Inloggen
Gezagvoerder

Ouwehand, Dirk Willemsz

Naam: Ouwehand, Dirk Willemsz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KINDERDIJK 1876 Fregat Sailing Vessel 8792 Bekijk schip
ADMIRAAL VERHUELL 1848 General Cargo schip Steamship 8081 Bekijk schip
OTTOLINA 1870 Fregat Sailing Vessel 16650 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Dirk Willemsz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 22 februari 1845 als zoon van Willem Dirksz Ouwehand en Cornelia Jansd Kruyt.

Hij trouwde te Rotterdam in 1872 met Anna Geertruida Albertsd. Pronk

Hij overleed op 01 juni 1892, kort voor de aankomst in Falmouth. Hij werd te Falmouth begraven. 054-102.

Er is een overlijdensadvertentie, ondertekend door de Wed. A.Pronk, W.A.Pronk, J.P.Pronk-Geerlofs en C.A.Pronk, die spreekt van het overlijden van schoonzoon resp behuwdbroeder.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Ouwehand was met vlagnummer R271 in de periode 1880 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 als lid voor de vlag heeft bedankt. Hij bleef wèl honorair lid058.

 

De schepen van de kapitein

Hij staat van 1873-1875 ingeschreven als gezagvoerder op de Admiraal Verhuël, van 1876-1878 op de bark Cornelis Smit, van 1879-1888 op de Ottolina en van 1889-1892 op de ijzeren bark Kinderdijk054-102.

 

In de Jaarverslagen van de maatschappij staan kapitein D.Ouwehand met vlagnummer D271 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1880 t/m 1883, 1885                                      van het fregat “Ottolina”            1250 ton n.m. varend voor M.Lels te Alblasserdam

 

Bouma025 vermeldt D.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1873-1877 op het ijzeren schroefstoomschip “Admiraal Verhuell”, gebouwd in 1848, 274 ton o.m., 50 pk, varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht en gesloopt;

*    18..(jaar niet ingevuld)-1880 op de bark “Cornelis Smit”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 756 ton o.m., varend voor Murk Lelsz te Alblasserdam;

*    1880 t/m 1886 op het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 te Krimpen aan de Lek, 1456 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1886 “te Port Elisabeth geabandonneerd en (kwam) onder Zweedse vlag”.

Hij was de opvolger van Willem Dirksz Ouwehand, die in 1879 in de Indische Oceaan overboord sloeg en verdronk (zie aldaar). Was Dirk Willemsz al stuurman op dit schip en heeft hij vanaf de Indische Oceaan het gezag overgenomen?

Bouma025 vermeldt D Ouwehand Dz als gezagvoerder van 1889-1893 op het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876, 1040 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Dat klopt dus niet met de opgave voor Dirk Willemsz Ouwehand door van der Plas c.s.54  - zie hiervoor).

D.W.Oudehand was van 1888-1891 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk052.

Bouma025 vermeldt een D.Ouwehand Dz van 1889 t/m 1893 gezagvoerder van het 3-mast schip “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 op de werf van J.& K.Smit in Kinderdijk en varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

Overige bijzonderheden

“Mijn huis heeft het eerst eene schroefstoomboot in Holland laten bouwen. Het is de Admiraal Verhuell, die nu nog op Hâvre vaart.”

“Maar in het algemeen kan men zeggen, dat ijzeren schepen veel minder aan onderhoud kosten dan houten, en dat de eerste ook langer duren dan de laatste. Als voorbeel vermeld ik, dat Admiraal Verhuell, een schip in 1848 gebouwd, thans nog in de vaart is niettegenstaande het twee maal gestrand is.”

Uit het het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” en wel in een interview dd 17 augustus 1874  met de heer F.J.Plate, vragen 2913 en 2924

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Ottolina”. Bruikleen van A.Lels. Onderschrift is “Ottolina van Alblasserdam, reeder Murk Lels, kapitein W.Ouwehand.”

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg 15,1893, p.25 staat vermeld dat de Commissie ter beoordeeling van kompasjournalen voor de wedstrijd 1890/1891 het verslag van D.Ouwehand van het zeilschip “Kinderdijk” als zeer goed beoordeelt. Deze kapitein is inmiddels overleden.

Provinciale Groninger Courant 06 juni 1892

Alblasserdam, 3 juni. Volgens door de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK op 2 juni na een reis van 150 dagen van Banjoewangie te Falmouth voor orders gearriveerd. De gezagvoerder D. Ouwehand Wzn was daags tevoren overleden. Onder bevel van de eerste stuurman J. Zeilinga zal het de reis naar Helsingfors, waarheen het order bekomen heeft, vervolgen.

Provinciale Groninger Courant, 06 juni 1892

Alblasserdam, 3 juni. Volgens door de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK op 2 juni na een reis van 150 dagen van Banjoewangie te Falmouth voor orders gearriveerd. De gezagvoerder D.Ouwehand Wzn was daags tevoren overleden. Onder bevel van de eerste stuurman J.Zeilinga zal het de reis naar Helsingfors, waarheen het order bekomen heeft, vervolgen.