Inloggen
Gezagvoerder

Wijk, Harm Hindrikz van

Naam: Wijk, Harm Hindrikz van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ZEEMEEUW 1857 Galjoot Sailing Vessel 15209 Bekijk schip
JACOBA EN CHRISTINA 1853 Bark Sailing Vessel 14549 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Harm van Wijk werd geboren op 24 januari 1837 te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Hindrik Deddes van Wijk en Hinderika Harms de Weerd.

Harm trouwde op 12 november 1863 te Nieuwe Pekela als schipper met Hinderika Enjetta de Boer, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van Jurjen Jurjens de Boer en Zwaantje Harrms Koster. Hinderika overleed op 31 januari 1865 te Nieuwe Pekela, 23 jaar.

Harm hertrouwde op 23 februari 1871 te Oude Pekela als schipper met Catharina Lukens, geboren te Grootegast als dochter van de kasssier Harm Wolters Lukens en Meiltje Jans Greven. Catharina overleed op 09 november 1920 te Nieuwe Pekela, 79 jaar, weduwe.

Harm overleed op 20 mei 1913 te Nieuwe Pekela, 76 jaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Harm als schipper in 1863, 1865, 1871, 1872, 1875, 1876, 1877, 1879, 1882, als zeeman in 1890 en zonder beroep in 1908, 1909, 1913.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

Harm H. van Wijk was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 92 in de periode 1865 t/m 1913.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.H. van Wijk als gezagvoerder gedurende:

*   1863 t/m 1873 van de galjoot “Zeemeeuw”, gebouwd in 1857 te Pekela, 159 ton o.m., varend voor J.C.Masker te Veendam. Gestrand bij Thisted. Bemanning gered;

*   1875 van de 2-mastschoener “Catharina”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 175 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip is in 1875 gezonken tussen Gotland en Dagö;

*   1875 t/m 1882 van de bark “Triplex” ex Jacoba & Christina, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor Burlage & Schumacher te Amsterdam.

 

In de ledenlijst van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” staan in de jaarberichten uit 1881 t/m 1920 ook de schepen vermeld. Harm H. van Wijk voer in 1881 t/m 1884 de “Triplex”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geeft geen relevante gegevens voor een Harm H.van Wijk uit 1837

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1, 1879 (aanwezig in het NSM) staat op de pp.177-189 en 217-227 artikelen onder de titel “Arbitrale uitspraak inzake ‘lenspompen, afwijking van koers en oorzaak van stranding’ van het galjootschip Z., Kapt. W.” (Er zijn alleen initialen van schip en kapitein gegeven die m.b.v. Bouma zijn gelocaliseerd.)

De kapitein doet een beroep op de verzekeringsmaatschappij “De Onderlinge Verzekerings-Maatschappij E.” om zijn aandeel in het schip zijnde f 2000,- uit te betalen. Het schip vertrok in October uit Riga met bestemming Oporto, deed onderwg de rede van Elseneur aan en strandde rond 6 november (geen jaar vermeld) op bank Bragen bij Jutland in het Skagerrak. Het schip ging totaal verloren maar de bemanning werd gered. De verzekeringsmaatschappij wenste niet uit te betalen. Het schip zou al bij vertrek in slechte staat zijn geweest en last hebben gehad van lekkage. Voorts zou de stranding het gevolg zijn geweest van nautische fouten van de gezagvoerder. De arbitragecommissie buigt zich over deze zaak en komt met een meerderheidsstandpunt, zijnde dat de verzekering moet uit betalen. Eén van de commissieleden is het daar niet mee eens en ondertekent de uitspraak niet.

Het artikel geeft zeer uitgebreid de argumenten van beide partijen weer en ook de uiteindelijke uitspraak is in zijn geheel vermeld.