Inloggen
Gezagvoerder

Besseling, Jan Lukens

Naam: Besseling, Jan Lukens
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KONING WILLEM II 1843 Bark Sailing Vessel 13491 Bekijk schip
JANTINA ALIDA 1847 Kof Sailing Vessel 13920 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Genlias geeft op 16 januari 1851 te Nieuwe Pekela een huwelijk van schipper Jan Luiken Besseling (25 jaar), zoon van Luiken Jans Besseling en Zwaantje Jans Polter (28 jaar), met Elsien Harms Korter, dochter van Harm Jans Korter, schipper , en Anna Freerks Harding. Elsien overleed te Nieuwe Pekela op 09 februari 1884, 61 jaar, echtgenote van Jan Luiken Besseling.

Jan Luikens overleed op 11 mei 1884 te Nieuwe Pekela, weduwnaar, 59 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.L.Besseling werd met nr.834 effectief lid van Zeemanshoop per 25 maart 1851 op voorspraak van A.Hendriks. Zijn schip was de “Elsiena”(sic)002. Ten tijde van de inschrijving van waren Besseling en zijn vrouw 31 resp. 28 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 maart 1851 werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Jan Lukens Besseling, oud 25 jaar, voerend de kof “Elsiena”, voor rekening van J.H.Wever te Nw. Pekela, wonend te Nw. Pekela, adres bij Jan Corver & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Hendriks.023.

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1851 t/m (wellicht) 1880 met de vlagnummers 834 (1851 t/m 1854) en 443 (1854 t/m 1880).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1870 meldt kapitein J.L.Besseling dat hij heeft gemonsterd als super cargo. Hij vraagt naar de konsekwenties voor zijn lidmaatschap. Het bestuur antwoordt dat hij gewone deelnemer is en dat het geen konsekwenties heeft.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 juni 1881 staat: “Brief van Kap. J.L.Besseling over zijn contributie”. Een Commissie buigt zich over de brief en op 30 juni 1881 antwoordt het Bestuur dat kapitein Besseling niet ontslagen worden van de plicht tot contributiebetaling. 042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 augustus 1881 staat: “Brief van kapitein J.L.Besseling wegens contributie. Antwoorden dat hij als vroeger deelnemer bij de reis nooit trekkend kan worden.”042.

In een map met ingekomen stukken bij een Bestuursvergadering van “Zeemanshoop” dd 30 januari 1881 (Stadsarchief Amsterdam, inventaris 491-38) is een onderzoeksverslag van J.P.Mink en K.J. van Hemert dd 21 juni 1881 betreffende kapitein Besseling die heeft gereclameerd tegen een contributie (zie hiervoor bij 02 juni 1881) en daarbij zijn rechten uit het Weldadig Zeemans Fonds en het effectieve lidmaatschap verwart. De commissie stelt dat een gezagvoerder bij het stoppen met varen geen bijdrage in het Weldadig Zeemans Fonds meer verschuldigd is, maar dat hij nog wèl jaarlijks zijn f 15,- voor zijn effectieve lidmaatschap moet betalen. De commissie merkt op: “Naar de Wet is dus kapitein Besseling niet alleen de contributie over 1879 en 80 verschuldigd, maar ook nog het zonder schriftelijk opzegging ingetreden jaar 1881. – Dit is niet twijfelachtig maar wel of het zaak is de Wet van het College ten strengste te handhaven tegen over dergelijk oppervlakkig mens, die naar het schijnt zonder juist arm te zijn, finantieel in benauwde omstandigheden verkeert door een sleepende ziekte zijner vrouw en door tegenspoed in de opvoeding zijner kinderen.”. De Commissie erkent zijn omstandigheden en zegt dat hij het Weldadig Zeemans Fonds 30 jaar gecontribueerd heeft. Het advies is om hem vrij te stellen van de betaling van achterstallige contributie en zijn verzoek tot beëindiging van zijn lidmaatschap in te willigen. Het Bestuur neemt dit advies over.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                 type                 scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

        834                1851-1853          kof                     Elsina                                       J.H.Wever

        443                1854-1856          kof                     Elsina                                       idem

                                1857-1862          sch.brik             Johanna Catharina                 A.Roquette te Amsterdam

                                1863-1869          bark                   Koning Willem II                   F.R.P.Victor te Amsterdam

                                1870-1873          fregat                Ary Scheffer F.R.P.Victor te Amsterdam

                                1874-1878          fregat                Admiraal de Ruiter                 idem

                                1879-1880          geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.L.Besseling                                      Johanna Catharina                20 juni 1860                                04 juni 1861

                                                             Johanna Catharina                xx oktober 1861                         25 oktober 1862

                                                             Koning Willem II                  08 december 1863                     12 november 1864

                                                             Koning Willem II                  01 mei 1865                                20 maart 1866

                                                             Koning Willem II                  13 augustus 1866                       07 augustus 1867

                                                             Koning Willem II                  13 november 1867                     geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.L.Besseling als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1858 van de kof “Elsiena” ex Jantina Alida, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 98 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela;

*    1858 t/m 1863 van de sch.brik “Johanna Catharina”, gebouwd in 1848 te Nieuwendam, 297 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam. Het schip voer in 1864 voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam en was herdoopt in “Chama”;

*    1864 t/m 1870 van het 3/m schip “Koning Willem II”, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip voer in 1871 voor J.& J.Vinke te Amsterdam en was herdoopt in “Heemse”;

*    1871 t/m 1874 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1875 t/m 1879 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter” ex Kearsage, gebouwd in 1864 te Newbury, 988 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.L.Besseling vertrok per 31 december 1863 vanuit Nieuwediep met de “Koning Willem II” en 1 landmachtofficier plus 1 soldaat. Hij arriveerde te Batavia op 18 april 1864 na een reis van 109 dagen

Op 13 augustus 1866 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Koning Willem II” en 2 landmachtsoldaten. Hij kwam te Batavia aan op 10 december 1866 na een reis van 119 dagen.

Op 18 juni 1872 vertrok hij vanuit een niet nader vermelde haven (maar het zal wel Nieuwediep zijn geweest) met de “Ary Scheffer” en 1 landmachtsoldaat.Hij kwam te Batavia aan op 18 oktober 1872 na een tocht van 122 dagen065.

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het portret van de “Johanna Catharina” bij Kaap de Goede Hoop 11 augustus 1862, in 1865 geschilderd door Jacob Spin. Het schip stond onder gezag van kapitein J.L.Besseling.

 

Jaarverslag 2009 Kapiteinshuis Pekela. Stichting Westers

In het artikel in dit jaarverslag “Het molenaarsgeslacht Koster te Pekela en zijn molens” staat de melding (p.7) Jan Luikens Besseling, koopvaardijkapitein te Nieuwe Pekela en van 1858-1863 gezagvoerder van de schoenerbrik Johanna Catharina, een molen kocht van Freerk Harms Koster te Nieuwee Pekela.

Op 16 april 1873 bood Elsien Harms Korter, namens haar echtgenoot Jan Luikens Besseling de molen te koop aan. Voor 6000 gulden werd |Klaas Everwijns Mulder de nieuwe eigenaar.