Inloggen
Gezagvoerder

Korter, Jan Harms

Naam: Korter, Jan Harms
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
FRITS FABER BEUKEMA 1889 Schoenerbark/Barkentijn Sailing Vessel 2344 Bekijk schip
TURRIS DAVIDICA 1857 Galjoot Sailing Vessel 15200 Bekijk schip
HENDERIKA 1868 Brik Sailing Vessel 16415 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan Korter werd geboren op 16 juli 1834 te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Harm Jans Korter en Anna Freerks Harding. Hij was de jongere broerr van kapitein Freerk Harms Korter.

Jan trouwde op 20 januari 1858 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantina Mulder, geboren 21 april 1835 als dochter van de schipper Teko Kornelius Mulder en Elizabeth Harms de Weerd. Jantina overleed op 22 september 1924 te Nieuwe Pekela, 89 jaar, weduwe.

Jan overleed op 30 december 1915 te Nieuwe Pekela, 81 jaar

Foto van grafzerk plus van het echtpaar Korter-Mulder staan op www.zeemansgraven.nl

 

J.H.Korter was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer165 in de periode 1858 t/m 1889.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Korter werd per 28 juli 1857 op voordracht van J.de Haan en met vlagnummer 723 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Riga"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 juli 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Jan Harms Korter, oud 23 jaar, voerend de kof “Riga”, met als boekhouder J.U.Zuiderveen te Oude Pekela, adres bij J. de Vries te Amsterdam, op voordracht van kapitein J. de Haan023.

Jan H.Korter was effectief lid van “Zeemanshoop” met vlagnummer 723 in de periode 1857 t/m 1872.

 

J.H.Korter was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer165 in de periode 858 t/m 1889,

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1860 wordt aan kapitein J.H.Korter een maand gage uitgekeerd wegens het verlies van zijn schip.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 17 april 1860 wordt melding gemaakt van de aanvraag van kapitein J.H.Korter voor een maand gage wegenes schipbreuk, hetgeen wordt toegestaan. Hij vraagt ook vrijstelling van contributie, maar dit verzoek wordt afgewezen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         723                      1857-1859     kof                   Riga                                                        J.U.Zuiderveen, PekelA

                                           1860           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1861-1863     galjoen            Turrus Davidica                                   J.H.Feijen, Nw.PekelA

                                      1864-1872     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.H.Korter                    Torres Davidica                      13 november 1862?                            08 maart 1862

 

Bouma025 vermeldt J.H.Korter als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de kof “Riga”, gebouwd in 1845 te Pekela, 148 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in januari 1860 op Ameland gestrand en wrak geraakt;

*    1861 t/m 1863 van de galjoot “Turris Davidica”, gebouwd in 1857 te Pekela, 155 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela. Het schip is in 1863 overzeild;

*    1865 t/m 1878 van d 2-mastschoener “Hazard”, gebouwd in 1864 te Pekela, 184 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela;

*    1879 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela. Het schip werd in 1880 herdoopt in “Jantina Korter”;

*    1880 t/m 1883 van de brik “Jantina Korter, ex Hendrika, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela. Het schip voer in 1884 voor Plant de Visser te Schiedam en was herdoopt in “Plant H.J.;

*    1889 t/m 1895 van de ijzeren 3-mastschoener “Frits Faber Beukema”, gebouwd in 1889 te Hoogezand/Foxhol, 288 ton n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand (Bouma vermeldt het schip ook onder “F.F.Beukema”).

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt.

24 september 1864, schoener “Hazard”, kapitein Jan Korter, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.

29 januari 1873, schoener “Hazard”, kapitein Jan Korter, 38 jaar uit Nieuwe Pekela.

26 januari 1874, schoener “Hazard”, kapitein Jan H. Korter, 39 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 maart 1876, schoener “Hazard”, kapitein Jan H. Korter, 41 jaar uit Nieuwe Pekela.

17 februari 1877, schoener “Hazard”, kapitein Jan H. Korter, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 22 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

Triëst  14 Dec.  Hazard,  J.H.Korter,  Hamb.”

 

Uit:“De Meeden in Bahia” door A.Westers in Jaarverslag 1994 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela

“Op 7 november 1892, twee dagen na het vertrek van de “Meeden” uit Bahia, voer kapitein Berend Harding uit Nieuwe Pekela met de schoenerbrik “Clara” deze haven binnen. Ook … Jan Korter, kapitein van de driemastschoener “Frits Faber Beukema” …. (en andere kapiteins) waren in die jaren in Braziliaanse havens te vinden …”

 

NRC 02 februari 1860114

Rotterdam, 1 februari. In de nacht van de 26e op de 27e januari zijn op de buitengronden van het eiland Ameland gestrand het Deense galjas schip FORTUNA, kapt. H.N. Fischer, met tarwe, van Naestved naar Amsterdam, en het Nederlandse kofschip RIGA, kapt. J.H. Korter, met haver en gerst, van Landerona (opm: LC 030260 schrijft in identiek verslag Landskrona en dat zal juist zijn; zie verder advertentie) naar Londen. Nadat de vier schepelingen van eerstgenoemd vaartuig waren gered, is het verbrijzeld en met de lading verloren gegaan. Slechts een gedeelte der tuigage en enige wrakken, die aan land waren gespoeld, zijn door de bemoeiingen van de burgemeester gered.

Het laatstgenoemde schip is, nadat de 7 schepelingen en des kapiteins vrouw waren gered, door de zware branding hoger op het strand geslagen, waardoor de gehele tuigage, met behulp van boten, op dezelfde wijze is geborgen. Het schip is echter geheel uit elkander gewerkt en verloren, en waarschijnlijk ook de lading.

 

Leeuwarder Courant 03 februari 1860114

Advertentie. De notaris E. Meijer te Holwerd gedenkt op donderdag de 9e februari 1860, des morgens 9 uur, bij het Pakhuis van strandvonderijgoederen te Hollum, tegen gereed geld, te verkopen: de uitmuntende en compleet geborgen tuigage van het op 26 januari l.l. te Hollum gestrande kofschip RIGA, groot plm. 100 lasten, gevoerd geweest door kapitein Jan H. Korter, bestaande hoofdzakelijk in: 23 zeilen, merendeels zo goed als nieuw, 1 ankertouw, 1 ankerketting, 2 landvastkettingen, 3 ankers, 3 trossen, stag, want, lopend touwwerk, rondhouten, spil, lier, 2 watervaten; voorts 2 boten, 2 kachels, enige koksgereedschappen en al hetgeen verder ter verkoop zal worden aangeboden.

Bij vaarbaar weder vertrekt het postschip van Holwerd naar Ameland, des daags vóór de verkoop, des morgens te 9½ uur.

 

NRC 02 december 1863114

Amsterdam, 1 december. De Nederlandse schoener TURRIS DAVIDICA, kapt. Korter, van St. Petersburg met lijnzaad herwaarts, is, volgens brief van Mandal, d.d. 21 november bij Schagen (opm: Skagen) overzeild, doch het volk gered en te Grimstadt (opm: Grimstad, N) aangebracht.