Inloggen
KONING WILLEM II - ID 13491


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1842-05-13 / 1881-10-15 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1843
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jeremias Meyjes & Zoonen, werf De Hoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1840-00-00
Launch Date: 1842-05-28
Delivery Date: 1843-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 382.00 lasts
Gross Tonnage 2: 724.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.25 Meters Registered
Beam: 7.13 Meters Registered
Depth: 5.97 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Remeasurement
Omschrijving: Omstreeks 1875 hermeten volgens de nieuwe meting. Nu 685 ton netto.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1843
Datum agenda: 1843-09-14
Register nr: 18430528
Scheepsnaam: KONING WILLEM II
Type: Bark
Lasten: 382
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Janette Walen, J.P.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Rocquette, A.
Opmerkingen: een zeebrief
Turkse pas

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1843-08-00 KONING WILLEM II
Manager: J.P. Jannette Walen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1847-06-09 KONING WILLEM II
Manager: Hermanus Isaac Rietveld & J.H. Rocquette, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hermanus Isaac Rietveld & J.H. Rocquette, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-10-05 KONING WILLEM II
Manager: Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHLJ
Additional info: Ferdinand Richard Pedro Victor was enig eigenaar van het schip

Date/Name Ship 1871-00-00 HEEMSE
Manager: Firma J. & J. Vinke, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. & J. Vinke, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NVTR

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 21 van 1843, bark KONING WILLEM II, eigenaren per primo september 1843:

J.P. Jannette Walen, Amsterdam (boekhouder en 2/32e part)
firma Johannes Meijjes & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
firma Wed. Van der Voort & Co., Amsterdam (1/32e part)

firma Van Hasselt & ’t Hoen, Amsterdam (1/32e part)
H. Reydon, q.q., Amsterdam (1/32e part)
J.A. Leliman, Amsterdam (1/32e part)
firma P.J. Rocquette & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
F.R.P. Victor, Amsterdam (1/32e parA. Willet, Amsterdam (1/32e part)
Mevr. Wed. van Goens, geboren Willet, Amsterdam (1/32e part)
P.M. Calkoen, Amsterdam (1/32e part)
F.E. Knoote, Zutphen (2/32e part)
P. Pierssens, Sluis (1/32e part)
Mr. H.L. Diemont, Gorinchem (1/32e part)
Cort Heyligers, Deventer (1/32e part)
A.J. Singels en F. Stam, beiden te Leeuwarden, samen 1/32e part)
Baron C. de Constant Rebeque, ’s-Gravenhage (1/32e part)
Vrouwe S.P. Farret, echtgen. van Scholten van Gansoyen, Wageningen (1/32e part)
M.C. Baronesse van Lynden, echtgen. H.J. Baron Schimmelpenninck van der Oye, Hoevelaken (1/32e part)
A.J. Baronesse van Lynden, echtgen. J.G.A. Baron Sistema (opm: Sytsema?) van Grovenstein, Appeldoun (?, Apeldoorn?), (1/32e part)
(opm: het aantal parten is onvolledig)

Ship Events Data

1852-01-20: Stranded
In de avond van de 20ste januari jl., is het Nederlandse schip KONING WILLEM II, gezagvoerder G. van Eijk Menkman, op de buitenrede van Banjoewangie, dicht bij de Depfordsklip geankerd, en bij het kenteren van het getij, op die klip vastgeraakt.
Met behulp van de toegezonden prauwen, is met de meeste spoed een gedeelte der lading gelost, waardoor het schip, begunstigd door het springgetij, in de avond van de 21ste januari weder vlot geraakt. Het scheen weinig schade te hebben bekomen, en was volgens de peiling der pompen, volkomen waterdicht. De gezagvoerder zou nog een gedeelte der lading lossen, om het schip op 16 voeten diepgang te brengen, en vervolgens naar Soerabaija stevenen, ten einde het vaartuig aldaar te doen inspecteren.
1870-05-09: Sold at auction
Advertentie. C. S. Oolgaardt, makelaar, presenteert als lasthebbende van zijnen principaal, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, bij openbare veiling aan de meestbiedende of hoogst mijnende te verkopen het extra ordinair welbezeild in november 1869 nieuw gekoperd en kopervast barkschip genaamd KONING WILLEM II, gevoerd door kapt. J. J. Besseling, volgens Nederlandse meetbrief lang 38,25 meters, wijd 7,10 meters, hol 6 meters, en alzo gemeten op 724 tonnen of 382 lasten, en dat met al de rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, zeilen, touwen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris omschreven. Voornoemd schip is stijf, staat ledig, heeft volle boegen en een boegpoort en is in elk opzicht uitmuntend geschikt voor de houtvaart. De verkoping zal geschieden ten huize van L. H. Wolters, kastelein in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, op maandag 9 mei e. k., des avonds ten zes ure. Voornoemd schip is inmiddels uit de hand te koop. Nadere informaties bij bovengemelde makelaar en bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier.
1874-10-30: Damaged
Nieuwediep, 30 oktober 1874. Het schip HEEMSE, kapt. Visser, alhier van Wyborg binnen, heeft zeilen verloren, verschansingen en deklast, en meer andere schade.
1881-10-00: Final Fate: Wrecked

NRC 151081. Amsterdam, 10 oktober. Blijkens telegram van Sundsvall de dato gisteren, is het Nederlandse schip HEEMSE, kapt. Fenenga, gestrand en wrak. Volk gered.
NRC 221081. Sundsvall, 15 oktober. Het Nederlandse schip HEEMSE, kapt. M.G.G. Fenenga, op Storgrundet (opm: Storgrund; pos: 62º12’ NB 17º35’ OL, 15’ ZO van Sundsvall) gestrand, is 13 dezer door het volk verlaten, dat door een stoomboot gered en alhier is aangebracht. Heden is men begonnen het tuig te bergen.
PGC 271081. Sundsvall, 18 oktober. Het gestrande schip HEEMSE, kapt. M.G.G. Fenenga, is in de op de 15e dezer geheerst hebbende storm uit elkander geslagen, zonder dat iets van tuig of inventaris is gered kunnen worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Anthony Rocqette werd geboren te Amsterdam op 08 oktober 1815.

Hij trouwde met Josiena Henriette Meulman, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1819.003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Rocquette (adres Keizersgracht bij de Brouwersgracht) werd met vlagnummer 616 per 02 februari 1842 benoemd als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van G.Blom. Zijn schip was de "Koning Willem II". Toegevoegd is "hon.lid gew."002. Ten tijde van de inschrijving was Rocquette 26 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 01/08 februari 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Anton Rocquette, oud 26 jaar, voerend het fregat “Koning Willem II”, wonend op de Keizersgracht tussen de Brouwersgracht en Heerenstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Blom.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 maart 1845. Toegevoegd is “bedankt”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1858 vraagt A.Rocquette “om informatie wegens regten zijner Echgenoote in cas van overlijden.” Er is informatie verstrekt.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 januari 1859 vraagt de penningmeester of kapitein A.Rocquette conform art 48 van het Regelement een verhoogde contributie moet betalen. Het Bestuur bevestigt deze verhoging.042

Het betreft hier kennelijk art. 48 van het Weldadig Zeemans Fonds waarin staat dat bij een onderbreking van de deelneming later het ontbrekende deel alsnog moet worden aangezuiverd.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1860 wordt besloten A.Rocquette aan te schrijven “om de achterstallige contributie (waarover geschil is) te voldoen … “. Op 01 maart 1860 antwoordt Rocquette (maar er is geen melding van de inhoud van dit antwoord) en het Bestuur besluit juridisch advies in te winnen. Op 01 mei 1860 bedankt kapitein Rocquette voor het effectief lidmaatschap “en vragende contributie terug van 1850 tot 1857”. Er is geen Bestuursreactie vermeld”. Op 28 juni 1860 wordt gemeld dat er een conceptbrief voor Rocquette wordt opgesteld met weer een Bestuursmelding op 26 jul 1860 Steeds zonder inhoudelijke vermelding. Tenslotte wordt in de notulen van 30 augustus 1860 gemeld “dat hij voor zijne betaalde contributie tegen restitutie der quitantiën kan disponeeren”. het Bestuur deelt tevens mee dat ze hem niet meer als lid beschouwen.042

In de Bestuursvergadering van 27 september 1860 vraagt A.Roquette zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap hetgeen wordt toegestaan.042

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode             type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

      616           1842-1845          fregat                 Koning Willem II                        J.P.Jannette Walen

                             1846               fregat                 Koning Willem II                        geen opgave

                          1848-1853          geen vermelding van schip en boekhouder

      269           1854-1859          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.Roquette als gezagvoerder gedurende:

*   1843 t/m 1847 van het 3/m schip “Koning Willem II”, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor J.P.Jeannette Walen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Rocquette/Roquette, Antony
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Gerrit van Eyk Menkman werd geboren te Amsterdam op 09 juni 1810.

Hij was gehuwd met Elisabeth Johanna Halswijk, geboren te Amsterdam op 09 april 1821 en overleden 06 juli 1870.

In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Gerrit van Eyk Menkman, geboren 09 januari (?) 1810 te Amsterdam, Nederlands Hervormd, gehuwd, wonend op de Hoogte Kadijk 5 te Amsterdam.

Gerrit overleed in 1864. Bij zijn overlijden is ’s Graveland als woonplaats vermeld.003 en 118.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.van Eyk Menkman (de inschrijving staat onder Menkman, G.van Eyk) werd met nr.796 lid van Zeemanshoop per 19 juni 1849 op voorspraak van A.Roquette. Zijn schip was de "Koning Willem II"002. Ingeschreven staan 2 zoons uit 1849 en 1861002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 12/19 juni 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd G.van Eyk Menkman (alleen initialen), oud 39 jaar, voerend de bark “Koning Willem II”, op voordracht van kapitein A.Roquette.023.

Gerrit werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 11 juni 1850003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt de wed. G. van Eijk Menkman geb. Halswijk om de regelementaire uitkering welke haar in de vergadering van 04 augustus 1864 wordt toegekend ingaande 01 mei 1864 voor haar en 1 kind.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 23 augustus 1864 staat vermeld dat aan de wed. G. van Eijk Menkman geb. Halswijk per 01 mei 1864 een uitkering wordt toegekend. In de notulen dd 18 oktober 1864 staat haar protest tegen de datum van ingang van haar uitkering en “het haar afgehouden van contributie”. Het Bestuur antwoordt dat zij gehandeld hebben overeenkomstig de reglementen023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        796                       1849-1853                 bark                  Koning Willem II        H.J.Rietveld & J.H.Rocquette

        409                       1854-1862                 bark                  Koning Willem II        idem

                                           1863                       geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                   Schip                                         Vertrek                                                   Aankomst

  1. van Eyk Menkman Koninge Willem II 30 maart 1861                                      20 juni 1862

                                                  Koning Willem II                    01 september 1862                              27 juli 1863

 

Bouma025 vermeldt G. van Eyk Menkman als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1863 van het 3/m schip “Koning Willem II”, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor H.J.Rietveld & J.H.Roquette.

 

Overige bijzonderheden

De Raad voor Tucht inzake de koopvaardij deed op 08 oktober 1863 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Gerrit van Eyk Menkman, varend voor H.J.Rietveld en J.H.Rocquette te Amsterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

In een brief van zeilmaker Pieter Spaarman103 staat vermeld dat hij op 25 november 1856 vertrok op de “Koning Willem II” onder kapitein Menkeman (sic) naar Cardiff. “Vandaar naar Sydney, waar zij op 16 juni aankwamen om op 4 augustus naar Java te vertrekken. Op 2 september arriveerden zij op de rede van Soerabaja. Vandaar via Batavia weer naar Sydney. … Op 21 maart 1858 vertrokken zij naar San Francisco, waar zij na een reis van 110 dagen aankwamen, terwijl 60 dagen normaal was. De vracht bestond uit wassteenkool, 500 schapen en enige paarden. Honolulu werd aangedaan om een gedeelte van de schapen te lossen en om hooi en water in te nemen. … Te San Francisco droste bijna de gehele bemanning. Overgrootvader bleef aan boord met de kapitein, de opperstuurman, de kok en de baastimmerman. De nieuwe bemanning bestond uit Duitsers. De reis ging weer terug naar Australië, waar zij op 9 november te Melbourne aankwamen. Hier gingen de Duitsers weer van boord. Op 15 deccember naar Batavia, vervolgens naar Cheribon en Semarang. … Na een totale reis van 34 maanden arriveerde de ‘Koning Willem II’ te Nieuwediep op 28 september 1859.

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Eyk Menkman, Gerrit van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Genlias geeft op 16 januari 1851 te Nieuwe Pekela een huwelijk van schipper Jan Luiken Besseling (25 jaar), zoon van Luiken Jans Besseling en Zwaantje Jans Polter (28 jaar), met Elsien Harms Korter, dochter van Harm Jans Korter, schipper , en Anna Freerks Harding. Elsien overleed te Nieuwe Pekela op 09 februari 1884, 61 jaar, echtgenote van Jan Luiken Besseling.

Jan Luikens overleed op 11 mei 1884 te Nieuwe Pekela, weduwnaar, 59 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.L.Besseling werd met nr.834 effectief lid van Zeemanshoop per 25 maart 1851 op voorspraak van A.Hendriks. Zijn schip was de “Elsiena”(sic)002. Ten tijde van de inschrijving van waren Besseling en zijn vrouw 31 resp. 28 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 maart 1851 werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Jan Lukens Besseling, oud 25 jaar, voerend de kof “Elsiena”, voor rekening van J.H.Wever te Nw. Pekela, wonend te Nw. Pekela, adres bij Jan Corver & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Hendriks.023.

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1851 t/m (wellicht) 1880 met de vlagnummers 834 (1851 t/m 1854) en 443 (1854 t/m 1880).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1870 meldt kapitein J.L.Besseling dat hij heeft gemonsterd als super cargo. Hij vraagt naar de konsekwenties voor zijn lidmaatschap. Het bestuur antwoordt dat hij gewone deelnemer is en dat het geen konsekwenties heeft.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 juni 1881 staat: “Brief van Kap. J.L.Besseling over zijn contributie”. Een Commissie buigt zich over de brief en op 30 juni 1881 antwoordt het Bestuur dat kapitein Besseling niet ontslagen worden van de plicht tot contributiebetaling. 042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 augustus 1881 staat: “Brief van kapitein J.L.Besseling wegens contributie. Antwoorden dat hij als vroeger deelnemer bij de reis nooit trekkend kan worden.”042.

In een map met ingekomen stukken bij een Bestuursvergadering van “Zeemanshoop” dd 30 januari 1881 (Stadsarchief Amsterdam, inventaris 491-38) is een onderzoeksverslag van J.P.Mink en K.J. van Hemert dd 21 juni 1881 betreffende kapitein Besseling die heeft gereclameerd tegen een contributie (zie hiervoor bij 02 juni 1881) en daarbij zijn rechten uit het Weldadig Zeemans Fonds en het effectieve lidmaatschap verwart. De commissie stelt dat een gezagvoerder bij het stoppen met varen geen bijdrage in het Weldadig Zeemans Fonds meer verschuldigd is, maar dat hij nog wèl jaarlijks zijn f 15,- voor zijn effectieve lidmaatschap moet betalen. De commissie merkt op: “Naar de Wet is dus kapitein Besseling niet alleen de contributie over 1879 en 80 verschuldigd, maar ook nog het zonder schriftelijk opzegging ingetreden jaar 1881. – Dit is niet twijfelachtig maar wel of het zaak is de Wet van het College ten strengste te handhaven tegen over dergelijk oppervlakkig mens, die naar het schijnt zonder juist arm te zijn, finantieel in benauwde omstandigheden verkeert door een sleepende ziekte zijner vrouw en door tegenspoed in de opvoeding zijner kinderen.”. De Commissie erkent zijn omstandigheden en zegt dat hij het Weldadig Zeemans Fonds 30 jaar gecontribueerd heeft. Het advies is om hem vrij te stellen van de betaling van achterstallige contributie en zijn verzoek tot beëindiging van zijn lidmaatschap in te willigen. Het Bestuur neemt dit advies over.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                 type                 scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

        834                1851-1853          kof                     Elsina                                       J.H.Wever

        443                1854-1856          kof                     Elsina                                       idem

                                1857-1862          sch.brik             Johanna Catharina                 A.Roquette te Amsterdam

                                1863-1869          bark                   Koning Willem II                   F.R.P.Victor te Amsterdam

                                1870-1873          fregat                Ary Scheffer F.R.P.Victor te Amsterdam

                                1874-1878          fregat                Admiraal de Ruiter                 idem

                                1879-1880          geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.L.Besseling                                      Johanna Catharina                20 juni 1860                                04 juni 1861

                                                             Johanna Catharina                xx oktober 1861                         25 oktober 1862

                                                             Koning Willem II                  08 december 1863                     12 november 1864

                                                             Koning Willem II                  01 mei 1865                                20 maart 1866

                                                             Koning Willem II                  13 augustus 1866                       07 augustus 1867

                                                             Koning Willem II                  13 november 1867                     geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.L.Besseling als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1858 van de kof “Elsiena” ex Jantina Alida, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 98 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela;

*    1858 t/m 1863 van de sch.brik “Johanna Catharina”, gebouwd in 1848 te Nieuwendam, 297 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam. Het schip voer in 1864 voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam en was herdoopt in “Chama”;

*    1864 t/m 1870 van het 3/m schip “Koning Willem II”, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip voer in 1871 voor J.& J.Vinke te Amsterdam en was herdoopt in “Heemse”;

*    1871 t/m 1874 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1875 t/m 1879 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter” ex Kearsage, gebouwd in 1864 te Newbury, 988 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.L.Besseling vertrok per 31 december 1863 vanuit Nieuwediep met de “Koning Willem II” en 1 landmachtofficier plus 1 soldaat. Hij arriveerde te Batavia op 18 april 1864 na een reis van 109 dagen

Op 13 augustus 1866 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Koning Willem II” en 2 landmachtsoldaten. Hij kwam te Batavia aan op 10 december 1866 na een reis van 119 dagen.

Op 18 juni 1872 vertrok hij vanuit een niet nader vermelde haven (maar het zal wel Nieuwediep zijn geweest) met de “Ary Scheffer” en 1 landmachtsoldaat.Hij kwam te Batavia aan op 18 oktober 1872 na een tocht van 122 dagen065.

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het portret van de “Johanna Catharina” bij Kaap de Goede Hoop 11 augustus 1862, in 1865 geschilderd door Jacob Spin. Het schip stond onder gezag van kapitein J.L.Besseling.

 

Jaarverslag 2009 Kapiteinshuis Pekela. Stichting Westers

In het artikel in dit jaarverslag “Het molenaarsgeslacht Koster te Pekela en zijn molens” staat de melding (p.7) Jan Luikens Besseling, koopvaardijkapitein te Nieuwe Pekela en van 1858-1863 gezagvoerder van de schoenerbrik Johanna Catharina, een molen kocht van Freerk Harms Koster te Nieuwee Pekela.

Op 16 april 1873 bood Elsien Harms Korter, namens haar echtgenoot Jan Luikens Besseling de molen te koop aan. Voor 6000 gulden werd |Klaas Everwijns Mulder de nieuwe eigenaar.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Besseling, Jan Lukens
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Wigbold Gerardus Visser werd geboren ca 1787 te Veendam als zoon van de dagloner Gerardus Berends Visser en Willemtje Berends Veldhuis.

Hij trouwde op 24 april 1817 te Veendam als schipper met de wollenaaister Dina Jans Joosten, geboren ca 1796 te Veendam als dochterr van Jan Simons Joosten en Sijke Geerts. Zij overleed te Veendam op 24 juni 1839, 43 jaar.

Wigbold overleed op 09 april 1849 te Veendam, 62 jaar.

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.G.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1825 t/m 1828 van de kof “Goede Hoop”, gebouwd in 1824, bouwlocatie niet vermeld, 59 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar, thuishaven niet vermeld.

 

In de reeks monsterrollen van het Gemeentearchief van Amsterdam wordt Wigbold Gerardus Visser 1 maal vermeld als gezagvoerder van “De Goede Hoop”.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1819114

Door het Hertogelijk Holstein Oldenburgsch landgeregt daartoe verzocht, brengt de schout der gemeente Veendam hierdoor ter kennis van alle de genen, welke daarbij belang mogten hebben, de navolgende bekendmaking, door hetzelfde landgerecht aan hem schout ingezonden:

"Het wordt hiermede aan een ieder bekendgemaakt, dat het Tjalkschip de JONGE DINA genaamd, groot 17 lasten, behorende aan schipper Wisbold (opm: vermoedelijk Wigbold) Gerhardus Visser, van Veendam, in Groningerland, thans op de Weser, bij Elsfleth liggende, met al deszelfs toebehoren in Hauerken -huis, te Elsfleth voornoemd, 10 juli aanstaande, openlijk aan de meestbiedende verkocht zal worden. Aan al die genen, welke vermenen mochten, om enige redenen een aanspraak of vordering op voornoemd tjalkschip te hebben, worden door deze opgeroepen om zulks voor 6 juli aanstaande behoorlijk op te geven, als zijnde die dag de uiterlijk betaalde termijn, op poene (opm: straffe) van vertrek.

Veendam, 31 mei 1819                                    T.J. Giezen,

schout voornoemd

 

Rotterdamsche Courant 31 juli 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Aan de Beurten naar:

Antwerpen: het schip LIVINA IZABELLA, kapt. J. Zeijlmans; vertrekt den 25 dezer.

Idem: het Schip de ZEVEN GEBROEDERS, kapt. G. Lamot, vertrekt den 28 dezer.

Idem: het Schip VROUW ROZINA, kapt. P. Hensen, vertrekt den 1 augustus.

Brussel: het schip MARIA DOROTHEA, kapt. W. Kemp; vertrekt den 31.

     Adres bij de Commissarissen Geerling en Ooms, in de Korte Wijnstraat

Brugge, Ostende, en ook voor de goederen naar Nieuwpoort, Veurne en omliggende plaatsen: het Beurtschip de VROUW CORNELIA, kapt. P. de Dood, om den 31 te vertrekken.

Leuven en Mechelen: het Beurtschip de GOEDE HOOP, kapt. W. Visser.

Duinkerken: het Beurtschip JOHANNA CORNELIA, kapt. A. Seeuwen.

               Adres bij de Commissaris N.J. Kelk en de Wed. Beijerman, de Posthorensteeg, wijk B

 

 

VISSER, W.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1855 van het schip “Onderneming”, geen vermelding van type, bouwgegevens, thuishaven en eigenaar. Het schip was in 1855, op weg van Amsterdam naar Hamburg met stukgoed, te Harlingen bijgelegd vanwege ijsgang.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSER, WIEBE JACOBS

Familiegegevens en opleiding

Wijbe Jacobs Visser werd geboren op 14 mei 1796 te Schiermonnikkoog als zoon van Jacob Wijbes Visser en Geertje Harmanus Visser.

Hij trouwde op 27 februari 1823 te Schiermonnikoog als scheepsgezagvoerder met Betje Sierps Wouter, geboren op 12 juli 1798 te Schiermonnikoog als dochter van Sierp Jans Wouter en Lollina Hendriks de Groot. Zij overleed te Schiermonnikoog op 07 september 1830.

Wijbe Jacobs hertrouwde op 04 december 1839 te Schiermonnikoog als koopvaardijschipper met Grietje Ytjes Post, geboren op 17 augustus 1800 te Ameland als dochter van Ytje Jans Post en Antje Ennes Dijkstra. Zij overleed te Schiermonnikoog op 11 september 1878.

Wijbe Jacobs overleed te Schiermonnikoog op 18 januari 1870.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Visser was met vlagnummer 4 in de periode 1859 t/m 1863 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

W.J.Visser                                         Vriendschap                                    13 juni 1862                     27 augustus 1862

 

Bouma025 vermeldt W.J.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1836 t/m 1864 op de kof “Vriendschap” ex Jonge Juffrouw Sara, gebouwd in 1804 te Stavoren, 230 ton, varend voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam;

           In de periode 1858/1859 heeft volgens Sweys kapitein H.W.Visser het gezag over dit schip gevoerd, eveneens voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam;

*         1864 op de schoenerbrik “Sara”, gebouwd in 1838 te Emden, 294 ton varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de reeks monsterollen in het Gemeentearchief van Amsterdam wordt Wiebe Jacobs Visser 5 maal genoemd als gezagvoerder van de “Vriendschap”;

 

 

VISSER, WIEBE WIEBESZ.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

W.W.Visser was van 1882-1893 kapitein van het houten fregat “Heemse”, in 1861 gebouwd als “India Packet” door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor J.& J.Vinke, Vinke & Co (1883-1888) en Vinke & Co (1888-1892). Het schip is voorjaar 1893 bewesten Faro, Zweden, door ijsgang gezonken052.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSER, WIEBE WIEBESZ.

Familiegegevens en opleiding

Wiebe Wijbes Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 10 september 1840 als zoon van Wijbe Jacobs Visser en Grietje Ytjes Post.

Hij trouwde op 19 januari 1865 te Schiermonnikoog als scheepsgezagvoerder met Catharina Maria Teensma, geboren op 30 augustus 1841 te Schiermonnikoog als dochter van Lourens Pieters Teensma en Reintje Pieters Colle. Zij overleed op 18 juni 1909 te Amsterdam op de leeftijd van 67 jaar.

Wiebe overleed te Amsterdam op 08 januari 1918 op de leeftijd van 77 jaar.

 

Portretten van Wiebe Wiebesz Visser en Catharina Maria Teensma staan op p. 71 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.W.Visser was met vlagnummer 4 in de periode 1864 t/m 1918 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “Zeemanshoop”.

Hij was met vlagnummer 13 in de periode 1877 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.W.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1865 op de schoonerbrik “Sara”, gebouwd in 1838 te Emden, 294 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

           Handelsblad: “Amsterdam 14 september 1865. Volgens telegram van Nerva van 12 september was aldaar bij zwaren storm van 12 september onder meer ter reede gestrand het schip SARA, kapitein W.Visser, volk gered.”;

           “Nerva 19 september 1865. Het schip SARA kapitein Visser dat alhier is gestrand is afgekeurd en zal verkocht worden.” (Hoedemaker).

*         1867 t/m 1869 op de galjoot “Zwaluw”, gebouwd in 1864 bij W.Pattje & Zn te Waterhuizen, 94 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1871 t/m 1881 op de bark “Heemse” ex Koning Willem II, gebouwd in 1843 op de werf “De Hoop” van J.Meijjes & Zn te Amsterdam, 724 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1881 op de bark “Egbert & Nicolaas” ex Landbouw, gebouwd in 1856 bij J.Smit te Papendrecht, 607 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1882 t/m 1888 op de bark “Heemse” ex India Packet, gebouwd in 1861 bij J.Smit Cz te Alblasserdam, 710 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1889 t/m 1893 op hetzelfde schip maar nu varend voor Vinke & Co te Amsterdam.

           Zeetijdingen 25 mei 1893: “bewesten Faro door het ijs gez.” (Sweys).

           Er wordt geen W.W.Visser meer vermeld in de Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij t/m 1905.

 

Overige bijzonderheden

De Dorpsbode 38(24):1984.Bijdrage 12 sSchiermonnikoog meldt nog de volgende bijzonderheden:

 “In 1853 moet hij (=W.W.Visser) gevaren hebben op de bark Hellevoetsluis, dragende 335 lasten, gebouwd in 1853, van de rederij J.B.’t Hooft en T.C.Dekking Dura in Dordrecht.

Bovenstaande gegevens worden gegeven met enig voorbehoud, althans van vóór 1859. De naam Visser is in de zeevaart zo algemeen, en er zwerven in die jaren 7 Nederlandse schepen op zee met de naam Vrienschap, dat het moeilijk is om vast te stellen wie bij welk schip hoort”.

De bark “Hellevoetsluis” wordt door Bouma wel vermeld (gebouwd in 1853 bij Gips te Dordrecht, 631 ton, varend voor J.B.’t Hooft & Déking Dura te Dordrecht), maar de eerste kapitein van 1853 t/m 1863 is W.J.Vos. Een W.W.Visser wordt niet genoemd.

 

 

VISSER, WILLEM

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

“Goede Hoop”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 18 maart 1819114

Te Rotterdam in lading liggend naar:  

Leuven en Mechelen, het schip de GOEDE HOOP, kapt. Willem Visser, om binnen tien dagen te vertrekken.

Adres bij de Commissaris en Bestelmeester Walop en de Weduwe Beyerman, op de Zuidblaak, B. No. 18, of Wijnhaven, B. No. 253.

 

Rotterdamsche Courant 28 september 1819114

In lading liggend te Rotterdam naar:

Aan de Beurten:

Leuven en Mechelen: het Beurtschip de GOEDE HOOP, kapt. Wm. Visser. Adres bij de bestelmeester en Commissaris Walop en de Wed. Beyerman, op de Wijnhaven, Wijk B, No. 233. ….

 

 

VISSER, YSBRAND REMKESZ.

Familiegegevens en opleiding

IJsbrand Remkes Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 26 oktober 1793 als zoon van Remke Willems en Sijtje IJsbrands.

Hij trouwde op 18 december 1817 te Oostdongeradeel als zeeman met Stijntje Harmens Smids, dochter van Harmen Klases Smids en Froukje Harmens Zij overleed te Schiermonnikoog op 18 november 1874.

IJsbrand Remkes overleed te Schiermonnikoog op 30 december 1860.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

IJ.R.Visser was met vlagnummer 16 in de periode 1859 t/m 1860 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

     Bouma025 vermeldt Y.R.Visser als gezagvoerder gedurende:

     *   1859 van de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1835 te Hoogezand, 62 ton o.m. varend voor C.Pauw te Edam;

     *   1860 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.P.Pauw te Edam. Het schip is in 1862 op Terschelling verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSER, HENDRIK de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.de Visser werd met vlagnummer 617 per 27 maart 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein K.Haasnoot. Als zijn schip is genoemd de “Christina Agatha”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 maart 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Hendrik de Visser, oud 31 jaar, voerend de bark “Christina Agatha”, voor rekening van Jerem. Meijjes & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Haasnoot.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren               type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      617                       1855               bark                Christina Agatha                                 Jerem.Meijjes & Zn

 

Bouma025 vermeldt H. de Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1856 van het fregat “Christina Agatha”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 609 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam. Bouma vermeldt dat de kapitein in 1856 is overleden en werd vervangen (kennelijk tijdens de reis) door ene Timmer (geen initialen vermeld).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSINGA, H.R.

zie ook bij Vissenga

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.R.Vissinga als gezagvoerder gedurende:

*   1856 t/m 1863 van de sch.kof “Geziena Jantina”, gebouwd in 1855 te Sappemeer, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt;

     Bouma acht de spelling Vissenga de juiste. Dat betekent dat bovenstaand vermelding naar kapitein H.R.Vissenga moet worden overgebracht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSINGA, J.

zie ook bij Vissenga

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Vissinga als gezagvoerder gedurende:

*   1859 van de kof “Elsiena Annette”, gebouwd in 1841, bouwlocatie niet vermeld, 63 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in februari gezonken in de Noordzee;

*   1861 van de kof “Hoogezand”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 68 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VITRINGA COULON, PIER J.E.R.

Familiegegevens en opleiding

Pier Vitringa Coulon werd per 29 augustus 1846 als leerling "ingenomen" door de Kweekschool voor de zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Leeuwarden op 10 januari 1833. Zij ouders waren Aemilius Vitringa Coulon, med.doct., overleden, en Nieske Zeper te Deinum (Fr.). Toeziend voogd was Pieter Kouman Schmeding, koopman te Leeuwarden. Het kostgeld werd betaald door F.Brink Wz, Herengracht bij de Wolvenstraat te Amsterdam. De vorderingen werden bijgehouden in een drie-maandelijkse rapportage over de periode 1847-1849 van de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts is vermeld:

" 4 Augs 1848 bekomt den Prijs in de Teekenkunst, zijnde Een cahier met teekeningen

20 Decr 1848 aangenomen tot lidm. der nederl.Herv.Gemeente door Do de Voogd

3 April 1849 gepl. als Jongen op het schip Cornelia Henriette Capt.Gollard naar Batavia voor Amsterdam; Gagie ¦8,-

19 Nov. 1849 terug van de reis met goed attest

18 febr. 1850 gepl. als ligtmatroos op het schip Plancius Capt.Rotgans naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-

0 Julij 1851 terug van de reis met goed attest

9 dito eervol ontslagen004(533/2095.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Vitringa Coulon uit ‘s Gravenhage werd met vlagnummer 790 per 04 maart 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Huidekoper. Als zijn schip is genoemd de “Macassar” 002. Ten tijde van de inschrijving was Vitringa Coulon 29 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 25 februari/04 maart 1862 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd P.Vitringa Coulon, oud 29 jaar, wonende te ’s Gravenhage, voerend de bark “Macassar”, voor rekening van Harmens & Zn te Harlingen, op voordracht van kapitein P.Huidekoper.023.

 

P.Vitringa Coulon werd per 06 maart 1862 met vlagnummer H36 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Macassar". Verdere gegevens ontbreken028-fol.097.

Hij was met vlagnummer H36 lid van het College in de periode 1862-1874034.

 

  1. Vitringa Coulon was met vlagnummer R158 in de periode 1865 t/m 1874 effectief lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was derhalve gerechtigd de Maatschappijvlag te voeren, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt.058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      790                       1862-1868    bark                Macassar                                              Harmens & Zn te Harlingen

                                     1869-1870    brik                  Batoe Bassie                                        idem

                                        1871          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1872-1878    bark                Zeenymph                                           L.'t Hoen & Co te Rotterdam

                                        1879          geen vermelding van schip en boekhouder

 

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer   periode     type          naam van het schip                                                            boekhouder/reder

H36/A790/     1861-1867 bark          Macassar (ex Amicitia)                                                     Harmens & Co, Harlingen

   R518

                            1870       brik           Batoe Bassie (ex Machtilda & Simonette)                     Harmens & Co, Harlingen

                          1872-1874 bark          Zeenymph (ex Spirit of the Day)                                     L.'t Hoen, Rotterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat P. Vitringa Coulon met vlagnummer R158 als geagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1865 t/m 1867     van de bark “Macassar”                        173 last    varend voor Harmens & Zonen te Harlingen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Vitringa Coulon                 Macassar                           31 maart 1862                       26 februari 1863

                                                 Macassar                           24 maart 1865                       24 maart 1866

                                                 Macassar                           12 oktober 1867                   geen melding

 

Bouma025 vermeldt P.Vitringa Coulon als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1868 op de bark “Macassar” ex Amicitia, gebouwd in 1849 te Amsterdam, 328 ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen. Het schip werd in 1868 verkocht in Nederl. Oost Indië;

*   1871 op de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 325 ton o.m., varend voor Harmsen & Zn te Harlingen;

*   1873 t/m 1876 op de bark “Zeenymph” ex Sprit of the Day, gebouwd in 1859 te Belfast, 484 ton o.m., varend voor L.’t Hoen te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

“Macassar 28 Nov. Zeenymph, P.Vitringa Coulon, Rotterdam.”

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 07 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Macassar”, kapt. P.Vitringa Coulon, komend van Macassar op weg naar Rotterdam. Als passagiers waren aan boord de heer H.Holz, controleur 1e kl. met twee bedienden.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Visser, Wigbold Gerardus
College: Goede Bedoeling, Den Helder
Vlagnummer: 13
Overige informatie: Wiebe Wijbes Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 10 september 1840 als zoon van Wijbe Jacobs Visser en Grietje Ytjes Post. Hij trouwde op 19 januari 1865 te Schiermonnikoog als scheepsgezagvoerder met Catharina Maria Teensma, geboren op 30 augustu

Familiegegevens en opleiding

Tjeerd Klases Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 02 oktober 1843 als zoon van Klaas Germen Pieters Visser en Lotje Tjeerds Visser.

Hij huwde te Schiermonnikoog op 06 augustus 1868 als stuurman met Aafke Lourens Teensma, geboren 17 oktober 1845 te Schiermonnikoog als dochter van Lourens Pieters Teensma en Remtje Pieters Colle. Zij overleed te Schiermonnikoog op 10 juni 1876.

Tjeerd hertrouwde op 31 januari 1879 te Schiermonnikoog als schipper met Grietje Douwes Donema, geboren aldaar op 20 oktober 1855 als dochter van Douwe Botes Donema en Gerrardina Schultze. Zij overleed te Schiermonnikoog op 05 december 1930.

Tjeerd overleed te Schiermonnikoog op 16 oktober 1915.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 3212. het graf is eigendom en beschermd..117.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.K.Visser was met vlagnummer 7 in de periode 1869 t/m 1915 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

In de ledenlijsten wordt hij t/m 1917 als lid opgevoerd, maar dit moet onjuist zijn vanwege zijn overlijden in 1915.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Tj.K.Visser was gezagvoerder gedurende:

*         1870 t/m 1872 op de 2-mastschoener “Reintje (2)”, gebouwd in 1854 bij I.A.Hooites te Hoogezand, 169 ton, varend voor L.P.Teensma te Schiermonnikoog;

*         1876 t/m 1880 op de bark “Albatros”, gebouwd in 1840 op de werf “De Witte Olyphant” van J.Meijes & Zn te Amsterdam, 364 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam. “In de Noordzee met gekapte masten verlaten.” (Bouma);

           Handelsblad. “Elseneur 19 april 1880. Het Nederlandsche schip “ALBATROS”, kapitein Visser, van Amsterdam naar Riga, is 6 dezer in de Noordzee met gekapte masten en in zinkende staat door het volk verlaten, waarvan de kapitein, stuurman en kok door een Deensch schip alhier aangebracht. Bij het overboord zetten van de 2 booten met de overige 6 manschappen braken de touwen, dreven beide booten af en konden het Deensche schip niet meer bereiken” (Hoedemaker);

*         1881 op de bark “Heemse” ex Koning Willem II, gebouwd in 1843 op de werf “De Hoop” van J.Meijes & Zn te Amsterdam, 724 ton, varend voor J.& J.Vinke & Co te Amsterdam.

 

Een portret van de “Albatros” met als kapitein Tj. Visser staat op p. 131 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

Het portret is eigendom van T.Mars.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Visser, Tjeerd Klaasz
College: De Herkenning, Schiermonnikoog
Vlagnummer: 7
Overige informatie: Tjeerd Klases Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 02 oktober 1843 als zoon van Klaas Germen Pieters Visser en Lotje Tjeerds Visser. Hij huwde te Schiermonnikoog op 06 augustus 1868 als stuurman met Aafke Lourens Teensma, geboren 17 oktober 1845 te

Familiegegevens en opleiding

Melle Fenenga werd geboren op 26 december 1836 te Schiermonnikoog als zoon van Gerrit Gerrits Ruurds Fenenga en Neeltje Willems Mellema.

Hij trouwde op 15 januari 1863 als zeeman te Schiermonnikoog met Johanna Cornelia (Simons) Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 22 maart 1836 als dochter van Simon Jans Jaski en Geertruida Teunis Borst. Johanna vertrok op 29 mei 1895, na het overlijden van haar echtgenoot, naar haar zuster Christine te Amsterdam waar zij een sigarenwinkel in de Vrolijkstraat dreven. Johanna overleed aldaar op 05 mei 1917.

Melle overleed op 19 oktober 1892 op de Maaskade te Rotterdam. Als zijn beroep is “tapper” opgegeven.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.G.G.Fenenga was met vlagnummer 49 in de periode 1875 t/m 1892 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Hij was met vlagnummer 28 in de periode 1880 t/m 1892 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

M.G.G.Fenenga was gezagvoerder gedurende025:

*    1874 t/m 1879 van de brik “Adriana” ex Koerier, gebouwd in 1855 te Elbing, 347 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

      Zeetijdingen: 30 augustus 1879: “Te Hungerborg gestr. en wrak.” (Sweys).

      Handelsblad 31 augustus 1879. “Hungerborg 29 augustus 1879. Het Nederlandsche schip “ADRIANA”, kapitein Fenenga, is gestrand en heeft de Groote mast gekapt. Volk gered.”.

      Handelsblad 19 september 1879. “Nerva 13 september 1879. De gestrande Nederlandsche schepen “ADRIANA”, kapitein M.G.G.Fenenga, en “ELISABETH”, kapitein F.Visser, zijn afgekeurd. Door het slechte weer is men eergisteren met lossen begonnen. Vermoedelijk zal het grootste gedeelte van de lading geborgen kunnen worden.” (beiden uit Hoedemaker).

*    1881 van de bark “Heemse” gebouwd in 1843 op de werf “De Hoop” bij J.Meyes & Zn te Amsterdam, 724 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

      Het schip is op 14 oktober 1882 bij Sundsvall gestrand en wrak geraakt (Bouma);

      Handelsblad: “Amsterdan 10 october 1881. Blijkens telegram Sundsvall dd. gisteren is het Nederlandsche schip HEEMSE, kapitein Fenenga, gestrand en wrak, volk gered.” (Hoedemaker);

*    1882 t/m 1891 van de bark “Egbert & Nicolaas” ex Landbouw, gebouwd in 1856 bij J.Smit te Papendrecht, 607 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

      Zeetijdingen 30 november 1891: “later u.d.h.verk. om gesl. te worden.” (Sweys).

 

Een portret van de brik “Adriana” staat op p.91 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel bevindt zich in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Amsterdam 19 Nov.  Het Ned. schip Adriana kapt M.G.G.Fenenga lag volgens ontvangen telegram uit Lovisa dd 18 dezer aldaar zeilklaar naar Amsterdam; daar het echter met O.wind sterk vroor en er geen sleepboot aanwezig waren, was het niet mogelijk in zee te komen; aan boord alles wel.”

 

De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Elseneur  29 Nov. Adriana,  M.G.G.Fenenga,  Lovisa n. Amsterdam.”

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Fenenga, Melle Gerrit Gerritsz
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: KONING WILLEM II, het zeegat van Texel binnenvarend. Schilderij gemaakt in 1845, kapitein A. Rocquette (vlagnummer 616)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Vettewinkel, H. (1809-1878)
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

 

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk