Inloggen
Gezagvoerder

Marker, F.J.

Naam: Marker, F.J.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MARIE JULIE 1840 Bark Sailing Vessel 8104 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

geen

 

De schepen van de kapitein

F.J.Marker was in 1840 gezagvoerder op de "Marie Julie" (486 ton), te water gelaten op 20 november 1840 op de werf "De Goede Intentie" van J.Strickaert voor de reder E.Serruys027.

 

Bouma025 vermeldt P.F.Marker als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1847 van de bark “Marie Julie”, gebouwd in 1840 te Zierikzee, 374 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam;

Vanwege de gegeven initialen P.F., i.p.v. F.J. komt de vraag op of hier geen sprake is van Petrus Franciscus Marker - zie aldaar

 

Overige bijzonderheden

Marie Julie

De bark Marie Julie was de tweede van dit scheepstype, die in Zierikzee werd gebouwd. Op 25 juli 1840 werd op de scheepswerf De Goede Intentie de kiel voor dit schip gelegd. Opdrachtgever was de reder S.Serruys uit Rotterdam. Het schip, bestemd voor de vaart op Oost-Indië was 235 Javalasten (486 ton) groot.

In zeer korte tijd werd de bouw van de romp voltooid: vier maanden, een Zierikzees rekord. Op 28 november 1840 liep het schip van stapel. Op de 20e februari 1841 was de Marie Julie voltooid en gereed voor de vaart.

De stoomboot Concordia, met aan boord een muziekkorps en vele belangstellenden, sleepte de Oostindiëvaarder naar de rede van Zierikzee. Volgeladen met onder meer jenever, koper en ijzer vertrok het schip op 23 februari voor zijn eerste reis. De tocht verliep voorspoedig. Kapitein F.J.Marker bracht de Marie Julie na een reis van 90 dagen in Batavia waar het op 23 mei arriveerde. Op 12 oktober was het schip weer terug in Nederland waar het binnenliep bij Hellevoetsluis.

De derde reis van het schip begon op 21 januari 1843, weer met de Batavia als bestemming. Een lange tijd vernemen we niets van het schip, totdat het op 26 december 1846 weer Hellevoetsluis bereikte om naar Rotterdam door te varen. Bij het ten anker gaan sprongen de kettingen en verloor de bark zijn zware anker.”074. Hierna kwam het schip onder gezag van kapitein J.Teygeler, zie aldaar.