|
Gistermorgen hadden wij het voorrecht een bezoek te kunnen brengen aan de PRINSES MARIE, de nieuwste en na de PRINSES AMALIA de grootste boot van de Maatschappij Nederland. Wanneer wij hier zeggen, dat het een prachtig en geheel volgens de nieuwste bouworde en vinding van de wetenschap vervaardigd en ingericht vaartuig is, dan herhalen wij slechts als leek, wat deskundigen zowel in Engeland als hier uit één mond hebben verklaard. Haar snelheid is op de eerste reis gebleken. De Franse mail, die haar enige dagen voor was, haalde zij in en eerder nog dan deze – bedriegen wij ons niet, zelfs acht dagen – was de boot in de Indische wateren. Is de dienst van de Maatschappij Nederland vooral gevestigd op het overbrengen van passagiers, haar boten zijn er geheel voor ingericht en uitgerust. Zo is de PRINSES MARIE, om maar eens iets te noemen, verdeeld in 8 delen, die ieder op zich zelf waterdicht zijn, door sluizen met elkander is gemeenschap kunnen worden gebracht en het water tot een of meer afdelingen kunnen beperken. Zo zijn er vijf stoompompen, die heel wat lekkage kunnen neutraliseren en vier stoombrandspuiten, een pyroleter en een extincteur ter blussing, afgescheiden nog van de kranen, die iedere afdeling afzonderlijk onder water kunnen zetten. In iedere couchette is een zwemgordel en op het achterdek een toestel met "Holmeslicht" en reddingboei. Acht sloepen hangen aan weerszijden en om vlotten te maken zijn hout en vaatwerken genoeg aan boord. Voor veiligheid en reddingsmaatregelen is zodoende al het gene voorhanden, wat in tijd van nood het meest kan dienstig zijn. Een groot voordeel van de hier besproken boot is haar uitmuntende ventilatie. In de hutten en benedendeks zijn ruime poorten, die een brede luchtstroom gelegenheid tot circulatie geven. De couchettes zelf zijn voor een, twee en meer personen. Badkamers en andere inrichtingen zijn doelmatig en ruim. Boven is de zogenaamde rooksalon, een ruim netjes ingericht vertrek; beneden de grote salon, die inderdaad rijk is gestoffeerd en geornamenteerd. Een pianino en bibliotheek vindt men er tot een aangenaam tijdverdrijf. Ook de gelegenheid voor passagiers 2e klasse, hoewel uit de aard van de zaak minder kostbaar, is degelijk en netjes. Tussendeks kunnen enige compagnieën militairen voldoende ruimte vinden. Enige hutten zijn daar tevens, die zo nodig kunnen dienen voor hospitaal. De machines zijn van de nieuwste samenstelling. Wat zij vermogen bewees de eerste uitreis. Voor ons was de manier, waarop op dit schip signalen worden gegeven, iets vreemds. Dit geschiedt n.l. met wijzers, die met elkander corresponderen. Op een plaat op het achterschip daarmede de ene of andere order aanwijzende, geeft een wijzer op een soortgelijke plaat op het voorschip hetzelfde aan. Het sturen door middel van stoom komt zeker ook nog op niet veel schepen voor en veroorlooft met gemak aan een man, om te doen wat anders grote inspanning aan vier kost. Wij zagen daar touwwerk van staal, dat zeer goed voldoet; kompassen van een nieuwe vinding en allerlei utensilien, even praktisch als solide, goed onderhouden en sierlijk afgewerkt. Het geheel geeft een indruk van veiligheid, spoed, comfort en orde, die u onwillekeurig doet zeggen: Wat zou ik op zo'n boot graag meegaan! Een oudgast, die anders aan repatriëren haast meer denkt, krijgt op zulk een bodem weer Sehnsucht naar zijn vaderland en het had ons, ware er geen Soerabaijaasch Handelsblad in de wereld – niet kunnen schelen, wanneer de commandant gisterochtend ons had verrast door onder stoom en dadelijk naar Europa door te gaan. Door zulke boten in de vaart te hebben, moet de Maatschappij Nederland met andere maildiensten, waar ter wereld ook, kunnen concurreren.
|