Inloggen
Gezagvoerder

Smit, Lammert

Naam: Smit, Lammert
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ESPOIR(L) 0 Fregat Sailing Vessel 16647 Bekijk schip
DILIGENCE 1839 Fregat Sailing Vessel 10395 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Lammert Smit werd geboren te Texel op 16 februari 1805 als zoon van Reijer Smit en Antje Rademaker.

Hij trouwde op 14 mei 1841 te Kralingen/Rotterdam als scheepsgezagvoerder met Jeanne Josephine Rolufs, geboren te Ostende op 06 juli 1809 als dochter van Roluf Rolufs en Jeanne Rosalie Merlier.

 

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Lammert Smit, geboren op 13 februari 1805 te Texel, Rooms Katholiek, van 1843-1854 wonend op de Korte Prinsengracht te Amsterdam en in 1854 vertrokken naar Lith, NB.

 

Lammert was bij een huwelijk van een dochter in 1863 “buitengaats”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Smit (met als adres A.Smit te Amsterdam) werd met vlagnummer 410 per 05 juni 1838 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.A.Klimp. Als zijn schip is genoemd “Augustin”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving was L.Smit 32 jaar en ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 29 mei/05 juni 1838 werd als effectief lid ingeschreven Lammert Smit, oud 32 jaar, voerend het schip “Augustin”, afkomstig van Texel, met adres de heer A.Smit te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.A.Klimp. Hij kreeg vlagnummer 410023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 07 mei 1844. Bedankt in 1865.003

 

Lammert Smit was effectief lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 410 in de periode 1838 t/m 1854 en met vlagnummer 151 in de periode 1854 t/m 1865.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop staat een verzoek van stuurman Lambert Smit om onderstand vanwege het verbranden van zijn schip de “Diligence” onder kapitein H.Bos. Hem wordt een maand gage uitgekeerd.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       410                        1838-1839     bark                 Augustin                     P.J.Neef

                                           1840           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1841-1842     fregat               Emma                        van Gend & Loos te Amsterdam

                                      1843-1853     fregat               Diligence                    idem

       151                        1854-1863     fregat               Diligence                    idem

                                      1864-1865     geen vermelding van schip en boekhouder

 

 

Bouma025 en van Sluijs011 melden kapitein L.Smit over de periode 1844-1863 als gezagvoerder van het fregat de “Diligence”, gebouwd in 1838-1839 te Capelle aan de IJssel op de werf van W.en J.Hoogendijk, 744 ton (n.m.). Het schip werd in 1863 (dus onder kapitein L.Smit) in averij te Curacao afgekeurd.

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                     Naam schip                                       vertrek                       terugkomst

L.Smit                                                    Diligence                                           06 mei 1861               04 april 1862

                                                                Diligence                                           12 augustus 1862      geen vermelding

 

Bouma025 vermeldt L.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1839 t/m 1842 van het fregat “Augustin”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 230 ton o.m., varend voor P.J.Neef te Amsterdam. In 1842 werd het hol geveild;
  • * 1842 t/m 1843 van het 3/mschip “Emma”, gebouwd in 1820, bouwlocatie niet vermeld, 576 ton o.m., varend voor van Gend & Loos te Amsterdam. Het schip liep in 1843 zwaar beschadigd te Mauritius binnen en werd gerepareerd;
  • * 1844 t/m 1863 van het fregat “Diligence”, gebouwd in 1839 te Capelle aan de IJssel, 744 ton o.m., varend voor van Gend & Loos te Amsterdam. Het schip werd in afgekeurd in averij op Curaçao.

 

De scheepstekenaar Jacob Spin vervaardigde prenten van  de”Emma” tijdens een orkaan op de Indische Ocaan in 1844. “Op het glas van de ingelijste aquarel staat Toestant van het schip Emma kapitein L.Smit op 38o48’ZB 19o26’OL. Tusschen 8 & 9 Sept. 1842”. Op 10 oktober 1842 schreef gezagvoerder Smit op Mauritius  een brief waarin dat de Emma op weg van Batavia naar Amsterdam in de Indische Oceaan door een zware storm was overvallen vergezeld door hoge zeeën, later uitgroeiend tot een orkaan. Alles wat op dek ston werd weggeslagen  waarbij ook vier an overboord werden geslagen , waarna weer twee teruggeworpen werden. Het schip liep tenslotte op 8 oktober Maritius binnen waar het werd gerepareerd.

Een beschrijving plus het scheepsportret wordt vermeld in Een Terschellinger zeilvaartkapitein” door Bram Oosterwijk, Coolegem Media, 2016, p, 121-122.

 

Overige bijzonderheden

L.Smit vertrok per 09 september 1862 vanuit Nieuwediep met de “Diligence” en 1 landmachtofficier. Hij kwam te Batavia aan op 04 januari 1863 na een reis van 117 dagen065.

 

Zeepost 21 februari 1839 – 320114

De 17e december (opm: 1838) lagen ter rede van Batavia de schepen PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, NATALIE, kapt. E.J. Drent, KORTENAER, kapt. B.P. Martens, AUGUSTIN, kapt. L. Smith en SOPHIA, kapt. Ketels.

 

Zeepost 25 februari 1839 – 323114

De 27e oktober (opm: 1838) lagen ter rede van Batavia de schepen KORTENAER, kapt. B.P. Martens, DE VRIENDEN, kapt. Jaski, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huijdekoper, RHOON EN PENDRECHT, kapt. A. Schaap, VIER GEBROEDERS, kapt. De Boer, AUGUSTIN, kapt. L. Smith, NICKERIE, kapt. F.A. Bunnemeijer en SOPHIA, kapt. Ketels.

 

Zeepost 14 maart 1840 114

Volgens brief van Batavia van de 20e november zouden van daar vertrekken de schepen ALIDA WILLEMINA, kapt. Van der Mey, naar Amsterdam, de 25e november BATO, kapt. Keijzer en CANTON, kapt. Laurens, beide naar Rotterdam, medio december EMANUEL, kapt. Molenaar, naar Rotterdam en PRINS HENDRIK, kapt. Veening, naar Amsterdam, beide ultimo december. Nog lagen daar in lading de schepen ELISABETH, kapt. Jansen en AUGUSTIN, kapt. Smit, naar Amsterdam en DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. Hus, naar Rotterdam.

 

Algemeen Handelsblad 13 juni 1840114

Advertentie. J. Corver, H. Salm en B.D. Bosscher, makelaars, zullen op maandag de 22e juni 1840, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd barkschip, genaamd AUGUSTIN, varende onder Nederlandse vlag en laatst gevoerd door kapt. L. Smit, volgens Nederlandse meetbrief lang 26 ellen 30 duimen, wijd 5 ellen 47 duimen, hol 4 ellen 48 duimen, en alzo gemeten op 124 lasten. Breder bij inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars.

 

Zeepost 20 juni 1840 114

Schepen ter verkoop te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg op maandag de 22 juni 1840: het gekoperd barkschip AUGUSTYN, kapt. Smith (opm: mogelijk de bark AUGUSTIN, kapt. L. Smit).

 

Algemeen Handelsblad 06 oktober 1840114

Advertentie. G.J. Roland Holst en J. Corver, makelaars, zullen op maandag de 19e oktober 1840, des avonds ten 6 ure te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen het gekoperd barkschips-hol, genaamd AUGUSTIN, volgens Nederlandse meetbrief lang 26 ellen 30 duimen, wijd 5 ellen 47 duimen, hol 4 ellen 48 duimen, benevens een aanzienlijke partij scheepsgereedschappen bestaande in ankers, kabelkettingen, touwen, zeilen, staand en lopend want, tuigage, zee-instrumenten, kanonnen, watervaten, rondhouten, boten, sloepen en hetgeen verder tevoorschijn zal worden gebracht. Breder bij notitie en bericht bij bovengemelde makelaars.

 

Zeepost 20 oktober 1840 114

Verkoop van schepen te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg op maandag 19 oktober: het gekoperd barkschips-hol AUGUSTIN, laatst gevoerd door kapt. Smit: NLG 4200. Koper J. Corver.

 

Algemeen Handelsblad 02 april 1845114

Advertentie. Naar Batavia zal medio dezer maand van deze stad vertrekken, het Nederlandse fregatschip DILIGENCE, kapt. L. Smit, voorzien van bijzonder goede inrichtingen voor passagiers en varende een bekwame scheepsdocter. Personen of families voor de overtocht naar Java van deze bodem wensende gebruik te maken, worden verzocht zich te adresseren bij Floris der Kinderen en Zoon, cargadoors te Amsterdam.

 

Dordrechtsche Courant 03 april 1845114

Dordrecht, 2 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn in het geheel voor deze maand bevracht de navolgende schepen:

- Voor Amsterdam: TWEE CORNELISSEN, kapt. S. Veenstra; DRIE VRIENDEN, kapt. H. de Wijn; ALIDA WILLEMINA, kapt. K. Latjes; LOUISA MARIA, kapt. B.C. Jaski; URANIA, kapt. C. Abrahams Jr.; DILIGENCE, kapt. L. Smit;….

 

Javasche Courant 27 augustus 1845114

Batavia, 24 augustus. ….

….Heden is alhier aangekomen het Nederlandse schip DILIGENCE, kapt. L. Smit, vertrokken van Amsterdam de 5e mei.

 

NRC 08 april 1851114

Rotterdam, 7 april. Het schip DILIGENCE, kapt. Smit, van Amsterdam naar Batavia, is de 4e april te Harwich binnengebracht, hebbende op het Cork-zand gestoten.

 

NRC 24 november 1853114

Margate, 20 november. Het te Amsterdam te huis behorende fregatschip DILIGENCE, kapt. Smit, van Hartlepool naar Batavia bestemd, is de 17e dezer op Kentish-Knock aan de grond geweest, doch is met verlies van anker en ketting afgebracht. Het bevindt zich op dit ogenblik hier ter rede en verwacht orders.

 

NRC 27 november 1853114

Gravesend, 24 november. Heden kwam alhier binnen het Nederlandse schip DILIGENCE, kapt. Smit, van Hartlepool, laatst van Margate naar Batavia bestemd. Dit schip, hetwelk op Kentish-Knock aan de grond is geweest, was voornemens van Margate naar Portsmouth te verzeilen – zie ons nummer van gisteren – doch werd door contrariewind genoodzaakt hiervan af te zien en koers naar Londen te zetten.

 

NRC 04 december 1853114

Londen, 1 december. Het Nederlands fregatschip DILIGENCE, kapt, Smit, van Hartlepool naar Hong Kong, hetwelk op de Kentish Knock aan de grond heeft geweest en naar hier ter reparatie is gebracht – zie onze nommers van 24, 26 en 27 november – is heden in de kom van het West-Indisch Dok (opm: havenbekken) gehaald en heeft een begin gemaakt om de lading, 770 tonnen steenkolen, te lossen, waarna het in Young’s Droge Dok zal gehaald worden, om de schade na te zien. Naar men verzekert, maakt het schip nog geen duim water in het uur en men veronderstelt dat de schade hoofdzakelijk aan het koper zal zijn, hetwelk de laatste reis in Antwerpen nieuw omgelegd is. Het schip is met dik weder (opm: mist) en een N.N.W. wind de 17e november op Kentish Knock geraakt, heeft aldaar tot in de morgen van de 19e gezeten en is toen met adsistentie van twee vaartuigen en enige manschappen uit Margate afgebracht, voor welke diensten de kapitein bij arbitrage GBP 425 heeft moeten betalen. De laatste morgen heeft het schip zwaar gestoten en alleen aan het bedaarde weder, de sterkte van het vaartuig en de hulp die men hetzelfde betoonde, is het toe te schrijven, dat het behouden is gebleven. De DILIGENCE gaat 18 voet diep en werd enige dagen op de rivier opgehouden, aangezien er geen ligplaats te vinden was.

 

NRC 27 december 1853114

Londen, 23 december. Het Nederlands schip DILIGENCE, kapt. Smit, van Hartlepool naar Batavia, hetwelk alhier, na op Kentish Knock aan de grond te zijn geweest, in averij werd binnengebracht, is in Young’s Dock nagezien en, daar het schip geen de minste schade heeft bekomen, is het onmiddellijk naar het West-Indische dok teruggehaald, waar het thans bezig is om de geloste lading kolen weder in te nemen.

 

NRC 06 februari 1855114

Rotterdam, 5 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen, als:….

….Voor Amsterdam: DILIGENCE, kapt. L. Smit, ….

 

NRC 17 mei 1856114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 31 schepen, als:….

….Voor Amsterdam…..DILIGENCE, kapt. L. Smit;….

 

NRC 16 april 1859114

Rotterdam, 15 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen: ….

….Voor Amsterdam: …. DILIGENCE, kapt. L. Smit;….

 

NRC 29 oktober 1861114

Batavia, 14 september. Vrachten hebben zich op de vorige koersen gesoutineerd (opm: gehandhaafd), doordat slechts weinig disponibele schepen binnen vielen. Sedert vorig bericht werden nog gecharterd te Semarang ter opvulling de JOHANNES ANTHONIUS met koffij à NLG 115, suiker à NLG 120 en lichte goederen à NLG 130 naar Rotterdam. De DILIGENCE (Nederlands) NLG 120 voor suiker om hier, te Cheribon en Samarang te laden naar Amsterdam….

 

NRC 11 maart 1863114

Batavia, 27 januari. Vrachten. Nederlands ELECTRA naar Nederland, ladende te Soerabaja; Nederlands TASMANIA naar Macassar; Nederlands VRIENDSCHAP naar Rotterdam; Nederlands DILIGENCE naar Amsterdam, NLG 65 per last voor suiker te Probolingo…..

 

NRC 28 maart 1863114

Batavia, 14 februari. Vrachten. Nederlandse vlag. De DILIGENCE werd gedeeltelijk bevracht voor suiker te Probolingo te laden à NLG 65…..

 

NRC 01 september 1863114

Amsterdam, 31 augustus. Volgens brief van kapt. Smit, voerende het schip DILIGENCE, van Batavia naar Amsterdam, in dato St. Helena 27 juli, was hij aldaar, na op de hoogte van de Kaap de Goede Hoop een lek bekomen te hebben, binnengelopen; het schip maakte 2 à 3 duimen water in het uur. Daar het lek onder water zit, heeft hij St. Helena aangedaan, aldaar het pomptoestel doen veranderen om de pompen te vergemakkelijken en daarmee de reis naar herwaarts voortgezet. (gedeeltelijk gisteren gemeld.)

 

NRC 17 oktober 1863114

Rotterdam, 16 oktober. Volgens particulier bericht van Curaçao is 13 augustus aldaar zwaar lek binnengelopen het Nederlandse schip DILIGENCE, kapt. Smit, 17 mei met 2000 kranjangs suiker en 4000 pakken tabak van Batavia naar Amsterdam vertrokken. Het schip loste de lading, waarvan 100 pakken tabak beschadigd bevonden waren, om te repareren.

 

NRC 02 november 1863114

Amsterdam, 1 november. Aangaande het schip DILIGENCE, kapt. Smit, van Batavia herwaarts met schade te Curaçao binnengelopen, wordt volgens brief van daar dd. 7 oktober gemeld dat het ten tweede male nagezien, doch afgekeurd zou worden. Het beschadigde gedeelte van de lading zou de volgende dag verkocht worden.

 

NRC 20 november 1863 114

Amsterdam, 19 november. De Nederlandse bark DILIGENCE, kapt. Smit, van Batavia herwaarts, te Curaçao met schade binnengelopen, is, volgens brief van daar, d.d. 16 oktober, afgekeurd en zou 22 oktober verkocht worden.

 

NRC 04 december 1863114

Amsterdam, 3 december. Het schip DILIGENCE, kapt. Smit, van Batavia herwaarts, te Curaçao afgekeurd, is volgens brief van daar, dd. 7 november met de inventaris voor NLG 11.465 verkocht.