Inloggen
BATAVIA - ID 830


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-07-00 / 1903-10-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 2150ROTT1883
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Rig: brig
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 35
Date Laid Down: 1882-07-08
Launch Date: 1883-04-07
Delivery Date: 1883-06-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 38 & 70-36
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2223.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1625.00 Net tonnage
Deadweight: 2800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 91.35 Meters Length overall (Loa)
Beam: 11.16 Meters Registered
Depth: 8.00 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
36 26 0 0 0 62
Configuration Changes

Datum 00-00-1893
Type: Lengthened
Omschrijving: In 1893 verlengd bij De Schelde, GRT 2543, NRT 1815, TDW 2941. Nieuwe machine (4-cyl. Q.E., 21, 30, 43 & 63-36, 1500 epk, 11,5 mijl) en ketels. Pass. 38 I en 24 II.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-07-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: BATAVIA
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-07-16, uitreiking zb73-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-06-30 BATAVIA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGPW

Date/Name Ship 1893-12-00 SOEMBING
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSJL

Date/Name Ship 1903-10-00 POITOU
Manager: Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur S.A., Marseille, France
Eigenaar: Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur S.A., Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1888-04-18: Collision
Rotterdam, 18 april 1888. Volgens telegram uit Londen is het stoomschip BATAVIA, kapitein Boon (opm: Kapt K.C. Gruiter), van Java naar Rotterdam, in het Suezkanaal in aanvaring geweest met het stoomschip ERATO. De BATAVIA bekwam geen schade, beide hebben de reis voortgezet.
1893-09-00: Lengthened
Middelburg, 14 oktober. Het stoomschip BATAVIA van de Rotterdamsche Lloyd dat in het droogdok alhier aanmerkelijk is vergroot, zal herdoopt worden en de naam SOEMBING voeren.
1894-07-27: Grounded
Rotterdam, 28 juli 1894. Volgens telegram uit Londen zit het stoomschip SOEMBING, van Java naar Rotterdam, sedert gisteren in het Suezkanaal aan de grond, in de sector El Guisr tussen km. 64 en Ismaïlia, en belemmert de vaart door het kanaal. Men is bezig met lossen, waarbij assistentie wordt verleend.
1896-05-13: Damaged
Londen, 13 mei 1896. Door de aanvaring met de dokmuur te Southampton is het Nederlandse stoomschip SOEMBING ernstig beschadigd, zodat de reparatie vermoedelijk een oponthoud van 14 dagen zal veroorzaken.
1898-02-22: Grounded
Maassluis, 23 februari 1898. Het Nederlandse stoomschip SOEMBING geraakte de afgelopen nacht bij het binnenkomen bij het Zuiderhoofd aan de grond, doch kwam vlot.
1902-10-13: Laid up
Opgelegd.
1903-10-24: Sold to foreign country
Rotterdam, 24 oktober 1903. Het stoomschip SOEMBING van de Rotterdamsche Lloyd is verkocht en zal onder de naam POITOU varen voor de Société Générale de Transport Maritime à Vapeur te Marseille.
1903-11-03: NRC 041103. Nieuwe Waterweg, 3 november. Heden vertrok van hier het stoomschip POITOU, ex-SOEMBING, naar Marseille
1907-05-04: Final Fate: Stranded

Gestrand op de kust van Uruguay en wrak geslagen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Boon was met vlagnummer R63 in de periode 1879 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1892 als vlaggelid heeft bedankt058

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Boon met vlagnummer R63 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1880 t/m 1882 van het ss. “Utrecht”   2177 ton n.m.  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1883 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1885, 1886 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1887, 1888 van het ss. “Bromo”     2508 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1890 van het ss. “Ardjoeno”   2600 ton net   varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt G.J.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1872 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1873 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1874 van het schroefss “Holland”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1876 van het schroefstoomschip “Pallas” ex Mont Cenis, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te New Castle, 2500 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1880 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1880 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam (in 1883 en later de Rotterdamsche Lloyd);
  • 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1890 van het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1891 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd W.Ruys & Zn te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Amsterdam Het Ned. stoomschip Merapi vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam

G.J.Boon vervoerde vanuit Vlissingen met de “Holland” een detachement landmactmilitairen naar Batavia op de volgende reis065*:

  • Vertrek 08 september 1873. Aankomst 24 oktober 1873 na 46 dagen. 4 officieren en 300 manschappen.

Vanuit Nieuwe Diep met hetzelfde schip:

  • 17 november 1873. Aankomst 03 januari 1874 na 47 dagen. 5 officieren en 200 manschappen (deze of de vorige opgave lijkt me onjuist gezien de data in oktober resp. november 1873!).

Vanuit Nieuwe Diep met de “Stad Amsterdam” op de volgende reizen:

  • 30 september 1876. Aankomst 10 november 1876 na 41 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden.

Vanuit Rotterdam met de “Utrecht” op de volgende reizen:

  • Vertrek 17 april 1880. Aankomst 03 juni 1880 na 47 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 02 oktober 1880. Aankomst 15 november 1880 na 44 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 19 maart 1881. Aankomst op 04 mei 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 06 augustus 1881. Aankomst 17 september 1881 na 42 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

Vanuit Vlissingen met hetzelfde schip:

*Vertrek 18 november 1882. Aankomst 12 januari 1883 na 55 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

Vanuit Rotterdam met hetzelfde schip:

  • Vertrek 14 april 1883. Aankomst 01 juni 1883 na 48 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:

  • Vertrek 21 juni 1883. Aankomst 05 september 1883 na 46 dagen. 1 officier en 32 manschappen. (dit klopt niet met de vorige opgave.
  • Vertrek 08 december 1883. Aankomst 27 januari 1884 na 50 dagen. 3 officieren en 73 manschappen.
  • Vertrek 10 mei 1884. Aankomst 24 juni 1884 na 45 dagen. 3 officieren en 72 manschappen.
  • Vertrek 11 oktober 1884. Aankomst 24 november 1884 na 44 dagen. 4 officieren en 66 dagen.
  • Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 28 april 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 94 manschappen.
  • Vertrek 06 november 1886. Aankomst 21 december 1886 na 45 dagen. 3 officieren en 126 manschappen.
  • Vertrek 09 april 1887. Aankomst 12 mei 1887 na 33 dagen.3 officieren en 47 manschappen.
  • Vertrek 27 augustus 1887. Aankomst 09 oktober 1887 na 43 dagen. 4 officieren en 115 dagen.

Vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

  • Vertrek 05 mei 1888. Aankomst 18 juni 1888 na 44 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.
  • Vertrek 20 oktober 1888. Aankomst 28 november 1888 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 09 maart 1889. Aankomst 18 april 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 28 december 1889. Aankomst 05 februari 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Merapi” op de volgende reizen:

  • Vertrek 16 november 1889. Aankomst 26 december 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 38 manschappen..(deze data kloppen niet met de voorgaande reis met de “Bromo”.
  • Vertrek 23 augustus 1890. Aankomst 30 september 1890 na 38 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 27 december 1890. Aankomst 10 februari 1891 na 45 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:

  • Vertrek 02 mei 1891. Aankomst 10 juni 1891 na 39 dagen. 2 officieren en 49 manschappen.
  • Vertrek 09 januari 1892. Aankomst 16 februari 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 14 mei 1892. Aankomst 20 juni 1892 na 37 dagen. 3 oficieren en 79 manschappen.
  • Vertrek 17 september 1892. Aankomst 24 oktober 1892 na 37 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Boon, G.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.C. de Gruiter als gezagvoerder gedurende:

*    1878 van het schroefstoomschip “Spartan”, gebouwd in 1865 te Glasgow, 433 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Gestrand op de Haisborough Sands;

*    1879 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Ariadne”gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Frankrijk;

*    1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1888 t/m 1892 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1893 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

K.C.de Gruiter was in 1878 gezagvoerder van het stoomschip de "Spartan", 433 BRT, gebouwd in 1865 in Engeland en in 1871 aangekocht te Glasgow door W.Ruys & Zonen te Rotterdam. K.C.de Ruiter strandde met dit schip in 1878 op Hasborough Sands en sloeg wrak024 en 025.

      K.C.de Gruiter was in 1893-1895 gezagvoerder van het stoomschip de "Salak", 2591 BRT, gebouwd in 1891 bij De Schelde in Vlissingen voor de N.V.Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. "... de Salak (strandde) op 26 mei 1895 tijdens mistig weer op Bembridge Ledge (Isle of Wight). Na vlotbrenging bleek de schade dermate aanzienlijk te zijn, dat besloten moest worden het schip naar Rotterdam terug te laten komen. De lading werd met opvolgende schepen naar haar bestemming vervoerd, terwijl het schip bij "De Schelde" hersteld werd. Het noodlot achtervolgde echter de Salak, want in december van datzelfde jaar kwam het schip ter hoogte van Lissabon tijdens dikke mist in aanvaring met het Engelse s.s. Peace, dat daardoor zonk. De Salak redde de gehele bemanning en bracht deze naar Lissabon, waar tevens de voorlopige reparaties werden uitgevoerd. In januari 1896 kon de reis naar Java worden voortgezet, terwijl de definitieve reparatie eerst geschiedde na afloop van de rondreis"024 en 025.

 

Op 06 april 1878 om 07.00 uur v.m. strandde op de Hasborough Sands het ss. “Spartan” en ging verloren. Was op weg van Hamburg naar Londen.

Het ss “Spartan” werd gebouwd in 1865 bij Alec Stephen & Sons te Glasgow, mat 433 Brt. en voer voor Wm.Ruys & Zonen te Rotterdam072.

 

K.C.de Gruyter vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen065*:

*    Vertrek 14 februari 1885. Aankomst 02 april 1885 na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 18 juli 1885. Aankomst 03 september na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 19 december 1885. Aankomst 04 februari 1886 na 47 dagen. 3 officieren en 115 manschappen.

*    Vertrek 22 mei 1886. Aankomst 07 juli 1886 na 46 dagen. 3 officieren en 100 manschappen..

Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:

*    Vertrek 14 januari 1888. Aankomst 25 februari 1888 na 42 dage. 3 officieren en 63 manschappen. Bij aankomst was er 1 man méér aan boord zonder opgave van de herkomst.

*    Vertrek 06 oktober 1888. Aankomst 17 november 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

* Vertrek 29 juni 1889. Aankomst 09 augustus 1889 na 41 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 09 augustus 1890. Aankomst 18 september 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 22 augustus 1891. Aankomst 02 oktober 1891 na 41 dagen. 3 officieren en 83 manschappen.

*    Vertrek 28 mei 1892. Aankomst 06 juli 1892 na 39 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 18 februari 1893. Aankomst 31 maart 1893 na 41 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de ”Salak” op de volgende reizen:

*    Vertrek 02 september 1893. Aankomst 09 oktober 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.

*    Vertrek 06 januari 1894. Aankomst 13 februari 1894 na 38 dagen. 3 officieren en 80 manschappen.

*    Vertrek 12 mei 1894. 17 juni 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 15 september 1894. Aankomst 21 oktober 1894 na 36 dagen. 4 officieren en 208 manschappen.

*    Vertrek 19 januari 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 25 mei 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 47 manschappen.

*    Vertrek 17 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Gruiter/Gruyter, K.C. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem werd geboren op 31 okt. 1855 te Vlaardingen als z.v. Cornelis de Zeeuw Bagchus en Maria van West.

Willem trouwde op  26.04.1882 te Vlaardingen met Margaretha Christina van der Tas – geb. 02.04.1860 te Vlaardingen - d.v. Adriaan van der Tas en Maartje Broek. 

Margaretha Christina overleed op 16 dec. 1934 te Rijswijk. 

Willem overleed op 11.03.1920 te Rijswijk (64). 

 

Kinderen

-    Adriaan – 1885

-    Maria – 1887

-    Cornelis Willem – 1890

-    Christina Maartje – 1891

-    Maartje – 1894

-    Margaretha Christina - 1895

 

De schepen van de kapitein

 

*   1890 – 1891  van het s.s. ARIADNE – geb. in 1879

*   1891 – 1892  van het s.s. DRENTHE – geb. in 1876

*   1892 – 1892  van het s.s. SPARTA – geb. in 1890

*   1892 – 1893  van het s.s. SOERABAYA – geb. in 1884

*   1893 – 1895  van het s.s. BATAVIA – geb. in 1883

*   1896 – 1899 van het s.s. BROMO – geb. in 1888

*   1899 – 1902  van het s.s. ARDJOENO – geb. in 1891

*   1902 – 1903 van het s.s. GEDÉ – geb. in 1892  

*   1903 – 1904  van het s.s. ARDJOENO – geb. in 1891

*   1904 – 1905  van het s.s. GEDÉ – geb. in 1892

*   1905 – 1907  van het s.s. WILIS – geb. in 1

*   1907 – 04/1909 van het s.s. KAWI – geb. in 1907  

*   04/1909 – 1910 van het s.s. SINDORO – geb. in

*   03/1910 – 1913 van het s.s. TAMBORA – geb. in 1  

*   06/1913 – 1914 van het s.s. GOENTOER – geb. in 1  

*   03/1914 – 12/1915 van het s.s. INSULINDE – geb. in 1914 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd.

 

De Locomotief 12-06-1907

Een jubileum.

Door een passagier van de WILIS werd aan het Soer. Hdbl. het een en ander medegedeeld overeen feest aan boord ter gelegenheid Van de 35-jarige echtvereeniging van den commandant, den heer W. Bagchus. Er werd bij deze gelegenheid een „speciaal orgaan” uitgegeven, genaamd De jubilaris. Op leuke wijze wordt de levensgeschiedenis van den jovialen commandant gegeven: Willem Bagchus den 31en October 1855 gehoren, is de zoon van een zeevaarder, zooals die het was van diens vader enz. enz. Papa Bagchus was gezagvoerder van een te Vlaardingen thuis behoorenden drie-mast Schoener en de zoon kreeg ook al spoedig lust in zo’n commando. Na eerst ter haringvangst te hebben gevaren, ging de tegenwoordige commandant van de WILIS ter „Koffarday” —zooals dat vroeger gebruikelijk was en wel naar den Oost Amerika en Japan. Den 26en April 1882 kwam aan het jonggezellenleven van onzen Willem een einde en het was mejuffrouw Vander Tas, die hem voor anker bracht, waarop al spoedig den 26en Juni van dat jaar, zijn benoeming tot gezagvoerder in dienst der Rotterdamsche Lloyd Volgde. Het echtpaar bleef niet alleen en het huwelijk werd volgens de modernste begrippen rijkelijk gezegend. In 1886 werd Adriaan geboren, in 1887 Marie, in 1890 Kees, in 1892 Christina en in 1896 Margaretha, zie hier het vijftal kinderen, dat heden met de moeder den feestdag viert en meermalen in gedachten aan boord van den mailstoomer Wilis zal zijn. De geheele familie Bagchus maakt het goed. De gezagvoerder-jubilaris is gezond en flink en zijne afwezige wederhelft en kinderen eveneens, gelijk heden per vertikaal-draadtelegram naar hier werd overgeseind. Wij wenschen van harte, dat nog vele jaren voorspoed en gezondheid aan de geheele familie Bagchus zullen brengen. Onder de „gevleugelde woorden” is het volgende niet onaardig: ,,Bergen, bergen! Wat koop ik voor bergen en schoone vergezichten: tabak moet ik hebben om te laden.” Volgens den vriendelijken berichtgever heeft men aan boord van de WILIS het zilveren feest met groote opgewektheid gevierd.

 

HetN.vd.Dag v.N.I. 10-11-1915

Kapitein W. Bagchus, wiens portret wij afdrukken in het nummer van heden, de alom bekende en sympathieke gezagvoerder van de gisteren hier aangekomen INSULINDE, vierde op 31 October j.l. zijn 26 jarig jubileum als kapitein van de Rott. Lloyd, terwijl deze reis ook de laatste zal zijn van kapitein Bagchus als gezagvoerder.

De dag van 31 October is dan ook aan boord van de INSULINDE feestelijk gevierd, zoals een passagier ons meedeelde. De sympathieke zeeman werd die dag een feestje aangeboden, dat uitmuntend geslaagd is.

Een der passagiers, Dr. Pareau, voerde het woord, toen 's morgens om 11 uur een glas champagne werd rondgediend. Des avonds na tafel werden eenige aardige voordrachten gehouden en aan tafel zelf ontbrak het niet aan de nodige toasten, waarvan zelfs enkele op rijm waren gesteld. Ook de Directeur van de Rott. Lloyd, de heer W. Ruys, sprak aan het diner woorden van gelukwens tot kapt. Bagchus. Ook wij wensen kapitein Bagchus van harte geluk met zijn jubileum, en hopen dat het nog lange jaren zal kunnen genieten van een otium cum dignitate, een periode van welverdiende rust.

 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER PARMA: 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Bagchus als gezagvoerder gedurende:

*      1890 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*      1891 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*      1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Spartan” ex Citta di Venezia, gebouwd in 1890 te Newcastle, 3794 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip is verkocht in Chili;

*      1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*      1893 t/m 1894 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 ton n.m., varend voor Wm.Ryus & Zn te Rotterdam. Het schip werd herdoopt in Soembing;

*      1896 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton, varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam

*      1899 e.v. van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

W.Bagchus was van 1896-1897 gezagvoerder van het stalen passagiers-vrachtschip “Bromo”, gebouwd in 1888, 2507 ton, varend voor de Rotterdamsche Lloyd.052..

 

Overige bijzonderheden

W.Bagchus vervoerde vanuit Rotterdam troepentransporten van landmachtmilitairen naar Batavia met de “Drenthe” op de volgende reizen065*:

Vertrek 21 februari 1891. Aankomst 06 april 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 64 manschappen.

Vertrek 28 november 1891. Aankomst 11 januari 1892 na 44 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Hij transporteerde militairen vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reis:

Vertrek 20 augustus 1892. Aankomst 28 september 1892 na 39 dagen. 2 officieren en 59 manschappen.

Hij vervoerd militairen vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

Vertrek 29 februari 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 47 manschappen.

Vertrek 20 juni 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 64 manschappen.

Vertrek 24 oktober 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Vertrek 27 februari 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren.

Vertrek 03 juli 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 06 november 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 94 manschappen.

Vertrek 12 maart 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier.

Vertrek 02 juli 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 55 manschappen.

Vertrek 22 oktober 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:

Vertrek 01 jul 1899. Aankomst niet vermeld. 1 officier,

21 oktober 1899. Aankomst niet vermeld. 3 officieren en 37 manschappen.

02 juni 1900. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen.

Deze kapitein zal ook later nog wel militairen hebben vervoerd maar deze heb ik niet meer opgenomen.

 

E-Mail aan Jan Klootwijk dd 12 februari 2006 van Doeke Bakker.

Aan de heer Klootwijk.

Geachte heer,

Van mijn achterneef Dirk Vedder kreeg ik informatie met foto’s van de Ardjoeno waarvoor mijn dank. Ik ben een kleinzoon naamgenoot van Doeke Bakker destijds kapitein op de Ardjoeno en woon opdezelfde plaats waar mijn grootvader heeft gewoond en is overleden op 19 December 1923. Zelf ben ik geboren in 1927 en heb hem dus niet gekend, wel mijn grootmoeder. Mijn grootvader was geboren in 1850. We hebben nog een groot schilderij van de Ardjoeno. Afmetingen 100 bij 70 c.m. Met vol tuigage. Mijn vader vertelde altijd dat dit geschilderd was in de haven van Antwerpen. Waar men daar waarschijnlijk de zeilen had opgedaan, want er mankeerde niets aan. Het is echter op volle zee met een vuurtoren in de verte en een loodsboot in de buurt. Het hing altijd bij ons thuis in de kamer en als kinderen vonden wij dat altijd indrukwekkend. Het hangt nu bij mijn zoon in een oud Amelander huis van 200 jaar waar het beter tot zijn recht komt. Ook hebben we nog de barometer van de Ardjoeno, de verrekijker en de grote vlag. In het boek Van scheepsjongen tot schipper van de heer Leegwater later loods in IJmuiden beschrijft deze een paar reizen als stuurmansleerling op de Ardjoeno bij mijn grootvader als kapitein naar Oost Indie.

Doeke Bakker Camminghastraat 1 9162 E K Ballum Ameland. Tel: 0519 554029.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg 1896, p106-108 staat een artikel van W.Bachus met als titel “Kustverlichting in Nederlandsch-Indië”.

 

In Nederlands Scheepvaart Museum onder Signatur J-100 “Van Scheepsjongen tot schipper: een zeemansleven” door J.Leegwater, 1946.

Deze vermelding kan ik niet (meer) thuisbrengen. Wellicht een vermeldingvan kapitein Bagchus? Nakijken in Scheepvaartmuseum te Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Bagchus, Willem
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Het ongepubliceerde getypte relaas van Dr. W.Th. de Vogel, getiteld “Mijn leven als lichtmatroos aan boord van het Nederlandse barkschip “Nicolaas Beets” in 1885” (geschreven vóór 1856, i.c. het jaar van overlijden van de Vogel), bevat een aantal passages over ene P. de Boer. De Vogel volgde c. 1885 lessen in de zeevaartkunde te Amsterdam bij een oud stuurman Gouwstra en een oud-kapitein van der Ley. Hij schrijft over deze periode: “Zo heb ik daar gekend de toenmalige matroos Piet de Boer, een eilander, die aan het Zeemanshuis voor zijn derde rang studeerde. Toen zijn geld op was, voer hij als waarnemend 2de stuurman op de “Tjerimai”, om daarna van zijn overgespaarde geld verder te studeren. Piet de Boer had een goed hoofd. Hij is later in dienst gegaan bij de Rotterdamsche Lloyd. Daar is hij commandant geworden van een der mailboten.”

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1891 van het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1892 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • 1893 t/m 1895 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • 1894 t/m 1900 e.v. op het ijzeren schroefstoomschip “Soembing” ex Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2549 ton n.m., varend voor de Rotterdamse Lloyd Willem Ruys & Zn te Rotterdam.Er is een overlapping met de vorige opgave!

 

P.de Boer vervoerde detachementen landmachtofficieren vanuit Rotterdam met de “Soembing” naar Batavia op de volgende reizen065* :

  • Vertrek 28 april 1894. Aankomst 06 juni 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.
  • Vertrek 01 september 1894. Aankomst 09 oktober 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 15 januari 1895. 3 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 11 mei 1895. 2 officieren en 42 manschappen.
  • Vertrek 14 september 1895. 1 officier en 43 manschappen.
  • Vertrek 18 januari 1896. 2 officieren en 31 manschappen.
  • Vertrek 08 mei 1896. 6 officieren.
  • Vertrek 04 juli 1896. 2 officier en 63 manschappen.
  • Vertrek 17 november 1886. 4 officier.
  • Vertrek 13 maart 1897. 1 officier.
  • Vertrek 17 juli 1897. 1 officier en 44 manschappen.
  • Vertrek 20 november 1897. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 26 maart 1898. 3 officieren en 84 manschappen.
  • Vertrek 16 juli 1898. 2 officieren en 55 manschappen.
  • Vertrek 05 november 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 43 manschappen.
  • Vertrek 25 februari 1899. 3 officieren en 42 manschappen.
  • Vertrek 17 juni 1899. 2 officieren en 60 manschappen.
  • Vertrek 27 januari 1900. 3 officieren en 32 manschappen.

In al deze gevallen is geen informatie gegeven over de aankomstdatum te Batavia. Voorts is het waarschijnlijk dat ook na de laatst vermelde reis nog andere transporten door kapitein de Boer met de “Soembing” zijn gevoerd, maar die heb ik niet meer opgenomen.

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Boer, P. de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: BATAVIA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BATAVIA ter verlenging en verbouwing in het dok te Middelburg. Foto najaar 1893
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok

Omschrijving: De SOEMBING te Marseille. Foto Felix Giuglard, Marseille. Originele foto in bezit Ron van den Bos.
Collectie: Bos, Ron van den
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SOEMBING
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Dok

Omschrijving: SOEMBING, liggende te Rotterdam (mogelijk opgelegd voor de verkoop)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: POITOU als wrak op de kust van Uruguay
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding
Overige afbeeldingen


Omschrijving: BATAVIA en SOERABAJA, Algemeen plan van beide schepen
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Bouwtekening
Algemene informatie

NRC 090782
Vlissingen, 8 juli. Heden is op de werf van de Koninklijke Maatschappij De Schelde alhier de kiel gelegd van het stoomschip BATAVIA, in aanbouw voor rekening der heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam en bestemd voor de vaart op Nederlands-Indië.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten