Inloggen
Gezagvoerder

Ordeman, Bernardus

Naam: Ordeman, Bernardus
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
REIJERWAARD 1848 Bark Sailing Vessel 14075 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Bernardus Ordeman werd door de Kweekschool voor de Zeevaart per 27 augustus 1842 “ingenomen” als leerling. Hij werd geboren te Amsterdam op 16 juni 1829 en was Rooms Katholiek. Zijn ouders waren Arend Ordeman, zeeman, “thans op reis met de Ambarawa”, wonende aan de Smaksteeg 9 te Amsterdam, en Cornelis Elisabeth Boedijn. Van de vorderingen werd met een drie-maandelijkse rapportage begonnen begin 1843, maar de twee rapporten bevatten alleen zeer lage kwalificaties (enen). Voorts is vermeld:

“ 26 July 1843  om ongeschiktheid ontslagen

4 Augs  het gesticht verlaten”004(533/1998).

(Als het hier om dezelfde Bernard Ordeman gaat dan heeft hij zijn zeemansschap later in de praktijk verkregen. Kennelijk goed genoeg om gezagvoerder te worden.)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Ordeman (adres: Haarlemmerdijk nr.534) werd met vlagnummer 813 effectief lid van Zeemanshoop per 08 december 1863 op voordracht van F.Schut. Zijn schip was de “Bernard en Agnes”002. Ten tijde van de inschrijving was Ordeman 34 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 december 1863 werd voorgedragen/benoemd als effectief lid Bernardus Ordeman, oud 34 jaar, voerend de bark “Bernard en Agnes”, voor rekening van B.I.J.F. Bahlman, wonend op de Haarlemmerdijk 534 te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.Schut.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001

vlagnummer                     jaren                      type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        813      1863-1866        bark                 Bernard en Agnes                                         B.I.J.F.Bahlman

                           1867              geen vermelding van schip en boekhouder

                      1868-1874        schoner           Gesiena                                                          T.C.Schol

                           1875              stoomb.           Madura                                                         Stoomb.Maatsch.Java

                           1876              geen vermelding van schip en boekhouding

                           1877              stoomb.           Madura                                                         Stoomb.Maatsch.Java

                           1878              stoomb.           Koningin Emma                                          idem

                      1879-1881        geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

B.Ordeman                             Bernard & Agnes        18 december 1863                               24 april 1865

                                                  Bernard & Agnes        05 augustus 1865                                 02 november 1866

                                                  Geesina                         08 mei 1868                                          geen melding

 

Bouma025 vermeldt B. Ordeman als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1867 van de bark “Bernard & Agnes” ex Reijerwaard; gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 459 ton o.m., varend voor B.J.J.F.Bahlmann te Amsterdam. Het schip werd in 1867 naar het buitenland verkocht;

*    1869 t/m 1873 van de sch.brik “Geziena” ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam;

*    1875 van het schroefstoomschip “Madura”, gebouwd in 1873 te Stockton, 2400 ton o/m/, varend voor B.H.Schröder & Co te Amsterdam

*    1876 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Amsterdam

*    1878 t/m 1879 op hetzelfde schip en voor dezelfde maatschappij (onder directie van J.H.Schröder Jr;

*    1880 van het schroefstoomschip “Koningin Emma”, gebouwd in 1879 te Stockton, 2531 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 30 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Suez  25 Oct.  Madura  (s)  Batavia n. N.Diep.”

 

B.Ordeman vervoerde vanuit Nieuwediep op 25 juli 1875 met de “Madura” een detachement van 4 officieren en 180 manschappen naar Batavia. Hij arriveerde aldaar op 08 september 1875 na een reis van 45 dagen064*.

Hij vervoerde vanuit Nieuwediep op 22 juli 1876 met de “Madura” een detachement van 6 officieren en 210 manschappen en arriveerde te Batavia op 04 september 1876 na een reis van 44 dagen065*.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam op 22 november 1879 met de “Koninging Emma” een detachement van 5 officieren en 65 manschappen naar Batavia waar hij op 10 januari 1880, na 49 dagen, arriveerde065*.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam op 27 maart 1880 met de “Koningin Emma” een detachement van 5 officieren en 53 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 mei 1880 na 46 dagen065*.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam op 14 augustus 1880 met de “Koningin Emma” een detachement van 3 officieren en 54 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 24 september 1880 na 41 dagen065*.

“Op 4 en 5 oktober (1875) deed de Voorwaarts en vergeefse poging de Madura los te trekken van de Parkinrots bij Perim. De 600 pelgrims aan boord van de Madura waren eerder overgenomen door de Britse Timor. Nadat de trossen herhaaldelijk waren gebroken en zelfs met inzet van dommekrachten(!) het schip niet loskwam, werden de passagiers en 50 bemanningsleden naar Sueze gebracht.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.

“Op 10 november 1880 trof de Koningin Emma op de rede van Aden een sloep aan van de City of Mexico. Dit schip dreef in de Golf van Aden hulpeloos rond en werd uiteindelijk min of meer bij toeval ontdekt, op 68 mijl uit de koers, en werd op sleeptouw genomen naar Aden.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.