Inloggen
HOEPELLUST - ID 9714


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1837-03-31 / 1860-11-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1837
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Goedkoop, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1837-02-18
Delivery Date: 1837-03-15
Technical Data

Gross Tonnage: 45.00 lasts
Gross Tonnage 2: 85.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 21.65 Meters Registered
Beam: 4.00 Meters Registered
Depth: 2.21 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1837
Datum agenda: 1837-03-31
Register nr: 18370109
Scheepsnaam: HOEPELLUST
Type: Kof
Lasten: 45
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goedkoop, J.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Koning, L.E.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1837-03-15 HOEPELLUST
Manager: Jan Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1838-03-06 BERNHARD EN ELIZE
Manager: Franciscus Gerhardus de Wayer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1849-05-08 BERNHARD EN ELIZE
Manager: Johan Rudolf Westkirch, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1855-12-13 BOREAS
Manager: Firma Harmens & Zonen, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Harmens & Zonen, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 6 maart 1838, van de BERNHARD EN ELIZE:
Franciscus Gerhardus de Wayer, koopman te Amsterdam (boekhouder en 1/8e part), firma Bahlman & Co., Amsterdam (4/8e part) en Johan Rudolph Westkirch, Amsterdam (3/8e part)


Eigenaren, per 8 mei 1849, van de BERNHARD EN ELIZE:
R. Westkirch, Amsterdam (boekhouder en 3/8e part), B. Bahlmann, Amsterdam ( 4/8e part), Mevrouw de wed. F.G. de Wager Fortik, Amsterdam (1/8e part)

Ship Events Data

1860-11-22: Final Fate:
Amsterdam, 23 november. Aangaande het schip BOREAS, van Sunderland naar Harlingen, op de Noorderhaaks gestrand (opm: zie NRC 221160), wordt volgens brief van Harlingen van de 22e dezer gemeld, dat het wrak was, doch dat men zou trachten de inventaris te bergen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Louwe Koning werd gedoopt op 01 november 1801 te Veendam als zoon van de zeeman Evert Louwes Koning en Derkjen Alberts (Groenewoud).

Hij trouwde op 30 januari 1833 te Veendam als zeeman met de hoedenmaakster Janna Jakobs Puister, gedoopt  op 17 juni 1804 te Veendam als dochter van schipper Jakob Hindriks Puister en Margjen Hiddes (Bosma). Geen overlijdensakte van Janna Jakobs kunnen vinden.

Provinciale Groninger Courant 26 december 1863

Nieuwe Diep, 23 december. Nabij de rode toren, onder Wieringen is gister ten gevolge van de hevige Noorwesterstorm gestrand de kof JOHANNA MARGARETHA (opm: galjoot JOHANNA MARCHIENA), kapitein L.E. Koning, van Newcastle naar Zwolle bestemd. De kapitein, stuurman en twee matrozen zijn verdronken. De loods Buis, benevens de kajuitsjongen die zich gedurende een dag en een nacht in de mast hebben vastgeklemd, werden hedenmorgen door een Texelse visserschuit gered.

In BS-akten van 1833 t/m 1840 wordt Louwe Koning vermeld als “zeeman”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s).

L.E.Koninge was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 126 in de periode 1859 t/m 1863.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.E.Koning als gezagvoerder gedurende:

*    1836 van de kof “Elisabeth Alida”, gebouwd in 1818, bouwlocatie niet vermeld, 123 ton o.m.. Geen eigenaar en thuishaven vermeld. Het schip werd 2 keer te Harlingen geregistreerd, 1 keer komend van Noorwegen en 1 keer komend van Riga;

*    1838 van de kof “Hoepellust”, gebouwd in 1837, bouwlocatie niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor J.Goedkoop te Amsterdam;

*    1838 t/m 1840 van de schoenerkof “Mercurius”, gebouwd in 1833 te Zwolle, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;

*    1843 t/m 1852 van de kof “Stad Almelo”, gebouwd in 1840, bouwplaats niet vermeld, 90 ton o.m., varend voor de Zwolsche Reederij-Mij te Zwolle

*    1858 t/m 1862 van de galjoot “Johanna Marchiena”, gebouwd in 1852 te Martenshoek, 64 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1863 van hetzelfde schip maar nu varend vanuit Zwolle. Het schip is in december 1863 gestrand en gezonken.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Louwe Everts (of variatie daarop, wellicht vanwege moeilijkheden bij het lezen van de tekst) op:

23 februari 1818, schip “Jonge Pieter”, schipper Simon Geerts Brouwer. Voorts stuurman, kok Louwe Everts Koning, matroos en een scheepsjongen.

08 februari 1819, schip “Twee Afwezige Zusters”, kapitein Jan Freerks de Boer. Voorts stuurman en een kok L.E.Koning.

11 maart 1820, schip “Drentsche Welvaren”, schipper Jan Berents Mulder. Voorts stuurman, kok Lauwe Everts Koning en een matroos.

03 maart 1823, schip “Vrouw Jeltina”, schipper Eilt Obbes de Vrede. Voorts stuurman, kok en een matroos Lauwe Erents Koning.

16 februari 1824, schip “Vrouw Jeltina”, schipper Eilt Obbes de Vreede. Voorts stuurman, kok, koksmaat en een matroos Louwe Everts Koning.

12 februari 1825, schip “Alberdina”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen waaronder Louwe Everts Koning en een kajuitwachter.

06 februari 1828, schip “Engelina Jantina”, kapitein Barteld Jacobs Wychers. Voorts stuurman Liuwe Everts Koning uit Veendam, kok, matroos en een lichtmatroos.

14 maart 1832, schip “Gezina”, kapitein Jan F. de Boer. Voorts stuurman L.E.Koning, kok en een matroos.

19 februari 1834, schip “Petrus Jakobus”, schipper Marten Pieters de Jonge. Voorts stuurman Louwe Everts Koning, kok en 3 matrozen.

14 februari 1835, kof “Petrus Jacobus”, schipper Marten Pieters de Jonge. Voorts stuurman Louwe Everts Koning, kok, en 2 matrozen.

 

In de 11 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Louwe Everts (of variatie daarop, wellicht vanwege moeilijkheden bij het lezen van de tekst) Koning op:

Het overzicht luidt:

1818                       kok op de “Jonge Pieter” onder Simon Geerts Brouwer.

1819                       kok op de “Twee Afwezige Zusters” onder Jan Freerrks de Boer

1820                       kok op de “Drentsche Welvaren” onder Jan Berents Mulder

1823-1824            matroos op de “Vrouw Jeltina” onder Eilt Obbes de Vrede

1825                       matroos op de “Alberdina” onder Abraham Kornelis Hazewinkel.

1828                       stuurman op de “Engelina” onder Barteld Jacobs Wychen

1832                       stuurman op de “Gezina” onder Jan F. de Boer

1834-1835            stuurman op de “Petrus Jakobus” onder Marten Pieters de Jonge

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Koning, Louwe Everts
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Visser Pz (adres Gemmening & Penning) werd met vlagnummer 399 per 20 maart 1838 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Visser. Als zijn schip is vermeld “de Vrouw Anna”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 13/20 maart 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Tijs Visser Pietersz, 25 jaar, voerend de smak “Vrouw Anna”, wonende op Terschelling, met adres Gemmering & Penning te Amsterdam op voordracht van kapitein P.Visser. Hij kreeg vlagnummer 399023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      399                          1838          smak               de Vrouw Anna                                   geen opgave

                                     1839-1849    kof                  Bernard en Eliza                                  J.van Leeuwen te Alkmaar

                                     1850-1852    schoner           Industrie                                               W.Ruys JDz te Rotterdam

                                     1852-1853    bark                Jeannette                                              idem

      143                       1854-1859    bark                Jeannette                                              idem

                                     1860-1861    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1862-1863    stoomsch.      Gouverneur van Ewijck                     Paul van Vlissingen

                             1864      geen vermelding van schip en boekhouder

 

T.Visser Pz. was van 1851-1853 gezagvoerder van de schoenerbrik de "Industrie", 250 ton, als eerste ijzeren zeilschip gebouwd bij Fop Smit aan de Kinderdijk voor W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. "... in 1851 op weg van Callao naar Cowes noodweer, waarbij masten en tuigage verloren gingen; onder noodtuig werd Rio de Janeiro bereikt op 21 augustus 1851, alwaar gerepareerd; ..."024 en 025.

T.Visser was van 1858-1860 gezagvoerde van de bark "Jeannette", 652 ton, in 1841/1842 gebouwd bij Corns.Gips & Zn. te Dordrecht als "Borneo" en overgenomen en herdoopt door rederij W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. "In 1859 door noodweer zwaar beschadigd op reis van Java naar Rotterdam; Port Louis, Mauritius, werd aangedaan als noodhaven; na reparatie heeft het schip blijkbaar de reis kunnen voortzetten, daar het in augustus 1860 voor ¦11.350,- werd verkocht aan Fop Smit, Kinderdijk - nieuwe naam: Admiraal Metlin; in 1863 gesloopt"024 en 025.

 

Bouma025 vermeldt T.Pz Visser als gezagvoerder van/in:

*   1839 van de smak “Vrouw Anna”, gebouwd in 1820, bouwplaats niet vermeld, 80 ton, varend voor J. van Leeuwen te Terschelling;

*   1843 t/m 1847 van de kof “Bernhard en Elise”, gebouwd in 1839 te Nieuwendam, 100 ton o.m., varend voor J. van Leeuwen te Alkmaar;

*   1848 t/m 1852 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.G. de Weijer te Amsterdam;

*   1851 t/m 1852 van de ijzeren 2/msch. “Industrie”, gebouwd in 1847 te Kinderdijk, 224 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

     Overlap in vaarperioden.

*   1853 van de bark “Jeannette” ex Borneo, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 652 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam;

*   1858 t/m 1860 van de bark “Jeannette” ex Borneo, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 652 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam. Het schip lag in 1860 voor reparatie te Mauritius en voer in 1861 voor Fop Smit te Kinderdijk, herdoopt in “Admiraal Metlin”;

*   1863 t/m 1864 van de stoomschoener`” Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Algemeen Handelsblad 11 december 1854 rubriek Binnenland

“Het schip Jeannette, kapt. T.Visser, van Sunderland naar Batavia is, volgens telegrafisch berigt van Londen, op de Theems lek binnengeloopen.”

 

Ik heb enige twijfels over de identiteit van T.Pz Visser, en wel omdat hij de carriërre gemaakt zou hebben van gezagvoerder van een smak tot die van een bark, varend op Indië. Zie ook de overlap in vaarperiode van de “Bernard en Elise” en de “Industrie”. Is er sprake van twee personen met dezelfde initialen? De opsomming in de lijsten van Zeemanshoop001, zoals aan het begin van deze pagina, spreekt mijn twijfel echter tegen.

 

De brigantijn “Industrie” onder kapitein Thijs Visser verliet Deal op 15 oktober 1850 en bereikte via Kaap Hoorn op 11 januari 1851 Valparaiso. Via dezelfde route keerde het op 19 december 1851 terug in Cowes. Voor Rio de Janeiro staat schade genoteerd.121

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Visser, Tijs Pietersz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Schaap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1853 t/m 1856 van de kof “Bernard & Elise”, gebouwd in 1837 te Nieuwendam, 100 ton o.m., varend voor Westkirch & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1857 voor Harmens & Co te Harlingen en was herdoopt in “Boreas”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Schaap, E.

Familiegegevens en opleiding

Hendrik de Boer op september 1828 te Harlingen als zoon van Jan Hendriks de Boer en Wytske Annes de Vries.

Hij trouwde op 15 mei 1856 te Harlingen met Harmina Hoogterp, geboren op 20 maart 1834 te Franekeradeel als dochter van  Daniel Harkes Hoogterp en Mettje Joostes Bergsma.

Een overlijdensakte werd niet in Tresoar, dus Friesland gevonden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik J.de Boer werd per 21 januari 1856 met vlagnummer H49 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Boreas”, boekhouders Harmens & Zn. De wijze van contributiebetaling is niet vermeld. Hij was gehuwd met Hermina D.Hoogterp, geboren 21 maart 1834028-fol.051.

Hendrik J.de Boer was van 1856-1866 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer        periode                type        naam van het schip                            .boekhouder/reder

       H49                1855-1860            sch.kof  Boreas (ex Bernard & Elisa)             Harmens & Zn, Harlingen

                                                               november 1860 bij Texel gestrand en wrak

                               1861-1862            kof         Weltevreden (ex Jansjen, ex Ida Maria, ex Vrouw Alida)

                                                                                                                                             J.Vellinga, Harlingen

                               1863                     kof         Sperwer (ex Weltevreden,               ex Jansjen, ex Ida Maria, ex Vrouw

                                                                                                                              Alida)     J.F.van Oppen, Harlingen

                                  1864                 glj.          Zwaluw                                                 J.F.van Oppen, Harlingen

                                  1866                 kof         Vier Gebroeders (ex Johanna Christina)       H.O.Heida, Dokkum

 

Bouma025 vermeldt H.J.de Boer als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1860 van de kof “Boreas” ex Bernard & Elise, gebouwd in 1839 te Nieuwendam, 85 ton o.m., varend voor Harmens & Co te Harlingen. Het schip is in november 1860 bij Texel gestrand en verloren gegaan;

*    1865 t/m 1866 op de galjoot “Zwaluw”, gebouwd in 1864 te Waterhuizen”, 94 ton o.m., varend voor J.F.van Oppen te Harlingen;

*    1867 t/m 1868 van de kof “Vier Gebroeders” ex Johanna Christina, gebouwd in 1860 te Veendam, 69 ton o.m., varend voor H.O.Heida te Amsterdam;

*    1868 van de kof “Frouke”ex Johanna Geertruida, gebouwd in 1848 te Grouw, 75 ton o.m., varend voor H.O.Heida te Dokkum. Het schip is in 1868 gestoten en gezonken;

 

Bremer094 vermeldt de stranding van de schoenerkof “Boreas” op 20 november 1860 in het Schulpengat, geladen met steenkool, onder gezag van kapitein H.J. de Boer.

 

Overige bijzonderheden

Er is een mix in de opgaven met die van Haaike J. de Boer.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Boer, Hendrik J. de

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1838-03-17
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BERNHARD & ELISE
Schipper: Visser, Pieter
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 9

BIJLBRIEF Hoepellust

plaats en datum acte Nieuwendam, 15 maart 1837

type schip kofschiphol

kapitein

Bouwwerf Jan Goedkoop, scheepsbouwmeester te Nieuwendam

Eigenaar nog niet op te geven

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 85 tonnen / 45 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 21,65 x 4,00 x 2,21 m hol

kiellegging

tewaterlating 18 februari 1837

plaats / nr van registratie

datum registratie

notaris Cornelis Veenstra, Nieuwendam

prijs

bijzonderheden Goedkoop bouwde het schip voor eigen rekening


Naam HOEPELLUST
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1837.9

deel VII, foto 1- 088
CEDULE

Naam schip HOEPELLUST

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, maart 1837

type schip kof

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Jan Goedkoop, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. L.E. Koning

grootte in tonnen 45 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuwendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 maart 1837

nummer registratie deel 33, folio 225, recto, vak 1

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de bovengenoemde eigenaar en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.

1837.03.31 Eerste zeebrief voor een kof HOEPEL LUST, kapt. L.E. Koning


researcher/datum research: ML / 240416

Naam HOEPELLUST
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1838.4

deel VII, foto 2 – 25
CEDULE

Naam schip voorheen genaamd HOEPELLUST, doch thans door kopers te noemen BERNHARD EN ELIZE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 6 maart 1838

type schip kof

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. geweest kapt. Z.E. Koning

eigenaar/koper Franciscus Gerhardus de Wayer, koopman te Amsterdam (boekhouder en 1/8e part), firma Bahlman & Co., Amsterdam (4/8e part) en Johan Rudolph Westkirch, Amsterdam (3/8e part)

te voeren door kapt. wordt kapt. Pieter Visser

grootte in tonnen 45 lasten of 85 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten en een dek

afmetingen

tewaterlating gebouwd te Nieuwendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 6 maart 1838

nummer registratie deel 35, folio 23, verso, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Franciscus Gerhardus de Wayer en Ignatius Bunker, koopman te Amsterdam, de laatste voor zijn firma Bahlman & Co., Amsterdam, beiden mede namens de derde eigenaar.
De vorige zeebrief werd op 7 maart 1838 ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam.

1837.03.31 Eerste zeebrief voor een kof HOEPEL LUST, kapt. L.E. Koning

researcher/datum research: ML / 020616

Naam BERNHARD EN ELIZE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1838
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1838 – no. 4

KOOPBRIEF Hoepellust

plaats en datum acte Amsterdam, 6 maart 1838

type schip kofschip

kapitein Z.C. Koning

verkoper Jan Goedkoop, koopman te Amsterdam

Eigenaar / koper Franciscus Gerhardus de Wayer, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 85 ton

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie Amsterdam,deel 35 folio 23 recto vak 2

datum registratie 6 maart 1838

notaris

prijs ƒ 10.000

bijzonderheden

Naam HOEPELLUST
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1838
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3170-1849.20

Img 1982 - 1983
Cedule

Naam schip BERNHARD EN ELISE

plaats en datum acte : Amsterdam, 8 mei 1849

type schip Kof

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper R. Westkirch, Amsterdam (boekhouder en 3/8e part), B. Bahlmann, Amsterdam ( 4/8e part), Mevrouw de wed. F.G. de Wager Fortik, Amsterdam (1/8e part)

te voeren door kapt. Tijs Visser

grootte in tonnen 45 lasten/ 85 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 1 dek/ 2 masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating Gebouwd te Nieuwendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 30 mei 1849

nummer van registratie deel 58, folio 73 recto vak 1

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden:
Getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt met in Amsterdam AB 1838-1868
De eed wordt afgelegd door: Rudolf Westkirch en Anton Schröder, gemachtigde
De oude zeebrief van 23 april 1847 nr. 231 wordt ingeleverd
Op 03-05 1849 wordt voor de BERNHARD EN ELIZE door J.R. Westkerck uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. T. Visset


researcher/datum research: EJ/081216

Naam BERNHARD EN ELISE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1849
Toegang 198
Inventaris 3170

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.108
foto P1020935 - 937

KOOPACTE

Naam schip ex- BERNHARD EN ELISE, thans BOREAS

plaats en datum acte onderhandse verkoping, Harlingen, 13 december 1855

type schip kof

bouwwerf/verkoper firma Bahlman & Co. en firma Westkirch & Co., beiden te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Harmens & Zonen, zeehandelaren te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 45 lasten of 85 zeetonnen
(meetbrief nr. 329 d.d. 11 juni 1855 afgegeven te Amsterdam)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 22,00 m., breed 4,12 m., hol 2,12 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Harlingen, 14 december 1855

nummer registratie deel 23, folio 123, recto, vak 3

notaris niet vermeld

prijs NLG 6.000,-

Bijzonderheden:

Bij de firma Westkirch & Co. staat dat de firmant van deze firma was wijlen de heer F.A. de Wayer.

14.03.1838 Eerste zeebrief voor een schip BERNHARD EN ELIZE, aanvrager F.G. de Waijer, Amsterdam, kapt. P. Visser (m.z. Tijs Visser)
21.01.1856 Nieuwe zeebrief voor de schoener BOREAS, aanvrager Harmens & Zonen, Harlingen, kapt. H.J. de Boer


researcher/datum research: ML / 150717

Naam ex- BERNHARD EN ELISE, thans BOREAS
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1855
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 9