Inloggen
Gezagvoerder

Boon, Wilko Jacob

Naam: Boon, Wilko Jacob
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JAVAAN 1880 General Cargo schip Steamship 3208 Bekijk schip
SIBAJAK 1928 Vracht-/passagiersschip Motor Vessel 5864 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens

Wilko werd geboren op 16.03.1871 te Amsterdam als z.v. Germ Boon (expert) en Jantje Wilke Wilkens.

Wilko trouwde op  ??  met Theresia Sofia Clemens – geb. 01.11.1873 te Lund (Zweden) – d.v. Fritz Samuel Svensson Clemens en Theresia Schersten.  

Theresia Sofia Clemens overleed op 28.12.1916 te Scheveningen (43). 

Wilko (50) (kapitein) hertrouwde op 31.08.1921 te Stockholm (Zweden) met Karin Elisabet(h) Scholander (31) – geb. 04.05.1890 te Stockholm (Zweden)

Het huwelijk werd bevestigd in Den Haag op 05.10.1921 (Bron: Haags Gem.Archief)

Karin Elisabet Scholander overleed op 07.05.1925 te ’s-Gravenhage (35).

Wilko overleed op 17.05.1959 te ’s-Gravenhage (88). (Overlijdensadvertentie in Het Vaderland van 21-05-1959)

 

 

GEGEVENS VAN DE HEER S.PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

W.J.Boon, was in 1897 t/m 1898 gezagvoerder van het stoomschip de “Javaan” (ex “Claudius”), 1689 BRT, in 1880 gebouwd bij J.& L. Thompson & Sons te Sunderland (UK) en in 1897 onder directie van W.Ruys & Zonen te Rotterdam. De “Claudius strandde en zonk eind 1898 bij Ameland024 en 025.

Het ss “Javaan”strandde op 18 december 1898 in zware mist op de kust van Ameland en ging verloren. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Oxelösund naar Rotterdam met een lading ijzererts.

Het ss “Javaan” werd gebouwd in 1879 bij John Elder & Co te Glasgow, mat 2793 Brt en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam072.

Bouma025 vermeldt W.J.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1899 van het stalen schroefstoomschip “Indiaan” ex County Derry, gebouwd in 1889 te Sunderland, 1887 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1900 van het schroefstoomschip “Ameland” ex Parklands. gebouwd in 1895 te Hartlepool, 2520 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam. Bouma vermeldt nà Ruys de naam van de Stoomvaart Maatshappij “Triton”. Het is me niet duidelijk of het schip na 1900 naar deze rederij overging.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1892, p.216 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden ter koopvaardij in april 1891 het diploma 2e stuurman voor de Groote Stoomvaart heeft toegekend aan W.J.Boon. In Jg. 1896, p.219 staat vermeld de uitreiking van het diploma 1ste stuurman Groote Stoomvaart aan W.J.Boon,

1898

Het vrachtschip ss. ‘Javaan’ (1880) van Wm. Ruys & Zonen uit Rotterdam, op weg van Oxelösund (Zweden) naar Rotterdam met een lading ijzererts, vergaat tijdens dichte mist op de kust van Ameland. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

In het tijdschrift “De Zee, Jg.1899, p.309-314 staat de behandeling door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij betreffende de stranding van het ss “Javaan” onder kapitein W.J.Boon. Op grond van diverse getuigenverklaringen  verklaarde de Raad het volgende:

Het ss “Javaan” vertrok op 13 december 1898 met een volle lading ijzererts van Oxelösund met bestemming Rotterdam. Op 15 december werd met zeer variabele wind Elseneur gepasseerd. De reis ging verder gericht op het vuurschip van Terschelling. Op 18 december, “voelde men plotseling eerst alsof er eene golf tegen het schip aansloeg, en zeer kort daarna, dat het schip stootte”. Bij de 2e stoot liet de gezagvoerder de machine met volle kracht achteruit werken. “Toen eerst zag men het vuur van Ameland” Via loding werd geconstateed dat voor en achter 3 vadem water was. Het anker werd met veel moeite uitgeworpen. “Om 11 uur kwam de reddingboot van Oost-Terschelling langs zijde; en aan deze werd een bericht mede gegeven voor de reederij, daar de gezagvoerder het schip niet wilde verlaten, omdat het nog steeds geen water maakte, en hij eerst al het mogelijke wilde doen om het weer vlot te krijgen.” Pogingen om het schip vlot te krijgen mislukten en men bemerkte vervolgens dat er water in de machinekamer drong. Om11 uur lag het achterschip onder water. Om 11.45 uur kwam de sleepboot “Hercules” die de bemanning en wat uitrusting aan boord nam. Het schip moest als verloren worden beschouwd. Uit getuigeverklaringen bleek dat men de vuren van Ameland niet goed heeft gezien, omdat er boven het eiland een zware nevel had gehangen. Daarom was er ook niet gelood, wat volgens de Tuchtraad als een nalatigheid moet worden beschouwd. Hij heeft ten onrechte te veel op het gegist bestek vertrouwd. Hem werd de bevoegdheid ontnomen om voor drie maanden als gezagvoerder op een Nederlands koopvaardijschip te dienen. Ook moest hij de kosten van deze uitspraak ad f 64,- betalen.