Inloggen
Gezagvoerder

Schuchard, Friedrich Wilhelm Eduard

Naam: Schuchard, Friedrich Wilhelm Eduard
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
VRIENDSCHAP 1843 Fregat Sailing Vessel 13586 Bekijk schip
HOOP VAN ALBLASSERDAM 1828 Fregat Sailing Vessel 10490 Bekijk schip
KOLONEL KOOPMAN 1835 Fregat Sailing Vessel 10013 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Friedrich Wilhelm Eduard Schuchard(t) werd geboren te Berlijn op 28 april 1802 als zoon van Johan Christiaan Schuchard en Johanna Sophia Klaus (wonende te Swinemunde/Swinoujscie in Polen). Op 06 maart 1836 kreeg hij de Nederlandse nationalitein.

Hij trouwde op 24 maart 1837 te Alblasserdam met Josina de Haan, geboren 29 november 1810 als dochter van Pieter de Haan en Wouterina Hopman. Zij overleed in 1878 te Alblasserdam. Friedrich was van 1865/1871 gemeenteraadslid van Alblasserdam en gaf in 1877 als beroep op oud scheepsexpert.

Hij overleed in 1880 te Alblasserdam. 003 en 064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.W.E.Schuchard (adres P.Blom op de Leliegracht te Amsterdam) werd met vlagnummer 506 per 04 november 1839 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.Blom. Als zijn schip wordt vermeld “Kolonel Koopman” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Schuchard en zijn vrouw 37 resp. 29 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 29 oktober/05 november 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Friedrich Wilhelm Eduard Schuchard, oud 37 jaar, voerend de bark “Kolonel Koopman”, wonend te Alblasserdam en met adres bij P.Blom te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Blom.023

Hij werd per 27 april 1841 deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. Toegevoegd is: “Met 1e Mei 1856 van beroep veranderd”003.

 

F.W.E.Schuchard was met vlagnummer R132 in de periode 1836 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1875 verzoekt kapitein F.W.E.Schuchard om onderstand wegens het bereiken van de leeftijd van 60 jaar. Op 25 november 1875 besluit het Bestuur om een nader onderzoek naar zijn behoeftigheid. Op 24 februari 1876 wordt het verzoek afgewezen mits hij een bewijs van zijn behoeftigheid kan leveren.042.

 

In het Jaarverslag 1880 van de Rottermamse Maatschappi jtot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1880 isoverleden058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren            type                 scheepsnaam              naam reder/boekhouder

     506                        1839-1840    bark                Kolonel Koopman    geen opgave

                                     1841-1842    bark                Kolonel Koopman    J.van Vollenhoven te Rotterdam

                                     1843-1853    fregat              De Vriendschap         Hogewerf & Chabot te Rotterdam

     205                        1854-1855    fregat              De Vriendschap         idem

                                     1856-1875    geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.W.E.Schuchchard (sic) met vlagnummer R132 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*            1849, 1851          van het fregat “Vriendschap”         415 last varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam

*            1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878 geen vermelding van schip en reeder

 

F.W.E.Schuchard maakte de volgende reizen005:

*     de Hoop       1837      Batavia - Rotterdam         koffie

*     Kolonel Koopman     1841     Batavia - Hellevoetsluis    geen lading vermeld. 1841/42        Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis     terug: koffie

*     Vriendschap 1852      Batavia - Rotterdam         koffie

       1852/53       Rotterdam - Londen - Batavia - Rotterdam heen: diversen, ballast;    terug: koffie

       1854/55       Rotterdam - Londen - Batavia - Rotterdam heen: ballast; terug: koffie

 

Bouma025 vermeldt F.W.E.Schuchard als kapitein gedurende:

  • * 1836 t/m 1837 op de bark “De Hoop (van Alblasserdam)”, gebouwd in 1828 te Alblasserdam, 352 ton n.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*   1839 t/m 1841 op de bark “Kolonel Koopman”, gebouwd in 1835 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 552 ton o.m., varend voor J.van Vollenhoven te Rotterdam;

*   1844 t/m 1855 op het fregat “Vriendschap”, gebouwd in 1842 op de werf van Cornelis Smit te Elshout, 754 ton o.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Uit de stortingsregisters van het college “Zeemanshoop” blijkt dat Dirk Jan Bulsing, D.Charlau, Carl Friedrich Hempel, S.van de Koppel, Joannes Andries Scott en F.W.E.Schuchard een maandgage van negentig gulden genoten. Zij waren in dezelfde periode actief in de Oost-Indië vaart als Douwe de Boer, dat wil zeggen in de jaren dertig en veertig van de negentiende eeuw” (die had een maandgage van honderd gulden).005

Foto (nr.73) beschikbaar van kapitein F.W.E.Schuchard047.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Friedrich W.E.Schuchard was in 1831 1e stuurman op het fregat “Jonge Jan”, bij gezagvoerder Jan Jansz Bonn bij reder Cornelis Smit.

In 1836 was hij gezagvoerder op het fregat “Hoop van Alblasserdam” varend voor Cornelis Smit te Alblasserdam. Deze benoeming was tegen de zin van de Nederl. Handels Maatschappij, die bezwaar maakte tegen een Duitser-vreemdeling als kapitein. Cornelis Smit trekt zich van deze mening niets aan en laat weten dat hij zelf wel zal uitmaken wie hij als gezagvoerder wil hebben. Hij voegt toe dat Schuchard al geruime tijd in verschillende rangen op zijn schepen heeft gevaren en reeds als jongeling in Holland onder Hollandse vlag heeftgediend. Ook heeft hij op zijn werf gewerkt om het tuig van de schepen in gereedheid te brengen. Cornelis Smit schrijft verder dat hij hem als een handig en braaf mens heeft leren kennen en hij daardoor de meest geschikte gezagvoerder op zijn schip acht.