Inloggen
REIJERWAARD - ID 14075


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1848-09-16 / 1867-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1848
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1848-09-00
Delivery Date: 1848-09-00
Technical Data

Gross Tonnage: 243.00 lasts
Gross Tonnage 2: 459.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.20 Meters Registered
Beam: 6.18 Meters Registered
Depth: 4.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1848
Datum agenda: 1848-09-16
Register nr: 18480580
Scheepsnaam: REIJERWAARD
Type: Bark
Lasten: 243
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit, F.
Plaats: Nieuwlekkerland
Kapitein op moment van verzoek: Wierikx, P.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1848-09-16 REIJERWAARD
Manager: Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kinderdijk / Netherlands

Date/Name Ship 1861-07-22 BERNARD EN AGNES
Manager: Bernardus Johannes Josephus Franciscus Bahlmann, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bernardus Johannes Josephus Franciscus Bahlmann, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: B.J.J.F. Bahlmann was enig eigenaar

Date/Name Ship 1867-01-00 BERNHARD UND AGNES
Manager: J.C. Thormann, Wismar, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Eigenaar: J.C. Thormann, Wismar, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Shareholder:
Homeport / Flag: Wismar / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)

Date/Name Ship 1871-04-16 BERNHARD UND AGNES
Manager: J.C. Thormann, Wismar, Germany
Eigenaar: J.C. Thormann, Wismar, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wismar / Germany
Callsign: MSDP

Ship Events Data

1856-12-00: Sprang a leak
Singapore, 20 december 1856. In de laatste tijd hebben er vreselijk veel stormen in de Chinese Zee gewoed en daardoor is grote schade aan de scheepvaart toegebracht. Onder de averijen, die reeds bekend zijn, behoort ook de Nederlandse bark REIJERWAARD, kapt. L.W.E. Bruigom, van Bangkok naar Hongkong gaande, welke de 4e dezer alhier zeer lek binnengebracht is.
1867-01-15: Sold to foreign country
NRC 160167
Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg te Amsterdam op maandag 14 januari:
het brikschip MACHTILDA EN SIMONETTA, kapt. C. Maalsteed, gebouwd in 1864: NLG 29.900, in slag NLG 100, opgehouden.
het barkschip FRANS EN ELISE, kapt. T.J. Niedveld, gebouwd in 1855: NLG 25.000, in slag NLG 1.600, koper A. Roquette.
het barkschip BERNARD EN AGNES, kapt. B. Ordeman, gebouwd in 1848: NLG 15.200, in slag NLG 1.600, koper J.F.L. Meijjes. (opm: doorverkocht naar Mecklenburg)
1876-07-25: Final Fate:
De BERNHARD UND AGNES, op reis met een lading steenkolen van Newcastle on Tyne naar Wismar, is op 25 juli 1876 gestrand en totaal wrak geslagen bij Donmouth (bij Aberdeen). Bij deze ramp verloren 12 opvarenden het leven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Petrus Wierikx werd geboren op 01 mei 1816 te Zierikzee als zoon van de Rooms-Katholieke Anthonie Wierikx en Jozina de Neef.

Anthonie was eerder gehuwd met Theodora Gijsberta van Beuzekom en voor een derde keer op 23 juli 1886 te Rotterdam met Dederika Elizabeth Coerman.

Petrus Wierkx overleed op 16 november 1892 te Rotterdam005.

Nakomelingen van Petrus zijn naar Zweden gegaan, waar nu nog nakomelingen wonen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Wierikx was met vlagnummer R6 in de periode 1847/48 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

P.Wierikx was in 1868 permanent commissaris, in 1855 en 1869 afwisselend commissaris en in 1871 vice-president van de Maatschappij058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat P.Wierkx met vlagnummer R6 als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld in058:

*   1849, 1851                op de bark “Reijerwaard” 242 last varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1855                           op de bark “Noach”                       500 last       varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1858, 1859, 186        op het fregat “Noach”                    472 last       varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1863 t/m 1866          op het fregat “Lichtstraal”             790 last       varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1867                           op het fregat “Noach II                  “503 last     varend voor F.Smit Jr te Rotterdam

 

P.Wierikx was van 1868-1870 kapitein op het houten fregat “Noach III”, gebouwd in 1868 door J.Smit te Slikkerveer, 117 ton, varend voor rederij Fop Smit Jr te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt P.Wierikx als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1855 van de bark “Reyerwaard”, gebouwd in 1848 op de werf van Fop Smit te Slikkerveer, 459 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*   1858 t/m 1862 van het fregat “Noach I”, gebouwd in 1857 op de werf van Smit te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*   1864 t/m 1867 van het fregat “Lichtstraal”, gebouwd in 1864 op de werf van Smit te Slikkerveer, 1500 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*   1868 van het fregat “Noach II”, gebouwd in 1867 op de werf van Smit te Slikkerveer, 945 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*   1869 t/m 1870 van het fregat “Noach III, gebouwd in 1869 op de werf van Smit te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

Hedenmiddag liep met gunstig gevolg te water van de werf te Kinderdijk, het aldaar nieuw gebouwde 3/m clipperschip (fregat) Noach III, groot 650 gemeten lasten of circa. 1.300 ton gebouwd voor rekening van den Heer Fop Smit Jr. te Rotterdam en gevoerd zullende worden door kapt. P. Wierikx.

Onmiddellijk daarna is voor rekening van den Heer J. Smit Fz. de kiel gelegd voor een clipperfregatschip van circa 1100 gemeten lasten, dat de naam zal dragen van Liberaal

Bron: www.grotezeilvaart.nl

*   1873 op het 3/m schip “Liberaal”, gebouwd in 1872 o de werf van Smit te Slikkerveer, 2062 ton o.m., varend voor J.Smit te Slikkerveer.

Petrus Wierikx was een vaste kapitein op de nieuwe schepen van Fop Smit te Kinderdijk.

 

Overige bijzonderheden

“In 1857 wordt op de werf van Fop Smit de “Noach” tewatergelaten. Met deze tewaterlating komt een begin aan de aktieve vaarperiode van een schip, dat later een van de snelste klipperschepen die ooit onder Nederlandse vlag gevaren hebben, blijkt te zijn.

De “Noach” wordt voor eigen rekening gebouwd, hetgeen in die dagen niets bijzonders is. Tijdens de bouw van het schip is de aanstaande kapitein P.Wierikx druk in de weer om vooral het ijzerwerk van masten en tuigage te controleren. Dit ijzerwerk wordt in de eigen smederij gemaakt en volgens overlevering stond de heer Wierikx zelfs bekend als een ongemakkelijke pottenkijker.” …

“Per advertentie, geplaatst door de cargadoor, wordt de “Noach” gepresenteerd als “passagiersschip in lading” met bestemming Batavia.” …

“Op 23 mei 1858 gaat het schip anker op (te Hellevoetsluis) … De eerste uitreis van het schip, onder commando van kapitein P.Wierikx, met bestemming Batavia begint.

Op 4 augustus bevindt het schip zich op 42 graden en 25 minuten zuiderbreedte en 36 graden en 35 minuten oosterlengte onder de zuidelijke punt van Afrika. … op 22 augustus is de positie … onder midde- Sumatra. Derhalve werd gemiddeld ruim 253 mijl per etmaal afgelegd of ruim 42 mijl per wacht. … Batavia wordt op 27 augustus 1858 bereikt, de uitreis duurde 97 dagen. De thuisreis begint op 13 november en op 4 februari 1859 wordt Brouwershaven bereikt, de totale reisduur … bedragt 82 dagen.

De tweede, derde en vierde rondreis naar Batavia staan eveneens onder commando van kapitein Wierikx.”

Opgaven over deze reizen zijn:

  1. Brouwershaven - Batavia 01 mei - 14 juli 1861                                                    72 dagen

     Batavia - Brouwershaven           04 september - 27 november 1861                            83 dagen

  1. Brouwershaven - Batavia 10 maart - 20 juni 1862                                               92 dagen

     Padang - Nieuwediep                   Aankomst 16 december 1862                                     94 dagen

  1. Nieuwe Diep - Batavia 08 april 27 juni 1863                                                    80 dagen
           Batavia - Brouwershaven 10 september - 21 november 1863        71 dagen

Voorgaande alinea’s ontleend aan een artikel van Leen Smit getiteld “De klipper Noach”. In mijn fotokopie is niet aangegeven in welk blad/jaar het artikel verscheen.

Hij besluit zijn artikel met: “Ondanks vele naspeuringen is het mij in het verleden nooit gelukt nakomelingen van kapitein Wierikx te achterhalen. Groot was dus mijn verbazing toen ik onlangs vernam dat bij de werf van I.H.C.Smit een Zweed geweest was, genaamd Wierikx om informatie over zijn grootvader te verkrijgen … Intussen is er korrespondentie op gang gekomen met deze Zweed van Hollandse afkomst. …” Het resultaat van dat contact is niet vermeld en mij (S.P.) ook niet bekend.

 

Op 13 november 1858 vertrok vanuit Batavia de "Noach" zijn eerste thuisreis onder kapitein P.Wierikx. Op 04 februari 1859 liep het schip Brouwershaven binnen met 82 dagen reis. "... den 25sten december, 1en Kerstdag, was St.Helena gepasseerd, derhalve had de Noach de verdere reis vanaf St.Helena in 40 dagen afgelegd." Een krantenbericht meldde: "Het op 4 dezer te Brouwershaven aangekomen clipper-fregatschip Noach, kapt.Wierikx, groot 472 last, gebouwd en toebehoorende aan den Heer Fop Smit aan den Kinderdijk, heeft met volle lading deze eerste reis van Batavia naar Nederland in den buitengewoone korte tijd van 82 dagen volbragt". De lading bestond uit koffie, suiker, schuitjes tin en bindrotting voor de Nederlandsche Handel Maatschappij026(38/076).

De Noach was midden 18de eeuw een uiterst snel schip. "Fop Smit en zijn vriend Kapitein P.Wierikx hebben dan ook het genoegen gesmaakt alle records te kunnen slaan". Er volgt een lijst met 13 uit- en thuisreizen van de Noach, waarvan de eerste vier onder commando stonden van kapitein Wierikx:

  1. 23 mei 1858 van Hellevoetsluis; 27 augustus 1858 te Batavia. 97 dagen

      13 november 1858 van Batavia; 04 februari 1859 te Brouwershaven 82 dagen

  1. 01 mei 1861 van Brouwershaven; 14 juli 1861 te Batavia 72 dagen

      04 september 1861 van Batavia; 27 november 1961 te Brouwershaven  83 dagen

  1. 20 maart 1862 van Brouwershaven; 20 juni 1862 te Batavia 92 dagen

      13 september 1862 van Padang; 16 december 1862 te Nieuwe Diep  94 dagen

  1. 08 april 1863 van Nieuwe Diep; 27 juni 1863 te Batavia 80 dagen

      10 september 1863 van Batavia; 21 november 1863 te Brouwershaven  71 dagen

De volgende reizen van de Noach zijn gemaakt door J.R.Ulrich, A.Lupcke, J.C.F.Looyen en J.van Schelven. Zie voor bijzonderheden aldaar026(38/132).

 

P.Wierikx vertrok per 20 maart 1862 vanuit Brouwershaven met de “Noach” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 21 juni 1862 te Batavia na 93 dagen.

Op 21 augustus 1866 vertrok hij van Brouwershaven met de “Lichtstraal” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 13 november 1866 na een reis van 84 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.

 

Op 17 februari 2005 werd in de uitzending van “Kunst en Kitsch” vanuit het Groninger Museum een Spin getoond van de “Reywerwaard” liggend op de reede van Manilla. Het portret is in particulier bezit maar ik weet niet bij wie.

 

De Raad voor de Tucht bij de koopvaardij deed op 06 mei 1861 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Pieter Wierikx, gezagvoerder van de clipper “Noach”, varend voor Fop Smit te Kinderdijk. Er zijn geen details vermeld omtrent deze uitspraak. 104*.

Dezelfde Raad deed op 05 augustus 1867 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Pieter Wierikx van het fregat “Lichtstraal”, varend voor Fop Smit Jr te Kinderdijk. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Volgens monsterrol nr. 1093 dd 04 maart 1842 in het Gemeentearchief van Dordrecht was hij 2e stuurman met een maandgage van f 50,- op de bark “De Zwijger” onder kapitein Jan Harms Mugge.

Volgens monsterrol nr 1216 te Dordrecht dd 31 juli 1844 was hij 1e stuurman met een maandgage van f 70, - op het fregat “Ceram” onder kapiteinT.K.Veltman en vertrok naar Batavia.064

Op 23 mei 1858 vertrekt hij als 1e kapitein op het nieuwe clipper/fregat “Noach 1” naar Batavia.

Kapitein Wierikx heeft in zijn tijd op zijn clipper “Noach“ veel bekendheid gekregen door zijn snelle reizen naar Batavia en zorgde daarmee voor een goede naam van de Nederlandse scheepvaart.

*****

 

In het boek “De Clippers”,Een Nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw” doorAnno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp staat op de pp86-89 de volgende passage:

“Op de eerste uitreis in ’t jaar 1858 vertrok de Noach op 23 Mei van de reede van Hellevoetsluis met een bemanning van 28 koppen. Het schip stond onder bevel van P.Wierikx en was geladen met stukgoederen. Veel lading was er niet en de Noach voer dientengevolge gedeeltelijk in ballast. Op 27 Augustus kwam hij voor Batavia, 96 dagen van haven tot haven, 87 dagen van land tot land. De grootste afstand welke in 24 uur werd afgelegd bedroeg 76½ mijl en tijdens 18 achtereenvolgende dagen werd bij goede gelegenheid een afstand van 1140¾ geografische mijlen afgelegd d.w.z. 280 zeemijlen van 1852 meter per dag, een record, dat voor zover wij kunnen nagaan, nooit door een der theeclippers, zelfs niet door de uiterst snelle Thermopylae geëvenaard is.

Den dertienden November 1858 vertrok de Noach weer naar het vaderland, nu zwaar beladen met koffie, tin en huiden. Een dag of vijf later passeerde de Engelsche theeclipper Cairngorm, licht geladen en in volle “racing trim” Straat Banka en raakte in gezelschap van een anderen theeclipper, de Lammermuir. Deze twee schepen kwamen op 6- en 9 Februari te Londen aan, met reizen van resp. 92 en 93 dagen van Whampoa en – precies is het niet meer na te gaan – met ongeveer 80 dagen van Java Hoofd……

Later in dat jaar ging de Noach met lichte lading naar Sydney. Hij werd door een zwaren storm beloopen en moest Port Jackson als noodhaven aandoen, waar de schade, een verloren fokkemast, kluiverboom en gedeelte der koperen huid, werd hersteld. Van Sydney maakte de Noach de kustreis naar Newcastle (N.S.W.), werd beladen met kolen voor Batavia, ging vandaar met rijst, stukgoederen en 80 koelies als passagiers aan boord naar Macao, vandaar naar Batavia, toen naar Semarang en kwam eindelijk na een afwezigheid van 532 dagen in Januari 1861 weer te Brouwershaven aan.

Op 1 Mei 1861 vertrok de clipper van Fop Smit, evenals op de eerste reis gedeeltelijk in ballast, opnieuw naar Batavia. 5 Mei was hij buiten het kanaal en reeds op 13 Juli in zijn bestemmingshaven met een reis van 71½ dag van haven tot haven en 66 dagen van land tot land. 4 September vertrok de Noach … en 27 November arriveerde hij (in Holland).   

20 Maart 1862 werd opnieuw de reis naar Batavia ondernomen. …. in de vroege morgen van den veertienden Juni doemde de kust van Java voor den uitkijk op. … Na eerst van Batavia naar Padang te zijn gezeild vertrok de Noach van daar op 18 September, was op 13 december in het Engelsch Kanaal en arriveerde drie dagen later te Nieuwediep …

De vierde uitreis in 1863 was de laatste onder commando van kapitein Wierikx. Op 8 April vertrok de Noach van Nieuwediep, was 15 april buiten het Kanaal, passeerde Anjer op 24 Juni en kwam drie dagen later te Batavia aan. …Bijna 6 el diep stekend verliet de Noach op 10 September 1863 de reede van Batavia. 14 September was hij in de Indische Oceaan en een maand en vijf dagen later passeerde hij St. Helena. 20 November was hij in het Engelsch Kanaal en 21 November werd voor Brouwershaven geankerd na een recordreis van 65½ dag van land tot land en 71 dagen van haven tot haven.

 

Algemeen Handelsblad Rotterdam 25 mei 1867.

Hedenmorgen ten ongeveer 10 ure is onder Slikkerveer aan de Scheepstimmerwerf van de Heer Jan Smit Fzn met de beste gevolg te water gelaten het clipperfregatscchip NOACH II, groot circa 550 gemeten lasten. De bodem voornamelijk op passagiersvervoer gerekend evenals de NOACH I, welke door eene serie van vlugge reizen zich een der snelste zeilers heeft betoond, waarop de Nederlandsche Koopvaardijvloot zich mag beroemen, is gebouwd voor rekening van onze stadgenoot de Heer Fop Smit Jr. en zal reeds medio Augustus tot vertrek gereed zijn. Na het afloopen van de NOACH II werd op dezelfde werf de kiel gelegd voor een schip groot ongeveer 1200 gemeten lasten, hetwelk den naam zal voeren van VOORLICHTER en gebouwd zal worden voor rekening van bovengenoemde Heer Jan Smit Fzn te Slikkerveer.

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Wierikx, Petrus
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 6
Overige informatie: geboren Zierikzee, 1 mei 1816, overleden Rotterdam,16 november 1892. Zijn vlagnummer was R.6.

Familiegegevens en opleiding

Javabode 24 september 1859114

Advertentie. Op de 3e september j.l. is op de reis van Nederland herwaarts (opm: Batavia) aan boord van het Nederlandse schip REIJERWAARD overleden de heer L.W.E. Bruijgom, in leven gezagvoerder van die bodem.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.W.E.Bruigom was met vlagnummer R430 in de periode 1855 t/m 1859 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 is overleden058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1855 en 1858 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein L.W.E.Bruigom met vlagnummer R430 in de ledenlijsten als gezagvoerder van de bark “Reijerwaard’, 242 last, varend voor F.Smit te Kinderdijk058.

Bouma025 vermeldt L.W.E.Bruigom als gezagvoerder van/in:

  • 1856 t/m 1859 van de bark “Reyerwaard”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 459 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk. Hij is tijdens zijn laatste reis overleden want Bouma vermeld in 1860 als gezagvoerder qq W.J.Sablairolles.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Bruigom, L.W.E.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 430
Overige informatie: Overleden aan boord van de REIJERWAARD, op reis van Nederland naar Batavia op 3 september 1859. Zijn vlagnummer was R.430

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Sablairolles, W.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Bernardus Ordeman werd door de Kweekschool voor de Zeevaart per 27 augustus 1842 “ingenomen” als leerling. Hij werd geboren te Amsterdam op 16 juni 1829 en was Rooms Katholiek. Zijn ouders waren Arend Ordeman, zeeman, “thans op reis met de Ambarawa”, wonende aan de Smaksteeg 9 te Amsterdam, en Cornelis Elisabeth Boedijn. Van de vorderingen werd met een drie-maandelijkse rapportage begonnen begin 1843, maar de twee rapporten bevatten alleen zeer lage kwalificaties (enen). Voorts is vermeld:

“ 26 July 1843  om ongeschiktheid ontslagen

4 Augs  het gesticht verlaten”004(533/1998).

(Als het hier om dezelfde Bernard Ordeman gaat dan heeft hij zijn zeemansschap later in de praktijk verkregen. Kennelijk goed genoeg om gezagvoerder te worden.)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Ordeman (adres: Haarlemmerdijk nr.534) werd met vlagnummer 813 effectief lid van Zeemanshoop per 08 december 1863 op voordracht van F.Schut. Zijn schip was de “Bernard en Agnes”002. Ten tijde van de inschrijving was Ordeman 34 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 december 1863 werd voorgedragen/benoemd als effectief lid Bernardus Ordeman, oud 34 jaar, voerend de bark “Bernard en Agnes”, voor rekening van B.I.J.F. Bahlman, wonend op de Haarlemmerdijk 534 te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.Schut.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001

vlagnummer                     jaren                      type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        813      1863-1866        bark                 Bernard en Agnes                                         B.I.J.F.Bahlman

                           1867              geen vermelding van schip en boekhouder

                      1868-1874        schoner           Gesiena                                                          T.C.Schol

                           1875              stoomb.           Madura                                                         Stoomb.Maatsch.Java

                           1876              geen vermelding van schip en boekhouding

                           1877              stoomb.           Madura                                                         Stoomb.Maatsch.Java

                           1878              stoomb.           Koningin Emma                                          idem

                      1879-1881        geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

B.Ordeman                             Bernard & Agnes        18 december 1863                               24 april 1865

                                                  Bernard & Agnes        05 augustus 1865                                 02 november 1866

                                                  Geesina                         08 mei 1868                                          geen melding

 

Bouma025 vermeldt B. Ordeman als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1867 van de bark “Bernard & Agnes” ex Reijerwaard; gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 459 ton o.m., varend voor B.J.J.F.Bahlmann te Amsterdam. Het schip werd in 1867 naar het buitenland verkocht;

*    1869 t/m 1873 van de sch.brik “Geziena” ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam;

*    1875 van het schroefstoomschip “Madura”, gebouwd in 1873 te Stockton, 2400 ton o/m/, varend voor B.H.Schröder & Co te Amsterdam

*    1876 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Amsterdam

*    1878 t/m 1879 op hetzelfde schip en voor dezelfde maatschappij (onder directie van J.H.Schröder Jr;

*    1880 van het schroefstoomschip “Koningin Emma”, gebouwd in 1879 te Stockton, 2531 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 30 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Suez  25 Oct.  Madura  (s)  Batavia n. N.Diep.”

 

B.Ordeman vervoerde vanuit Nieuwediep op 25 juli 1875 met de “Madura” een detachement van 4 officieren en 180 manschappen naar Batavia. Hij arriveerde aldaar op 08 september 1875 na een reis van 45 dagen064*.

Hij vervoerde vanuit Nieuwediep op 22 juli 1876 met de “Madura” een detachement van 6 officieren en 210 manschappen en arriveerde te Batavia op 04 september 1876 na een reis van 44 dagen065*.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam op 22 november 1879 met de “Koninging Emma” een detachement van 5 officieren en 65 manschappen naar Batavia waar hij op 10 januari 1880, na 49 dagen, arriveerde065*.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam op 27 maart 1880 met de “Koningin Emma” een detachement van 5 officieren en 53 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 mei 1880 na 46 dagen065*.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam op 14 augustus 1880 met de “Koningin Emma” een detachement van 3 officieren en 54 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 24 september 1880 na 41 dagen065*.

“Op 4 en 5 oktober (1875) deed de Voorwaarts en vergeefse poging de Madura los te trekken van de Parkinrots bij Perim. De 600 pelgrims aan boord van de Madura waren eerder overgenomen door de Britse Timor. Nadat de trossen herhaaldelijk waren gebroken en zelfs met inzet van dommekrachten(!) het schip niet loskwam, werden de passagiers en 50 bemanningsleden naar Sueze gebracht.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.

“Op 10 november 1880 trof de Koningin Emma op de rede van Aden een sloep aan van de City of Mexico. Dit schip dreef in de Golf van Aden hulpeloos rond en werd uiteindelijk min of meer bij toeval ontdekt, op 68 mijl uit de koers, en werd op sleeptouw genomen naar Aden.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Ordeman, Bernardus
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 813
Overige informatie: geboren Amsterdam 16 juni 1829.

Afbeeldingen


Omschrijving: REIJERWAARD, aquarel gemaakt in 1850, kapitein Petrus Wierikx (vlagnummer R6) " In de baai van Manilla 31 maart 1849". Rechts van de Reijerwaard de bark Gouverneur Generaal Rochussen met als gezagvoerder Geert Franse Rijken. De Gouverneur Generaal Rochussen en de Reijerwaard zijn gezamenlijk aan het gouvernement gecharterd voor ƒ56/m. ter overbrenging naar Manilla van 300 Spaansche gedeporteerden met 50 soldaten, afkomstig van het Spaansche schip Colon, hetwelk met zware schade alhier (Batavia) binnen liep.
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

1848

NRC 120948
Ridderkerk, 9 september. Na ons reeds enige jaren verheugd te hebben in het bestaan en de werkzaamheden van en op de scheepstimmerwerf van de heer Jan Smit onder deze gemeente, mochten wij heden het genoegen hebben het onlangs van die werf te water gelaten barkschip, genaamd REIJERWAARD, gesleept door de stoomboot BROUWERSHAVEN van hier te zien vertrekken en tevens te vernemen, dat op dezelfde werf onmiddellijk de kiel gelegd is van een schip van ongeveer 450 lasten, de naam zullende voeren van RIDDERKERK. Groot is onze belangstelling in een onderneming, waardoor bij de naderende winter in het onderhoud van zo velen voorzien wordt, en hartelijk wensen wij in het belang dezer gemeente, dat de ijver en goede gezindheid der ondernemers de meest wenselijke resultaten mogen erlangen.
RC 140948
Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, mede voor passagiers, waartoe hetzelve bijzonder is ingericht, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands barkschip REIJERWAARD, kapt, P. Wiericks. Adres ten kantore van Kuyper, van Dam & Smeer, Hudig & Blokhuyzen en W. Ruys J.Dzn. (iom: de REIJERWAARD, kapt. P. Wiericks, zeilde op 22 september 1848 op de eerste reis van Hellevoetsluis naar Batavia)

1850

NRC 270650
Rotterdam, 26 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende 22 schepen bevracht, als:
Voor Rotterdam: CATHARINA, kapt. Calander, KENAU HASSELAAR, kapt. Lindeman, FORMOSA, kapt. Verschuur, GERARDUS JACOBUS, kapt. Ruysch, REIJERWAARD, kapt. Wierickx, HENDRIKA, kapt. Reiniersen, en RIDDERKERK, kapt. Noltee.
Voor Amsterdam: JAN HENDRIK, kapt. De Jong, ELISABETH ANTONIA, kapt. Veenstra, WASSENAAR, kapt. Hofstee, GOEDE VERWACHTING, kapt. Zeylstra,
ADM. DE RUYTER, kapt. Titsingh, CORNELIA, kapt. Ehrensperger Jr, DOROTHEA, kapt. Visser, AERT VAN NES, kapt. Noback, NIJVERHEID, kapt. v.d. Valk, PRINS HENDRIK, kapt. Smit, PEKING, kapt. v.d. Meulen, JAN VAN BRAKEL, kapt. Van der Bent, en GELDERLAND, kapt. De Wijn.
Voor Dordrecht: GENERAAL BARON VAN GEEN, kapt. (nog niet bekend)
Voor Middelburg: DELTA (van Dordrecht), kapt. Crans.

1851

JC 010151
Panaroekan, 16 december. Aangekomen. De 11e dezer: Nederlandse stoomboot LANGEN LAMONGAN, kapt. Pa Sarima, van Probolingo de 11e december, 1 passagier. De 13e dezer: Nederlands schip JAN HENDRIK, kapt. H. de Jong, van Bezoekie de 13e december, 3 passagiers.
Vertrokken. De 13e dezer: Nederlandse stoomboot LANGEN LAMONGAN, kapt. Pa Sarima, naar Soerabaja over Probolingo, enige passagiers. De 16e dezer: Nederlands schip DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. E. von Lindern, naar Rotterdam. Nederlands schip RABENHAUPT, kapt. S.S. Prange, naar Amsterdam.
Schepen liggende ter rede: Nederlands schip REIJERWAARD.

1852

JC 030152
Ter rede van Batavia liggende schepen:
Zr. Ms. korvet BOREAS, VAN SPEIJK, stoomschip SURINAME, MERAPI, schoener ARUBA, gouvernements schoener ZEEMEEUW, ANADIJOMENE; Nederlandse schepen AMANA TULBARIE, ZEEMEEUW, LUCONIA, DILIGENTIA, MARSOEK, INDIA, DJOEDOEL WADOED, de STAD DORDRECHT, WADIE ATOOL RACHMAN; barken HOKSOEN, BATAVIA WADIE ATOOL BARIE, BALGIS, J.C.J. VAN SPEIJK, JOAN, NOORD, SEGAFFIE, TREMBANG, FATAHOOL HAER ATIAT TOOLBARIE, JAN DANIEL, AZIA, CHRISTINA, de VROUW ANNA HENDRIENA, BORNEO, MARIJ EN HILLEGONDA, GENERAAL MICHIELS, INDRAMAIJOE, REIJERWAARD, FATHOOL HAIR, SCHOUWEN, GELDERLAND, JENOER, HONG GIAN thans hernaamd ENGTHAIJ, ELLEN, MAGMODIE; brikken HAP HEEN, PASEKAN, TARTAR, schoeners JONGE PIETER, BENKOELEN, MARY ANN SOPHIA, TJINSENG REMBANG.
NRC 180352
Batavia, 28 januari. Scheepsvrachten door gebrek aan disponibel product flauw. De JOHANNA MARIA ligt in lading voor Rotterdam, de DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ is in Europa bevracht voor China en terug; de MERCATOR laadt voor rederij/rekening; de ELISABETH ligt in lading naar Rotterdam, heeft hier een kleine hoeveelheid suiker tot NLG 72 bekomen en zal verder voor eigen rekening met rijst opvullen; de JAN DANIEL laadt suiker à NLG 70; de RIDDERKERK laadt te Samarang suiker à NLG 75 en NLG 80; de REIJERWAARD laadt grotendeels te Soerabaija voor eigen rekening; de HESTER te Batavia geheel voor eigen rekening; de DOELWIJK wacht op bevrachting in Nederland; de JAN DE WIT is zonder bestemming; de ALBATROS moet naar Soerabaija om te lossen. De Zweedse schepen HERMELIN en SKOGMAN liggen in lading voor Zweden en de ROBERT PEEL is vertrokken naar Akyab. De Engelse schepen THOMAS CHODWICH en CHATTAM vertrokken naar Singapore, de MAZEPPA naar Port Adelaide, de BRITISH SOVEREIGN op avontuur naar Ceylon. Het Hamburger schip HANNIBAL vertrok naar China en de CHRISTIAAN naar Benkoelen om peper voor China te laden. Het Russische schip NADESHKA laadt voor eigen rekening. Het Engels schip COURIER is bevracht naar Bremen à GBP 2.15 en de ASIA is te Singapore gecharterd tot GBP 2.17/6, om hier een lading voor Bremen te laden. De Nederlandse schepen HENDRIKA, CERES, SAMARANG en JOHANNES MARINUS zijn nog zonder bestemming, zo mede de Zweedse schepen MARY en SIR CHARLES FORBES.
NRC 220752
Rotterdam, 21 juli. Door de Nederlandsche Handels Maatschappij zijn op heden bevracht geworden de navolgende 27 schepen, als:
Voor Rotterdam: JAPARA, kapitein ……; JOHANNA MARIA, kapt. J. C.F. Lupcke; CERES, kapt. F. Mellema; ELIZABETH, kapt. P. Serlé; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffman; REIJERWAARD, kapt. P. Wierickx; EUGENIE, kapt. E.G. Bargman; KENAU HASSELAAR, kapt. O. Lindeman; HENDRIKA, kapt. H. Reiniersen; CATHARINA, kapt. W. Calander; ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Hinrichs.
Voor Amsterdam: CATHARINA MARIA, kapt. J.B. Jaski; CORNELIA EN HENRIETTE, kapt. T. Gollards; ZEELAND, kapt. F. de Winter; AERDT VAN NES, kapt. L. Hazewinkel; CASTOR, kapt. P.F. de Lange; GENERAAL BARON VAN GEEN, kapt. G. Rotgans, DELTA, kapt. J.G. Kunst; de beide laatste voor Dordrecht; JACOBA HELENA, kapt. J.M. Pfeil; CATHARINA MARIA, kapt. M.G. Logger; AMERICA, kapt. F. Ruiter; SALATIGA, kapt. J.N. Besier; HOLLANDSCH TROUW, kapt. J.C. Kreije, en BEATRIX, kapt. E. Verschoor, de zes laatste allen van Rotterdam.
Voor Middelburg: DELFT, kapt. B.J. Muller, en GERARDUS JACOBUS, kapt. H.B.C.H. Ruysch, beide van Rotterdam.
Voor Schiedam: MERCATOR, kapt. J. Poort.
JC 151252
Batavia, 14 december. Alhier zijn aangekomen:
De 12e dezer de Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. H. Reiniersen, met een passagier, vertrokken van Rotterdam de 23e augustus.
De 13e december de Nederlandse bark REIJERWAARD, kapt. P. Wierikx, met twee passagiers, vertrokken van Rotterdam de 25e augustus.

1854

NRC 290154
Batavia, 10 december. Scheepsvrachten. Het gebrek aan disponibele scheepsruimte neemt toe, en daar iedereen ten spoedigste de gekochte producten wenst af te schepen, zijn vrachten weer gerezen. Men besteedde voor de NIJVERHEID naar Amsterdam NLG 115 voor suiker, te laden op Soerabaya, biedende zich voor deze bodem weinig liefhebbers aan doordat dezelve zeer waarschijnlijk niet vóór 3 à 4 weken ter inname der retourlading zal gereed zijn. Verder werden genomen de BOSPHORUS naar Amsterdam à NLG 105 voor rijst en koffij en NLG 115 voor suiker hier te laden; de REIJERWAARD à NLG 120 voor suiker naar Rotterdam, te Soerabaya in te nemen, waarheen deze bodem buitendien ter ontlading der Europese lading moet verzeilen; De MARY GODDARD hier te laden naar Rotterdam à NLG 110 voor rijst en NLG 120 voor suiker, en de MAZAGRAN naar Nantes à FFr. 110 per tonneau voor rijst.
NRC 290654
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen voor Rotterdam: WITTE CORNELISZ DE WITH, kapt. T. van Rossem; VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; DEN ELSHOUT, kapt. E.F. Bonjer; REIJERWAARD, kapt. P. Wierikx; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; PANTALON, kapt. M.F. Remmers; BULGERSTEYN, kapt. A.J. Maas; CANTON, kapt. H.J. Tweehuys; AMBOINA, kapt. P.A. Schaap; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; VALPARAISO, kapt. E.J. Kok; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; DOGGERSBANK, kapt. J.H. Clowting; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek; AUSTRALIË, kapt. J.C. Harten; HENDRINA, kapt. C.W. Pompe; LAMMINA ELISABETH, kapt. A. Gersen; COPERNICUS, kapt. E.F. Prater en TWEE GEZUSTERS, kapt. J.J. de Wilde.
JB 251154
Batavia, 23 november. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen CANTON, kapt. H.J. Tweehuijs, de 4e oktober vertrokken van Sydney, en BULGERSTEIN, kapt. A.J. Maas, de 26e oktober vertrokken van Melbourne.
Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen OOSTERGOO, kapt. C.F. Hazelhoff, met twee passagiers, komende van Amsterdam, en REIJERWAARD, kapt. P. Wiericks, de 11e augustus vertrokken van Swansea en geladen met 550 ton steenkolen.

1856

NRC 030456
Canton, 13 februari. Scheepsvrachten zijn stijgende, naar Londen GBP 5. Het Nederlandse schip MAASSTROOM is naar Hamburg gezeild. De REIJERWAARD van Rotterdam is bezig met lossen. De SUMATRA, EVERDINA ELISABETH, CORNELIS SMIT en JUNO nemen te Hongkong passagiers voor Australië. De ALMELO, ZUID-HOLLAND, VROUW JOHANNA en ARGO zijn op de kust. De KENAU HASSELAAR, EUTERPE EN BROEDERTROUW bevinden zich te Hongkong. Koers op Londen GBP 5/- à 5/1.
NRC 040656
Canton (opm: Guangzhou), 13 april. De scheepsvrachten zijn flauw doch niet lager, naar Londen GBP 4,10. De NEDERLANDSCH INDIE is voor Shanghai geëxpedieerd. De BELLONA is tot $ 37.500 (opm: blokvracht) aangenomen om koelies in te nemen op de kust voor Havana; voor iedere dode op de reis $ 75 minder. De REIJERWAARD is naar Siam gezeild onder charter van $ 1750 per maand. De BROEDERTROUW en ALBLASSERWAARD zijn naar Batavia vertrokken. De PAULINE lost steenkolen en de JAN HENDRIK laadt voor San Francisco. De VROUW JOHANNA, ARGO, ZUID-HOLLAND, PROTEUS en EMILIE zijn op de kust. De ALMELO is aangenomen tot GBP 4/15 van Manilla naar Falmouth en de BEATRIX laadt tot GBP 4 à GBP 4.10 voor Engeland. Koers op Londen GBP 4/11½ à 5/1. (opm: de dollars zijn waarschijnlijk zilveren Mexicaanse dollars en geen USD)

1857

NRC 310157
Singapore, 20 december 1856. In de laatste tijd hebben er vreselijk veel stormen in de Chinese Zee gewoed en daardoor is grote schade aan de scheepvaart toegebracht. Onder de averijen, die reeds bekend zijn, behoort ook de Nederlandse bark REIJERWAARD, kapt. L.W.E. Bruigom, van Bangkok naar Hongkong gaande, welke de 4e dezer alhier zeer lek binnengebracht is.
NRC 290457
Hongkong, 15 maart. Vrachten iets vaster. Van Nederlandse schepen arriveerden de EVA JOHANNA van Rotterdam, MAASSTROOM van North Shields, PYLADES en AREND van Samarang, KONING WILLEM II van New-Port, OOSTERLING en REIJERWAARD van Siam. De AREND is aangenomen om te Siam rijst te laden voor hier tot 65 c. per picol. Naar Australië zijn vertrokken de ALMONDE en JACOB CATS. De JACOBA CORNELIA is naar Soerabaja verzeild, de KLAZINA en PROTEUS naar Macao, OOSTERLING naar Macao en BATAVIA en de PYLADES naar Singapore. In lading liggen naar Australië GENERAAL DE STUERS en naar Batavia de SUMATRA. Geschikte schepen om landverhuizers over te brengen naar Californië en Australië, kunnen gemakkelijk $ 25 netto per kop bekomen.

1858

NRC 131158
Batavia, 24 september. Vrachten. Het steeds aangroeiend aantal disponible schepen, gevoegd bij het langzaam binnenkomen van onze stapel-artikelen en bij de bekendheid dat een massa schepen nog vrachtzoekend herwaarts onderweg zijn, beletten een verbetering van de rates en bij de weinige gelegenheid tot het maken van tussenreizen, die zich aanbiedt, hebben verscheidene bodems naar Europa ruïneuse charters geaccepteerd. Inderdaad zien ook wij niet de minste aanleiding tot een zo gewenste verbetering in deze stand van zaken gedurende de eerstvolgende maanden.
Sedert onze laatste werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland: Nederlands BATAVIER door de factorij tot NLG 65 voor suiker te Pekalongan naar Rotterdam te laden; Nederlands SCHOON VERBOND laadt suiker à NLG 50 te Soerabaja en Nederlands MACASSAR suiker en koffie tot NLG 50 op de kust, beide naar Amsterdam. Naar China via Singapore werd Nederlands PHOEBUS (271 last) à $ 4000 opgenomen.
Diversen: Nederlands JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK (328 last) bedong NLG 2000 ter afhaling van een lading steenkolen van Borneo. Nederlands JAVA'S WELVAREN (248 last) neemt op Madura voor NLG 5000 een lading zout in voor de Zuidkust. Nederlands ALIDA MARIA neemt lading in naar Japan.
Voor rederij rekening laden de Nederlandse schepen ATLAS, TWEE ANTHONY'S, REIJERWAARD en AMAZONE.
Disponible zijn de Nederlandse schepen ELISABETH, ECONOMIST, NOVA ZEMBLA, ISAAC DA COSTA, DOELWIJK, LOURENS KOSTER, REINHARD, CHERIBON, ALLEGONDA JACOBA, RESIDENT VAN SON, JAVAAN, JEANNETTE, VIJF GEBROEDERS, GELDERLAND, LOUISA JACOBA JOHANNA, JOHANNA CHRISTINA, DRIE VRIENDEN, NOORD-BRABAND, JACOB, BANTAM, BEATRIX, ZEELUST, NEPTUNUS, ZAANSTROOM, IJSEL, DELFT, KRIMPEN A/D LEK, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA EN GEERTRUIDA, ADÈLE, WILHELMINA LUCIA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN SCHOUTEN, CATHARINA WILHELMINE en OLDENBARNEVELD.

1859

NRC 160459
Rotterdam, 15 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen voor Rotterdam: REIJERWAARD, kapt. L.W. E. Bruigom; KAREL AUGUST, kapt. A. Huyzer; MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. B.F. Rijken; HENDRIKA, kapt. U.H. Bonn; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; JOHANNA MARIA, kapt. M.J. Wilhelmie; BENGALEN, kapt. H.F. Planter; NEERLANDS KONINGIN, kapt. G. Geerling.
JB 240959
Advertentie. Op de 3e september j.l. is op de reis van Nederland herwaarts (opm: Batavia) aan boord van het Nederlandse schip (opm: bark) REIJERWAARD overleden de heer L.W.E. Bruijgom, in leven gezagvoerder van die bodem.

1860

ZZC 040460
Brouwershaven, 30 maart. Binnengekomen: SAMARANG, kapt. A.M. Swarts, van Batavia naar Rotterdam; PATRIARCH SAMHIRI, kapt. G.G. Lion, van Rotterdam naar Batavia, gesleept per stoomboot KINDERDIJK binnendoor van Hellevoetsluis; NEDERWAARD, kapt. D. Kwakkelsteijn 31 dito LOUIS, kapt. J.P. Hessels qq., beide van Batavia naar Rotterdam; REIJERWAARD, kapt. W.J. Sablairolles qq., van Batavia naar Rotterdam; BOMMELERWAARD, kapt. F.A.H. Loos; 1 april, JAN SCHOUTEN, kapt. J. Coening Meijer, beide van Batavia naar Dordrecht.

1861

JB 210861
Het schip (opm: bark) REIJERWAARD, kapt. W.J. Sablairoles, is uit de hand verkocht aan de rederij Bahlmann & Co en zal genaamd worden BERNARD EN AGNES, kapt. B. Ordeman. (opm: de verkoop vond reeds in juli 1861 plaats)
NRC 160961
Texel, 14 september. Het Nederlandse schip BERNHARD EN AGNES (opm: bark BERNARD EN AGNES), kapt. B. Ordeman, gepasseerden woensdag van hier naar Batavia vertrokken, is heden wegens contrarie wind geretourneerd.

1862

NRC 160362
Batavia, 31 januari. Vrachten. Nederlands TWEE GEZUSTERS te Soerabaja bevracht à NLG 95 per last voor suiker; ISAAC DA COSTA NLG 90 voor suiker van Cheribon; MARIA MAGDALENA NLG 90 voor suiker en NLG 82½ voor koffij, hier en te Samarang te laden; DOELWIJK, NLG 85 voor suiker, NLG 80 voor rijst en koffij, hier en op de kust te laden; MINISTER PAHUD, NLG 85 voor suiker, NLG 80 voor rijst hier en NLG 95 voor koffij te Padang ; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, NLG 80 voor suiker NLG 75 voor rijst, NLG 90 voor thee en NLG 95 voor maatgoederen, hier en te Samarang te laden; suiker NLG 82½ ingeval te Amsterdam leverbaar, allen voor Rotterdam; HELENA EN ANNA, NLG 90 voor suiker en NLG 115 voor arak, hier en op de kust te laden; ALLEGONDA JACOBA, NLG 90 voor suiker van Samarang; SUZANNE NLG 85 voor suiker van Soerabaja; LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN, NLG 85 voor suiker, NLG 100 voor arak en NLG 75 voor tabak, te Soerabaja te laden; AEGIDIA EN PAULINE, NLG 85 voor suiker, te Soerabaja allen voor Amsterdam; NOORD-BRABANT, condities geheim, voor Bushire en terug;
VOORWAARTS, NLG 87½ voor suiker, NLG 77½ voor rijst, NLG 107½ voor arak en NLG 95 voor lichtgoed, hier en te Samarang te laden, voor Hamburg.
Onbevracht: Nederlands TALANAK, AUSTRALIE, LOEVESTEIJN, HENRIETTA GEERTRUIDA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, LANDBOUW, SALATIGA, JACOB. ZEELANDIA, GELDERLAND, BERNHARD EN AGNES.
De GENERAAL MICHIELS doet kustreizen.
NRC 310362
Batavia, 14 februari. Vrachten blijven vast gestemd en is het aantal disponibele schepen in de laatste tijd aan de behoefte geëvenredigd; het laatst werd voor suiker naar Nederland NLG 85 vracht besteed. Nederlandse vlag. TWEE GEZUSTERS laadt te Soerabaja tot NLG 95 voor suiker naar Rotterdam. HELENA EN JOHANNA laadt alhier en op de kust suiker tot NLG 90 en arak tot NLG 115 naar Amsterdam. ALLEGONDA JACOBA laadt te Samarang naar Amsterdam suiker tot NLG 90. ISAAC DA COSTA laadt te Cheribon naar Rotterdam suiker tot NLG 90. MARIA MAGDALENA laadt alhier en te Samarang suiker tot NLG 90 en koffij tot NLG 82.50 naar Rotterdam. SUSANNA laadt te Soerabaja NLG 85 voor suiker naar Amsterdam. LOUISE KONINGIN VAN ZWEDEN laadt te Soerabaja naar Amsterdam suiker tot NLG 85, arak tot NLG 100 en tabak tot NLG 75. DOELWIJK laadt hier en op de kust suiker tot NLG 85, koffij en rijst tot NLG 80. MINISTER PAHUD laadt te Padang suiker tot NLG 85, koffij tot NLG 95 en rijst tot NLG 80. OUDERKERK AAN DE AMSTEL laadt alhier en te Samarang suiker tot NLG 80, rijst tot 75, thee tot NLG 90 en lichte goederen tot NLG 95. AEOLUS laadt voor reders rekening. Deze vier laatste schepen zijn naar Rotterdam bestemd. VOORWAARTS laadt alhier en te Samarang suiker tot NLG 87.50, rijst tot NLG 77.50, arak tot NLG 107.50 en lichte goederen tot NLG 95 voor Hamburg. GELDERLAND laadt alhier suiker tot NLG 90. AUSTRALIA laadt alhier en op de kust suiker tot NLG 90, tabak en thee NLG 80 en arak tot NLG 105. BERNHARD EN AGNES laadt te Soerabaja tot NLG 85 voor suiker. De MARGARETHA SIMONETTA laadt op de kust suiker tot NLG 90, thee tot NLG 80 en tin tot NLG 30, allen naar Amsterdam. ZEELANDIA laadt te Soerabaja en Passaroeang NLG 85 voor suiker en NLG 75 voor koffij. FOP SMIT laadt te Soerabaja suiker à NLG 85 en koffij tot NLG 75 tot welke vracht ook de JACOB opgenomen is; D'ELMINA laadt te Soerabaja tot NLG 85 voor suiker. Deze vier laatste schepen zijn naar Rotterdam bestemd. SALATIGA is aangelegd tot NLG 85.
Ter bevrachting: Nederlands TALANAK, LOEVESTEIJN, HENRIETTE GEERTRUIDA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, LANDBOUW, HENDRIKA, VERTROUWEN, LOUISE ROELOFFINE, HERMAN. CONSTANCE en VESTA. GENERAAL MICHIELS laadt op de kust.
NRC 141162
Rotterdam, 13 november. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn de volgende acht schepen bevracht:
Voor Rotterdam : DOGGERSBANK, kapt. F. Mammes ; JOAN, kapt. C. Laseur ; ARY SCHEFFER, kapt. J. G. Kunst.
Voor Amsterdam : KANDANGHAUER, kapt. W. Zeelt; BERNARD EN AGNES, kapt. B. Ordeman ; STAD LEYDEN , kapt. J. C. van de Poll.
Voor Dordrecht : LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN, kapt. J. van der Linden.
Voor Schiedam : CORNELIA MATILDA, kapt. C. M. Kortland.

1863

JB 070163
Bevrachting der Nederlandsche Handel Maatschappij op 13 november 1862:
Voor Amsterdam:
KANDANGHAUER, kapt. Zeelt, 382 lasten, laatst bevracht voor de NHM binnengekomen 2 januari 1859
BERNARD EN AGNES (ex-REIJERWAARD), kapt. Ordeman, 243 lasten, laatst bevracht voor de NHM binnengekomen 31 maart 1860
STAD LEYDEN, kapt. van de Poll, 230 lasten, laatst bevracht voor de NHM binnengekomen 6 april 1860.

1865

NRC 020765
Schepen in lading te Amsterdam naar:
- Batavia en Soerabaija. Het clipper-fregat LOUISE, kapt. J.P. Buys Jr.
- Decima en Kanagawa. De ijzeren bark HERMINE MARIE ELISABETH, kapt. U. Bonjer.
- Samarang. De brik MATHILDE, kapt. J.H. Fekkes.
- Samarang (direct). Het barkschip GERREDINA WILHELMINA, kapt. C. van der Zee.
- Suriname. De ijzeren brik WALBORG, kapt. J. Coller.
Adres: Oolgaardt & Bruinier.
- Batavia en Samarang. De bark CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer.
Adres: Oolgaardt & Bruinier alhier en Vlierboom & Suermondt, te Rotterdam.
- Danzig. De Nederlandse kof CONCORDIA, kapt. T.H. Naatje.
- Odense. Het Nederl. schip (opm: hektjalk) BATTRUIDA BATTRUIDA, kapt. R. Kladder.
Adres: A. Spekman.
- Kanagawa en Decima. De brik BANTAM, kapt. J.P. Klaasen.
Adres: De Coningh & Co, alhier en P.A. van Es & Co te Rotterdam.
- Kanagawa en Nagasaki (Decima). De clipper-brik GLORIA, kapt. J.H. Puister.
Adres: Meijer & Ortmann, Hudig & Blokhuijzen en Vlierboom en Suermondt te Rotterdam, en B.D. Bosscher & Zoon te Amsterdam.
- Kaap de Goede Hoop, Port Elisabeth en Port Natal. De Nederlandse brik WILDEMAN, kapt. A.I. Driest.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer te Rotterdam en Hoyman & Schuurman alhier.
- Padang. Het clipper-barkschip EXELSIOR, kapt. H. Wijtenhorst (opm: eerste reis).
Adres: Hoyman & Schuurman of De Coningh & Co.
- Padang. Het barkschip ANNA EN JEANNETTE, kapt. L. de Haan.
Adres: Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam, en Ruys & Kellar te Rotterdam.
- Padang. De Nederl. bark HELENA, kapt. H.P. Dil.
Adres: Wed. Jan van Wesel & Zoon.
- Samarang (direct). De Nederl. bark ALBLASSERWAARD, kapt. F.L. Zack.
- Samarang (direct). De Nederlandse fregat TELANAK, kapt. F.H. Popken.
Adres: De Coningh & Co.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse bark BERNARD EN AGNES, kapt. B. Ordeman.
Adres: J. Daniels & Zonen en Arbman.
- Soerabaija (direct). De Nederlandse bark BELLATRIX, kapt. H.G. Haacke.
Adres: d’Arnaut & Co.
- Suriname. De Nederlandse bark MARNIX, kapt. L.P. Wassenaar.
Adres: D. Heijdeman Jr. en d’Arnaud & Co.
AH 231265
Batavia, 29 november. Aangekomen schepen: BANTAM; CORNELIS WERNARD EDUARD; BELLATRIX; ZES GEZUSTERS; AEGIDIA EN PAULINE; ADRIANA PETRONELLA; ADMIRAAL PIET HEIN; JOHANNES MARTINUS; MARIA ELISABETH; JAPAN PACKET; BERNARD EN AGNES; ROBERTUS HENDRIKUS.

1866

NRC 120166
Rotterdam, 11 januari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 10 schepen, als:
Voor Rotterdam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K.J. Swart; OTTO, kapt. J. Stheeman Tresling.
Voor Amsterdam: MINISTER VAN HALL, kapt. O. de Haas; JAVA PACKET, kapt. D. Crap Hellingman; BERNARD EN AGNES, kapt. B. Ordeman; PETRONELLA CATHARINA, kapt. C.H. van der Veen; STAD ASSEN, kapt. B.H. Boer; SINDBAD, kapt. J. Kooy; FRANS EN ELISE, kapt. T.J. Niedfeld.
Voor Middelburg: d’ELMINA, kapt. L.H. Demmers.
PGC 060266
Amsterdam, 3 februari. Volgens telegram uit Point de Galle (opm: Ceylon), d.d. 27 januari, alhier bij de rederij ontvangen, waren de schepen FRANS EN ELISE, kapt. Niedfeld, van Sunderland naar Batavia, en BERNARD EN AGNES, kapt. Ordeman, van hier naar Singapore, vóór 15 januari op hun destinatieplaatsen aangekomen. Bij beide alles wel aan boord.
NRC 241266
Advertentie. C.A. Schröder, G.J. Boelen, C.S. Oolgaardt, P.J. van der Aa Gz., J.F.L. Meyjes en P. Reineke, makelaars, zullen op maandag de 14e januari 1867 te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, des avonds te 6 uur, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte verkopen:
Twee extra ordinair wel bezeilde gekoperde tweedeks barkschepen:
-   varende onder Nederlandse vlag, genaamd: FRANS EN ELISE, gevoerd door kapt. T.J. Niedfeld, volgens Nederlandse meetbrief lang 36 el 40 duim, wijd 7 el 33 duim, hol 5 eI 9 duim, en alzo gemeten op 604 ton of 319 lasten.
-   varende onder Nederlandse vlag, genaamd: BERNARD EN AGNES, gevoerd door kapt. B. Ordeman, volgens Nederlandse meetbrief lang 35 el 20 duim, wijd 6 el 18 duim, hol 4 el 75 duim en alzo gemeten op 459 ton of 243 lasten.
Breder bij inventarissen en bericht bij bovengemelde makelaars, of bij de cargadoors J. Daniels & Zonen en Arbman.

1867

NRC 160167
Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dinsdag 15 januari:
de stoomboot, genaamd DEN BOMMEL, om NLG 8.700 verkocht.
In de Nieuwe Stads-Herberg te Amsterdam op maandag 14 januari:
het brikschip MACHTILDA EN SIMONETTA, kapt. C. Maalsteed, gebouwd in 1864: NLG 29.900, in slag NLG 100, opgehouden.
het barkschip FRANS EN ELISE, kapt. T.J. Niedveld, gebouwd in 1855: NLG 25.000, in slag NLG 1.600, koper A. Roquette.
het barkschip BERNARD EN AGNES, kapt. B. Ordeman, gebouwd in 1848: NLG 15.200, in slag NLG 1.600, koper J.F.L. Meijjes. (opm: doorverkocht naar Mecklenburg)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1861.22

DVD XIII- 7525 - 7528

CEDULE

Naam schip REIJERWAARD, door koper genaamd BERNARD EN AGNES

plaats en datum acte eigendoms-verklaring, Amsterdam, 22 juli 1861

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. W.J. Sablairolles

eigenaar/aankoper Bernardus Johannes Josephus Franciscus Bahlmann, Amsterdam, enig eigenaar van het schip

te voeren door kapt. B. Ordeman

grootte in tonnen 243 lasten of 459 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 juli 1861

nummer van registratie deel 72, folio 51, verso, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip was gebouwd te Slikkerveer, door aankoper gekocht, de laatste koopbrief werd getoond en de laatst afgegeven zeebrief no, 469 van 30 mei 1861 was ingetrokken.




researcher/datum research: ML / 040109

Naam BERNARD EN AGNES
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1861
Toegang 198
Inventaris 3174

Bronnen

Jaar: 1861
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Amst.198.3174-1861.22
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk