Inloggen
Gezagvoerder

Schneider/Schneiders, Lodewig Henrich

Naam: Schneider/Schneiders, Lodewig Henrich
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
REIGERSDAAL 1810 Brik Sailing Vessel 12215 Bekijk schip
JOHANNA 0 Fregat Sailing Vessel 12523 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

ook geschreven als SNEIDERS/Schnyder

Familiegegevens en opleiding

L.H.Schnijder (sic), met vlagnummer 6, is overleden in 1826084.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.H.Sneiders (sic) werd met vlagnummer 6 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop. Datum van inschrijving, schip en de naam van degene die hem voorstelde, zijn niet genoemd. Toegevoegd is “overleden”002.

L.H.Schneider was effectieflid/oprichter en in 1825 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Amsterdamse Stadsarchief is in inventaris 5181/7150-1815-31 een bijlbrief dd Amsterdam 29 mei 1815 van de brik “Reigersdaal”.

  1. de Graaf en Pieter Blauw, Mr. scheepstimmerlieden te Amsterdam op de werven Casiemirus en de Toren van Cordaan verklaren, dat dit brikschip op nieuw gebouwd is door Syme Pronk, Mr.scheepstimmerman van de werf Hollandia op Wittenburg te Amsterdam en verder door de ondergetekenden is afgetimmerd.

De aankoper was de heer Paleologo te Amsterdam.

Het Archief van de Waterschout011a bevat de volgende monsterrollen:

38-96        12 juni 1815, brik “Reijgersdaal”, kapitein Lodewig Hendrick Schneider, bestemming Havana, correspondent Paleologo, 18 bemanningsleden i.c. opperstuurman, onderstuurman, timmerman, bootsman, kok, 7 matrozen, 3 ligtmatrozen, 2 kajuitwachters en een carga.

38-99        11 maart 1816, schip “Reygersdaal”, kapitein L.H.Schneider, bestemming St.Yhomas, correspondent Paleologo, 17 bemanningsleden i.c. opperstuurman, onderstuurman, timmerman, kok, ondertimmerman, 6 matrozen, 5 ligtmatrozen en een kajuitwachter.

38-101      24 oktober 1816, brik “Reijgersdaal, kapitein L.H.Schneider, bestemming Middellandse zee en Smirna, correspondent Paleologo, 16 bemanningsleden i.c. opperstuurman, onderstuurman, timmerman, kok, 6 matrozen, 4 ligtmattrozen hofmeester en een jongen.

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren               type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

          6                       1825               brik                  Susanna                                               Alstorphuis & van Hemert

 

Bouma025 vermeldt L.H.Schneiders als gezagvoerder gedurende:

  • * 1815 t/m 1818 op de brik “Reigersdaal”, gebouwd in 1814, bouwplaats niet vermeld, 262 ton o.m., rederij niet vermeld.

Bouma025 en van Sluijs012 vermelden L.H.Schneider als gezagvoerder gedurende:

  • * 1818 t/m 1820 op het fregat “Henriette en “Betsy”, gebouwd aan de Oostzee, 650 ton o.m. ( 350 last), varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam;
  • * 1822 t/m 1824 op het 3/m schip “Suzanna”, gebouwd in Amerika, bouwjaar niet vermeld, 336 ton o.m., varend voor Alstorphuis & van Hemert te Amsterdam. De kapitein is in 1824 overleden.

 

Overige bijzonderheden

Jan Willem van Schaik werd per 12 juli 1825 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als kajuitwachter geplaatst op de “Susanna”, onder gezag van kapitein Snijders voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij was weer terug op school op 01 september 1826004-532/1495.

Bossenbroek065 vermeldt dat op 29 september 1818 vanuit Texel een troepentransport naar Batavia zou zijn vertrokken onder ene kapitein Coersen. Maar Van Sluijs012 geeft de volgende informatie, ontleend aan de Amsterdamsche Courant van 29 september 1818: “Met troepen naar Batavia, Kapt. L.H.Schneider”.

 

Amsterdamsche Courant 28 juni 1822 onder de rubriek Scheepstijdingen

Kapt. C.Hansen, voerende het Amerikaansche Schip Albion, van Samarang, den 23sten Junij in Texel binnen, heeft den 22sten Februarij Ballambuang, op de kust van Java, in de Straat Baly, aangedaan en aldaar vernomen, dat een Hollandsch Schip, genaamd Henriette en Betsy (waarschijnlijk dat van Kapt. L.H.Schneider, van Batavia naar Amesterdam) in de maand Januarij totaal verongelukt was, doch dat de Passagiers en equipage gered waren en de laatste naar Batavia teruggekeerd was.”

 

Vervolgens was er een bericht in de Amsterd. Crt van 11 juli 1820: “Het bericht van het verongelukken v/h schip is twijfelachtig. Het schip was in Straat Bali op een bank geraakt doch later weer vlot geraakt, en was 1 Febr. weer gereed om de reis te vervolgen.”. Tenslotte in de Amsterd. Crt.: “Texel 21 Nov. 1820: “gearriveerd van Batavia, kapt. L.H.Schneider.”.

 

Rotterdamsche Courant 12 november 1818114

Amsterdam, 10 november. Op 15 oktober is 12 mijlen west van Scilly Isles in goede staat gezien een groot schip, uit Holland naar de Oost-Indiën, blijkens deszelfs seinvlaq No. 42 de HENRIETTE EN BETZEY, kaptein L.H. Schneider, den 29 september uit Texel naar Batavia gezeild.

 

Rotterdamsche Courant 02 oktober 1819114

Londen, 28 september. Te Batavia den 10 mei aangekomen HENRIETTA EN HENSKEN, en den 30 dito HENRIETTA EN BETSEY, van Amsterdam, en den 14 dito CONCORDIA, van Antwerpen.

 

Rotterdamsche Courant 07 oktober 1819114

Amsterdam, 5 oktober. Den 9 juni lagen ter rede van Batavia de volgende schepen, als: de NIEUWE ZEELUST, kapt. P. Swart; BETSEY EN CAROLINA, kapt. C. Schröder; LOUISA MATHILDA, kapt. Klaas Stoffels; HENRIETTA ELISABETH, kapt. H.H. Christiaans, alle vier naar Japan; CORNELIA, kapt. … (opm: niet ingevuld); JOHANNA EN ELISABETH, kapt. P. Green, naar Sourabaija, om rijst te laden; WATERLOO, kapt. D. Hensken, met koffij, naar Amsterdam; de HOOP, kapt. M.D. Incke, zeilklaar, naar Dordrecht, en HENRIETTA EN BETSEY, kapt. L.H. Schneider.

 

Rotterdamsche Courant 28 december 1819114

Amsterdam, 26 december. In een brief van de Kaap-de-Goede-Hoop,

Den 18 dito was aangekomen het schip WATERLOO, kapt. D. Hensken, van Batavia naar Amsterdam; hetzelve had den 18 augustus Batavia verlaten, wanneer aldaar gereed lag het schip HENRIETTE EN BETSEIJ, kapt. L.H. Schneider, met troepen naar Palembang (opm: zie ook RC 080220); werwaards mede zou vertrekken het schip ELIZABETH, kapt. C. Pakes;

op deszelfs vertrek lagen de schepen JONANNA ELIZABETH, kapt. P. Green, naar Holland, en het schip DE ZEEUW, kapt. L. Wouters, van Middelburg naar Canton; …

 

Rotterdamsche Courant 20 januari 1820114

Amsterdam, 18 januari. Volgens brief van Batavia, van 20 augustus 1819, zou het schip (opm: pink) HENRIETTE EN BETSEIJ, kapt. L.H. Schneider, met troepen naar Palembang gedestineerd, de volgende dag derwaarts onder zeil gaan.

 

Rotterdamsche Courant 08 februari 1820114

Berigten van Batavia, van den 28 augustus 1819, melden het volgende:

Op verlangen van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Fredrik der Nederlanden is alhier gevestigd een Hoofd-Commissie voor de Maatschappij van Weldadigheid, waarvan het voorzitterschap is opgedragen aan de Heer Van Braam, terwijl de Predikant Roorda van Eisinga zich met het secretariaat heeft belast. Zodra het aantal leden zulks toelaat, zullen in de onderscheidene residentiën sub-commissiën worden benoemd.

Den 22 (opm: augustus 1819) is de expeditie, bestemd om de Sultan van Palembang, die zich verstout heeft de wapenen tegen de Nederlanders op te vatten, te tuchtigen, van de rede van Batavia onder zeil gegaan. Dezelve bestaat uit Zijner Majesteits schip van linie ADMIRAAL TROMP van 64 stukken, gecommandeerd door kapitein Nooi, en aan boord hebbende de Schout-bij-nacht Wolterbeek, aan welke het opperbevel over de expeditie is opgedragen, alsmede de Nederlandse Commissaris Muntinghe; Z.M. brik IRENE, kapitein Lucas, twee kanonneersloepen, en de transportschepen ADMIRAAL BUIJSKES, kapitein F.W. Coffin, ARINUS MARINUS, kapt. A. Langeveld, en HENRIETTE EN BETSEIJ, kapt. L.H. Schneider, met de nodige landingstroepen. Z.M. schip van oorlog NASSAU ligt ter rede van Batavia en Z.M. korvet VENUS voor Sourabaija. (opm: zie RC 060420)

 

Rotterdamsche Courant 10 februari 1820114

Amsterdam, 8 februari. Het schip HENRIETTA EN BETSEIJ, kapt. L.H. Schneider, met troepen van Batavia naar Palembang gedestineerd, is volgens brief van Batavia, den 5 oktober 1819, behouden te Banka aangekomen, en zou bij verandering van het watergetij de reis naar Palembang voortzetten.

 

Rotterdamsche Courant 29 juni 1820114

Amsterdam, 27 juni. Kapitein C. Hason, voerende het Amerikaas schip ALBION, van Samarang den 23 juni in Texel binnen, heeft den 22 februari Ballambouang, op de kust van Java, in de Straat Balij, aangedaan, en aldaar vernomen, dat een Hollands schip (opm: pink), genaamd HENRIETTE EN BETSEY (waarschijnlijk dat van kapt. L.H. Schneider, van Batavia naar Amsterdam), in de maand januari totaal verongelukt was, doch dat de passagiers en equipagie gered waren, en de laatste naar Batavia teruggekeerd was. (opm: zie RC 110720, 130720 en 180720)

 

Rotterdamsche Courant 11 juli 1820114

Amsterdam, 9 juli. Aangaande het schip HENRIETTE EN BETSEY, kapt. L.H. Schneider, van Batavia naar Amsterdam, meldt men in een brief van Batavia, van den 15 februari, dat hetzelve den 21 januari de rede van Batavia verlaten hebbende, met voornemen, om, uit hoofde van tegenwinden, toen in de Straat Sunda waaijende, Straat Balij te passeren, den 26 dito te Banjoewangi (opm: Banyuwangi) in goede staat aangekomen en sedert door stilte, donker weer en tegenstroom, op een bank geraakt, doch spoedig weder vlot geworden was, na het lossen van een gedeelte der lading, hetwelk volgens brief van de kapitein, in dato den 1 februari, weder ingenomen was, liggende het schip toen gereed om de reis te vervolgen. Het rapport aangaande het verongelukken van het gezegde schip (in een onzer medegedeeld wordt derhalve twijfelachtig.

In dezelfde brief van Batavia wordt nog gemeld, dat een Engelse kapitein, aldaar van Port-Jackson gearriveerd, onder de wal van Java gepraaid had het Nederlands schip (opm: fregat) AURORA, kapt. H.C. Nannings, van Rotterdam naar Batavia gedestineerd.

 

Rotterdamsche Courant 13 juli 1820114

Amsterdam, 11 juli. Aangaande het schip HENRIETTE EN BETSEY, kapt. L.H. Schneider, van Batavia naar Amsterdam, (zie de laatst voorgaande) wordt door kapitein Brijant (voerende het Amerikaas schip JACKSON, van Semarang te Antwerpen gearriveerd) gerapporteerd, dat hetzelve, na 24 uren op een koraalbank gezeten te hebben, weder vlot geworden en naar de Kaap de Goede Hoop gezeild was, alsmede dat de passagiers, welke 5 à 6 dagen bij de Resident van het fort Utrecht vertoefd hadden, zich, op bekomen verzekering dat het schip deszelfs reis konde vervorderen, weder aan boord hadden begeven.

 

Rotterdamsche Courant 18 juli 1820114

Londen, 11 juli. Het schip de HENRIETTA EN BETSEIJ (HENRIETTE EN BETSEY), Schneider, van Batavia naar Amsterdam, is den 12 maart te Mauritius binnengelopen, om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 19 augustus 1820114

Amsterdam, 17 augustus. Kapt. L.H. Schneider, voerende het schip (opm: pink) HENRIETTE EN BETSEIJ, van Batavia naar Amsterdam, te Mauritius binnengelopen, meldt van daar, in dato 20 maart, dat hij, van de bank voor Banjouwangie (opm: Banyuwangi), na het lossen van enige goederen, afgeraakt zijnde, en geen merkbare gebreken aan het schip, dat redelijk digt was, ontdekt hebbende, zijn reis had voortgezet; doch den 26 februari door een zware storm belopen zijnde, was het water bij de pompen aanmerkelijk vermeerderd, hetwelk hem verpligt had te Mauritius binnen te lopen om te lossen en te repareren, waarmede hij bezig was, en waren als toen slechts 100 balen koffij beschadigd gelost; hij hoopte in het laatst van april of begin van mei de reis te zullen kunnen vervorderen.

 

Rotterdamsche Courant 28 december 1820114

Amsterdam, 26 december. Kapt. L.H. Schneider, voerende het schip HENRIETTE EN BETSEIJ, van Batavia naar Amsterdam, was uit het Nieuwe Diep opwaarts gezeild, doch heden, met verlies van anker en touw en twee sloepen, terug gekomen.

 

Rotterdamsche Courant 16 juli 1822114

Amsterdam, 14 juli. Het schip SUSANNA, kapt. L. Schneider, van Amsterdam naar Batavia, is den 18 juni gepraaid op de hoogte van Goudstaart (opm: Start Point); aan boord was alles wel.