Inloggen
PRINSES MARIE - ID 8323


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1879-04-16 / 1899-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1879
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Rig: Several auxiliary sails
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 251
Contractor: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Date Laid Down: 1878-00-00
Launch Date: 1878-00-00
Delivery Date: 1879-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 2 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engine: Bunkers: 969 tons of coal / Consumption 31 tons/day.
Speed in knots: 11.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2087.00 Net tonnage
Deadweight: 3000.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 132000 Cubic Feet
 
Length 1: 330.0 Feet (British) Registered
Beam: 37.83 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 28.83 Feet (British) Breadth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
60 22 0 0 0 82
Configuration Changes

Datum 00-00-1879
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered in 1878, contract price: ƒ 800,000.-.

Het schip werd naar prinses Maria van Pruisen vernoemd, de tweede echtgenote van prins Hendrik, broer van Willem III.

Decks: 2x Tween deck and main deck.

W.D. Compartments: 7

Rigging: 2x Fore topmast staysails,
Fore sail, lower- and upper fore topsail,
Gaffsails and gaff topsails to all masts.

Crew: 69 persons


Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-04-16
Register nr: 0
Scheepsnaam: PRINSES MARIE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij Nederland
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige zb
1879-04-16, min. beschikking uitreiking zb155-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1879-04-16 PRINSES MARIE
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQRC

Ship Events Data

1884-09-10: Damaged
Batavia, 10 september 1884. De lagedrukcilinder aan boord van het stoomschip PRINSES MARIE, is defect.
1886-11-19: Collision
IJmuiden, 19 november 1886. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE is bij de Velser brug in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip HARVEST.
1898-10-19: Stranded
Op weg van Batavia naar Amsterdam is het schip op 19 oktober 1898 in Straat Soenda aan de grond gelopen. Reeds de volgende dag werd het schip vlot gebracht en naar Batavia gebracht (gesleept?).
1898-10-20: Stranded
Londen, 20 oktober 1898. De Nederlandse mailboot PRINSES MARIE, gisteren van Batavia naar Amsterdam vertrokken, geraakte volgens telegram uit eerstgenoemde haven op strand, kwam echter weer vlot en is lek uit zee naar Batavia teruggekeerd. De lading zal moeten gelost worden om te dokken en te repareren.
1899-01-23: Final Fate: Scrapped

Op 23 januari 1899 werd het schip in Soerabaja voor de sloop verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12 september 1882 wordt vermeld de heer van Hasselt, directeur der filiaalinrichting van het Kon.Ned. Meteor. Inst. te Utrecht: “Als nu reikte hij uit aan de Heeren W.P.Harten, H.Hissink en H. de Jonge getuigschriften voor uitmuntende journalen; aan de Heeren R.J.Weber, C.Jaski, A.G. Mörser Bruijns, W.Adriani, R.Berckelbach v.d Sprenkel, J.F. Graad van Roggen, A..J.Herckenrath, J.H.Bart, H.C.Haacke, H.W.Prins en A.F. de Vrije voor zeer goede journalen.” 023

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 07 mei 1884 staat: “De Voorzitter … geeft het woord aan den Heer van Hasselt om de bekrooningen aan Scheepsgezagvoerders uittereiken aan kapitein W.P.Harten, H.C.Haacke en R.J.Weber een brief van den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, waarbij aan hen namens den Koning, de Zilveren Medaille wegens uitmuntende Scheepsjournalen wordt toegekend en Getuigschriften van het Kon.Ned.Metereol.Instituut te Utrecht aan de gezagvoerders W.P.Hansen, R.J.Weber, H.Hissink, G.R. van der Woude en H. de Jonge … 023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.Weber als gezagvoerder gedurende:

*   1878 t/m 1879 van het schroefstoomschip “Java”, gebouwd in 1873 te Middlesbro, 1551 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” dir. T.C.Schol te Amsterdam;

*   1880 t/m 1890 van het schr.ss “Prinses Marie”, gebouwd in 1879 bij John Elder & Co te Glasgow, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland;

*   1891 t/m 1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Burgemeester den Tex” ex Insulinde, gebouwd in 1882 te Glasgow, 3044 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” jg.8, 1886 staat op pp.286-299 een artikel van A.E.Arkenbout Schokker getiteld “Orkanen in de Golf van Aden”. Daarin staat een beschrijving van een orkaan c. 1-2 juni 1885: “Op de E.W. van deze nacht ontmoette de orkaan het Nederlandsche stoomschip Prinses Marie, kapt. Weber, op reis van Suez naar Atjeh. Reeds op de A.M. van 1 Juni werd zware Oostelijke deining ondervonden. … Den geheelen nacht bleef de wind in dezelfde richting, in hevigheid toenemende, zoodat het schip steeds met B.B.zijde te water lag tot aan de beneden brug. … Het centrum was … op geringe afstand benoorden het schip langsgegaan.”

 

R.J.Weber vervoerde vanuit Amsterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Prinses Marie” naar Batavia tijdens de volgende reizen:065*.

*   Vertrek 10 mei 1879. Aankomst 18 juni 1879 na 39 dagen.7 officieren en 160 manschappen.

*   Vertrek 27 september 1879. Aankomst 06 november 1879 na 40 dagen. 5 officieren en 70 manschappen.

*   Vertrek 14 februari 1880. Aankomst 02 april 1880 na 48 dagen. 5 officieren en 84 manschappen.

*   Vertrek 19 april 1882. Aankomst 01 juni 1882 na 43 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*   Vertrek 23 augustus 1882. Aankomst 04 oktober 1882 na 42 dagen. 2 officieren en 29 manschappen.

En vanuit Rotterdam:

*   Vertrek 06 oktober 1883. Aankomst 17 ovember 1883 na 42 dagen. 3 officieren en 34 manschappen.

*   Vertrek 20 december 1884. Aankomst 02 februari 1885 na 44 dagen. 4 officieren en 117 manschappen.

En weer vanuit Amsterdam

*   Vertrek 30 april 1887. Aankomst 08 juni 1887 na 39 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

*   Vertrek 04 februari 1888. Aankomst 17 maart 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 54 dagen.

*   Vertrek 16 maart 1889. Aankomst 30 april 1889 na 45 dagen. 3 officieren en 75 manschappen..

*   Vertrek 04 januari 1890. Aankomst 17 februari 1890 na 44 dagen. 3 officieren en 37 manschappen.

*   Vertrek 24 mei 1890. Aankomst 03 juli 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

*   Vertrek 11 oktober 1890. Aankomst 17 november 1890. 3 officieren en 44 manschappen.

Vanuit Amsterdam met de “Burgemeester den Tex” tijdens de volgende reizen:

*   Vertrek 23 mei 1891. Aankomst 28 juni 1891 na 36 dagen. 3 officieren en 44 dagen.

*   Vertrek 26 september 1891. Aankomst 01 november 1891 na 36 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*   Vertrek 18 juni 1892. Aankomst 24 juli 1892 na 36 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*   Vertrek 22 oktober 1892. Aankomst 29 november 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 49 manschappen.

*   Vertrek 01 juli 1893. Aankomst 06 augustus 1893 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*   Vertrek 14 juli 1894. Aankomst 22 augustus 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*   Vertrek 17 november 1894. Aankomst 26 december 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 106 manschappen.

*   Vertrek 23 maart 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*   Vertrek 27 juli 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier en 33 manschappen.

*   Vertrek 03 november 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 52 manschappen.

*   Vertrek 04 april 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 1 manschap.

*   Vertrek 22 augustus 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 manschappen.

*   Vertrek 28 december 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 33 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Weber, R.J.

Familiegegevens en opleiding

Dirk werd geboren op 09 sept. 1854 te Bolsward als z.v. Hermanus Hubert (koopman) en Marijke Brouwer.

Dirk (34) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 02 mei 1889 te Amsterdam met Davida Berkhout (32) (onderwijzeres) – geb. te A’dam – d.v. Willem Carel Berkhout (handelsagent) en Maria Hendrina Rodenberg

Dirk overleed op 24 nov. 1926 te Heemstede (72).

Kinderen

D. Hubert

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 5 oktober 1899 staat de uitslag van de wedstrijd beste kompasjournalen 1896/1897 met als uitslag: Goud voor S.Fenenga met het ss “Voorwaarts”, zilver voor D.Hubert met het ss “Burgemeester den Tex” en brons voor G.J.Wilmink met het ss. Ceres”042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 04 januari 1900 wordt verslag gedaan van de uitreiking door Mr. Mouthaan, secretaris van de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart, van de medailles in de wedstrijd voor gehouden kompasjournalen in de periode 1896-97, waarbij de gouden medaille is toegekend aan S.Fenenga, gezagvoerder van het stoomschip “Voorwaarts”, de zilveren medaille aan D.Hubert, gezagvoerder van het stoomschip “Burgemeester den Tex” en de bronzen medaille aan G.J.Wilmink, gezagvoerder van het stoomschip “Ceres”. Kapitein Wilmink is tijdens de zitting afwezig.023

 In 1920 wordt vermeld dat D. Hubert wordt benoemd in de commissie tot het afnemen van Stuurlieden examens: de heer D. Hubert, oud-gezagvoerder,  alhier; = (’s-Gravenhage).
 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Hubert als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1895 van het schr.ss “Prinses Marie”, gebouwd in 1879 bij John Elder & Co te Glasgow, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland;

*    1897 t/m 1899 van het ijzeren schroefstoomschip “Burgemeester den Tex” ex Insulinde, gebouwd in 1882 te Glasgow, 3044 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1900 e.v. van het stalen schroefstoomschip “Koning Willem I”, gebouwd in 1898 te Vlissingen, 4476 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

D.Hubert vervoerde vanuit Amsterdam met de “Prinses Marie” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia tijdens de volgende reizen:065*

*    Vertrek 04 juli 1891. Aankomst 09 augustus 1891 na 36 dagen. 3 officieren en 54 manschappen. Bij aankomst waren er 2 manschappen bijgekomen zonder vermelding van de herkomst.

*    Vertrek 07 november 1891. Aankomst 17 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*    Vertrek 26 maart 1892. Aankomst 03 mei 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst was er 1 officier meer aan boord terwijl er 3 manschappen ontbraken, beide zonder opgave van redenen.

*    Vertrek 30 juli 1892. Aankomst 04 september 1892 na 36 dagen. 2 officieren en 54 manschappen..

*    Vertrek 02 december 1892. Aankomst 11 januari 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 16 december 1893. Aankomst 27 januari 1894 na 42 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*    Vertrek 21 april 1894. Aankomst 30 mei 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 25 augustus 1894. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen. Geen vermelding van aankomstgegevens; in de archieven van “Oorlog” en “Koloniën” wijst evenwel niets op een onregelmatig verloop van de reis.

*    Vertrek 29 december 1894. Aankomst 04 februari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 04 mei 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 48 manschappen.

*    Vertrek 01 september 1895. Aankomst niet gemeld. 3 manschappen.

Vanuit Amsterdam met de “Burgemeester den Tex” op de volgende reizen:

*    Vertrek 17 april 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 07 augustus 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 84 manschappen.

*    Vertrek 19 maart 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 09 juli 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 10 juni 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 30 september 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 1 manschap.

*    vertrek 20 januari 1900. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren.

*    Vertrek 15 september 1900. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg.1899 staat op p. 514-517 een “Verslag van de Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het College “Zeemanshoop” van den wedstrijd 1896/1897” waar ook melding wordt gemaakt van de zilveren medaille voor kapitein D.Hubert van de “Burgemeester den Tex”.

 De Tijd 26-03-1907
Ereteken voor schippers, enz.
Bij Koninklijk besluit van 23 maart 1907 is ingesteld, ter gelegenheid van de herdenking van de geboorte voor driehonderd jaren van Michiel Adriaanszoon de Ruyter, luitenant-admiraal-generaal van Holland en West-Friesland, geboren te Vlissingen, de 24e maart 1607, een ereteken voor schippers, stuurlieden en verdere leden der bemanning van koopvaardij- en vissersschepen en andere personen, die zich door verdienstelijke daden voor de Nederlandsche scheepvaart hebben onderscheiden. Bedoeld ereteken is toegekend: in zilver aan de heer:
- D. Hubert, gezagvoerder van het Nederlandsche stoomschip REMBRANDT, van de Stoomvaart Maatschappij Nederland; 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: HUBERT, DIRK

Familiegegevens en opleiding

Tijmon werd geboren op 29.07.1851 te Monnickendam als z.v. Jan van der Lee en Jacoba Kater.

 

Tijmon (28) (stuurman) trouwde op 28.07.1880 te ’s-Gravenhage met Maria Wilhelmina Geertruida Benschop (25) – geb. 16.12.1854 te Padang – d.v. Lodewijk Johannes Wilhelmus Benschop (majoor) en Sarina.

Maria Wilhelmina Geertruida Benschop overleed op 28.09.1881 te ’s-Gravenhage (26).

Tijmon (37) (stuurman) hertrouwde op 27.06.1889 te Amsterdam met Anna Catharina Wilhelmina Zeilinga (23) – geb. 18.07.1865 te Groningen – d.v. Jan Jurgen Zeilinga en Maria Hendrika Hindrichs.

Tijmon overleed op 14.02.1917 te Amsterdam (65).

(Overlijdensadvertentie in Het Nieuws v.d. Dag van 15-02-1917)

 

Kinderen

-    Jacoba

-    Jan

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Tijmon van der Lee werd geboren op 01 augustus 1851 te Monnikendam als zoon van Jan van der Lee en Jacoba Kater. (Deze datum klopt niet - moet zijn 29.07.1851)

Hij was weduwnaar van Maria Wilhelmina Geertruida Benschop en hertrouwde op 27 juni 1889 te Amsterdam met Anna Catharina Wilhelmina Zeilinga, geboren 18 juli 1865 te Groningen als dochter van Jan Jurjen Zeilinga en Maria Hendrika Hindrichs, overleden te Aerdenhout op 03 september 1932.

Tijmon was kapitein en zeilmaker en overleed op 14 februari 1917 te Amsterdam.060

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.van der Lee werd met vlagnummer 948 per 03 april 1902 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1902 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd T. van der Lee, oud-gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland, wonend op de Binnenkant 37 te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Duif.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       948                        1902-1916     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt T. van der Lee als gezagvoerder gedurende:

*    1893 t/m 1895 op het schroefstoomschip “Soenda” ex Celebes ex Columbian, gebouwd in 1866 te Hartlepool, 2321 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1895 op het stoomschip “Java”. Zie hierna bij de opmerking in “De Zee”.  Het schip werd gebouwd in 1879 bij Richardson, Duck & Co te Stockton en heette eerder “Koningin Emma”, 2531 ton n.m., varend voor de Stoomvaartmaatschappij “Nederland” te Amsterdam

*    1996 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1879 te Glasgow, 2793 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam. In Straat Soenda op een klip. Met averij te Batavia. Verkocht naar Soerabaja voor de sloop in 1899.

 

Overige bijzonderheden

Het ss “Prinses Marie” liep op 19 oktober 1898, op weg van Batavia naar Amsterdam in Straat Soenda op een klip. Het werd zwaar beschadigd en keerde terug naar Tandjong Priok. Het werd 23 januari 1899 verkocht voor sloop aan de fa. Engers te Soerabaja.

Het ss “Prinses Marie” werd gebouwd in 1879 bij John Elder & Co te Glasgow, mat 2793 Brt en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam072.

 

  1. van der Lee vervoerde vanuit Amsterdam detachementen landmachtmilitairen naar Batavia met de “Prinses Marie” tijdens de volgende reizen065*:

*    Vertrek 11 januari 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 26 mei 1896. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 105 manschappen.

*    Vertrek 03 oktober 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 1 manschap.

*    Vertrek 29 mei 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 63 manschappen.

*    Vertrek 18 september 1897. Aankomst niet gemeld. 3 officieren.

*    Vertrek 08 januari 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 30 april 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 42 manschappen.

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1895, p.181-182 staat een artikel door T. van der Lee met als titel “Het aandoen en verblijf van het SS. “Java” te Kamaran (Roode Zee) 29 Januari – 3 Februari 1895”. Hert beschrijft de passage tussen het eilan Kamaran en de vaste wal. Maar het gaat vooral in op de voorzieningen op het eilandje, bestaande uit zand en koraal. “Overal ruime barakken met flinke tusschenruimten, hospitalen en doktersverblijven”. Verder is een stoom-desinfectie-over aanwezig en een apart hospitaal voor cholera en andere besmettelijke ziekten. Van der Lee noemt het eiland een goede quarantaineplaats.

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg 1899, p. 304-309 staat de behandeling door de “Raad van Tucht” inzake het ongeval van het ss “Prinses Marie” onder kapitein T. van der Lee.

Uit uitgebreid onderzoek en getuigeverklaringen komt de Raad tot het volgende verslag van de gebeurtenissen:

Op 19 oktober 1898 vertrok het ss. “Prinses Marie” “onder loods commando uit de haven van Tandjong-Priok … aan boord hebbende de mailpostpaketten en passagiers, zijnde het schip tevens beladen met diverse goederen met bestemming Amsterdam”.

De aanvankelijke bestemming was Padang. Er werd gekoerst naar St.Nicolaas Punt, daarna Toppershoedje en vervolgens werd “met den koers van West, benoorden de Stroomklip, recht op den Varkenshoek aangehouden.”. Na enige koerswijzigingen en eveneens een kokende zee werd een geweldige stoot gevoeld. Het achterruim van het schip kreeg water. “Nadat men het eiland Sebesi had gepasseerd” werd na scheepsraad besloten terug te keren naar Tandjong Priok voor nader onderzoek in het belang van schip, lading en passagiers. In Priok bleek het achterschip ernstig beschadigd te zijn. Bij het stoten van het schip zou het zich op enige afstand van de Stroomklip hebben bevonden en werd door de kapitein verondersteld dat men op een formatie was gestoten die wellicht enige dagen eerder door vulkanische werking was ontstaan. Maar de Raad meende, mede op grond van getuigenverklaringen, dat men wel degelijk op de Stroomklip was gestoten. De Raad beschouwde het stoten als een stranding, veroorzaakt doordat de kapitein zorgeloos heeft gehandeld. De Raad schorst hem daarvoor gedurende één jaar als gezagvoerder op een Nederlands koopvaardijschip en tevens tot de betaling van de kosten van de behandeling van deze zaak ad f 50,-

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Lee, Tijmon van der

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Builders photographer

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Er is enige mogelijkheid, dat dit kolen bunkerende schip van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland, de PRINSES MARIE is.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Prinses Marie' (bj 1879)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).