Inloggen
ADRIANA - ID 80


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1892-03-28 / 1920-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Jan Smit Czn. (1890-1899), Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 394
Date Laid Down: 1891-01-27
Launch Date: 1892-01-09
Delivery Date: 1892-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1804.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1740.00 Net tonnage
Deadweight: 2700.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 240.00 Feet (British) Registered
Beam: 38.00 Feet (British) Registered
Depth: 25.00 Feet (British) Registered
Draught: 20.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1920
Type: Rebuilt
Omschrijving: Het wrak van de ADRIANA werd in 1919/1920 hersteld, verbouwd tot stoomschip en als NATAL onder Braziliaanse vlag in de vaart gebracht

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1892
Datum agenda: 1892-03-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: ADRIANA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit, J.U.
Plaats: Alblasserdam
Opmerkingen: ja
1892-03-28, uitvoering55-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-04-00 ADRIANA
Manager: Reederij J.U. Smit (Jan Ulrich Smit), Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Reederij J.U. Smit (Jan Ulrich Smit), Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: NBJV

Date/Name Ship 1920-00-00 NATAL
Manager: Lloyd Nacional S.A., Rio de Janeiro, Brazil
Eigenaar: Lloyd Nacional S.A., Rio de Janeiro, Brazil
Shareholder:
Homeport / Flag: Rio de Janeiro / Brazil
Callsign: 1TBZ
Additional info: in 1908 geabandonneerd, opgelegd, na eerste wereldoorlog hersteld en verbouwd tot stoomschip

Ship Events Data

1892-04-10: De ADRIANA is op 10 april 1892 voor haar eerste reis in ballast van Rotterdam naar Cardiff vertrokken om aldaar steenkolen te laden.
1908-12-00: In december 1908 is het schip zwaar lek en met stormschade binnengelopen te Rio de Janeiro en aldaar dezelfde maand afgekeurd. Het was op weg van Taltal naar Brake met een lading nitraat.
1909-01-09: NRC 090109
Rotterdam, 9 januari. Het Nederlandse schip ADRIANA, kapt. G. Bruin, 24 september op reis van Taltal naar Brake met schade te Rio de Janeiro binnengelopen, is afgekeurd en verkocht. De ADRIANA is in 1892 van staal gebouwd te Alblasserdam en meet 1804 ton bruto en 1740 ton netto.
1922-02-27: In December of that year 1908, she put into the port of Rio de Janeiro with voyage damages and, likely abandoned to underwriters. During the period Lloyd Nacional came to being by 1915,
Giuseppe Martinelli, the Head of the company acquired her, and the ship was sent full refit at Rio de Janeiro at Ponta do Caj├║ owner's workshop.
Her first voyage was in the deep-sea traffic commencing by December 1920 from Rio de Janeiro to Genoa - with coffee ! She did not make too many voyages. After this one, she went down to the River Plate for a corn shipment from Rosario de S.Fe back to Santos and Rio, going as far as Fortaleza. On
the way back to the south Brazilian ports during the passage between Santos and Porto Alegre, she wrecked at about 5 miles outside the coast of a town named Imbituba; her engine room was flooded very fastly and she foundered at about 7 pm of same day 27 February 1922, we can say, at the beginning of her new life, under Brazilian flag. (Nelson Carrera)
2017-01-01: Documentatie beschikbaar gesteld uit de collectie Suijk Smit Hoedemaker door de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders.
Klik hier om het document te downloaden/openen

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

H.G.Mulder werd geboren te Rotterdam en woonde ook in 1892, toen hij het bevel kreeg over de “Adriana”, nog in Rotterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G. Mulder was met vlagnummer R4 in de periode 1892 t/m 1894 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1894 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1894 voor het vlaggelidmaatschap heeft bedankt

 

De schepen van de kapitein

In de beschikbare Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat hij met vlagnummer R4 vermeld als gezagvoerder:

*    in 1892 op het fregat “Adriana” 1740 netto-ton, varend voor J.U.Smit te Alblasserdam;

*    in 1893 geen schip vermeld.

 

H.G.Mulder was in 1892 de eerste gezagvoerder van het stalen fregat "Adriana", groot 1740, gebouwd op de werf van Jan Smit Corneliszoon te Alblasserdam voor J.N.Smit te Alblasserdam026(39/285).

 

Kapitein H.J.Mulder (vrij zeker moet dit zijn H.G.Mulder) was van 1892-1893 gezagvoerder op het stalen fregat “Adriana”, in 1892 gebouwd bij J.Smit Cz te Alblasserdam, 1809 b.r.t.. De reder was J.U.Smit te Alblasserdam052.

 

Bouma025 vermeldt H.G.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1890 van het 3/mschip “Gebroeders Smit”, gebouwd in 1875 te Alblasserdam, 1534 ton o.m., varend voor J.Smit Cz  te Alblasserdam. Het schip werd te Caldera afgekeurd;

*    1892 t/m 1895 van het stalen 3/m schip “Adriana”, gebouwd in 1892 te Alblasserdam, 1750 ton n.m., varend voor J.U.Smit te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit: “Het Fregatschip Adriana 1891-1908” door A.Belder & T.F.J.Pronker. Uitg. De Stroombaan Papendrecht 2002

P.13

Kapitein H.G.Mulder was de eerste gezagvoerder van het stalen fragat “Adriana”. Daarvoor was hij kapitein geweest op het fregat “Gebroeders Smit”. “Dat schip had, na een reeds slechte uitreis om Kaap Hoorn te Iquique een lading chilisalpeter ingenomen naar Falmouth “for orders”; nog maar kort op de thuisreis moest zij lekkend en zwaar werkend naar Caldera in Chili terugkeren en werd daar in 1890 afgekeurd en geabandoneerd. Kapt. Mulder zou de Adriana slechts haar eerste rondreis naar Nederlands-Indië voeren.”

p.14-15

Beschrijving van de reis onder kapitein Mulder naar NOI. het schip vertrok op 09 mei 1892 met ca. 2.700 ton kolen van Cardiff. Het bereikte, via Straat Lombok, op 03 september 1892 te rede van Ambon, na een niet bijster snelle reis van 117 dagen. Ook op de rede van Makassar werden kolen gelost en daarna te Bandjermassin.

Voor de thuisreis werd (stroop)suiker geladen te Passaroean, het zeilde op 19 maart 1893 langs Anjer  en ankerde omstreeks 22 maart te Tegal aan de Javaanse zuidkust. Op 10 mei 1893 voer het de Indische Oceaan op en passeerde ca 27 augustus St.Helena. Het arriveerde op 01 oktober te Greenock om de suiker te lossen. Hier werd het commando overgenomen door kapitein G.Bruijn. “Waarom Kapt. MulderI vervangen werd is niet bekend; hij heeft na deze reis op de Adriana ook niet meer het gezag op een schip gevoerd.”

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.

De “Gebroeders Smit” onder kapitein H.G.Mulder vertrok op 08 juni 1889 uit Boston met cokes en koopmansgoederen voor Valparaiso en Talcahuano. In het boek “De oude werf – van Cornelis Smit tot Cornelis Verolme 1812-2005”, door B.Belder wordt een verslag van deze reis gegeven, die gedeeltelijk door Hazelhoff Roelfsema wordt overgenomen. Ik neem daaruit weer een selectie over.

Hert schip bevond zich op 24 augustus 1889 tussen Patagonië en de Falkland-eilanden. Het was zwaar weer. Op 31 augustus werd Diego Ramirez gepasseerd en de volgende drie weken waren met slecht weer. Er werd schade opgelopen. Op 30 september werd geankerd op de rede van Talcahuano en na 114 etmalen op zee werd het schip naar binnen gesleept. Na gedeeltelijke lossing werd de 24ste vertrokken naar Valparaiso. Vandaar naar Iquique om salpeter te laden en daarna naar Falmouth for orders. Maar door zwaar werd geprobeerd Valparaiso aan  te doen. Dat lukte niet door zware lekkage en op 6 februari werd geankerd op de rede van Caldera. Daar moest de lading worden overgeladen op de Engelse bark “Glenafton”. De schade aan de “Gebroeders Smit” was zo ernstig dat het wel werd gerepareerd maar lokaal als “Atacama” in de vaart werd gebracht.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Mulder, H.G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Bruyn als gezagvoerder gedurende:

  • 1896 t/m 1906 van het stalen 3/m schip “Adriana”, gebouwd in 1892 te Alblasserdam, 1750 ton n.m., varend voor J.U.Smit te Alblasserdam. Het schip werd in 1908 afgekeurd te Rio de Janeiro.

 

Overige bijzonderheden

In maart 2003 verspreidde Ton F.J.Pronker een manuscript getiteld “De laatste Kaap Hoorn reizen van schepen van de Nederlandse Groote Zeilvaart” waaraan een bijlage met nadere bijzonderheden over de schepen. Het tweede behandelde schip was het stalen fregat “Adriana”, gebouwd in 1892 door J.Smit Cz te Alblasserdam. “De reeder was J.U.Smit te Alblasserdam. Bij 1740 netto register ton, had zij een laadvermogen van 2700 ton. Op haar eerste reis werd zij gevoerd door Kapt. G.Bruijn, met een onderbreking van een reis door Kapt J.Kuipers.

De “Adriana” maakte haar laatste reizen om Kaap Hoorn in 1908. Na 16 December 1907 met een lading stukgoed van Antwerpen te zijn vertrokken, rondde zij eind februari/begin Maart 1908 Kaap Hoorn en kwam 28 Maart 1908 te Valparaiso aan na 103 dagen reis. Na aldaar te hebben gelost, kreeg het schip een lading salpeter op de reede van Taltal, vanwaar het schip 3 Augustus zeilklaar was voor Brake (Bremen). Eind Augustus 1908 rondde de “Adriana” onder Kapt. G.Bruijn Kaap Hoorn voor de laatste maal. Maar in de zware stormen daar en bij de Falkland Eilanden, liep het schip zoveel schade op dat zij 24 September 1908 Rio de Janeiro als noodhaven moest aanlopen en aldaar werd geabandonneerd.”

Het fregat “Adriana” onder kapitein G.Bruijn was te Melbourne op 22 februari 1900. “acc. To Pronker whith wheat via Cape Horn to 22/6 Falmouth, 2/7 Liverpool.”

Zelfde schip en kapitein op 12 december 1901 te Melbourne en op 21 april weer terug in Londen met een Kaap Hoornronding van west naar oost.

Idem op 30 september 1906 te Soerabaja, 29 november te Newcastle NSW, 13 april te Tocopilla, 04 juni 1807 te Iquique en op 04 oktober, na ronding van Kaap Hoorn, te Dover.

Idem op 16 december 1807 te Antwerpen. 28 maart 1808 te Valparaiso, 03 augustus te Taltal en op 24 september te Rio de Janeiro, waar het schip werdd afgestoten.121

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Bruyn/Bruijn, G.
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 30
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: ADRIANA
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ADRIANA
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten