Inloggen
Gezagvoerder

Boer, P. de

Naam: Boer, P. de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
BATAVIA 1883 Vracht-/passagiersschip Steamship 830 Bekijk schip
DOELWIJK 1890 General Cargo schip Steamship 1737 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Het ongepubliceerde getypte relaas van Dr. W.Th. de Vogel, getiteld “Mijn leven als lichtmatroos aan boord van het Nederlandse barkschip “Nicolaas Beets” in 1885” (geschreven vóór 1856, i.c. het jaar van overlijden van de Vogel), bevat een aantal passages over ene P. de Boer. De Vogel volgde c. 1885 lessen in de zeevaartkunde te Amsterdam bij een oud stuurman Gouwstra en een oud-kapitein van der Ley. Hij schrijft over deze periode: “Zo heb ik daar gekend de toenmalige matroos Piet de Boer, een eilander, die aan het Zeemanshuis voor zijn derde rang studeerde. Toen zijn geld op was, voer hij als waarnemend 2de stuurman op de “Tjerimai”, om daarna van zijn overgespaarde geld verder te studeren. Piet de Boer had een goed hoofd. Hij is later in dienst gegaan bij de Rotterdamsche Lloyd. Daar is hij commandant geworden van een der mailboten.”

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1891 van het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1892 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • 1893 t/m 1895 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • 1894 t/m 1900 e.v. op het ijzeren schroefstoomschip “Soembing” ex Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2549 ton n.m., varend voor de Rotterdamse Lloyd Willem Ruys & Zn te Rotterdam.Er is een overlapping met de vorige opgave!

 

P.de Boer vervoerde detachementen landmachtofficieren vanuit Rotterdam met de “Soembing” naar Batavia op de volgende reizen065* :

  • Vertrek 28 april 1894. Aankomst 06 juni 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.
  • Vertrek 01 september 1894. Aankomst 09 oktober 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 15 januari 1895. 3 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 11 mei 1895. 2 officieren en 42 manschappen.
  • Vertrek 14 september 1895. 1 officier en 43 manschappen.
  • Vertrek 18 januari 1896. 2 officieren en 31 manschappen.
  • Vertrek 08 mei 1896. 6 officieren.
  • Vertrek 04 juli 1896. 2 officier en 63 manschappen.
  • Vertrek 17 november 1886. 4 officier.
  • Vertrek 13 maart 1897. 1 officier.
  • Vertrek 17 juli 1897. 1 officier en 44 manschappen.
  • Vertrek 20 november 1897. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 26 maart 1898. 3 officieren en 84 manschappen.
  • Vertrek 16 juli 1898. 2 officieren en 55 manschappen.
  • Vertrek 05 november 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 43 manschappen.
  • Vertrek 25 februari 1899. 3 officieren en 42 manschappen.
  • Vertrek 17 juni 1899. 2 officieren en 60 manschappen.
  • Vertrek 27 januari 1900. 3 officieren en 32 manschappen.

In al deze gevallen is geen informatie gegeven over de aankomstdatum te Batavia. Voorts is het waarschijnlijk dat ook na de laatst vermelde reis nog andere transporten door kapitein de Boer met de “Soembing” zijn gevoerd, maar die heb ik niet meer opgenomen.

Overige bijzonderheden

Geen