Inloggen
Gezagvoerder

Versluys, Theodorus W.

Naam: Versluys, Theodorus W.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
VASCO DA GAMA 1824 Fregat Sailing Vessel 9582 Bekijk schip
WIJNHANDEL 1834 Bark Sailing Vessel 10213 Bekijk schip
VLIJT (VAN VLISSINGEN) 1810 Bark Sailing Vessel 12586 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

zie ook bij T.Versluis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ths. W. Versluijs was met vlagnummer R77 in de periode 1834 t/m 1852 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Kapitein Th.W.Versluijs was permanent commissaris van 1837,1838, vice-president van 1839-1840 en president van de Maatschappij van 1841-1845058.

Oud-kapitein Th.W.Versluys werd c.1840/1841 gekozen als president van het Rotterdamse zeemanscollege "Tot Nut der Zeevaart" als opvolger van kapitein F.van den Berg032.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijst van het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein Th. W. Versluijs met vlagnummer R77 zonder vermelding van schip of reder058.

 

In 1824 was J.Versluijs gezagvoerder op de Antwerpse brik "Rubbens"(sic) (150 lasten). De boekhouder was M.Joostens012-p.68.

Kapitein Versluijs zou ook al in 1822-1823 als gezagvoerder op de "Rubens"(sic) hebben gevaren volgens (niet op dag genoteerde) meldingen in de Amsterdamsche Courant013. Kennelijk ook nog nà 1823 kapitein van de Rubens.

 

Bouma025 vermeldt T.Versluijs als gezagvoerder gedurende:

*   de “Rub(b)ens wordt niet vermeld bij Bouma.

*   1828 t/m 1834 op het 3/m schip “Vasco di Gama”, gebouwd in 1823 te Antwerpen, 307 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Gent;

*   1835 t/m 1837 op de bark “Wijnhandel”, gebouwd in 1834 te Rotterdam, 700 ton o.m., varend voor L.F.de Bruyn (te Rotterdam?).

 

Overige bijzonderheden

Op 28 mei 1824 werd Pieter Burghgraaf als ligtmatroos geplaatst op de Rubens onder kapitein F.Versluis voor een reis naar Batavia vanuit Rotterdam004-531/1393(zie ook Burggraaff).

Andries Stokvliet werd per 09 september 1825 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op het schip de Rubens onder kapitein F.H.Versluis voor een reis van Rotterdam naar Batavia. Hij keerde op school terug op 09 oktober 1826004-532/1464.

De F en F.H zouden Th. geweest kunnen zijn.

 

Th. Versluys verzorgde per 08 december 1825 vanuit Vlissingen met de “Rubens” een troepentransport van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 april 1826 na 133 dagen, waarbij 1 militair onderweg was overleden.

Op 18 juli 1828 vertrok hij van Vlissingen met de “Vasco di Gama” met een transport van 2 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde op 13 november 1828 na 118 dagen te Batavia met het complete detachement.

Met ditzelfde schip vertrok hij op 25 september 1829 wederom uit Vlissingen met 2 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 09 januari 1830 na 106 dagen met het complete detachement065.

Hij verzorgde per 01 juli 1835 vanuit Hellevoetsluis met de “Wijnhandel” een transport van 5 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 oktober 1835 na 113 dagen065*.

 

     In een e-mail dd 02 januari 2002 meldt Luc van Coolput, Ninove, België het volgende:

“T. Versluys

Ook over deze kapitein bezit ik geen enkel genealogisch gegeven. Op 8 april 1824 kwam de brik RUBENS uit Charlestown in Antwerpen aan met een lading rijst en katoen. De kapitein was “Versluys”. Vervolgens vind ik dat “Th.Versluys” kapitein was van het volschip VASCO DA GAMMA (gebouwd in Antwerpen in 1823) dat op 12 november 1828 uit Antwerpen met troepen in Batavia was aangekomen. Op 19 november verliet de VASCO DA GAMA Batavia met bestemming Samarang en Sourabaya en legde op 5 maart 1829 tijdens de terugreis in St.Helena aan en was op 4 mei terug in Antwerpen. Bossenbroek vermeldt dat de VASCO DA GAMA op 25 september 1829 terug naar Batavia vertrok met troepen en met Th.Versluys als kapitein. Volgens mijn gegevens had echter Brandaris het bevel overgenomen van de VASCO DA GAMA en was Versluys overgegaan naar de DELPHINE, waarmee hij reeds op 20 juni 1829 naar Batavia vertrokken was en ginds op 28 oktober aankwam. Op de terureis met de DELPHINE liep hij wegens averij Mauritius binnen op 7 januari 1830 en kwam op 26 maart in Vlissingen aan en was vervolgens in Antwerpen. Het schip werd dan, zoals reeds eerder gemeld, onttakeld. Versluys lijkt tijdens de revolutie en tijdens het gehele jaar 1831 in Antwerpen gebleven te zijn. Het enige wat mij verder bekend is, is dat Versluys op 25 februari 1832 uit Antwerpen vertrok met bestemming Rotterdam als kapitein van het volschip STAD GENT (gebouwd in Antwerpen in 1839). De STAD GENT voer dan verder onder Nederlandse vlag als PRINS VAN ORANJE. Op dezelfde dag was kapitein Jan van der Zweep met de JAVA eveneens naar Rotterdam vertrokken.”.

 

Ontleend aan:

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.48-49: “Een brik onder twee vlaggen 1830-1835. Flora”.”

In het Antwerpsch Nieuwsblad van 28 februari 1832 staat:

“Voorleden zaterdag zijn vertrokken met ballast, twee Oost-Indisch-vaerders, in deze haven gebouwd, genaemd de STAD GENT van 1100 tonnen en de JAVA van 900. Deze schepen behoorende aan het huys N.J. de Cock, gingen naar Rotterdam, alwaer gemeld huys zich sedert de omwenteling heeft gevestigd”.

In hetzelfde blad dd 17 maart staat:

“De (Vlaamse) matroozen van de oost-indisch-vaerders de Stad Gent en Java welke hier (in Antwerpen) zyn teruggekomen, zyn ten getale van dertien.

Indien men een dagblad dezer stad wil geloven, zouden de twee hollandsche kapiteynen die matroozen onder schoone beloften in dienst hebben genomen, alleenlyk om de schepen den stroom te doen afzakken en met beloften van hun niet af te danken, gelyk zy vreesden. Maer nauwelyks waren zy onder de (Nederlandse) kanonneer-booten (die zich van Antwerpen naar Lillo en Vlissingen hadden teruggetrokken) , of Versluys en van der Zweep, de twee kapiteynen, niets van de Belgen meer vreezende, begonnen de matroozen beestagtig te beschimpen; in het gezigt van Vlissingen wierd de belgische vlag door die twee lafaards afgescheurd en door de hollandscche vervangen. Na acht dagen te Vlissingen te hebben doorgebragt, onder geduerig vloeken van Versluys, wierden zy schielijk afgedankt en door de policie buyten de stad gebragt, zonder eene duyt voor reyskosten of arbeyd te hebben ontvangen …”

 

In een akte te Pekela 1829-23 dd 22 o5 1829 meldt Theodoor Versluijs, gezagvoerder van de Vasco da Gama, het overlijden door over boord slaan van de opperstuurman Albert Koops uit Oude Pekela op 21 februari 1829.150

 

Rotterdamsche Courant 24 augustus 1822114

Rotterdam, 23 augustus. Van Vlissingen meldt men van den 20 augustus:

Sedert onze laatste zijn van de rede naar zee gezeild de schepen de VIJF GEBROEDERS, B. Bosschers, van Amsterdam, en de LIEFDE, S. Koorn, van Rotterdam, beiden naar Duinkerken gedestineerd; van Antwerpen l’ÉCLAIR, J.A. Schoneveld, naar Marseille, LEONTINE, M.F. le Lasseur, naar de Havana; RUBENS, Th. Versluijs, en DELPHINA, J. Boelen, naar Batavia; ISABELLE LOUISE, P.J. Eggers, naar Villa-Nova; le CHARLES, O.H. Arends, naar Liverpool; de VROUW ANNA, K.A. Bos, naar Glasgow; de VROUW ANNEGINA, H.J. Potjer, en ROSALIA, R.R. de Haan, naar Liverpool; de VROUW HENDRIKA, .J. Schuring, naar Londen; de TWEE GEBROEDERS, W.R. Lukens, naar North Shields; de OOSTERSTAR, J. Moller, naar Bergen; CONFIANCE, P. Tupper, naar Messina; la VIERGE MARIE, J. de Meire, naar Liverpool.

Op de rede zijn aangekomen la BELLE ALLIANCE, P. Collas, van Rio-Janeiro; de VROUW GEZINA, E.J. Dik, van Liverpool en la LÉGÈRE, J.M. Bled van Trinidad, naar Antwerpen bestemd.