Inloggen
Gezagvoerder

Bruyn/Bruijn, G.

Naam: Bruyn/Bruijn, G.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ADRIANA 1892 Fregat Sailing Vessel 80 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Bruyn als gezagvoerder gedurende:

  • 1896 t/m 1906 van het stalen 3/m schip “Adriana”, gebouwd in 1892 te Alblasserdam, 1750 ton n.m., varend voor J.U.Smit te Alblasserdam. Het schip werd in 1908 afgekeurd te Rio de Janeiro.

 

Overige bijzonderheden

In maart 2003 verspreidde Ton F.J.Pronker een manuscript getiteld “De laatste Kaap Hoorn reizen van schepen van de Nederlandse Groote Zeilvaart” waaraan een bijlage met nadere bijzonderheden over de schepen. Het tweede behandelde schip was het stalen fregat “Adriana”, gebouwd in 1892 door J.Smit Cz te Alblasserdam. “De reeder was J.U.Smit te Alblasserdam. Bij 1740 netto register ton, had zij een laadvermogen van 2700 ton. Op haar eerste reis werd zij gevoerd door Kapt. G.Bruijn, met een onderbreking van een reis door Kapt J.Kuipers.

De “Adriana” maakte haar laatste reizen om Kaap Hoorn in 1908. Na 16 December 1907 met een lading stukgoed van Antwerpen te zijn vertrokken, rondde zij eind februari/begin Maart 1908 Kaap Hoorn en kwam 28 Maart 1908 te Valparaiso aan na 103 dagen reis. Na aldaar te hebben gelost, kreeg het schip een lading salpeter op de reede van Taltal, vanwaar het schip 3 Augustus zeilklaar was voor Brake (Bremen). Eind Augustus 1908 rondde de “Adriana” onder Kapt. G.Bruijn Kaap Hoorn voor de laatste maal. Maar in de zware stormen daar en bij de Falkland Eilanden, liep het schip zoveel schade op dat zij 24 September 1908 Rio de Janeiro als noodhaven moest aanlopen en aldaar werd geabandonneerd.”

Het fregat “Adriana” onder kapitein G.Bruijn was te Melbourne op 22 februari 1900. “acc. To Pronker whith wheat via Cape Horn to 22/6 Falmouth, 2/7 Liverpool.”

Zelfde schip en kapitein op 12 december 1901 te Melbourne en op 21 april weer terug in Londen met een Kaap Hoornronding van west naar oost.

Idem op 30 september 1906 te Soerabaja, 29 november te Newcastle NSW, 13 april te Tocopilla, 04 juni 1807 te Iquique en op 04 oktober, na ronding van Kaap Hoorn, te Dover.

Idem op 16 december 1807 te Antwerpen. 28 maart 1808 te Valparaiso, 03 augustus te Taltal en op 24 september te Rio de Janeiro, waar het schip werdd afgestoten.121