Inloggen
Gezagvoerder

Mey, Barthels Simon van der

Naam: Mey, Barthels Simon van der
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
GALILEƏ 1857 Fregat Sailing Vessel 10696 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Barthels Simon van der Meij werd geboren ca. 1816

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.S.van der Meij (adres Oude Waal) werd met vlagnummer 812 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 27 oktober 8163 op voorspraak van B.Bakker Gz. Zijn schip was de "Galileï"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Mey 47 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 20/27 oktober 1863 werd voorgedragen/benoemd als effectief lid Barthels Simon van der Meij, oud 47 jaar, voerend het fregat “Galileï”, voor rekening van de Gebr. Hendrichs & Co, wonend aan de Oude Waal te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Bakker Gz.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1858 vraagt kapitein B.S. van der Mey om een uitkering wegens een beenbreuk.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        812                       1863-1866     fregat               Galileï                                                    Gebr.Hendrichs & Co

                                      1867-1876     fregat               Galileï                                                    A.Hendrichs & Co

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                                      Vertrek                                   Aankomst

B.S. van der Meij                                 Galilei                                                     09 november 1863              18 september 1864

                                                                Galilei                                                     28 maart 1865                      08 februari 1866

                                                                Galilei                                                     02 april 1866                        19 oktober 1867

                                                                Galilei                                                     18 maart 1868                      geen melding

 

Bouma025 vermeldt B.S. van der Mey als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1875 van het 3/mschip “Galileï”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1876 voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam en was herdoopt in “Lina & Johanna”.

 

Overige bijzonderheden

Op 14 juli 1875 werd in Amsterdam een akte van overlijden ingeschreven van Jacob Schol “ingevolge een extract uit het Journaal van het nederlandsche schip Galilei gevoerd door B.S. van der Mey en volgens een missive van den Minister van Marine … “Het meldde dat op 31 januari 1874 is overleden Jacob Schol, van beroep kok, wonend te Amsterdam, oud 52 jaar. “welk schip lag toen ter reede van Buchire.” (niet in Times Atlas).

 

Uit een extract uit een journaal van het fregat Galileï onder kapitein Teunis Carolus Henricus Kock blijkt dat op een reis van Java naar Amstedam op 12 maart 1858 op de hoogte van 27o39’ZB/69o25’OL een passagier is overleden. Eén van de ondertekenaars van de overlijdensakte was stuurman B.S. van der Meij varend onder kapitein T.C.H.Kock.  115

 

De bark “Galileï” onder kapiteinB.S. van der Mey passeerde volgens een journaal op het KNMI de 70o meridiaan in september 1862 en werd daarna te San Francisco vermeld. Het heeft derhalve Kaap Hoorn gerond. Het schip voer in januari 1863 naar Java.121

 

NRC 23 mei 1867

Kaap de Goede Hoop, 18 april. De GALILEÏ, kapt. Van der Mey, is op 3 dezer op de scheepshelling alhier gekomen om te repareren. Op de 9e werd een partij beschadigde suiker verkocht, welke van 27sh. tot 30 sh.6d. per 100 pond opbracht.

 

NRC 24 april 1867

Kaapstad, 19 maart. De 19e  dezer kwam het schip GALILEI, kapt. B. S. van der Meij, in deze haven aan. Het was op 12 december jl. met een lading suiker en koffij van Batavia vertrokken met bestemming naar Amsterdam. Bij het binnenkomen had het veel kans op strand te lopen nabij Houtbaais Punt ten gevolge van de dikke mist, grote stilte en sterke stroom, welke als toen  heersten. De stoomboot GNU heeft het schip uit die gevaarlijke staat gered. De kapitein bericht, dat zaterdag namiddag, toen hij Kaappunt omkwam, het vaartuig plotseling op een blinde klip of wrak stootte, en daardoor lek is geworden. De stoomboot GNU is door arbiters voor het redden van de GALILEI uit diens hachelijke toestand de som van GBP 300 toegekend. Het vaartuig zal nu binnen kort op de scheephelling worden gesleept, om gerepareerd te worden. De 8e dezer werden van dit schip verkocht 615 balen Java koffie, meer of min door zeewater beschadigd, en wel tegen 55sh.6d. per 100 pond.

De firma O. J. Truter Sr. zijn agenten.

 

NRC 23 mei 1867

Kaap de Goede Hoop, 18 april. De GALILEÏ, kapt. Van der Mey, is op 3 dezer op de scheepshelling alhier gekomen om te repareren. Op de 9e werd een partij beschadigde suiker verkocht, welke van 27sh. tot 30 sh.6d. per 100 pond opbracht.

 

NRC 26 juni 1867

Kaapstad, 19 mei. Op het ogenblik hebben we in onze havens geen andere Nederlandse schepen dan de GALILEÏ, kapt. Van der Mey, die, na op de stoomhelling een degelijke reparatie te hebben ondergaan, thans in het buitendok ligt en zich voor de thuisreis gereed maakt. ……

 

NRC 24 juli 1867

Queenstown, … juli. Het Nederlandse schip GALILEÏ, kapt. Van der Mey, is de 22e juni in de Algoabaai binnengelopen met 3 voet water in het ruim. De schade was veroorzaakt doordien het met de boeg op een anker stootte. De lading wordt gelost.

 

NRC 26 juli 1867

Amsterdam, 25 juli. Volgens brief van de heer O.J. Truter sr., Nederlandse consul te Kaapstad, Kaap de Goede Hoop dd. 21 juni, was het Nederlandse schip GALILEÏ, kapt. Van der Mey, de 19e van die maand aldaar, na volbrachte reparatie, zeilklaar liggende in het buitenbassin; dat echter op de avond van die dag een zware orkaan is komen opsteken, waardoor een zware deining in het bassin ontstond, dat de GALILEÏ dientengevolge geweldig voor- en achteruit rukte, zodat niet slechts de trossen, maar ook de kettingen zijn gebroken, waarmee het schip voor en achter behoorlijk was vastgelegd, dat door tijdige toebrenging van een zwaar anker met tros van de wal en eveneens door assistentie van het Portugese oorlogschip MARIA ANNA, de GALILEÏ voor grotere schade is gevrijwaard. De dag daaropvolgende heeft een verklaring van het gebeurde voor de Nederlandse consul plaats gehad; voor goedmaking van de door dit ongeval veroorzaakte kosten was door de consul een wissel afgegeven op de rederij, groot NLG 1.919,36. (opm: het gebruik van zware cocos-rekkers in Kaapstad is noodzakelijk wanneer men aldaar op voor deining onbeschutte ligplaatsen ligt)

 

NRC 14 augustus 1867

Kaapstad, 6 juli. Een groot gedeelte van de lading van het Nederlandse schip GALILEÏ, kapt. Van der Mey, van Banjoewangie naar Amsterdam bestemd, hetwelk de 22e juni in Algoabaai bezig was met lossen wegens schade, veroorzaakt door het wegslaan van haar ankers, is alhier in een beschadigde staat aan wal gebracht en verkocht geworden.

 

NRC 20 augustus 1867

Amsterdam, 19 augustus. Volgens brief van de Kaap de Goede Hoop, dd. 8 juli, was het schip GALILEÏ, kapt. Van der Mey, van Banjoewangie herwaarts, aldaar binnengelopen - bevorens gemeld - de 21e juni van de geleden schade hersteld, gereed om naar zee gesleept te worden, toen in de ochtend van die dag het schip in zinkende staat begon te verkeren en reeds 5 voeten water in had. Onmiddellijk werd de vereiste hulp verleend en door de duiker bericht dat het zwaar anker onder het schip lag, de stok gebroken was en een van de handen door het schip was gegaan; de duiker heeft met goed gevolg door een hoeveelheid bruinwerk, een stuk lood en vilt er overheen te spijkeren, het lek gestopt. Nadat het schip was lens gepompt en de lading gelost, is het op de sleephelling gehaald en heeft aldaar gerepareerd. In de namiddag van 6 juli was men met de reparatie gereed en ligt het schip veilig in de Tafelbaai ten anker. De volgende dag is men begonnen de lading weer in te nemen.

 

NRC 29 september 1867

Amsterdam, 28 september. Kapt. Van der Mey, voerende het Nederlandse schip GALILEÏ, van Batavia, laatst van Kaapstad herwaarts, als bijlegger te Vlissingen binnengelopen, rapporteert dat met harde noordenwind op de kust bezet geraakt zijnde, door een zware grondzee het galjoen werd weggeslagen en de boegspriet loswerkte, waardoor het gehele tuig dreigde over boord te gaan. Hij zou een en ander uit eigen middelen herstellen en bevestigen en hoopte dan spoedig de reis naar Texel te kunnen vervolgen