Inloggen
MAASDAM - ID 8729

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Spar deck
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 76
Launch Date: 1871-07-04
Delivery Date: 1872-01-21
Technical Data

Engine Manufacturer: George Forrester & Co., Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 3500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 35, 62 & 2x78-60
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3909.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2520.00 Net tonnage
Deadweight: 3900.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 150000 Cubic Feet
 
Length 1: 420.0 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 40.9 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 31.0 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 84 0 562 0 646
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-07-00 REPUBLIC
Manager: Ismay, Imrie & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Oceanic Steam Navigation Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1889-03-10 MAASDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1902-00-00 VITTORIA
Manager: Fratelli Bruzzo, Genoa, Italy
Eigenaar: Fratelli Bruzzo, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1902-01-00 CITTA DI NAPOLI
Manager: La Veloce Navigazione Italiana S.p.A., Genoa, Italy
Eigenaar: La Veloce Navigazione Italiana S.p.A., Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Ship Events Data

1889-06-15: De MAASDAM werd op 15 juni 1889 door de N.A.S.M. van Ismay, Imrie & co overgenomen en te Liverpool werd de machine, oorspronkelijk 4- cyl.C.,2x4182x78-60, door de bouwers van deze machine, Forrester & co., verbouwd tot Triple expansiesysteem. Er ontstonden problemen met Forrester, waardoor de oplevering aanzienlijk werd vertraagd. De MAASDAM kwam eerst op 10 maart 1890 voor de N.A.S.M. in de vaart.
1890-03-15: NRC 150390
Rotterdam, 14 maart. Het stoomschip MAASDAM, van de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij, trok hedenavond bezoekers. Het was weliswaar druk bezig lading in te nemen, doch voor de inrichting van passagiers eerst nu in alle opzichten gereed. Ook de elektrische verlichting was thans eerst volkomen in orde. De duisternis mocht vrij beletten het vaartuig uitwendig in ogenschouw te nemen, het belette niet dat het door zijn afmetingen indruk maakte, terwijl de bezichtiging van het inwendige van de reusachtige zeebodem het bewijs leverde dat alles is gedaan wat binnen de kring van de mogelijkheid ligt, om het niet slechts de passagiers van de eerste, maar ook die van de tweede en derde klasse zo gemakkelijk mogelijk te maken. De bezichtiging bij avond werd bevorderd door de op ruime schaal aangebrachte elektrische verlichting, die met haar matglazen gloeilampen allerwegen, in kajuiten en gangen, in de salons en langs de trappen, in keuken en werkplaatsen, een helder licht verspreidde, en dan ook in vergelijking met de vroegere wijze van verlichting, een wezenlijke vooruitgang bleek te vormen.
De MAASDAM vertrekt morgenochtend te 7½ uur om de eerste reis naar Amerika voor deze maatschappij te aanvaarden. Moge het voor nu en later een voorspoedige zijn!
(opm: de MAASDAM vertrok inderdaad op 15 maart 1890 uit de Nieuwe Waterweg naar New York)
1910-08-00: Final Fate:
De CITTÁ DI NAPOLI werd in augustus 1910 voor sloop verkocht aan scheepsslopers te Genova (Italië), Fratelli Bruzzo. (het schip was reeds in 1902 door de N.A.S.M. voor sloop verkocht aan Fratelli Bruzzo, di haar, na opleveringsreis als Vittoria weer voor de vaart verkochte aan La Veloce. Eind december 1908 werd de CITTÁ DI NAPOLI, die te Genova was opgelegd, naar Messina gebracht als huisvestingsschip voor aardbevingsslachtoffers. Na terugkeer te Genova van deze taak werd zij voor sloop verkocht)

Afbeeldingen


Omschrijving: Een fraaie opname van de MAASDAM op de Hudson-rivier
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown