Inloggen
WIJNHANDEL - ID 10213


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1834-07-04 / 1840-01-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1834
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepswerf St. Joris, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1833-03-05
Launch Date: 1834-06-21
Delivery Date: 1834-06-26
Technical Data

Gross Tonnage: 238.00 lasts
 
Length 1: 33.60 Meters Registered
Beam: 5.95 Meters Registered
Depth: 5.08 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1834
Datum agenda: 1834-07-04
Register nr: 18340394
Scheepsnaam: WIJNHANDEL
Type: Bark
Lasten: 238
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bruyn, L.F. de
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Versluys, T.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1834-06-26 WIJNHANDEL
Manager: Leonardus Franciscus de Bruyn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Leonardus Franciscus de Bruyn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1836-03-25: Grounded
Hellevoetsluis, 25 maart. Heden morgen arriveerde uit zee: WIJNHANDEL, kapt. T. Versluys, van Batavia, doch is beoosten de haven tegen de noordwal vastgeraakt en heeft ijssloepen en manschappen aangenomen tot assistentie.
1840-01-00: Final Fate: Missing

’s Gravenhage, 4 maart 1840. In de Précurseur leest men het volgende zeebericht.Het Nederlandse driemast schip WIJNHANDEL (opm: bark, bouwjaar 1834; kapt. J. Smit), van Java naar Rotterdam vertrokken, wordt als verloren beschouwd, nadat men uit al de havens van Noorwegen berichten heeft ontvangen. (opm: waarschijnlijk in januari op Long Sand vergaan, zie DC 010240, ZZC 160640, NRC 271165)

Gezagvoerders

zie ook bij T.Versluis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ths. W. Versluijs was met vlagnummer R77 in de periode 1834 t/m 1852 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Kapitein Th.W.Versluijs was permanent commissaris van 1837,1838, vice-president van 1839-1840 en president van de Maatschappij van 1841-1845058.

Oud-kapitein Th.W.Versluys werd c.1840/1841 gekozen als president van het Rotterdamse zeemanscollege "Tot Nut der Zeevaart" als opvolger van kapitein F.van den Berg032.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijst van het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein Th. W. Versluijs met vlagnummer R77 zonder vermelding van schip of reder058.

 

In 1824 was J.Versluijs gezagvoerder op de Antwerpse brik "Rubbens"(sic) (150 lasten). De boekhouder was M.Joostens012-p.68.

Kapitein Versluijs zou ook al in 1822-1823 als gezagvoerder op de "Rubens"(sic) hebben gevaren volgens (niet op dag genoteerde) meldingen in de Amsterdamsche Courant013. Kennelijk ook nog nà 1823 kapitein van de Rubens.

 

Bouma025 vermeldt T.Versluijs als gezagvoerder gedurende:

*   de “Rub(b)ens wordt niet vermeld bij Bouma.

*   1828 t/m 1834 op het 3/m schip “Vasco di Gama”, gebouwd in 1823 te Antwerpen, 307 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Gent;

*   1835 t/m 1837 op de bark “Wijnhandel”, gebouwd in 1834 te Rotterdam, 700 ton o.m., varend voor L.F.de Bruyn (te Rotterdam?).

 

Overige bijzonderheden

Op 28 mei 1824 werd Pieter Burghgraaf als ligtmatroos geplaatst op de Rubens onder kapitein F.Versluis voor een reis naar Batavia vanuit Rotterdam004-531/1393(zie ook Burggraaff).

Andries Stokvliet werd per 09 september 1825 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op het schip de Rubens onder kapitein F.H.Versluis voor een reis van Rotterdam naar Batavia. Hij keerde op school terug op 09 oktober 1826004-532/1464.

De F en F.H zouden Th. geweest kunnen zijn.

 

Th. Versluys verzorgde per 08 december 1825 vanuit Vlissingen met de “Rubens” een troepentransport van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 april 1826 na 133 dagen, waarbij 1 militair onderweg was overleden.

Op 18 juli 1828 vertrok hij van Vlissingen met de “Vasco di Gama” met een transport van 2 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde op 13 november 1828 na 118 dagen te Batavia met het complete detachement.

Met ditzelfde schip vertrok hij op 25 september 1829 wederom uit Vlissingen met 2 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 09 januari 1830 na 106 dagen met het complete detachement065.

Hij verzorgde per 01 juli 1835 vanuit Hellevoetsluis met de “Wijnhandel” een transport van 5 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 oktober 1835 na 113 dagen065*.

 

     In een e-mail dd 02 januari 2002 meldt Luc van Coolput, Ninove, België het volgende:

“T. Versluys

Ook over deze kapitein bezit ik geen enkel genealogisch gegeven. Op 8 april 1824 kwam de brik RUBENS uit Charlestown in Antwerpen aan met een lading rijst en katoen. De kapitein was “Versluys”. Vervolgens vind ik dat “Th.Versluys” kapitein was van het volschip VASCO DA GAMMA (gebouwd in Antwerpen in 1823) dat op 12 november 1828 uit Antwerpen met troepen in Batavia was aangekomen. Op 19 november verliet de VASCO DA GAMA Batavia met bestemming Samarang en Sourabaya en legde op 5 maart 1829 tijdens de terugreis in St.Helena aan en was op 4 mei terug in Antwerpen. Bossenbroek vermeldt dat de VASCO DA GAMA op 25 september 1829 terug naar Batavia vertrok met troepen en met Th.Versluys als kapitein. Volgens mijn gegevens had echter Brandaris het bevel overgenomen van de VASCO DA GAMA en was Versluys overgegaan naar de DELPHINE, waarmee hij reeds op 20 juni 1829 naar Batavia vertrokken was en ginds op 28 oktober aankwam. Op de terureis met de DELPHINE liep hij wegens averij Mauritius binnen op 7 januari 1830 en kwam op 26 maart in Vlissingen aan en was vervolgens in Antwerpen. Het schip werd dan, zoals reeds eerder gemeld, onttakeld. Versluys lijkt tijdens de revolutie en tijdens het gehele jaar 1831 in Antwerpen gebleven te zijn. Het enige wat mij verder bekend is, is dat Versluys op 25 februari 1832 uit Antwerpen vertrok met bestemming Rotterdam als kapitein van het volschip STAD GENT (gebouwd in Antwerpen in 1839). De STAD GENT voer dan verder onder Nederlandse vlag als PRINS VAN ORANJE. Op dezelfde dag was kapitein Jan van der Zweep met de JAVA eveneens naar Rotterdam vertrokken.”.

 

Ontleend aan:

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.48-49: “Een brik onder twee vlaggen 1830-1835. Flora”.”

In het Antwerpsch Nieuwsblad van 28 februari 1832 staat:

“Voorleden zaterdag zijn vertrokken met ballast, twee Oost-Indisch-vaerders, in deze haven gebouwd, genaemd de STAD GENT van 1100 tonnen en de JAVA van 900. Deze schepen behoorende aan het huys N.J. de Cock, gingen naar Rotterdam, alwaer gemeld huys zich sedert de omwenteling heeft gevestigd”.

In hetzelfde blad dd 17 maart staat:

“De (Vlaamse) matroozen van de oost-indisch-vaerders de Stad Gent en Java welke hier (in Antwerpen) zyn teruggekomen, zyn ten getale van dertien.

Indien men een dagblad dezer stad wil geloven, zouden de twee hollandsche kapiteynen die matroozen onder schoone beloften in dienst hebben genomen, alleenlyk om de schepen den stroom te doen afzakken en met beloften van hun niet af te danken, gelyk zy vreesden. Maer nauwelyks waren zy onder de (Nederlandse) kanonneer-booten (die zich van Antwerpen naar Lillo en Vlissingen hadden teruggetrokken) , of Versluys en van der Zweep, de twee kapiteynen, niets van de Belgen meer vreezende, begonnen de matroozen beestagtig te beschimpen; in het gezigt van Vlissingen wierd de belgische vlag door die twee lafaards afgescheurd en door de hollandscche vervangen. Na acht dagen te Vlissingen te hebben doorgebragt, onder geduerig vloeken van Versluys, wierden zy schielijk afgedankt en door de policie buyten de stad gebragt, zonder eene duyt voor reyskosten of arbeyd te hebben ontvangen …”

 

In een akte te Pekela 1829-23 dd 22 o5 1829 meldt Theodoor Versluijs, gezagvoerder van de Vasco da Gama, het overlijden door over boord slaan van de opperstuurman Albert Koops uit Oude Pekela op 21 februari 1829.150

 

Rotterdamsche Courant 24 augustus 1822114

Rotterdam, 23 augustus. Van Vlissingen meldt men van den 20 augustus:

Sedert onze laatste zijn van de rede naar zee gezeild de schepen de VIJF GEBROEDERS, B. Bosschers, van Amsterdam, en de LIEFDE, S. Koorn, van Rotterdam, beiden naar Duinkerken gedestineerd; van Antwerpen l’ÉCLAIR, J.A. Schoneveld, naar Marseille, LEONTINE, M.F. le Lasseur, naar de Havana; RUBENS, Th. Versluijs, en DELPHINA, J. Boelen, naar Batavia; ISABELLE LOUISE, P.J. Eggers, naar Villa-Nova; le CHARLES, O.H. Arends, naar Liverpool; de VROUW ANNA, K.A. Bos, naar Glasgow; de VROUW ANNEGINA, H.J. Potjer, en ROSALIA, R.R. de Haan, naar Liverpool; de VROUW HENDRIKA, .J. Schuring, naar Londen; de TWEE GEBROEDERS, W.R. Lukens, naar North Shields; de OOSTERSTAR, J. Moller, naar Bergen; CONFIANCE, P. Tupper, naar Messina; la VIERGE MARIE, J. de Meire, naar Liverpool.

Op de rede zijn aangekomen la BELLE ALLIANCE, P. Collas, van Rio-Janeiro; de VROUW GEZINA, E.J. Dik, van Liverpool en la LÉGÈRE, J.M. Bled van Trinidad, naar Antwerpen bestemd.

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Versluys, Theodorus W.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

HIERNA ALLE GEGEVENS VAN EEN KAPITEIN J.SMIT SAMENGEVOEGD

Bouma025 vermeldt J.Smit als gezagvoerder gedurende:

*             1837 t/m 1842 van het 3/mschip “Prosepine”, gebouwd in 1824, bouwplaats niet vermeld, geen opgave van tonnage, varend voor de Maatschappij voor de Walvischvaart te Rotterdam.

*             1856 van de 2/msch “Graanhandel”, gebouwd in 1855 te Pekela, 124 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.

*             1865 t/m 1866 van de 2/msch “Jantje”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.

*             1865 t/m 1866 van de kof “Eendragt”, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer.

*             1884 t/m 1890 van de tjalk “Aaltina Wicherdina”, gebouwd in 1880, locatie niet vermeld, 42 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is op de Scharhörn gestrand en wrak geraakt;

*             1899 van de stalen tjalk “Alida Jantina”, gebouwd in 1898, geen bouwlocatie vermeld, 79 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

*             1888 t/m 1890 van de 2/msch “Wilhelmina”, ex Syne Jacobs, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 138 ton o.m., varend voor J.Blokmeer te Delfzijl.

*             1889 t/m 1893 van de tjalk “Broedertrouw”, gebouwd in 1887 te Stadskanaal, 77 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Stadskanaal.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Smit, J.

Algemene informatie

1834

RC 150734             
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:Naar Batavia, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands barkschip WIJNHANDEL, kapt. Theodorus Versluys; hetzelve heeft uitmuntende inrichtingen voor passagiers.Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen en bij de kapitein aan boord.
DC 160834             
Hellevoetsluis, 13 augustus. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: ALKMAAR, kapt. J. Heath, van London, en zeilde naar zee: WIJNHANDEL, kapt. T. Versluis, van Batavia.
JC 151134              
Batavia, 14 november. De 12e dezer is alhier aangekomen het schip JAPAN, kapt. P.H. Willers, met 2 passagiers, de 10e augustus van Amsterdam vertrokken, en heden is alhier aangekomen het schip WIJNHANDEL, kapt. F. Versluis, de 12e augustus van Rotterdam vertrokken.

1836

RC 270236             
Rotterdam, 26 februari. Het barkschip WIJNHANDEL, kapt. Th. Versluys, van deze stad naar Batavia gezeild, aan boord hebbende een detachement militairen, onder het bevel van de groot-majoor Neuhaus, is de 21e oktober laatstleden behouden aldaar ter rede aangekomen, zonder op reis enig van de militairen, noch van de passagiers, noch van de equipage, te hebben verloren.
RC 290336             
Rotterdam, 28 maart. Kapt. Th. Versluys, voerende het schip WIJNHANDEL, heeft de volgende schepen gepraaid: De 1e februari, ter rede van St. Helena, WILLEM, kapt. Klomp, van Batavia, BATAVIA, kapt. Bruhn, van Soerabaya en EQUATOR, van Batavia, alle naar Rotterdam, zijnde van het laatste de kapitein in Straat Sunda overleden.
PGC 010436           
Kapt. Th. Versluys, voerende het schip WIJNHANDEL, van Samarang en Batavia te Helvoet binnen, heeft onder meer anderen de volgende schepen gepraaid: De 23e januari op 27º54’ ZB 6º12’ OL, JUMINA, kapt. Dorington van Canton en Liverpool, welke rapporteerde, dat bij vertrek half Canton verbrand was. De 1e februari ter rede van St. Helena, WILLEM, kapt. Klomp, van Batavia. Den 29e februari, op 26º01’ NB 41º 21’ WL, ELISABETH, van Boston, op reis van Havre naar New-Orleans, hebbende 23 dagen reis, en rapporteerde, dat hij, op 42º45’ NB 27º50’ WL, heeft zien drijven een zwaar schip vol water, gesjord met kettingkabels, fokke- en bezaansmast over boord, grote mast half staande, de spiegel half weggeslagen, vier ankers op den bak; de kapitein veronderstelde het een Engels gebouwd schip te zijn en houtsleper.
RC 050536             
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia:Met uitmuntende inrichtingen voor passagiers, het Nederlands gekoperd barkschip WIJNHANDEL, kapt. Matthijs Maria Versluys, om de 19e dezer te Helvoetsluis gereed te liggen.
DC 210536             
Hellevoetsluis, Den 21 dito (Mei). Heden morgen arriveerde uit zee: ZEELUST, kapt. D.J. Mik, van Liverpool; en zeilden naar zee: WIJNHANDEL, kapt. M.M. Versluis, naar Batavia; GOEDE HOOP, kapt. M.J. de Jonge, naar Porto, en GEERTRUIDA, kapt. W. Pranger, naar Antwerpen.
DC 310536             
Hellevoetsluis, 29 mei. Heden morgen zeilde naar zee: DOURO, kapt. H. de Haas, naar Bordeaux; en arriveerden uit zee: kapt. v.d. Hoeven, met de loodsboot no. 8, welke rapporteert, dat hij den 24 dezer in het Engelse kanaal een loods heeft overgegeven aan het schip ALEYON, kapt. C. van der Linden, van Havana, en den 26 dezer gepraaid de BATAVIA, kapt. H. Bruhn, en den 27 dezer de WIJNHANDEL, kapt. M.M. Versluis, beiden naar Batavia, zijnde toen bij de Singels.
AH 120836            
Amsterdam, 11 augustus. Uit Batavia wordt onder dagtekening van de 17e maart ll. gemeld, dat er op dat tijdstip acht transporten van troepen, tot het jagerkorps van Cleerens behorende, aangekomen waren en zulks als volgt: 160 onderofficieren en jagers met het schip STAD AMSTERDAM; 130 idem met het schip JACOB CATS; 98 met DE WIJNHANDEL; 20 met VAN SPEYK; 20 met DE NEPTUNUS; 101 met de MIDDELBURG en 45 met het schip de ZEEMEEUW.
JC 030936              
Batavia, 1 september. Heden zijn alhier aangekomen: het Nederlandse schip WIJNHANDEL, kapt. M.N. Versluijs, van Rotterdam vertrokken de 21e mei, en het dito schip SCHOON VERBOND, kapt. B. Draijer, met 73 man voor de Koloniale Marine, van Amsterdam vertrokken de 14e mei.

1837

RC 020237             
Rotterdam, 1 februari. De Javasche Couranten tot den 24 september behelzen o.a: een bericht van Batavia van den 16 september. Van Batavia zijn gezeild de Nederlandse schepen WIJNHANDEL, BATAVIA, MERCURIUS, JOHANNA CORNELIA en OLIVIER VAN NOORD naar Soerabaya, SCHOON VERBOND en APOLLO naar Samarang, NEÊRLANDS KROONPRINSES naar Padang en MERCURIUS naar Amsterdam.
RC 040237             
Rotterdam, 3 februari. De Javasche Couranten tot den 8 oktober behelzen o.a het volgende:Van Soerabaya zijn gezeild de Nederlandse schepen WIJNHANDEL en GOUVERNEUR naar Passaroeang.
RC 140237             
(14-10-1837) Te Samarang is gearriveerd het Nederlands schip WIJNHANDEL van Soerabaya, en van daar naar China gezeild het Nederlands schip SCHOON VERBOND.
RC 070337             
Rotterdam, 6 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s lijst van den 3 maart: gearriveerd te St. Helena Versluys (opm: bark WIJNHANDEL, kapt. Th. Versluys) van Batavia, zijnde den 10 januari naar Rotterdam gezeild.
RC 110337             
Rotterdam, 10 maart. Kapt. D. Varkevisser, te Helvoetsluis binnen, rapporteert, op 49º3’ N.B. en 5º30’ W.L. van Greenwich gezien te hebben de bark WIJNHANDEL, kapt. Th. Versluys, van Batavia.
RC 110337             
Rotterdam, 10 maart. Den 9 dezer zijn te Helvoetsluis gearriveerd NEÊRLANDS KROONPRINSES, D. Varkevisser, en de VROUW JOHANNA ELISABETH, H.J. Bonn, van Batavia; MARIA JOHANNA, D. van der Valk, van Lissabon; CERES, J. Noord, NEÊRLANDS TROUW, W.K. de Groot, ZEELUST, D.J. Mik, en ANNETTE, J. van den Oever, van Liverpool. Den 10 dezer was er voor de wal een brik, denkelijk de WIJNHANDEL (opm: bark), kapt. Th. Versluys. De wind Z.Z.W.
RC 140337             
Rotterdam, 13 maart. Den 10 dezer arriveerde te Helvoetsluis WIJNHANDEL, Versluys, en APOLLO (opm: fregat), C.M. van Dijcke, van Batavia; de HOOP, D. Guyt, de VROUW NEELTJE, K. Parrel, en ZORG EN VLIJT, E. Berghuis, van Liverpool, en LAETITIA, L.J. Rotgers, van Bordeaux.
RC 270537             
Rotterdam, 26 mei. Den 24 dezer zeilden van Helvoetsluis STAD ROTTERDAM, C. Poort, en WIJNHANDEL, M.M. Versluys, naar Batavia; ALBERTINE, A.K. Potjewijd, naar Libau (opm: Liepaja), en arriveerde MARIA BEERTA, K.A. Tap, van Liverpool.
RC 100637             
Rotterdam, 9 juni. Kapt. G. Wortelboer (opm: kof MARIA), van Bordeaux te Amsterdam gearriveerd, heeft den 29 mei, vier mijlen ten W.N.W. van zich hebbende en aan boord alles wel zijnde, gepraaid de bark de WIJNHANDEL, kapt. M.M. Versluys, van Rotterdam naar Batavia, en den 30 dito, Zuid-Voorland (opm: South Foreland) 4½ mijl van zich, gezien een brik, hebbende vlag van het Collegie Zeemanshoop met no. 322, zijnde die van kapt. J. Visser, voerende het schip HAVANA-PACKET, van Amsterdam naar Havana.
RC 150637             
Rotterdam, 14 juni. Kapt. C. van Gelderen jr. (opm: EENDRAGT), te Helvoetsluis binnen, rapporteert den 6 dezer, op 46º N.B. 10º37’ W.L. van Greenwich, gepraaid te hebben het schip de WIJNHANDEL, kapt. M.M. Versluys, van Rotterdam naar Batavia bestemd; aan boord was alles wel.
JC 041037              
Batavia, 2 oktober. De 1e oktober is hier aangekomen de dito bark WIJNHANDEL, kapt. M.M. Versluijs, met twee passagiers, de 25e mei vertrokken van Rotterdam.

1838

JC 311038              
Batavia, 27 oktober. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark WIJNHANDEL, kapt. Smit, vertrokken van Rotterdam de 30e juni, en de dito bark DE JONGE JAN, kapt. J. van Delft, met één volwassene en één kind als passagier, vertrokken van Rotterdam de 24e juni.

1839

PGC 050339           
Onder de berichten van Batavia van 10 november komt voor dat daar aldaar nog liggende waren de schepen STAD ROTTERDAM, kapt. Poort, om in het laatst van december en de WIJNHANDEL, kapt. Smit (vertrek niet bepaald) naar Rotterdam te vertrekken.

1840

DC 010240             
Dordrecht, 31 januari. Per expresse is hier heden voormiddag van het Nieuwe Diep de tijding ontvangen, dat aldaar gistermiddag te 12 uur behouden is binnen gekomen, het fregatschip STAD TIEL, kapt. E.M. Chevalier, komende van Batavia, terwijl het de 6e december St. Helena heeft aangedaan, tegelijk met de WIJNHANDEL van Rotterdam, en beide schepen de 7e dan daar de reis voortgezet hebben. Te St. Helena is de 12e ook aangekomen en heeft den 14 de reis naar Amsterdam voortgezet de JAVAAN, kapt. Meyer.

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.301 Foto DVD III – 071 _________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: WIJNHANDEL

Plaats en datum acte bijlbrief, 25 juni 1834

Soort schip bark

Bouwwerf / verkoper Johannes de Jong, scheepsbouwmeester, voor zijn firma
De Jong, Kortelandt & Anthony, op zijn werf St ,Joris, gelegen aan de Houtlaan te Rotterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Leonardus Franciscus de Bruijn, zeehandelaar en wijnkoper te Rotterdam

Te voeren door kapt. Theodorus Versluijs

Groot volgens meetbrief 238 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen ang 33,60 m., breed 5,95 m., hol 5,08 m.

Kiellegging 5 maart 1833

Tewaterlating 21 juni 1834, geheel volbouwd

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 26 juni 1834

Nummer van registratie deel 4, folio 118, verso, vak 1.

Notaris Dammes Ledeboer, vrederechter te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden





Researcher/datum research ML/130307


Naam WIJNHANDEL
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1834
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 1834
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF: ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag / archiefnummer Rott.3.03.56.65.301

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JC = Javaasche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeeuwsche Post
ZZC = Zierikzeesche Courant