Inloggen
GOEDE VERTROUWEN - ID 10530


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1836-00-00 / 1862-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1836
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1835-09-07
Launch Date: 1836-00-00
Delivery Date: 1836-12-07
Technical Data

Gross Tonnage: 341.00 lasts
Gross Tonnage 2: 646.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 37.45 Meters Registered
Beam: 7.24 Meters Registered
Depth: 5.36 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1838
Datum agenda: 1838-04-18
Register nr: 18380231
Scheepsnaam: GOEDE VERTROUWEN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendrichs & Co, Gebroeders
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bakker Gzn., B.
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1836-12-07 HET GOEDE VERTROUWEN
Manager: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 32 van 1836, fregat het GOEDE VERTROUWEN 
eigenaren per primo december 1836 

firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 7/20e part)
Wed. J.F. Hendrichs, Amsterdam (2/20e part)
F.W. Cramer, Amsterdam (2/20e part)
Wed. H. Bootz, Amsterdam (2/20e part)
Wed. H. van der Biesen, Amsterdam (1/16e part)
B. Bakker Wzn., Amsterdam (1/16e part)
firma A. & D. van Drooge, Gorinchem (1/8e part)

 

Ship Events Data

1860-05-24: Stranded
Londen, 24 mei. De Nederlandse bark het GOEDE VERTROUWEN, kapt. Kraan, van ’t Nieuwediep naar Batavia, is gisteren avond op het Shipwash Sand aan de grond geraakt, doch kwam na 2 uur gezeten te hebben zonder assistentie vlot en passeerde om de Zuid.
1861-07-00: Damaged
Amsterdam, 3 juni. Het schip (opm: fregat) HET GOEDE VERTROUWEN, kapt. D.J. Kraan, van Banjoewangie herwaarts gedestineerd, te St. Helena binnengelopen, heeft, volgens brief van de kapitein, op de hoogte van de Cocos eilanden een orkaan doorgestaan, waardoor vele planken der schuurhuid (opm: de gangen in het vlak van het schip) verloren waren gegaan en meer andere schade veroorzaakt was; de kapitein dacht echter dezelfde avond de reis voort te zetten.
1862-00-00: Sold to foreign country
Scheepvaartberichten uit Nederland (opm: van medio januari 1862)
Het de 14e januari te Rotterdam geveilde schip PRINSES CHARLOTTE, kapt. Hille, gebouwd in 1850 en groot 141 gemeten lasten, is voor NLG 12.000 verkocht aan de rederij C. Vlierboom & Zoon te Rotterdam en is thans genaamd JAPAN PACKET
Het schip GOEDE VERTROUWEN, kapt. Kraan, is uit de hand verkocht aan een Noorse rederij; prijs onbekend.
Het schip BUITENZORG, kapt. Ruhaak, is gekocht door de reder Kuyper te Texel. (opm: herdoopt in VIER GEZUSTERS; gaat in april 1862 verloren op Longsand).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.B.Bakker werd met nr. 249 effectief lid van Zeemanshoop per 04 maart 1828 op voordracht van D.G.Doeksen. Zijn schip was “Het Goede Vertrouwen”. Hij werd in 1845 honorair lid002.

Weijert Berends Bakker, oud 52 jaar, wonende op de Wittenburgergracht nr.21 te Amsterdam, voerende de 3/m-galjoot De Beurs van Amsterdam, werd in de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 04/11 maart 1828, voorgedragen/benoemd tot effectief lid op voordracht van D.G.Doeksen. Zijn vlagnummer werd 249023.

W.B.Bakker Gz was effectief lid van Zeemanshoop van 1828 t/m 1845 met de vlagnummers 249 (1828 t/m 1836) en 155 (1836 t/m 1845). In 1845 werd hij honorair lid.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 augustus 1845 gaat het Bestuur accoord met de overgang van W.B.Bakker van het effectieve naar het honoraire lidmaatschap.042.

In de notulen dd 09 september 1845 van de Algemene Vergadering staat het bestuursbesluit om aan W.B.Bakker toe te staan zijn effectief lidmaatschap in een honorair lidmaatschap om te zetten.023

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer             jaren                 type                        scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

        249                 1828-1835            3m.galjoen           de Beurs van Amsterdam  Wurfbain en Co

        155                      1836                 fregat                     het Goede Vertrouwen       Gebr.Hendriks

                                    1837                  fregat                     het Goede Vertrouwen       Gebr.Hendrichs en Co

                                1838-1844            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.B.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*       1829 t/m 1837 op de bark-galjoot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor Wurfbain & Co te Amsterdam;

*       1837 t/m 1839 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam011a bevat monsterrollen op naam van Weyers Barends Bakker als gezagvoerder van:

“Hoop”, dd 09 juli 1804 (Pruisische vlag);

“Jonge Heeren”, dd 04 september 1815 (vlag Hanover); 23 juli 1816 (Han.); 20 maart 1818 (Han.); 29 juli 1818 (Han.); 11 oktober 1819 (Han.); 04 mei 1820 (Han.); 17 augustus 1821 (Han.); 21 maart 1825 (Han.); 26 april 1826 (Han.); 04 augustus 1826 (Han.);

“Beurs van Amsterdam dd 22 april 1828; 06 december 1828; 28 april 1830; 25 februari 1831; 18 mei 1831; 09 april 1832; 02 juni 1833; 02 november 1833 en 29 november 1834.

 

In journaal van “De Twee Cornelissen”onder kapt. S.Veenstra (Stadsarchief Amsterdam 491-216):

21 september 1834 “praaijde de galjoot de Beurs van Amsterdam kaptn Bakker” in het Kanaal.

 

Overige bijzonderheden

W.B.Bakker vervoerde per 14 maart 1837 vanuit Den Helder op de “Goed Vertrouwen” 3 officieren naar Batavia. Aankomstdatum en reisduur zijn niet vermeld065.

 

Rotterdamsche Courant 27 noevmber 1819114

Amsterdam, 25 november. Te Batavia is gearriveerd J.J.D. Scharmberg van Amsterdam en J. Marcussen van Rotterdam; te Port-à-Port J. Barends van Amsterdam, en te Bordeaux W.B. Bakker van Amsterdam, in zes dagen van Texel.

 

Rotterdamsche Courant 08 januari 1822114

Rotterdam, 7 januari. Den 5 zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. corvetschip van oorlog DOLPHIJN, kapt-luitenant Mommendaal, JORINA, T. van Duivenboden, en de JONGE JACOBUS, J.J. Bonn, naar Batavia; VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieveen, naar Surinamen; SARA, P. Landberg, naar Rio-Janeiro; RESOLUTION, J. Stroobuur, naar Lissabon; ELIZABETH, H.E. Hendriks, naar Marseille; LOUISA, D. Guijt, naar Jersey; ELIZABETH EN CORNELIA, J. Parlevliet, naar Bordeaux; de JONGE WILLEM, J. Parlevliet, naar Newry; VENILLIA, W. van der Kolff, naar Liverpool; GRAAF BERNSTORFF, N.J. Rahlff, naar Brest; dezelve is onder de Goereese haven ten anker gekomen,

en arriveerden CHRIST. JANS, M. Ohlsen, van Corsoer; TRITON, J.P. Engeltan, van Stokholm, laatst van Texel; de JONGE HEEREN, W.B. Bakker, van Riga, en ELIS, P.H. Stokkelge, van Faaborg, als bijlegger, naar Marseille; de wind N.O. en O.N.O.

Den 6 zeilde EDUARD, J. Mouat, naar St. Ubes (opm: Setubal)

 

Rotterdamsche  Courant 24 januari 1822114

Advertentie. Johs. Sanders Fz, pondgaarder (opm: deurwaarder), als lasthebbende van zijn principalen, en geautoriseerd door de Regtbank van Koophandel, is van mening, op maandag den 28 januari, des voormiddags te half elf uren, in het Logement de Curaçaosche Jagt, op de Steiger te Rotterdam, in het openbaar te veilen: circa 7 lasten rogge en circa 5½ lasten gerst, aangebragt met het schip de JONGE HEEREN, kapt. W.B. Bakker, van Riga; bij kavelingen van één last tevens.

Het voorschreven te veilene zal liggen in een ligter, achter de Korenbeurs, en aldaar op de dag der verkoping door een ieder kunnen worden bezigtigd. Nadere onderrigting bij gemelde pondgaarder.

Advertenties bij de juiste kapitein?

 

Rotterdamsche Courant 18 mei 1822114

Rotterdam, 17 mei.  …

Den 15 zeilden FORTUNA, A. Kouwenhoven, naar Lissabon; JOHANNA EN ANNA ALIDA, J.J. Kortrijk (opm: kof, kapt. Jan Jacobs Kortrijk), en de JONGE HEEREN, W.B. Bakker, naar Brest; VENILIA, W. van der Kolff, naar Lissabon. …

 

 

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Bakker, Weijert Berends Gz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

P.H.Lund was getrouwd met Elisabeth Geerding, geboren op 03 april 1799 en overlden op 24 december 1865.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.H.Lund, adres St.Jacobsstraat) werd met vlagnummer 527 effectief lid van "Zeemanshoop" per 21 maart 1840 op voorspraak van J.C.Töpper. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip "Het Goede Vertrouwen". Toegevoegd is "overleden 1845"002. Ten tijde van de inschrijving waren Land en zijn vrouw 50 resp. 41 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 21/28 april 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Paul Hansen Lund, oud 50 jaar, voerend het fregat “Goede Vertrouwen, wonende in de St.Jacobastraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.C.Töppen.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 maart 1845 vraagt de wed. P.H.Lund, geb. E.Geerding om een uitkering, die haar in de vergadering van 24 april 1845 wordt toegekend voor haar en 1 kind ingaande 01 mei 1845.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1845 staat een lijst van kapiteins die in de periode 1844/45 zijn overleden, waaronde kapitein P.J.Lund met vlagnummer 527.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1848 staat een verzoek van P.H.Lund geb. E.Geerding om vortduring van onderstand “wegens ligchaamsgebreken”. In de vergadering dd 27 juli 1848 gaat het Bestuur accoord met de continuering van de uitkering voor het kind voor een periode van 12 maanden.042.

 

In de Algemene Vergadering dd 10 mei 1845 wordt per 01 mei 1845 een uitkering toegekend aan E.Geerding, de weduwe van kapitein P.H.Lund voor haar en haar jongste kind. In de vergadering van 22 augustus 1848 vraagt de weduwe P.H.Lund om voortduring van een uitkering voor haar zoon wegens lichaamsgebreken. Deze wordt toegestaan voor 12 maanden. In de notulen dd 15 juli 1851 is wederom sprake van een verzoek van de weduwe P.H.Lund “om voortduring van uitkeering voor haar zoon, welk aanvrage … is gewezen van de hand.”.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       527                        1840-1844     fregat               Het Goede Vertrouwen                       Gebr.Hendrichs & Co

 

 

Bouma025 vermeldt P.H.Lund als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1829 van het 3/mschip “Ida Aleyda”, gebouwd in 1818 a/d Oostzee, 720 ton o.m., varend voor J.H.Bagman & Zn te Amsterdam;

*    1840 t/m 1845 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Lund, Paul Hansen

Familiegegevens en opleiding

A Nannings moet Adriaan zijn. Die vond ik wonende te Brugge tijdens zijn jaren in Zuid Holland maar hij verklaarde uit Thür geboortig te zijn, 32 jaar oud te zijn in 1821 en 36 jaar in 1823, wat dus niet klopt. Ik vind hem bij Sinave sedert 1816 op de TRITON maar vervangen en dan terug op de TRITON zeker in 1818-19, op de NATHALIE in 1821 en JUNON tussen 1821 en 1825 dan weer op de NATHALIE tot 1830 en waarschijnlijk voor één enkele reis op de DIANA. In 5/1835 was hij de gezagvoerder van de DIANA tijdens haar uitvlagging naar Amsterdam. In 11/1836 kreeg hij de PRÉSIDENT SCHIMMELPENNINCK, later SCHIMMELPENNING et HOLLAND van Sinave, Amsterdam. Zoals je ziet was hij super trouw bij de Sinave’s en op de andere schepen van deze Brugsche rederij vinden wij nog een oudere broer waarschijnlijk, Nickele, die 48 jaar oud was in 1828 toen ik hem opspoordde voor een eerste keer op de CERES (sedert 1832 op de JONGE PIETER maar verdronken op 11/1/1834). Dit is alles dat ik vind over die twee ...

bericht A. Delporte via Ger Mulder, juni 2010.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Nannings werd met vlagnummer 739 effectief lid van Zeemanshoop per 13 oktober 1846 op voorspraak van G.Mulder. Zijn schip was “’t Goed Vertrouwen”. Toegevoegd is “overleden”002. Bij de inschrijving staat “Lid voor de vlag” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 06/13 oktober 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Arian Nannings, oud 56 jaar, voerend de bark “’t Goed Vertrouwen”, wonend op de Binnen Bantammerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Mulder 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 juli 1835 staat een “Brief van Kapt. A.Nannings in do 22 juni 1835 verzoekende dat ofschoon niet als Effectief Lid kunnende worden aangenomen uit hoofde van zijne ouderdom als honorair Lid te mogen worden voorgesteld en als zoodanig aangenomen zijnde de vlag van het Collegie te mogen voeren”. Het voorstel wordt van de hand gewezen, maar leidt er wel toe dat er stappen worden ondernomen het Reglement omtrent dit onderwerp te wijzigen. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 26 augustus 1851 verzoekt kapitein A.Nannings, vlag 739, ontslagen te worden van contributiebetaling. Het Bestuur houdt een beslissing aan omdat het verzoek onduidelijk is. In de vergadering van 25 september 1851 bedankt kapitein Nannings voor zijn lidmaatschap.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        739                       1846-1850     bark                 ‘t Goed Vertrouwen                             Gebr.Hendrichs & Co

                                           1851           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.Nannings als gezagvoerder gedurende:

geen vermelding van een kapitein Nannings aan boord van een “Nathalie”. Het enige schip met deze naam was een bark, gebouwd in 1812 te Amsterdam, 346 ton o.m., in de jaren tot 1826 geen rederij vermeld.

*    1837 op het 3/m schip “President Schimmelpenninck”, gebouwd in 1830, 1100 ton n.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam;

*    1839 t/m 1841 van het 3/mschip “Holland”, gegevens over bouw, thuishaven en reeder ontbreken. Het schip is, komend van Batavia op de Haaks, gestrand.

*    1847 t/m 1850 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam.

 

Bouma025 vermeldt een kapitein Nannings (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

1830 t/m 1836 van het 3/mschip “Diana”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 550 ton o.m., eigenaar en thuishaven niet vermeld. (van Sluijs013 administreert de kapitein van de “Diana” onder A. Nannings!)

In 1818 voer dit schip met troepen naar Batavia. Ook kapitein A.Nannings voer met troepen naar Batavia alleen met andere schepen. (zie hiervoor). De opvolger van kapiteins Nannings op de “Diana” voer voor reeder Sinave, terwijl Nannings óók voor Sinave heeft gevaren. Op grond van deze gegevens is er een mogelijkheid dat hier sprake is van kapitein A.Nannings en ik heb hem derhalve onder deze kapitein geadministreerd.

In van Sluijs013 wordt dezelfde “Nathalie” genoemd als hiervoor vermeld bij Bouma025. In 1828 was ene Meulbroek en in 1830 A.Nanning gezagvoerder (toegevoegd is een vraagteken). Tevens is vermeld dat er in het NSM een tekening is onder Aznummer “portef IIIB, A347.

 

Overige bijzonderheden

A.Nannings verzorgde per 15 juni 1826 vanuit Ostende met de “Natalie” een troepentransport van 4 officieren en 110 manschappen. Het schip arriveerde te batavia op 26 oktober 1826 na 133 jaar. Inderweg waren 2 militairen vermist.

Per 04 september 1827 vertrok hij met de “Natalie” vanuit Ostende met een detachement van 4 officieren en 165 manschappen en arriveerde te Batavia op 18 januari 1828 na 136 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 januari 1829 voer hij wederom met de “Natalie” uit vanuit Vlissingen met 1 officier en 174 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 14 mei 1829 na 128 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 februari 1837 voer hij met de “President Schimmelpenninck” vanuit Nieuwediep en een contingent van 5 officieren en 200 militairen. Hij arriveerde te Batavia op 10 juli 1837 na 154 dagen. Tijdens een tussenstop in Plymouth deserteerde 7 man, waarvan er vier werden teruggebracht065

 

Begin van 1837 in de Gazette van Gend

“het hollandsch koopvaerdy-schip SCHIMMELPENNINCK is met 200 mannen troepen aan boord, onder het bevel van den eersten luytenant  Nannings (ik heb A. Nannings sedert 11/1836 tot het vergaan van het schip in 1/1841) uyt Hardewyk (ken ik niet en nooit vroeger gezien ! = ???) nae Batavia onder zeyl gegaan”.

Dit was dus een schip van Siname, maar te Amsterdam sedert 1834 en had eigenlijk nooit echt gevaren als Zuid-Nederlander of belg); men had dit schip op 2/10/1830 in alle haast ter water gekregen, maar het was niet afgewerkt !!!  bericht A. Delporte-Luik, via Ger Mulder. juni 2010

 

“Op 4 mei 1841 is bij mij, J.H. de Weerd, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands fregatschip “Holland” door Arian Nannings als gezagvoerder op een reis van Batavia naar Amsterdam, waaruit blijkt dat op 12 nov. 1840 aan scheepsboord is overleden Jan Arends Brouwer, oud 44 jaren, van beroep lichtmatroos, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela.”115

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1837114

Rotterdam, 8 maart. Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, is volgens brief van Deal van den 28 februari, die dag door de aldaar thuis horende loodsboot GIBSEY, schipper Weston, op de hoogte van Goodwin Sand gepraaid, hebbende de voormarsra, de begijnera en de bramsteng verloren en schade aan de fokkerust (opm: zware houten, latere ijzeren plaat die op zijn kant horizontaal tegen de buitenhuid gebout werd om als spreider voor het want [hier van de fokkemast] te dienen en dit vrij van de verschansing te houden) bekomen, zodat het geen bram- of kruiszeil voeren kon. Het zette echter de reis voort zonder enige hulp te verlangen.

 

Rotterdamsche  Courant 11 maart 1837114

Rotterdam, 10 maart. Het schip PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, den 6 februari uit Texel naar zee gezeild, was, volgens brief van Plymouth van den 3 dezer, die ochtend ten half negen ure aldaar voor de haven bezig met langs de dam of de waterkering (breakwater) naar binnen te halen, hebbende zeilen, stengen, ra’s, tuigagie enz. verloren.

 

Rotterdamsche Courant 18 april 1837114

Rotterdam, 17 april. Het schip de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, te Plymouth binnen, heeft den 7 dezer de reis voortgezet.

Rotterdamsche Courant 21 november 1837114

Rotterdam, 20 november. De Javase couranten van den 9 en 12 augustus behelzen geen bijzonder nieuws.

Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. brikken ORESTES en SNELHEID; civiele schoeners ZEEMEEUW, CALYPSO, DORIS en ANNADYOMENÉ;

Nederlandse schepen OEY SINJO, PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, JADUL KARIEM, PRINS VAN ORANJE, DE VROUW HENDRIKA, OEY INGTJOAN, INGSOEN, PATRIOT, SUSANNA DOROTHEA en INDRAMAYOE; ….

 

ZeePost 22 april 1839 – 371114

Gearriveerd te Batavia de 8e december:

Schippers, MARGARETHA CATHARINA, van Amsterdam, 137 dagen reis.

Warnsinck, NEPTUNUS, dito, 113 dagen reis.

Drayer, SCHOON VERBOND, van Japan.

Nannings, HOLLAND, van Amsterdam 128 dagen reis.

 

Zee Post 22 mei 1839 – 396114

Volgens brief van Batavia van de 19e januari zou van daar vertrekken, de schepen HOLLAND, kapt. Nannings, naar Amsterdam en HENDRIKA, kapt. Admiraal, naar Rotterdam, beide de 20e januari, en het schip MIDDELBURG, kapt. Giltjes, in het begin of medio februari van Passaroeang naar Nederland.

 

ZeePost  23 mei 1839 – 397114

De 12e januari lagen ter rede van Batavia de schepen LUCIA MARIA, kapt. Wente, HOLLAND, kapt. Nannings, KONING DER NEDERLANDEN

 

Schepen in lading naar:….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zee Post 02 september 1839 – 484114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok). Adres bij de Vries & Comp. ….

 

ZeePost 30 september 1839 – 508114

Schepen in lading (opm: te Amsterdam) naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 november 1839 – 537114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 december 1839 – 562114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings (Nieuwe Diep) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

NRC 02 mei 1850114

Rotterdam, 1 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:

Voor Rotterdam: ….

GOED VERTROUWEN, kapt. Nannings, WILLEM ERNST,….

 

NRC 28 mei 1850114

Den Helder, 26 mei. De Nederlandse bark GOED VERTROUWEN, kapt Nannings, ligt reeds verscheidene dagen in het Nieuwe Diep tot vertrek gereed. Genoemde kapt. echter is door ongesteldheid verhinderd de reis te aanvaarden en is door kapt. Groenewoud vervangen. De equipage heeft met die vervanging geen genoegen willen nemen en heeft in de afgelopen week die bodem en deze plaats verlaten, voorgevende wel gemonsterd te zijn om met kapt. Nannings, maar niet om met kapt. Groenewoud de reis te doen. Iets dergelijks is hier, voor zo veel men zich herinnert, nog nimmer gebeurd.

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Nannings, Arian

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Groenewoud (adres Bikkersgracht 36) werd met nr.475 lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van O.P.Blom. Zijn schip was de "Maria". Heeft als lid bedankt002. Ten tijde van de inschrijving waren Groenewoud en zijn vrouw beiden 44 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons uit 1831 en 1839 en 2 dochters uit 1825 en 1827002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Gilles Groenewoud, oud 44 jaar, voerend de bark “Maria”, wonend op de Bikkerstraat nr. 36 te Amsterdam, op voordracht van kapitein O.P.Blom023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 maart 1852 staat de melding dat kapitein G.Groenewoud “zwaar ongesteld” is.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 januari 1856 staat de melding dat kapitein G.Groenewoud ziek van de reis is teruggekomen.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

       475                        1839-1844                 bark                  Maria                                       Gebr.Hendrichs & Co

                                      1845-1849                 bark                  Veronica                                 idem

                                           1850                       bark                  Het Goede Vertrouwen         idem

                                      1851-1853                 bark                  Christophorus Columbus     idem

       190                             1854                       schoner            Susanna                                  geen opgave

                                      1855-1858                 sch.brik            Susanna                                  A.A.Roepel

                                           1859                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.Groenewoud als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1845 op de bark “Maria”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 360 ton o.m., varend voor de gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1846 t/m 1851 van de bark “Veronica”, gebouwd in 1837 te Alblasserdam, 560 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1851 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1853 van de bark “Christophorus Columbus”, gebouwd in 1839 te Alblasserdam, 600 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip is gestoten in Straat Soenda en op Onrust afgekeurd;

*    1856 t/m 1859 van de schbrik “Suzanna”, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 210 ton o.m., varend voor A.A.Roepel te Amsterdam. Het schip voer in 1860 voor D.Heijdeman Jr  te Amsterdam en was herdoopt in “Willem Jacobus”.

 

Overige bijzonderheden

G.Groenewoud vervoerde per 09 april 1853 vanuit Nieuwediep met de “Christophorus Columbus” 3 landmachtofficieren naar Nederlands Oost Indië. Zijn aankomstdatum is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Groenewoud, Gilles

Familiegegevens en opleiding

Teunis Carolus Hendricus Kock werd geboren ca 1804 te Amsterdam als zoon van Johannes Kock en Geertruy Theunisse.

In zijn overlijdensakte is opgegevens dat hij ongehuwd was.

Hij overleed te Amsterdam op 01 februari 1880, voormiddags 03 uur in de Haarlemmerstraat 138, 76 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.H.Kock (adres Korte Nieuwendijk) werd per 29 juli 1845 op voordracht van K.Welger en met vlagnummer 717 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip bij de inschrijving was de "Straat Sunda". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Kock 41 jaar en ongehuwd002a.

 

In de Algemene Vergaderingen van 22/29 juli 1845 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Teunis Carolus Hendricus Kock, oud 41 jaar, voerend de bark “China”, wonend op de Korte Nieuwendijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Welger.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       717                        1845-1849     bark                 Straat Sunda                       Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam

                                           1850           bark                 China                                   idem

                                      1851-1853     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

       344                        1854-1856     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

                                      1857-1860     fregat               Gallileï                                 idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.C.H.Kock                                          Galileï              06 januari 1859                                    12 oktober 1860

                                                                Galileï              13 oktober 1860                                   12 december 1861

                                                                Galileï              11 maart 1862                                      niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt T.C.H.Kock als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1850 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1851 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1857 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam;

*    1858 t/m 1862 van het 3/mschip “Galileï”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

T.C.H.Koek (sic) verzorgde vanuit Nieuwediep op 30 mei 1853 met de “Goed Vertrouwen” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Indië. Hij arriveerde op 14 september 1853 te Batavia na 107 dagen065.

 

      In de Harlinger Courant van eind Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie van de krant) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende bericht096:

NIEUWE DIEP 8 Februarij. Het schip het Goede Vertrouwen, kapt. Kock, komende van Batavia en bestemd naar Amsterdam, is bij Zandvoort aan den grond geraakt: men is bezig met lossen.”

 

Uit een extract uit een journaal van het fregat Galileï onder kapitein Teunis Carolus Henricus Kock blijkt dat op een reis van Java naar Amstedam op 12 maart 1858 op de hoogte van 27o39’ZB/69o25’OL een passagier is overleden.115

 

In het Scheepvaartmuseum te Amsterdam is een portret door Spin van de bark “Straat Sunda” op de rede van Batavia, met vlag 717 van “Zeemanshoop” aan de fokkemast.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Kock, Teunis Carolus Hendricus

Familiegegevens en opleiding

Derk Kraan werd geboren te Sappemeer 11 augustus 1814 als zoon van zeeman, later schipper Johannes Kraan en Voske Derks Ubbens.

Derk trouwde op 14 januari 1847 te Groningen als scheepskapitein met Annigien Wolters, geboren 11 juni 1818  te Groningen als dochter van de touwslager Jan Wolters en Annigien Hooghout. Geen overlijden gevonden, wellicht in Amsterdam (zie de reder van haar man in 1858)

Derk hertrouwde op 22 november 1888 te Zuidbroek, zonder beroep, met Engelina de Jonge, geboren te Wildervank 05 april 1840 als dochter van schipper Jelte Remkes de Jonge en Hillechien Derks Knoop. Engelina overleed op 01 mei 1915 te Wildervank, 75 jaar, weduwe.

Derk overleed op 18 juni 1896 in Middenweg, gem. Muntendam, 81 jaar, oud-scheepskapitein.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.J.Kraan was met vlagnummer R298 in de periode 1851 t/m 1896 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

D.J.Kraan was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 25 in de periode 1849 t/m 1862.

 

D.Kraan was effectief lid van het zeemanscolleg “De Vooruitgang” te Sappemeer met vlagnummer 47 in de periode 1846 t/m 1854.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1896 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D (J.). Kraan met vlagnummer R298 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                van de kof “Annetta Fossina”           80 last       voor Mr. E.Tinga te Zuidbroek

*    1855                van de sch. “Sia Elizabeth”               ? last         voor Mr. E.Tinga te Zuidbroek

*    1858, 1859     van de bark “Goed Vertrouwen”      339 last     voor Gebr. Hindrichs & Co te Amsterdam

*    1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1895

                                geen vermelding van schip en reeder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.J.Kraan                          Het Goede Vertrouwen          09 mei 1860         25 juni 1861

 

Bouma025 vermeldt D.J.Kraan als gezagvoerder van/in:

*    1847 t/m 1849 van de “Annette Fossina”, (geen type vermeld), gebouwd in 1846 te Hoogezand, 104 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Zuidbroek;

*    1850 t/m 1852 op hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*    1853 op hetzelfde schip maar nu varend voor E.Tinga te Zuidbroek. Het schip strandde in december op reis van Newcastle naar Rotterdam;

*    1855 t/m 1858 van de 2/msch “Sia Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 148 ton o.m., varend voor E.Tinga te Zuidbroek;

*    1858 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen. Uit de opgave is niet duidelijk of kapitein Kraan ook in de periode 1858 t/m 1862 gezagvoerder was;

*    1863 van de galjoot “Diana”, gebouwd in 1863 te Hoogezand, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand;

 

Overige bijzonderheden

 

Het Goede VertrouwenCSR 415/203:  565 tons (641 crossed through). 22 crew. Captain = D.J. Kraan.  Departed Newport, Wales on 26 August 1858 with a cargo of coals and arrived at Albany on 25 December 1858. Where intended bound – Batavia. 110.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Kraan, Derk Johannesz

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1838-04-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: GOEDE VERTROUWEN
Schipper: Bakker, Berend Geerds
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1836 – no. 32

BIJLBRIEF het Goede Vertrouwen

plaats en datum acte Alblasserdam, 17 november 1836

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf Cornelis Smit, scheepsbouwmeester te Alblasserdam,
op zijn werf getekend No. 248

Eigenaar Gebrs. Hendrichs & Comp, Amsterdam

te voeren door kapt. W.B. Bakker

grootte in tonnen 341 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen 37,45 x 7,24 x 5,36 m hol

kiellegging 7 september 1835

tewaterlating 1836

plaats / nr van registratie Papendrecht, deel 31 folio 71 verso vak 7

datum registratie 7 december 1836

notaris

prijs

bijzonderheden gekoperd
scheepsmeter Ben Heler, Dordrecht


Naam GOEDE VERTROUWEN (het)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1836
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsachief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1836.32

deel VII, foto 1- 079, 080
CEDULE

Naam schip het GOEDE VERTROUWEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 2 december 1836

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. W.B. Bakker

grootte in tonnen 341 lasten of 646 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 december 1836

nummer registratie deel 33, folio 108, verso, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Alblasserdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door drie personen, te weten Johannes Ludovcus Hendrichs, IJsbrand Kuinders en Barend Bakker Wijertszoon, alle drie te Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.

researcher/datum research: ML / 070216

bijlage bij acte 32 van 1836, fregat het GOEDE VERTROUWEN
eigenaren per primo december 1836:

firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 7/20e part)
Wed. J.F. Hendrichs, Amsterdam (2/20e part)
F.W. Cramer, Amsterdam (2/20e part)
Wed. H. Bootz, Amsterdam (2/20e part)
Wed. H. van der Biesen, Amsterdam (1/16e part)
B. Bakker Wzn., Amsterdam (1/16e part)
firma A. & D. van Drooge, Gorinchem (1/8e part)

ML / 070216

Naam GOEDE VERTROUWEN (het)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1836
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: archiefnummer 5074 – 1420 – 1836 – no. 32