Inloggen
Gezagvoerder

Leonhardt, K.H.

Naam: Leonhardt, K.H.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
LODEWIJK ANTONIE 1842 Fregat Sailing Vessel 13527 Bekijk schip
OCEAAN 1836 Fregat Sailing Vessel 10322 Bekijk schip
PEKING 1846 Bark Sailing Vessel 13834 Bekijk schip
PICTURA 1839 Bark Sailing Vessel 9876 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.H.Leonhardt werd met vlagnummer 869 effectief lid van "Zeemanshoop" per 09 maart 1852 op voorspraak van A.Spekman. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Peking". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 maart 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd K.H.Leonhardt (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Peking”, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1855 wordt kapitein K.H.Leonhardt een maand gage toegekend wegens schipbreuk.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 januari 1856 bericht kapitein K.H.Leonhardt “naar O.I. vertrekkende om aldaar eenige tijd te verblijven. Wenscht lid en deelnemer te blijven. In de vergadering dd 05 februari 1856 wordt dit verzoek behandeld en besloten dat hij de tijd dat hij in Indië vaart mag blijven storten op basis van een gage van IfI 90,- per maand.042

In de Bestuursvergadering van 01 april 1858 worden 2 maanden gage uitgekeerd aan kapitein K.H.Leonhardt wegens de schipbreuken met de schepen Oceaan en Soerabaya.042 (in Bouma wordt hij niet genoemd als gezagvoerder van dit laatste schip)

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 oktober 1855 staat de mededeling dat een uitkering van een maand gage wegens schipbreuk is toegekend aan kapitein K.H.Leonhardt023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 april 1858 staat dat aan kapitein K.H.Leonhardt een maand gage is toegekend wegens een schipbreuk.023

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 wordt gemeld een: “Brief van kapitein K.H.Leonhardt onder anderen inhoudende eenige mededeelingen omtrent zijne reis in den Indische Archipel, waarvan Copij ter tafel zal worden gelegd.”023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        869                       1852-1853     bark                 Peking                                                    L.Bienfait & Zn

        475                           1854           fregat               Lodewijk Anthonie                              idem

                                          1855           geen vermelding van schip en boekhouder

                                          1856           bark                 Oceaan                                                  geen opgave

                                      1857-1864     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt K.H.Leonhardt als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1854 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1855 van het 3/m schip “Lodewijk Anthonie”, gebouwd in 1834 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Rotterdasm. Verongelukt bij Akyab;

*    1857 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

De “Lodewijk Anthonia”, varend van Akyab naar Sydney, onder gezag van kapitein Leonhardt, is op 24 maart op de rotsen van Akyab verongelukt.078.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was K.H.Leonhardt.104