter Gevers (3/32e part), en Haye Evert Hinrichs (3/32e part), allen te Rotterdam

Bouwwerf / verkoper

Gevoerd door kapt. Volkert Plug

Eigenaar / aankoper

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 65 rogge-lasten en 35 gemeten lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: schip is gebouwd te Akkrum (Friesland)
1. Certificaat van 15 maart 1811 van de Commissaris der Marine te Bordeaux door Anthony van Hoboken, dat het schip aldaar door Anthony van Hoboken is gekocht (datum en jaar van koop niet vermeld)
2. Anthony van Hoboken houdt 16/32 part in eigendom en verkoopt op 6 wintermaand (december) 1810) voor schepenen van Rotterdam aan Kuyper & Smeer (6/32e part), Nicolaas Michiel Vink (4/32e part), Claudius Pieter Gevers (3/32e part), en Haye Evert Hinrichs (3/32e part), allen te Rotterdam

Researcher/datum research AB/011107

Naam ZEEMEEUW
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1813
Toegang 1.01
Inventaris 2520

Gemeente-Archief Rotterdam Archiefnummer Rott.1.01.2520.1818.335

DVD XI – 5185, 5186
CEDULE

Naam schip ex- VIER GEZUSTERS BROUWER,
nu genaamd de ZEEMEEUW

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Rotterdam, 31 maart 1818

type schip kof

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Anthony van Hoboken (boekhouder en 16/32e part), Kuyper & Smeer (6/32e part), Nicolaas Michiel Vink (4/32e part), Claudius Pieter Gevers (3/32e part) en Haye Everts Henrichs (3/32e part), allen te Rotterdam

te voeren door kapt. Volkert Plug

grootte in tonnen 65 rogge-lasten en 40 gemeten lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Akkrum

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: bij de eigendomsverklaring is gevoegd een translaat acte van transport in dato 6 december 1810 voor schepenen van Rotterdam, waarbij Volkert Plug (enig eigenaar) het gehele schip verkoopt aan bovengenoemde vijf eigenaren.





researcher/datum research: ML / 270510

Naam ZEEMEEUW
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1818
Toegang 1.01
Inventaris 2520

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.58 __________________________________________________

Acte van aan-/verkoop
Naam schip: de ZEEMEEUW,
ex- de DRIE GEZUSTERS BROUWER

Plaats en datum acte Rotterdam, 6e van wintermaand 1810

Soort schip kof

Bouwwerf / verkoper Volkert Plug, bevorens gewoond hebbende te Kniphausen, thans wonende te Noordwijk aan Zee.

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Anthony van Hoboken, Rotterdam (16/32e part),
Kuyper & Smeer, Rotterdam (6/32e part)
Nicolaas Michiel Vink (4/32e part),
Claudius Pieter Gevers (3/32e part)
Haije Everts Hinrichs (3/32e part)

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief, in tonnen circa 65 roggelasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Rotterdam, deel 22, folio 92 (rest onleesbaar)

Datum van registratie opnieuw geregistreerd 27 juni 1820

Notaris Mr. Willem Maurits Swellengrebel en Mr. Isaac Jan Coenen, schepenen der stad Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 5.000,-

Bijzonderheden: (het schip heette in 1820 bij de her-registratie dus al ZEEMEEUW en was dus van Van Hoboken & Co.,




Researcher/datum research ML/071006

Naam ZEEMEEUW
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1820
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.198 __________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: de ZEEMEEUW,
thans het VERTROUWEN

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 10 mei 1826

Soort schip kof

Bouwwerf / verkoper Anthony van Hoboken, koopman te Rotterdam (16/32e part), Frans Smeer voor zijn firma Kuyper & Smeer, kooplieden te Rotterdam (4/32e part),
N. Michiel Vink, koopman te Rotterdam (6/32e part) en Claudius Petrus Gevers, thans te Brussel (3/32e part) en kapitein Haye Evert Henrichs, Rotterdam (3/32e part)

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper William Smith, koopman, cargadoor en scheepsreder te Rotterdam voor zijn firma van W. Smith & Co.

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 20,70 m., breed 4,81 m, hol 2,07 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 17 mei 1826

Nummer van registratie deel 15, folio 76, recto afd, 6 tot folio 78 recto afd.7

Notaris Hubertus Montauban van Swijndregt , makelaar te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 3.500,-

Bijzonderheden: schip is in Nederland gebouwd. Het ligt bij deze koop in de Wijnhaven te Rotterdam.
Het schip was eigendom geworden volgens transport in dato 14 december 1813 voor Schepenen der stad Rotterdam. (opm: 1813 is behoorlijk onduidelijk, kan ook 1818 zijn, kapt. Henrichs kan ook Hinrichs zijn)






Researcher/datum research ML/200107

Naam VERTROUWEN (het)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1826
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1837.21

deel VII, foto 1- 098, 099
CEDULE

Naam schip het VERTROUWEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 13 juni 1837

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Boele Jan Bakker, mede-eigenaar

grootte in tonnen 47 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 13 juni 1837

nummer registratie deel 34, folio 19, verso, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Jacob van Ulphen voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.
De vorige zeebrief werd ingeleverd bij de ontvanger te Rotterdam


1837.06.16 Eerste zeebrief voor een schip HET VERTROUWEN, kapt. B.J. Bakker


researcher/datum research: ML / 120516


bijlage bij acte 21 van 1837, schip het VERTROUWEN
eigenaren per medio juni 1837:

firma Van Ulphen & Ruys, Amsterdam (boekhouders en 3/16e part)
Boele Jan Bakker, Rotterdam (schipper en 7/16e part)
Willem Pauw, Purmerend (3/16e part)
Dirk de Wolff, Oosthuizen (3/16e part)

ML / 120516

Naam VERTROUWEN (het)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 21

KOOPBRIEF het Vertrouwen

plaats en datum acte Rotterdam, 8 juni 1837

type schip kofschip

kapitein Boele J. Bakker

verkoper W. Smith & Co, Rotterdam

koper Van Ulphen & Ruys, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 47 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie

datum registratie

notaris

prijs ƒ 2800

bijzonderheden verkoop bij onderhandse akte



Naam VERTROUWEN (het)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1841.37
foto IMG 2219 - 2221

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd het VERTROUWEN, thans door kopers te noemen FREDERIK

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 23 oktober 1841

type schip kof

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Frederik Machielsen, Amsterdam (boekhouder en 1/2e part)
Herman Puncke, Amsterdam (schipper en 1/2e part)


te voeren door kapt. Herman Puncke, mede-eigenaar

grootte in tonnen 47 lasten of 90 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 oktober 1841

nummer registratie deel 42, folio 103, verso, vak 2

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door de beide hierboven genoemde eigenaren.
De vorige zeebrief werd ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam (geen datum inlevering oude zeebrief vermeld)


researcher/datum research: ML / 200716

Naam FREDERIK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1841
Toegang 198
Inventaris 3168

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1841.37

DVD XI -
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip het VERTROUWEN

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Amsterdam, 4 oktober 1841

type schip kof

bouwwerf/verkoper Willem Pauw, koopman te Purmerende

gevoerd door kapt. J.B. Kouter

eigenaar/aankoper Fredrik Machielsen, meestersmid te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 90 tonnen of 47 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 20,80 x 4,81 x 2,02 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 oktober 1841

nummer van registratie deel niet vermeld.

notaris Dirk Heydeman, griffier kantongerecht Amsterdam

prijs NLG. 2300,-

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 270708

Naam VERTROUWEN (het)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1841
Toegang 198
Inventaris 3179

Bronnen

Jaar: 1802
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Nat. Archief, Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.58
Gemeente-Archief Rotterdam, archiefnummer Rott.1.01.2520-1813.8,9
Gemeente-Archief Rotterdam, Archiefnummer Rott.1.01.2520.1817.335
Nat. Archief, Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.198
Gemeentearchief Amsterdam, archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 21
Noord-Hollands Archief – Haarlem, Archiefnummer Amst.198.3179-1841
N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
GCO = Groninger Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = De Zeepost