Inloggen
KINDERDIJK - ID 8792


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-05-00 / 1898-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1876
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: firma J. & K. Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1876-04-10
Delivery Date: 1876-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1040.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 948.12 Net tonnage
 
Configuration Changes

Datum 00-05-1882
Type: Rigging changed
Omschrijving: NRC 160582. Amsterdam, 15 mei. Het onlangs gestrande zeilschip KINDERDIJK van de heren Smit is veranderd in een barkschip en ligt voor de laatste lading aan de Handelskade om daarna naar zee te stevenen.

Datum 00-00-1890
Type: Lengthened
Omschrijving: In Delfshaven verlengd bij de werf te Schoonderloo. Nieuwe afmetingen: 1218 BRT / 1147 NRT – 61,20 x 11,12 x 6,63 m (200.8 x 36.5 x 21.8’)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-10-24
Register nr: 0
Scheepsnaam: KINDERDIJK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1881-10-24, gunstig. besch. uitreiking zb134-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1876-05-00 KINDERDIJK
Manager: Murk Lels, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PHGW

Date/Name Ship 1898-00-00 EMMANUEL
Manager: Adrian Hemmes Sr., Emden, Germany
Eigenaar: Adrian Hemmes Sr., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign: KHWV
Additional info: Bought for GBP 3800,-

Ship Events Data

1881-12-18: Stranded
De ijzeren driemastbark 'Kinderdijk', op weg van Rotterdam naar Soerabaja (Nederlands-Indië), strandt tijdens een zware storm tussen Castricum en Egmond aan Zee. Aanvankelijk wil de bemanning het schip niet verlaten en kan de roeireddingboot van station Egmond (NZHRM) door de zware brekers niet bij het schip komen. Tijdens de nacht wakkert de wind aan, waardoor de bemanning in paniek raakt en door hen vuurpijlen worden afgeschoten. Ondanks de grondzeeën slaagt de reddingboot er in om met drie tochten de gehele bemanning van boord te halen en veilig op het strand te brengen. Alle bemanningsleden zullen later voor deze redding worden beloond met een medaille.
1886-09-00: Damaged
Londen, 13 september 1886. Volgens een telegram van Kaapstad van 11 september is het ijzeren barkschip KINDERDIJK, kapt. Disper, van Rotterdam naar Soerabaja, aldaar binnen gelopen met schade aan de boegspriet, roerpen en tuig.
1893-12-00: Damaged
Kaapstad, 21 december 1893. Het barkschip KINDERDIJK van Cardiff naar Semarang, kwam hier binnen met verhitte kolenlading (128º F.). (opm: 53º Celcius).
1898-02-01: Sold to foreign country
Alblasserdam, 1 februari 1898. Het ijzeren barkschip KINDERDIJK is heden voor GBP 3.800 uit de hand verkocht aan de heer G. Hemmes (opm: A. Hemmes Sr) te Emden. Het schip zal voortaan de naam voeren van EMMANUEL en onder Duitse vlag worden gebracht. Het barkschip KINDERDIJK, groot 1250 Brt, werd in 1876 te Kinderdijk van ijzer gebouwd.
1902-09-01: Final Fate: Wrecked

Tijdens een orkaan bij Port Elizabeth gestrand en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.C.Disper als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m eind zeventiger jaren(?) van de bark “Cornelis Smit”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 756 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1876 t/m 1886 van het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1040 ton n.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

M.C.Disper was de eerste gezagvoerder van het ijzeren fregat "Kinderdijk", kiel gelegd op de werf van J.& K.Smit te Kinderdijk voor reder Murk Lels te Alblasserdam en in de vaart "in het najaar van 1874" (dit kan niet juist zijn. Bouma025 vermeldt 1876)026(39/283).

 

M.C.Disper was van 1876-1887 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk.

“Vertrok begin December 1881 van Rotterdam met stukgoederen naar Soerabaya; door storm naar noorden gedreven en 8 December gestrand bij Castricum, waarbij de bemanning door de Egmonder reddingboot werd afgehaald; de lading werd over het strand gelost en het schip werd 1 Februari 1882 vlotgebracht en in IJmuiden binnen gebracht; in Amsterdam gerepareerd, tot bark gereduceerd, opnieuw beladen en midden Mei 1882 opnieuw naar Indië vertrokken.

Sprekend over de vaak onlogische bestemming “for orders” zegt Pronker : “”De reis van de bark “Kinderdijk” in 1885-’86 met suiker van Java is ook zo’n inefficient omgaan door ladingbelanghebbenden met order-havens. Eerst moest de “Kinderdijk” Cadiz aanlopen voor orders en krijgt daar, na twee dagen wachten, opdracht naar Falmouth te gaan voor nieuwe orders; in de Portugeesche Noord op en na 28 dagen over ruim 1010 mijl (voor een zeilschip in werkelijkheid veel meer mijlen) daar weer twee dagen wachten om dan definitief orders voor Dublin te krijgen: dan was Queenstown een betere for-orders-haven geweest …”052.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan.

Probolingo  27 Maart, Kinderdijk, M.C. Disper, Holland.”

 

1881

De ijzeren driemastbark 'Kinderdijk', op weg van Rotterdam naar Soerabaja (Nederlands-Indië), strandt tijdens een zware storm tussen Castricum en Egmond aan Zee. Aanvankelijk wil de bemanning het schip niet verlaten en kan de roeireddingboot van station Egmond (NZHRM) door de zware brekers niet bij het schip komen. Tijdens de nacht wakkert de wind aan, waardoor de bemanning in paniek raakt en door hen vuurpijlen worden afgeschoten. Ondanks de grondzeeën slaagt de reddingboot er in om met drie tochten de gehele bemanning van boord te halen en veilig op het strand te brengen. Alle bemanningsleden zullen later voor deze redding worden beloond met een medaille.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.121

De bark Kinderdijk onder kapitein M.C.Disper verliet Melbourne op 27 april 1884 en voer wellicht, maar niet zeker, via Kaap Hoorn naar Falmouth waar het op 28 augustus werd geregistreerd.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Disper, M.C.
Overige informatie: 0

Burgerlijke Stand gegevens

Klaas Mulder weerd geboren te Nieuwe Pekela op 23 september 1853 als zoon van de koopvaardijkapitein Gerrit Mulder en Antje de Boer

Klaas trouwde op 04 november 1880 te Oude Pekela als zeeman met Meiltje Scherpbier, geboren te Oude Pekela op 08 juni 1855 als dochter van de schipper Albert Potje wijd Scherpbier en Jetje Wijchers.

Meiltje zou zijn overleden te Laren op 16 december 1933.

Klaas zou zijn overleden te Utrecht op 14 december 1928. http://www.dewijk.org/genealogie/Scherpbier.html

 

In Burgerlijke Stand gegevens in de provincie Groningen wordt Klaas Mulder vermeld als zeeman in 1880, 1881, 1883.

In een huwelijksakte van dochter Jeltje op 28 april 1904 te Amsterdam wordt vader Klaas Mulder vermeld als scheepskapitein.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.G.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 45 in de periode 1881 t/m 1883.

 

K.G.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 99 in de periode 1882 t/m 1920.(en wellicht later).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In 1888 kwam van de werf het stalen clipper-fregat "Nil Desperandum" van reder A.Hendrichs & Co en F.F.Groen en werd gevoerd door kapitein K.G.Mulder026(39/119).

 

K.G.Mulder was van 1887-1888 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk052.

K.G.Mulder was van 1888-1902 kapitein van de stalen bark “Nil Desperandum”, gebouwd in 1888 door F.F.(H.F.)Groen, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam. In 1902 werd het schip verkocht naar Emden052.

K.G.Mulder was in 1905 kapitein van de stalen bark “Martina Johanna”, gebouwd in 1890/91 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1360 nrt, , varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1905 verkocht naar Velje, Denemarken en herdoopt in “Ellen”052.

 

Bouma025 vermeldt K.G.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1884 van de brik “Jan & Antoon” ex Cornelis Pieter, gebouwd in 1861 te Harlingen, 205 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold;

*    1887 t/m 1888 van het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1040 ton n.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1889 t/m 1902 van de stalen bark “Nil Desperandum”, gebouwd in 1889 te Amsterdam, 1164 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip is in 1902 verkocht naar Emden.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Schepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

21 september 1883, brik “Jan en Antoon”, kapitein Klaas G.Mulder, 29 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Krantenberichten

NRC 03 december 1886114

Alblasserdam, 1 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram vertrok het barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, heden na volbrachte reparatie van Kaapstad naar Java.

 

NRC 31 januari 1887114

Alblasserdam, 29 januari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, heden te Batavia aangekomen.

 

NRC 23 maart 1887114

Rotterdam, 22 maart. Het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, is volgens alhier ontvangen telegram bevracht van Java naar Melbourne met een volle lading suiker tegen Sh.22/6.

 

NRC 09 april 1887114

Soerabaja, 5 maart. Een commissie is door de rechtbank benoemd om de beschadigde lading van het schip KINDERDIJK na te zien en de schade op te maken. De KINDERDIJK vertrok op 3 maart van hier naar Batavia.

 

NRC 02 juni 1887114

Soerabaja, 27 april. Het barkschip KINDERDIJK vertrok gisteren van hier naar Probolingo om aldaar suiker te laden naar Melbourne.

 

NRC 15 juli 1887114

Alblasserdam, 14 juli. Volgens heden ontvangen telegram bij de rederij arriveerde het schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, 13 dezer te Melbourne.

 

NRC18 augustus 1887114

Alblasserdam, 16 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht is het barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, bevracht met steenkolen van Newcastle (NZW) naar Java.

 

NRC 24 augustus 1887114

Rotterdam, 23 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van Melbourne d.d. heden is het Nederlandse schip KINDERDIJK van Melbourne vertrokken naar Newcastle (N.Z.W.)

 

NRC 06 september 1887114

Alblasserdam, 4 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, de 3e september te New Castle (N.S.W.) van Melbourne aangekomen.

 

NRC 07 deccember 1887114

Alblasserdam, 5 december. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, thans te Soerabaja, suiker ladende naar het Kanaal voor order.

 

NRC 29 april 1888114

Rotterdam, 29 april. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerden de Nederlandse schepen KINDERDIJK en BERTHA, beiden van Java, de eerste naar het Kanaal en de laatste naar Amsterdam voor 16 april te St. Helena.

 

NRC 01 juni 1888114

Rotterdam, 31 mei. Het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, van Passaroeang, is volgens door ons ontvangen bericht uit Londen, de 31e mei te Falmouth aangekomen.

 

NRC 15 juni 1888114

Rotterdam, 14 juni. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona, laatst van Wallaroo, de 14e juni van Falmouth naar Bordeaux en het Nederlandse schip KINDERDIJK, laatst van Passaroean, de 14e juni van Falmouth naar Londen.

 

NRC 19 juni 1888114

Rotterdam, 18 juni. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, 17 juni te Londen aangekomen van Passaroeang, laatst van Falmouth.

 

NRC 17 juli 1888114

Rotterdam, 16 juli. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, van Londen via Newcastle naar Java, 15 juli van Gravesend.

 

NRC 07 augustus 1888114

Rotterdam, 6 augustus. Het barkschip KINDERDIJK vertrok 6 augustus van Shields naar Java.

 

NRC 04 december 1888114

Alblasserdam, 3 december. Volgens bij de reders ontvangen telegram passeerde het barkschip KINDERDIJK, kapt. Ouwehand, van Shields naar Batavia, de 1e december Anjer.

 

Provinciale Groninger Courant 19 december 1888114

Alblasserdam, 17 december. Volgens heden bij de reders ontvangen telegram werd het barkschip KINDERDIJK, kapt. Ouwehand, van Java bevracht met een volle lading koffie naar Middelburg tot NLG 47 per last.

 

Provinciale Groninger Courant 20 juni 1890114

Rotterdam, 18 juni. Volgens telegram uit Londen vertrok het schip (opm: bark) NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, heden van Liverpool naar New-York, om daar een lading petroleum in te nemen voor Java.

 

Provinciale Groninger Courant 11 september 1891114

Falmouth, 7 september. Het schip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, de 14e augustus van Samarang hier aangekomen, heeft order bekomen voor Liverpool.

 

NRC 23 maart 1892114

Londen, 22 maart. Het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, van New York naar Bangkok, is met schade aan de verschansing te Rio de Janeiro binnengelopen.

 

NRC 06 april 1892114

Amsterdam, 05 april. Volgens door de reder ontvangen telegram van kapt. Mulder, voerende het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, op de reis van New York naar Bangkok, met schade aan de verschansing te Rio binnengelopen, was de gezondheidstoestand aan boord uitstekend.

 

Provinciale Groninger Courant 22 april 1892114

Amsterdam, 20 April. Kapt. K.G. Mulder, gezagvoerder van het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, rapporteert uit Rio Janeiro: wij vertrokken de 1e februari 1892 van New-York naar Bangkok en werden de 6e februari daaraanvolgende op 36º30’ N.B. en 52’ W.L. belopen door hevig stormweder, dat tot een orkaan toenam. Het schip werd over bakboord plat op zijde geworpen en bleef zo liggen ongelet alle zeilen werden vastgemaakt en de ra’s vierkant gebrast, waarna de nokken der grote en fokkera’s ter lengte van ongeveer 15 voet door het water sleepten. De zee joeg vreselijk over het schip heen. Aan dek sloeg alles stuk en los en spoelde over boord en ’s avonds 10 uur begaf zich de bakboords stalen verschansing, die toen over ongeveer 40 voet lengte met 10 ijzeren stutten afscheurde. Ook een paar puttingijzers van het groot want braken af en de bovenste scheepsplaat van het vaste werk werd zwaar verbogen en beschadigd. De volgende dag, toen de orkaanvlagen iets minder waren, werd getracht het schip voor de wind te krijgen, hetgeen echter mislukte en nog het verlies van zeildoek kostte. De daaraanvolgende dag werd het weder handzamer, doch het schip bleek zodanig slagzijde te hebben gekregen, dat de bakboordzijde steeds met het dek onder water lag, zodat met stuurboordshalzen geen zeil kon worden gevoerd. In gehouden scheepsraad werd toen besloten een gedeelte der lading, plm. 800 kisten, petroleum van bakboordzijde op te breken, over boord te werpen en tot herstel der schade af te houden naar Rio Janeiro, alwaar het schip de 20e maart aankwam.

 

http://newspapers.nl.sg/Digitised/Article/stweekly18920824.2.81.1.aspx

In Straits Times Weekly Issue 24 augustus 1892

ANJER Passed Sunda Straits or arrived for orders.

Nederlandse bark Nil Desperandum onder kapitein Mulder zeilde op 25 mei van Rio de Janeiro naar Bangkok

 

Provinciale Groninger Courant 12 oktober 1892114

Amsterdam, 10 oktober. Het schip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, is bevracht van Bangkok met rijst naar Falmouth.

 

Provinciale Groninger Courant 15 december 1892114

Bangkok, 10 november. Het barkschip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, werd op de buitenrede, ten anker liggend om lading in te nemen naar Europa, door een inlands vaartuig aangevaren, waardoor een plaat en balkweger ingebogen en enige klinksels ontzet werden. Men heeft de schade weder hersteld. (Red: de NIL DESPERANDUM vertrok 19 november van Bangkok naar Het Kanaal.)

 

NRC 12 februari 1893114

Amsterdam, 11 februari. Het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, kapt. Mulder, van Bangkok naar het Kanaal, is 31 december te Banjoewangi aangekomen en zou de volgende dag de reis voortzetten.

 

Algemeen Handelsblad 18 juli 1894114

Rotterdam, 17 juli. Het zich te Java bevindende Nederlandse schip (opm: bark) NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, is bevracht met een lading suiker in krandjangs (opm: gevlochten mand van bamboe als verpakking voor suiker) van Java naar het Kanaal voor orders, tot sh. 25 aan het adres van de firma A. van Hoboken & Co alhier.

 

NRC 03 januati 1896114

Rotterdam, 1 januari. Het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, 22 november 1895 na een reis van vier maanden van hier te Batavia aangekomen, heeft gedurende de reis slecht weer gehad en schade aan tuig en zeilen geleden. Het stuurkompas werd weggeslagen en één van de reddingboten werd totaal verbrijzeld.

 

NRC 13 juni 1897114

Londen, 12 juni Het Nederlands schip NIL DESPERANDUM, kapt. Mulder, van Cardiff naar Batavia, is te Rio Janeiro binnengelopen met verlies van grote steng, grote bramsteng, en alles wat daaraan vast zat.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1897114

Amsterdam, 25 september. De lading kolen van het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, kapt. Mulder, dat de 12e juni op reis van Cardiff naar Batavia te Rio Janeiro is binnengelopen, is in laatstgenoemde haven verkocht en het schip is, nadat het tuig de nodige reparatiën had ondergaan, gisteren naar Sabine Pass (opm: Texas) vertrokken, om aldaar te laden voor Europa.

 

NRC 18 juni 1902114

Rotterdam, 17 juni. Naar men verneemt is de stalen clipperbark NIL DESPERANDUM van de firma A. Hendrichs & Co te Amsterdam, laatst gevoerd door kapt. K.G. Mulder, voor GBP 6300 verkocht aan de heer Hemmes te Emden. De NIL DESPERANDUM werd in 1889 gebouwd en was 1165 ton groot.

 

Dagblad Scheepvaart 07 juli 1902114

Heden is de bark NIL DESPERANDUM onder Duitse vlag in ballast vertrokken van Amsterdam naar Hernösand.

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Mulder, Klaas Gerritz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Willemsz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 22 februari 1845 als zoon van Willem Dirksz Ouwehand en Cornelia Jansd Kruyt.

Hij trouwde te Rotterdam in 1872 met Anna Geertruida Albertsd. Pronk

Hij overleed op 01 juni 1892, kort voor de aankomst in Falmouth. Hij werd te Falmouth begraven. 054-102.

Er is een overlijdensadvertentie, ondertekend door de Wed. A.Pronk, W.A.Pronk, J.P.Pronk-Geerlofs en C.A.Pronk, die spreekt van het overlijden van schoonzoon resp behuwdbroeder.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Ouwehand was met vlagnummer R271 in de periode 1880 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 als lid voor de vlag heeft bedankt. Hij bleef wèl honorair lid058.

 

De schepen van de kapitein

Hij staat van 1873-1875 ingeschreven als gezagvoerder op de Admiraal Verhuël, van 1876-1878 op de bark Cornelis Smit, van 1879-1888 op de Ottolina en van 1889-1892 op de ijzeren bark Kinderdijk054-102.

 

In de Jaarverslagen van de maatschappij staan kapitein D.Ouwehand met vlagnummer D271 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1880 t/m 1883, 1885                                      van het fregat “Ottolina”            1250 ton n.m. varend voor M.Lels te Alblasserdam

 

Bouma025 vermeldt D.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1873-1877 op het ijzeren schroefstoomschip “Admiraal Verhuell”, gebouwd in 1848, 274 ton o.m., 50 pk, varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht en gesloopt;

*    18..(jaar niet ingevuld)-1880 op de bark “Cornelis Smit”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 756 ton o.m., varend voor Murk Lelsz te Alblasserdam;

*    1880 t/m 1886 op het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 te Krimpen aan de Lek, 1456 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1886 “te Port Elisabeth geabandonneerd en (kwam) onder Zweedse vlag”.

Hij was de opvolger van Willem Dirksz Ouwehand, die in 1879 in de Indische Oceaan overboord sloeg en verdronk (zie aldaar). Was Dirk Willemsz al stuurman op dit schip en heeft hij vanaf de Indische Oceaan het gezag overgenomen?

Bouma025 vermeldt D Ouwehand Dz als gezagvoerder van 1889-1893 op het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876, 1040 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Dat klopt dus niet met de opgave voor Dirk Willemsz Ouwehand door van der Plas c.s.54  - zie hiervoor).

D.W.Oudehand was van 1888-1891 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk052.

Bouma025 vermeldt een D.Ouwehand Dz van 1889 t/m 1893 gezagvoerder van het 3-mast schip “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 op de werf van J.& K.Smit in Kinderdijk en varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

Overige bijzonderheden

“Mijn huis heeft het eerst eene schroefstoomboot in Holland laten bouwen. Het is de Admiraal Verhuell, die nu nog op Hâvre vaart.”

“Maar in het algemeen kan men zeggen, dat ijzeren schepen veel minder aan onderhoud kosten dan houten, en dat de eerste ook langer duren dan de laatste. Als voorbeel vermeld ik, dat Admiraal Verhuell, een schip in 1848 gebouwd, thans nog in de vaart is niettegenstaande het twee maal gestrand is.”

Uit het het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” en wel in een interview dd 17 augustus 1874  met de heer F.J.Plate, vragen 2913 en 2924

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Ottolina”. Bruikleen van A.Lels. Onderschrift is “Ottolina van Alblasserdam, reeder Murk Lels, kapitein W.Ouwehand.”

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg 15,1893, p.25 staat vermeld dat de Commissie ter beoordeeling van kompasjournalen voor de wedstrijd 1890/1891 het verslag van D.Ouwehand van het zeilschip “Kinderdijk” als zeer goed beoordeelt. Deze kapitein is inmiddels overleden.

Provinciale Groninger Courant 06 juni 1892

Alblasserdam, 3 juni. Volgens door de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK op 2 juni na een reis van 150 dagen van Banjoewangie te Falmouth voor orders gearriveerd. De gezagvoerder D. Ouwehand Wzn was daags tevoren overleden. Onder bevel van de eerste stuurman J. Zeilinga zal het de reis naar Helsingfors, waarheen het order bekomen heeft, vervolgen.

Provinciale Groninger Courant, 06 juni 1892

Alblasserdam, 3 juni. Volgens door de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK op 2 juni na een reis van 150 dagen van Banjoewangie te Falmouth voor orders gearriveerd. De gezagvoerder D.Ouwehand Wzn was daags tevoren overleden. Onder bevel van de eerste stuurman J.Zeilinga zal het de reis naar Helsingfors, waarheen het order bekomen heeft, vervolgen.

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Ouwehand, Dirk Willemsz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.de Boer was van 1892-1898 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk Het schip werd in februari 1898 verkocht aan kapitein/reder A.Hemmes te Emden en herdoopt in “Emmanuel”052..

 

Bouma025 vermeldt H. de Boer als gezagvoerder gedurende:

*    1893 t/m 1897 van het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1040 ton n.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1897 verkocht aan A.Hemmes te Emden en heet dan “Emmanuel”.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Kinderdijk” onder kapitein H. de Boer vertrok op 16 april 1894 uit Geelong en arriveerde op 29 augustus te Falmouth en 10 september te Hull. Wellicht is Kaap Hoorn gerond van West naar oost.121.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: BOER, H. de
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Tuitjer, Hinrich te Weener
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: KINDERDIJK
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: KINDERDIJK, genomen toen het schip aan de kade lag na de stranding. Ze was op 19 december 1881 bij Castricum gestrand en met veel moeite op 2 februari 1882 vlot gebracht.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: KINDERDIJK, verlenging van het schip
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Werf

Omschrijving: KINDERDIJK, verlenging
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Werf

Omschrijving: EMMANUEL. De schepen IRIS, OAKWORTH, EMMANUEL en CONTENT strandden op het strand van de Algoa Bay bij Port Elizabeth na de verwoestende Great Gale van augustus 1902. Ten minste nog eens twee gestrande schepen, die niet door de fotografen op de foto zijn opgenomen, zijn op de achtergrond te zien. Het schip in de verre afstand (rechts van de afbeelding) wordt voorgesteld als het schip CONSTANT. Foto gemaakt door de Horwich Brothers die de namen van de schepen op het originele glasnegatief zouden hebben vastgelegd voordat de papieren gedrukte foto werd geproduceerd. De foto is gemonteerd op een displaykarton van 25,3 x 30,5 cm.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Horwich Brothers
Onderwerp: Stranding
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk