Inloggen
WELVAART - ID 8007


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-05-21 / 1913-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1889
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. van der Werff, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1889-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 74.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 53.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 23.45 Meters Registered
Beam: 4.98 Meters Registered
Depth: 2.05 Meters Registered
Draught: 1.85 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-05-21
Register nr: 0
Scheepsnaam: WELVAART
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boer Sap, J.J. de
Plaats: Wildervank
Opmerkingen: ja
1889-05-21, uitvoerrin73-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-00-00 WELVAART
Manager: Mevr. Jacob H. de Boer Sap, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mevr. Jacob H. de Boer Sap, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: QBWH

Date/Name Ship 19??-00-00 WELVAART
Manager:
Eigenaar: Mevr. Jacob H. de Boer Sap, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: QBWH

Ship Events Data

1910-02-00: NRC 28.02.1910: Londen, 28 februari:
Uit Cuxhaven wordt geseind, dat de op de rede geankerd liggende Nederlandse tjalk “Welvaart” is lek gesprongen en gezonken. Volgens rapport is het schip gezonken daardat het op zijn eigen anker is gestoten. De opvarenden zijn gered en alhier geland.
NRC 01.03.1910: Cuxhaven, 28 februari:
De tjalk “Welvaart” is met oliekoeken geladen en was voor Utrecht bestemd.
NRC 02.03.1910: Cuxhaven, 28 februari:
De tjalk ‘Welvaart” is in drie vaam water gezonken. De inventaris is geborgen.
NRC 04.03.1910: Cuxhaven, 2 maart:
Aan de reederij Schrader en Wrede te Hamburg is opgedragen de gezonken tjalk “Welvaart”te lichten, hetgeen thans door de sleepboten “Helgoland “en “Glückstadt” beproefd wordt. Bij laag water is nog iets van het dek zichtbaar. De sleepboten zullen trachten het schip hoger op het strand te slepen, waarop met de lossing der lading oliezaadkoeken begonnen kan worden, en het schip na voorloping dicht gemaakt te zijn, weer drijvend en in de haven gebracht kan worden.
NRC 09.03.1910: Cuxhaven, 7 maart:
De bergers, die de gezonken tjalk “Welvaart” zouden lichten, hebben de pogingen daartoe opgegeven. Thans zal een duiker trachten het schip boven water te brengen.
NRC 12.03.1910: Cuxhaven, 10 maart:
De lading oliekoeken is door de duiker Flint zover uit de Nederlandse tjalk “Welvaart” gelost, dat men het lek, dat zich aan stuurboord bij de mast bevindt, kan stoppen. Het schip gaat met de rest lading naar Antwerpen.
NRC 16.03.1910: Hamburg, 14 maart:
De gezonken Nederlandse tjalk “Welvaart”is gelicht en hedenmiddag door de sleepboot “Cuxhafen” ter reparatie naar de Flintschen werf gesleept.
1913-00-00: 1913 uit de Wad- en Sontvaart.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacob H. de Boer Sap, geboren op 03 maart 1853, woonachtig te Zuilen in Utrecht, behaalde zijn diploma voor 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam. Zijn diplomanummer was 249.099.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H. de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1890 tot nà 1900 van de ijzeren tjalk “Welvaart”, gebouwd in 1888 te Stadskanaal, 74 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Boer Sap, Jacob H. de

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1905-05-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WELVAART
Schipper: Boer, de Sap, J.H.
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten