Inloggen
WILHELMINA - ID 8771


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: John Readhead & Sons Ltd, West Docks, South Shields, Great Britain
Werfnummer: 372
Delivery Date: 1903-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John Readhead & Sons Ltd., South Shields, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 24, 40 & 64-42.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3492.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2149.00 Net tonnage
Deadweight: 5292.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 265000 Cubic Feet
Bale: 239000 Cubic Feet
 
Length 1: 323.0 Feet (British) Registered
Beam: 47.0 Feet (British) Registered
Depth: 23.7 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-10-00 ULIDA
Manager: J. Fisher & Sons, Newry, Great Britain
Eigenaar: Mercantile S.S. Co. of Ulster Ltd., Newry, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newry / Great Britain

Date/Name Ship 1916-00-00 ULIDA
Manager: G.T. Readhead & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Cliffe S.S. Co. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1920-06-00 SKARAAS
Manager: Christen K. Gran, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S D/S Skaraas, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Date/Name Ship 1923-00-00 SKARAAS
Manager: Johan Erland, Bergen, Norway
Eigenaar: Skibs A/S Phønix (= Bergens Kreditbank), Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Date/Name Ship 1927-06-00 SKARAAS
Manager: Iver Bugge, Larvik (Laurvig), Norway
Eigenaar: Skibs A/S Nanset, Larvik (Laurvig), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Larvik (Laurvig) / Norway

Date/Name Ship 1934-12-00 SKARAAS
Manager: Wallem & Co. A/S, Bergen, Norway
Eigenaar: Wallem & Co. A/S, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Date/Name Ship 1935-04-00 HWAN JANG
Manager: Hwah Sung S.S. Co. Ltd., Shanghai, China
Eigenaar: Hwah Sung S.S. Co. Ltd., Shanghai, China
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / China

Date/Name Ship 1941-06-00 WILHELMINA
Manager: Java-China Trading Company Ltd., Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Java-China Trading Company Ltd., Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PIPN
Additional info: Since 1942 : Homeport Willemstad - Neth. Ant.

Date/Name Ship 1942-04-22 COVENTRY
Manager: U.S. Army Transportation Corps., U.S.A.
Eigenaar: United States War Shipping Administration, Los Angeles (Cal.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Los Angeles (Cal.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1945-03-17 COVENTRY
Manager: United Fruit Company Inc., U.S.A.
Eigenaar: United States War Shipping Administration, Los Angeles (Cal.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1946-03-28 HWAN JANG
Manager: Hwah Sing S.S. Co. Ltd., Shanghai, China, People's Republic
Eigenaar: Hwah Sing S.S. Co. Ltd., Shanghai, China, People's Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / China, People's Republic

Ship Events Data

1917-09-06: De ULIDIA is op 6 september 1917, terwijl zij te Soroka (Witte Zee) hout voor Engeland lag te laden, aan de grond gelopen. Ofschoon later vlot gebracht, moest zij als Total Loss worden geabandonneerd. Later naar Noorwegen verkocht en hersteld.
1941-12-26: Het vrachtschip ss. 'Wilhelmina' (1903) van de Java-China Handel Maatschappij, in timecharter varend voor een Japanse rederij, onder kapitein J. Vollers, weet na vertrek op 7 december 1941 vanuit de Japanse haven Muroran (met bestemming Nagoya) een geslaagde vluchtpoging te ondernemen. Na enkele zware stormen, varend op een noordoostelijke koers, kan op 26 december 1941 Dutch Harbour, gelegen op het eiland Unalaska (oostkust van Alaska), veilig worden bereikt. Op 18 april 1942 zal het schip op grond van twijfel aan de neutraliteit door de Amerikaanse autoriteiten in beslag worden genomen en opdracht worden gegeven om naar Seatle te stomen. Hierna zal het schip onder Amerikaanse vlag als 'Covetry' in de vaart worden gebracht en gedurende het verloop van de Tweede Wereldoorlog varen voor het Amerikaanse
1945-05-00: De COVENTRY liep in mei 1945 voor de kust van Cuba aan de grond, en werd als constructive Total Loss beschouwd. Later in mei 1945 vlot gebracht, naar de James river gebracht (stroomopwaarts bij Hampton Roads) en daar opgelegd op 29 mei 1945. In 1946 weer aan de oorspronkelijke Chinese eigenaren verkocht en op 28 maart 1946 aan hen overgedragen.
1948-06-11: Final Fate:
Op reis van Keelung naar Shanghai is de HWAH JANG op 11 juni 1948 op de Piling-Rock, in positie 29-53-NB en 122-31-OL, gestrand, vervolgens gezonken en verloren gegaan. Op deze laatste reis had het schip een lading steenkolen aan boord.

Afbeeldingen


Omschrijving: De Skaraas later Wilhelmina
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown