Inloggen
Gezagvoerder

Eyk Menkman, Gerrit van

Naam: Eyk Menkman, Gerrit van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KONING WILLEM II 1843 Bark Sailing Vessel 13491 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Gerrit van Eyk Menkman werd geboren te Amsterdam op 09 juni 1810.

Hij was gehuwd met Elisabeth Johanna Halswijk, geboren te Amsterdam op 09 april 1821 en overleden 06 juli 1870.

In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Gerrit van Eyk Menkman, geboren 09 januari (?) 1810 te Amsterdam, Nederlands Hervormd, gehuwd, wonend op de Hoogte Kadijk 5 te Amsterdam.

Gerrit overleed in 1864. Bij zijn overlijden is ’s Graveland als woonplaats vermeld.003 en 118.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.van Eyk Menkman (de inschrijving staat onder Menkman, G.van Eyk) werd met nr.796 lid van Zeemanshoop per 19 juni 1849 op voorspraak van A.Roquette. Zijn schip was de "Koning Willem II"002. Ingeschreven staan 2 zoons uit 1849 en 1861002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 12/19 juni 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd G.van Eyk Menkman (alleen initialen), oud 39 jaar, voerend de bark “Koning Willem II”, op voordracht van kapitein A.Roquette.023.

Gerrit werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 11 juni 1850003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt de wed. G. van Eijk Menkman geb. Halswijk om de regelementaire uitkering welke haar in de vergadering van 04 augustus 1864 wordt toegekend ingaande 01 mei 1864 voor haar en 1 kind.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 23 augustus 1864 staat vermeld dat aan de wed. G. van Eijk Menkman geb. Halswijk per 01 mei 1864 een uitkering wordt toegekend. In de notulen dd 18 oktober 1864 staat haar protest tegen de datum van ingang van haar uitkering en “het haar afgehouden van contributie”. Het Bestuur antwoordt dat zij gehandeld hebben overeenkomstig de reglementen023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        796                       1849-1853                 bark                  Koning Willem II        H.J.Rietveld & J.H.Rocquette

        409                       1854-1862                 bark                  Koning Willem II        idem

                                           1863                       geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                   Schip                                         Vertrek                                                   Aankomst

  1. van Eyk Menkman Koninge Willem II 30 maart 1861                                      20 juni 1862

                                                  Koning Willem II                    01 september 1862                              27 juli 1863

 

Bouma025 vermeldt G. van Eyk Menkman als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1863 van het 3/m schip “Koning Willem II”, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor H.J.Rietveld & J.H.Roquette.

 

Overige bijzonderheden

De Raad voor Tucht inzake de koopvaardij deed op 08 oktober 1863 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Gerrit van Eyk Menkman, varend voor H.J.Rietveld en J.H.Rocquette te Amsterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

In een brief van zeilmaker Pieter Spaarman103 staat vermeld dat hij op 25 november 1856 vertrok op de “Koning Willem II” onder kapitein Menkeman (sic) naar Cardiff. “Vandaar naar Sydney, waar zij op 16 juni aankwamen om op 4 augustus naar Java te vertrekken. Op 2 september arriveerden zij op de rede van Soerabaja. Vandaar via Batavia weer naar Sydney. … Op 21 maart 1858 vertrokken zij naar San Francisco, waar zij na een reis van 110 dagen aankwamen, terwijl 60 dagen normaal was. De vracht bestond uit wassteenkool, 500 schapen en enige paarden. Honolulu werd aangedaan om een gedeelte van de schapen te lossen en om hooi en water in te nemen. … Te San Francisco droste bijna de gehele bemanning. Overgrootvader bleef aan boord met de kapitein, de opperstuurman, de kok en de baastimmerman. De nieuwe bemanning bestond uit Duitsers. De reis ging weer terug naar Australië, waar zij op 9 november te Melbourne aankwamen. Hier gingen de Duitsers weer van boord. Op 15 deccember naar Batavia, vervolgens naar Cheribon en Semarang. … Na een totale reis van 34 maanden arriveerde de ‘Koning Willem II’ te Nieuwediep op 28 september 1859.