Familiegegevens en opleiding
Dirk Herderschee woonde op het Rapenburg 45 en ook op de Schippersgracht 20 te Amsterdam. Hij is geboren te Amsterdam op 06 mei 1809. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam wordt vermeld de koopvaardijkapitein Dirk Herderschee, geboren 06 mei 1809 te Amsterdam, Nederlands Hervormd, wonend in de Droogbak 13 en in 1852 op de Schippersgracht 20 beide te Amsterdam.
Dirk Herderschee werd geboren te Amsterdam op 16 mei 1809.
Hij huwde met Boel Maria Holm, geboren te Amsterdam op 06 september 1805. Lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1849 en bedankt per 1860003.
(volgens referentie 004(531/1147) was leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart ene Bernardus Herderschee, gedoopt 10 september 1800 als zoon van Gerrit Herderschee en Margaretha Dina Herderschee. De vader overleed op 28 februari 1814. Wellicht familie van Dirk Herderschee)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Herderschee (adres Brouwersgracht bij de Lindegracht) werd met nr.657 effectief lid van Zeemanshoop per 04 april 1849 op voorspraak van L.A.J.Boulett. Zijn schip was "De Vrienden". Hij is later honorair lid geworden002. Ten tijde van de inschrijving waren Herderschee en zijn vrouw beiden 34 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons uit 1837 en 1839002a.
In de Algemene Vergaderingen van 28 maart/04 april 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Herderschee, oud 34 jaar, voerend het schip “De Vrienden”, varend voor Bienfait & Co, wonend op de Brouwersgracht bij de Lindengracht te Amsterdam, op voordracht van kapitein L.A.J.Boulet.023.
Een G.Herderschee werd volgens de notulen van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 56 effectief lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” op 24 september 1841. Zij schip was toen de “Pictura” Volgens de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart bleef G.Herderschee lid t/m 1843.
In Bouma wordt bij de “Pictura” geen kapitein Herschee genoemd.
Het verdient nader genealogisch onderzoek om uit te maken of dit een typefout is.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 februari 1861 bedankt D.Herderschee voor het Zeemansfonds, maar verzoekt vlaglid te mogen blijven, hetgeen wordt toegestaan. 042
In de Bestuursvergadering dd 28 september 1865 krijgt kapitein D.Herderschee toestemming zijn effectieve lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.042.
In de notulen dd 19 februari 1861 van de Algemene vergadering van Zeemnshoop staat vermeld dat aan D.Herderschee is toegestaan dat zijn effectief lidmaatschap wordt omgezet in een lidmaatschap voor de vlag.023
In de notulen dd 10 oktober 1865 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat zijn verzoek vermeld om van effectief lid over te gaan naar het honoraire lidmaatschap, hetgeen werd toegestaan.023.
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd oktober 1841 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein G. Herderschee.064b
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
657 1843-1846 bark Vrienden L.Bienfait & Zn te Amsterdam
1848-1849 bark Peking idem
1850-1853 fregat Louisa Maria idem
298 1854-1855 fregat Louisa Maria idem
1856-1859 fregat Louisa Maria idem
1860 clipper Oceaan idem
1861 fregat Oceaan idem
1862-1865 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.Herderschee Oceaan 09 februari 1861 07 augustus 1862
Bouma025 vermeldt D.Herderschee als gezagvoerder gedurende:
* 1844 t/m 1847 van het 3/m schip “Vrienden”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 390 ton, varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1847 t/m 1850 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1856 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1857 t/m 1860 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. (deze opgave is in tegenspraak met die uit de AAKZ001 - zie hiervoor. De rederij klopt wèl);
* 1861 t/m 1862 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Van Blokland-Visser064 vermeldt onder G.Herderschee het volgende:
(Kapitein te Dordrecht) In 1842 lid van zeemanscollege Dordrecht vlag 56 .
Geb: 1809 te Amsterdam.
Op 5-4-1837 (Monsterrol te Dordrecht nr 817) is hij 1e stuurman / gage f 70,- p.m. op het fregat ,,DORDTENAAR,, 451 last /(1830) werf Cornelis Gips/ reder A. Blusse van Oud Alblas te Dordrecht en vertrekt naar Batavia / kapitein is Jan Frederik Pieter Anthonie Abbema vlag D 41.
In 1842 is hij kapitein op de bark ,,PICTURA,,317 last/(1839) werf Barend v Limmen reder Hendrik Brunner te Dordrecht.
Nader onderzoek is nodig. Bouma bv. vermeldt géén Herderschee op de “Pictura”.
Anno Teenstra meldt in “De Clippers” uitg. Holder & Co te Amsterdam, 1945, 306 pp. op p 109-110:
De ijzeren clipper “Amsterdam” werd gebouwd op de werf “De Haan” van Vlissingen en Dudok van Heel (thans Werkspoor), Van de reizen van deze clipper is weinig bekend. Alleen weten we iets over de vijfde en de zevende reis.
“In 1858 was de Amsterdam uit Honkong vertrokken met bestemming Melbourne, onder bevel van kapitein D.Herderschee. … Het schip kwam in de Chineesche zee evenwel in een typhoon, waardoor het een groot aantal zeilen en veel rondhout verloor. Er werd daarom besloten Batavia als noodhaven aan te loopen, ten einde hier te repareeren.
Zwaar gehavend, met slechts enkele zeilen bij, zette de Amsterdam koers naar de Indische hoofdstad. De uitkijk bemerkte toe opeens een kleine kano, waarin enkele mensen stonden te wuiven. Direct werd bijgedraaid en toen de kano langszij kwam, bleken er tien mannen en vrouwen in te zitten, die zo vermagerd en uitgeput waren, dat ze aan boord geheschen moesten worden. Het waren inboorlingen van het eiland Wolia (?). Daar had hongersnood geheerscht, waarom ze naar de Carolina-eilanden hadden willen varen om voedsel te halen. Ze waren echter in een uitlooper van den typhoon … terecht gekomen … totaal uit de koers geslagen, zoodat ze de eilanden niet hadden kunnen vinden. … “ De inboorlingen werden in Batavia in een ziekenhuis opgenomen.
“Het tweede drama speelde zich in 1866 af, de “Amsterdam” was hierin zelf de hoofdpersoon.” zie verder bij C.J.Doeksen)
Het fregat “Louisa Maria” onder kapitein D.Herderschee werd op 31 januari 1853 te Amsterdam gemeld met de melding vam beschikbaar voor lading, werd op 06 augustus gemeld in het Engels Kanaal en via Kaap Hoorn op 21 november 1821 te Valparaiso. Via Callao en San Francisco terug via Kaap Hoorn naar Portsmouth dd 01 januari 1855.121
Familiegegevens en opleiding
Jan van der Meulen werd geboren te Terschelling op 16 september 1816.
Hij huwde met Maria Mink, geboren te Terschelling op 24 april 1816. Zij hertrouwde op 08 november 1866 met ene J.A.. Klein/Kleyn
Hij overleed in 1862. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118
Jan van der Meulen woonde in de Galgenstraat 3 te Amsterdam. Hij werd geboren op 10 september 1815 op Terschelling. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.van der Meulen werd met vlagnummer 814 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 23 april 1850 op voorspraak van P.Bakker. Zijn schip was de "Peking". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Meulen 33 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 april 1850 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan van der Meulen, oud 33 jaar, voerend de bark “Peking”, wonend op de Elandsgracht nr.3 te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Bakker.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 24 juni 1851003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1862 wordt het overlijden gemeld van kapitein J. van der Meulen.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juli 1862 van Zeemanshoop staat vermeldt dat de wed. J. van der Meulen, geb. Mink per 01 augustus 1862 een uitkering wordt toegekend.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 december 1866 staat de melding van het hertrouwen van de wed. van kapitein J. van der Meulen geb. Mink met de heer Klijn.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 12 augustus 1862 staat vermeld dat per 01 augustus 1862 een uitkering is toegekend in de 1e klasse aan de weduwe J. van der Meulen, geb. Mink.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 december 1866 staat dat de wed. J. van der Meulen is hertrouwd met J.A.Kleyn en dankt voor de uitkering.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
814 1850 bark Peking L.Bienfait & Zn
1851 fregat Lodewijk Antonie idem
1852-1853 bark Vier Gebroeders idem
425 1854-1857 fregat Fannij idem
1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1859 bark Zuid-Beveland Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam
1859-1860 bark Cornelia Hendrika idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
-
van der Meulen Cornelia Hendrika 30 augustus 1860 08 januari 1861
Bouma025 vermeldt J. van der Meulen als gezagvoerder gedurende:
* 1851 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1852 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1852 t/m 1853 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 t/m 1858 van het 3/mschip “Fanny”, gebouwd in 1840 te Kinderdijk, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;
* 1860 van de bark “Zuid-Beveland”, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1861 door de reeder herdoopt in “Cornelia Hendrika”;
* 1861 t/m 1862 van de bark “Cornelia Hendrika”, ex Zuid-Beveland, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Fanny. CSR 389/96: 722 tons. Captain = J. van den Meulen, 25 crew. Departed Sunderland, England on 12 December 1856 with a cargo of coals and arrived at Albany on 16 March 1857. Where intended bound – Batavia.
Familiegegevens en opleiding
Abraham Spekman werd geboren te Amsterdam op 03 oktober 1820.
Hij was gehuwd met Aaltje Rinkes Tjebbes, geboren te Terschelling op 29 oktober 1824.003
In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Abraham Spekman, geboren op 04 oktober 1820 te Amsterdam, Nederl. Hervormd, wonend in 1852 op de Korte Prinsengracht 16 te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Spekman werd met vlagnummer 776 per 12 september 1848 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Tjebbes. Als zijn schip is vermeld de “Vrienden”. Toegevoegd is “hon. lid gew.” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Spekman en zijn vrouw 27 resp. 23 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 05/12 september 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Abraham Spekman, oud 27 jaar, voerend het fregat “Vrienden”, wonend op de Brouwersgracht bij de Visscherstraat nr. 18 te Amsterdam, op voordracht van R.Tjebbes. 023
Hij was effectief lid met vlagnummer 776 van 1848 – 1854 en met vlagnummer 392 van 1854 – (vermoedelijk) 1866.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 24 juni 1851. “met 1 Mei 1854 van beroep veranderd. De vrouw overl. Bedankt 1866 Hon.lid gew.”003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1866 staat het verzoek van kapitein A.Spekman om zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap. Het Bestuur gaat accoord.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 22 mei 1866 staat het verzoek van kapitein A.Spekman om zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap, hetgeen is toegestaan023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
776 1848 fregat De Vrienden L.Bienfait & Zn
1849 bark Oceaan idem
1850 fregat Lodewijk Anthonie idem
1851 bark Peking idem
1852 fregat Lodewijk Anthonie idem
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
392 1854-1865 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.Spekman als gezagvoerder gedurende:
-
* 1849 t/m 1850 van het 3/m schip “Vrienden”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 390 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1850 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1851 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1852 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1853 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.H.Leonhardt werd met vlagnummer 869 effectief lid van "Zeemanshoop" per 09 maart 1852 op voorspraak van A.Spekman. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Peking". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 maart 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd K.H.Leonhardt (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Peking”, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1855 wordt kapitein K.H.Leonhardt een maand gage toegekend wegens schipbreuk.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 januari 1856 bericht kapitein K.H.Leonhardt “naar O.I. vertrekkende om aldaar eenige tijd te verblijven. Wenscht lid en deelnemer te blijven. In de vergadering dd 05 februari 1856 wordt dit verzoek behandeld en besloten dat hij de tijd dat hij in Indië vaart mag blijven storten op basis van een gage van IfI 90,- per maand.042
In de Bestuursvergadering van 01 april 1858 worden 2 maanden gage uitgekeerd aan kapitein K.H.Leonhardt wegens de schipbreuken met de schepen Oceaan en Soerabaya.042 (in Bouma wordt hij niet genoemd als gezagvoerder van dit laatste schip)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 oktober 1855 staat de mededeling dat een uitkering van een maand gage wegens schipbreuk is toegekend aan kapitein K.H.Leonhardt023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 april 1858 staat dat aan kapitein K.H.Leonhardt een maand gage is toegekend wegens een schipbreuk.023
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 wordt gemeld een: “Brief van kapitein K.H.Leonhardt onder anderen inhoudende eenige mededeelingen omtrent zijne reis in den Indische Archipel, waarvan Copij ter tafel zal worden gelegd.”023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
869 1852-1853 bark Peking L.Bienfait & Zn
475 1854 fregat Lodewijk Anthonie idem
1855 geen vermelding van schip en boekhouder
1856 bark Oceaan geen opgave
1857-1864 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt K.H.Leonhardt als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 van het 3/m schip “Lodewijk Anthonie”, gebouwd in 1834 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Rotterdasm. Verongelukt bij Akyab;
* 1857 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
De “Lodewijk Anthonia”, varend van Akyab naar Sydney, onder gezag van kapitein Leonhardt, is op 24 maart op de rotsen van Akyab verongelukt.078.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was K.H.Leonhardt.104
Familiegegevens en opleiding
Adrianus Theodorus Johannes Tijdeman werd geboren te Leiden op 12 november 1824.
Hij was getrouwd met Sara Henriette Terpstra, geboren te Rotterdam op 03 april 1831003.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.J.T.Tijdeman werd met vlagnummer 882 per 01 juni 1852 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Kraaij. Als zijn schip is genoemd “De Vrienden”. Toegevoegd is “Buit. Hon.Lid” 002. Ten tijde van de inschrijving was Tijdeman 27 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 25 mei/01 juni 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Adrianus Johannes Theodorus Tydeman, oud 27 jaar, voerend de bark “De Vrienden”, adres bij J.W.Tydeman te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.
Hij was effectief lid met vlagnummer 882 van 1852 t/m 1854 en met vlagnummer 488 van 1854 t/m 1856.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 21 mei 1854. Bedankt in 1856003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop berricht A.J.F.Tijdeman “eene sedentaire betrekking in de kolonie Suriname te hebben aangenomen en verzoekende Honorair lid te worden.” Het bestuur gaat accoord.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van 11 november 1856 staat “Een brief van den Heer A.J.T.Tijdeman berigtende eene betrekking in de kolonie Suriname te hebben aangenomen en bedankende voor het effectief lidmaatschap met verzoek tot Honorair lid van het Collegie te worden overgeschreven hetwelk is toegestaan.”023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
882 1852-1853 bark De Vrienden L.Bienfait & Co
488 1854 bark Peking idem
1855-1856 geen vermelding van schip en boekhouder
1856 "bedankt"
Bouma025 vermeldt A.T.J.Tijdeman als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van het 3/m schip “Vrienden”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 390 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Volgens monsterrol nr. 457 in het Gemeentearchief van Dordrecht dd augustus 1830 was Pieter Sipkes gezagvoerder op de “Koningin der Nederlanden en vertrok op 25 november 1830 uit Hellevoetsluis naar Batavia. Hij is weer terug in Nederland op 13 oktober 1831. Met als 1e stuurman is Jan van Nassau, als 2e stuurman Pieter Marinus Vogelsang en als stuurmansleerlingen W.Hordijk Wz en A.F.Tijdeman, geboren te Dordrecht en oud 15 jaar
NRC 19 oktober 1852114
Rio Janeiro, 13 september. Het van Londen naar Batavia bestemde schip DE VRIENDEN, kapt. Tydeman, is de 2e september alhier lek binnengelopen, makende 17 duimen water in het uur. Moet lossen om te repareren.marhisdata
16.februari 1853 DE VRIENDEN van Rio de Janeiro naar Batavia vertrokken, alwaar 2 mei 1853 aangekomen. (L.C.H.)marhisdata
Op 27 juli 1853 werd het schip DE VRIENDEN te Batavia gerechtelijk verkocht.
De nieuwe naam werd BANKA.
Het draagvermogen in de tropen werd verhoogd tot 267½ lasten.
Op 29 augustus 1853 vertrok het schip van Batavia naar Soerabaja.
(L.C.H.)marhisdata
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
p.62-63 Naar San Francisco en terug via de Chincha’s 1854-1855. Peking
Op 23 mei 1854 vertrok van Texel de bark “Peking” onder kapitein A.J.T.Tydeman. Het schip verbleef van 18 oktober tot 31 oktober te San Francisco, voer daarna naar Callao en de Chincha eilanden om guano te laden, vertrok op 10 maart 1855 van Callao en arriveerde op 08 juni 1855 te Cowes. Op de heen- en terugreis werd Kaap Hoorn gerond. Hazelhoff Roelfsema geeft een aantal bijzonderheden van nautische aard tijdens deze tocht, beschreven in het artikel Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde. Red Jacob Swart, 1855, nr. 4
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Croese werd op 01 september 1838 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(532-1856). Hij werd geboren te Blokzijl op 05 december 1824 als zoon van Hendrik Croese, emeritus-predikant, wonende te Voorst bij Zutphen (krankzinnig) en Elisabeth Dam. "De bepalingen zijn door de moeder alleen getekend". Leerling Hendrik is doopsgezind.
In een drie-maandelijkse tabel uit de periode 1839-1841 worden de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts:
"13 maart 1841 geplaatst als kajuitwachter op het schip Elisabeth Anthonie Capt.S.H.Veer naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦8,-
21 maart 1842 terug van de reis met goed attest.
21 april 1842 geplt als ligtmatr. op het schip Flevo Capt.T.Gollaarts (zie ook T. Gollards001) naar Batavia van Amsterdam ¦10,-
17 juni 1843 terug van de reis met goed attest
21 dito eervol ontslagen".
Hendrik (35) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 26 april 1860 te Amsterdam met Diederika Nannie de Boer (22) - geb. 27 februari 1838 te Terschelling - d.v. Nanning Dirkzn. de Boer en Aaltje Teunis Reus.
Hendrik (45) hertrouwde op 06.10.1870 te Utrecht met Elsken Diesel (36) - geb. te Rhenen - d.v. Johannes Diesel en Cornelia ten Cate.
Hendrik overleed op 15 juli 1893 te Ede (67).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Croese werd met nr. 639 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van H.Rolff. Zijn schip was de "Peking"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 juni 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Croese, oud 31 jaar, voerend de bark “Peking”, voor rekening van Bienfait & Zn te Amsterdam, wonend in Zutphen, op voordracht van kapitein H.Rolff.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
639 1855-1862 bark Peking L.Bienfait en Zn
1863-1876 bark Cornelia idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.Croese Peking 08 augustus 1860 15 januari 1862
Peking 25 april 1862 22 maart 1863
Cornelia 31 de`cember 1863 18 november 1864
Cornelia 24 maart 1865 21 oktober 1866
Cornelia 15 januari 1867 14 december 1867
Cornelia 18 maart 1868 31 januari 1869
Bouma025 vermeldt H.Croese als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 van het fregat “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1856 t/m 1863 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1875 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
H.Croese vertrok per 28 mei 1872 van Nieuwediep met de “Cornelia” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
In het Archief van Handels-, scheeps-, assurantie- en plantagezaken Louis Bienfait en Soon, Stadsarchief Amsterdam, inventaris 646 bevinden zich zakelijke archiefstukken betreffende de reparatie van de “Clara Henriëtte” te Rio de Janeiro op weg van Amsterdam naar Valparaiso en onderweg schade te hebben opgelopen.
In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.
p.58: “Averij 1850-1854. Eendragt maakt Magt, Clara Henriette.”
“Een goed beschreven schadegeval is dat van het fregatschip Clara Henriette in 1854, bestemd van Amsteram voor San Francisco en op 34o03’Z en 45o18’W getroffen door een pampero….. In de later opgemaakte scheepsverklaring en ondertekend door negen opvarenden …beschrijft de gezagvoerder de toenmalige zeilvoering en rastanden…. De hele volgende dag werd opgeruimd en het dek weer gedicht. Na met overgebleven tuigdelen te zijn teruggesukkeld naar Rio de Janeiro, werden aldaar een nieuwe mast, twee marsstengen, drie bramstengen, een marsera, een zaling en drie zeilen gekocht.” Totale kosten ongeveer $ 4.000,- Goederen die naar San Francisco werden gebracht waren de “Nederlandse producten: jenever, boter, vensterglas, sigaren en stearinekaarsen. Verder als buitenlandse producten nog wat wijn en als grootste partij 600 ton steenkool. “….
Op 02 augustus 1853 lag het schip in lading te Amsterdam, arriveerde op 15 december te Rio de Janeiro en op 25 maart 1854, via Kaap Hoorn, Valparaiso. Het schip werd verder nog vermeld op 16 juni 1854 te San Francisco maar hoe de terugreis is verlopen is onbekend.121
Familiegegevens en opleiding
Sjoerd Deinum werd geboren te Workum op 24 september 1838 als zoon van Tjebbe Sjoerds Deinum en Grietje Lambertus de Boer.tresoar
Hij was getrouwd met Alida Catharina Schippers. Het echtpaar kreeg o.a. als dochter Alida Margaretha, die werd geboren aan boord van de “California” varend in de Javazee op weg van Cheribon naar Melbourne.
Sjoerd Deinum overleed in 1882 aan boord van de bark “Johanna Margaretha” zeilende in de Noord Atlantische Oceaan op 36o46’NB/13o17’WL.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
S.Deinum werd met vlagnummer 804 effectief lid van Zeemanshoop per 19 mei 1863 op voorspraak van H.Croese. Zijn schip was de "Peking"002. Ten tijde van de inschrijving was Deinum 24 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 12/19 mei 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Sjoerd Deinum, oud 24 jaar, voerend de bark “Peking”, voor rekening van Louis Bienfait & Zn, op voordracht van kapitein H.Croese.023
S.Deinum was van 1877-1882 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.
S.Deinum was met vlagnummer R47 in de periode 1878 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was dus wèl gerechtigd om de Maatschappijvlag te voeren, maar kon geen financiële aanspraken doen gelden058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1878 is sprake van medailles van het Metereologisch Instituut voor de heren S.Deinum en J.R.Lusink.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 juni 1881 meldt kapitein S.Deinum zijn vertrek.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 oktober 1882 meldt de wed. T.S.Deinum, de moeder van kapitein S. Deinum, zijn overlijden.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 februari 1885 vraagt J.S. de Boer, predikant te Blijham als voogd, om de uitkering voor Alida Margaretha, enige dochter van wijlen kapitein S.Deinum. Op 26 maart stemt het Bestuur in ingaande 01 augustus 1885 (of 1882?).042.
In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 31 augustus 1882 (Stadsarchief Amsterdam 491-38) staat het bericht van het overlijden van Sjoerd Deinum, wonend te Workum, kapitein van het fregaty “Johanna & Margaretha” op reis van Rotterdam naar Batavia.042.
In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 26 februari 1885 (Stadarchief Amstwerdam 491-40) is een brief van de predikant J.L. de Boer die om een uitkering vraagt voor Alida Margaretha Deinum, dochter van kapitein Sjoerd Deinum en Alida Catharina Schippers.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 december 1868 staat vermeld de mededeling: “Hierop reikt de voorzitter met eene gepaste toespraak aan den Heer Kaptn S.Deinum de Gouden Medaille en het Diploma uit, hem door de Association Scientifique de France toegekend voor Metereologische waarnemingen gedurende eene reis naar Java, Perzië, enz., welke toespraak door den Heer Deinum wordt beantwoord.”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juli 1878 staat vermeld: “Vervolgens reikt hij de zilveren Medaille uit aan Kapitein S.Deinum met eene toepasselijke toespraak hem door Z.M. de Koning toegekend.”023.
In de notulen van de Algemene vergadering van Zeemanshoop dd 12 september 1882 staat vermeld: “De Heer van Ketwich bericht dat de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van Nijverheid heeft bekroond met de … gouden medaille kapt. S.Deinum … “ (betreft een goed bijgehouden scheepsjournaal).023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 31 maart 1885 staat vermeld een: “Aanvrage om recht op uitkeering van den Heer J.L. de Boer, Predikant te Blijham, voor zijn pupil Alida Margaretha, eenige dochter van Wijlen kaptn Sjoerd Deinum, aan wien de uitkeering is toegestaan in de Eerste Klasse Afd. A ingaande 1e Augustus 1882.023.
In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
804 1863-1867 bark Peking L.Bienfait en Zn
1868 geen opgave van schip en boekhouder
1869-1876 fregat California L.Bienfait en Zn
1877-1880 bark Johanna en Margaretha J.Vroeg, Alblasserdam
In de Jaarverslagen 1878, 1880 en 1881 van de Maatschappij staat kapitein S.Deinum met vlagnummer R47 in de ledenlijsten als gezagvoerder van het fregat/bark “Johanna & Margaretha”, 1135 ton o.m./1033 ton n..m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam058.
S.Deinum was van 1878-1882 kapitein van de houten bark “Johanna en Margaretha”, gebouwd in 1868/69 door Rijkee & Co te Katendrecht, 1041 ton, varende voor J.Vroege te Alblasserdam052.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Deinum, S. Peking 17 mei 1863 09 juli 1864
Peking 01 augustus 1867 18 mei 1868
Bouma025 vermeldt S.Deinum als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1868 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1869 voor A.M.E.Tromp te Amsterdam en was herdoopt in Elisabeth;
* 1870 t/m 1878 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1879 t/m 1882 van het 3/mschip “Johanna & Margaretha”, gebouwd in 1870 te Rotterdam, 1133 ton o.m., varend voor J.Vroege Te Alblasserdam.
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door S.Deinum.104
Verslag van een reis met de bark Peking waarin "Na eene lading suiker te hebben ingenomen, vertrokken des morgens van den 9n Augustus van de reede Batavia ... en waren den 5n September ... bij den ingang der golf van Oman, zijnde 27 etmaal van Batavia". Het schip zeilde de Golf van Oman in en bereikte op 18 september de stad Bushire (=Abu Shehr zijnde de voornaamste zeehaven van het toenmalige Perzië) na een reis van 40 dagen. Er volgen veel bijzonderheden over de wijze van handelvoeren in deze streken en de hoogte van de te maken onkosten. Het schip vertrok weer op 02 november en kwam op 23 november in Bombay aan. Na vertrek op 09 december arriveerde de Peking tenslotte op 23 november in Batavia.
Uit: "Verslag eener reize van Batavia naar Bushire in de Golf van Perzië en vandaar over Bombay naar Batavia terug, gedaan in den jare 1865, met het barkschip Peking". door S.Deinum in Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de zeevaartkunde, door Jacob Swart No1 1e Afd. p.5-24. NSM AIV-2 90.
Het Fries Scheepvaart Museum en Oudheidkamer te Sneek bezit archiefstukken (brieven en rijmwerk) van "zeekapitein Sj.Deinum (Workum 1838-Madeira 1882)" (Jaarboek 1996).
S.Deinum vervoerde per 24 november 1869 van Nieuwediep met de “California” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 09 juni 1870 na een reis van 197 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Tjerk Jacob Visser werd geboren/gedoopt te Nes (thans gemeente Dongeradeel) op 05/25 februari 1810 als zoon van Jacob Dirk Visser en Boukje Tjerksd. de Jong.
Hij huwde op 12 februari 1846 te Kampen als stuurman met Lollina Jannekesd. Visser, geboren te Schiermonnikoog op 11 november 1822 als dochter van Janneke Harmanus Visser en Lollina Jacobusd. Mellema.
Bij het huwelijk waren o.a. getuigen Gerrit Hoeksma, 36 jaar, scheepsgezagvoerder en zwager van de bruid, en Douwe van der Zee, 47 jaar, scheepsgezagvoerder en eveneens zwager van de bruid. Beide kapiteins werden in 1859 lid van “De Herkenning”.
Lollina overleed te Schiermonnikoog op 07 maart 1884.
Tjerk Jacob overleed te Schiermonnikoog op 17 november 1893.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
Visser was met (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Een T.J.Visser staat geregistreerd met als lid van het zeemanscollege “De Goede Bedoeling” te Den Helder.
(Wellicht heeft hij in 1877 het lidmaatschap van “De Herkenning” ingeruild voor dat van “Goede Bedoeling”).
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
T.Visser was gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1864 van de smak “Zaanstroom”, gebouwd in 1851 te Muiden, 48 ton, varend voor Haantjes & Schermer te Wormerveer;
* 1865 t/m 1867 op dezelfde smak maar nu varend voor van Veen & Koll te Amsterdam;
* 1868 op dezelfde smak maar nu als kapitein/eigenaar te Amsterdam.
Zeetijdingen 04 januari1868, T.Visser op de “Zaanstroom”: “Gestrand” (Sweys);
* 1869 t/m 1879 op de bark “Elisabeth” ex Peking, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton, varend voor A.M.E.Tromp te Amsterdam. In 1879: “Te Hungerford gestrand”.
Handelsblad 06 september 1879: “Amsterdam 5 september 1879. Het Nederlandsche schip “ELISABETH”, kapitein F.(sic)Visser, is volgens telegram Hungerborg d.d. 4 dezer, aldaar gestrand en heeft de masten gekapt. Volk gered.”
“Nerva 4 september 1879. In de afgeloopen nacht te ongeveer 12 uur is het Nederlandsche barkschip “ELISABETH”, kapitein Visser, van Amsterdam in ballast alhier aangekomen, met ca 279 ton der retourlading aan boord, bij West-Noord-Wester-storm op ca. 350 vadem ten Oosten van het reddingsstation op de Russische kust gestrand. De equipage bestaande uit elf man en de dochter van de kapitein zijn door de reddingboot gered.” (Hoedemaker).
Op 12 mei 1879 monsterde Derk Brouwer als lichtmatroos aan te Delfzijl met als bestemming "op avontuur".
* 1889 op de bark “Johanna” ex Lyman Cann, gebouwd in 1863 te Yarmouth, 637 ton, varend voor Joh.Meyjes Jeremz te Amsterdam. “verkocht en gesloopt te Noorwegen”.
Overige bijzonderheden
Gegevens over de schepen van de kapitein zijn mede ontleend aan De Dorpsbode 43(12):1989.Bijdrage 73.Hierin de melding dat Tjerk Visser tussen 1840-1849 kapitein/eigenaar was van een schip “De Vrouw Lollina”, varend vanuit Schiermonnikoog. Maar volgens Bouma was binnen deze periode een J.H.Visser de gezagvoerder/eigenaar van deze smak. Wellicht betreft het hier zijn schoonvader Janneke Harmanus Visser.
|