Inloggen
ZWARTE ZEE - ID 7531


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Nat. Official Number: 5356 ROTT 1906
Categorie: Tug
Voorstuwing: Steamship
Type: Zeesleepboot
Masten: Two masts
Rig: Emergency sails, fore and aft.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. & K. Smit's Scheepswerven, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 575
Launch Date: 1906-00-00
Delivery Date: 1906-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Kinderdijk', Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2 Scotsh Boilers, 3 corr. furnaces each, grating surf:126 sqft, heated surface: 4.860 sqft. Engine dim: 22", 33" & 55" - 30" stroke.
 
Gross Tonnage: 558.60 Gross tonnage
Net Tonnage: 109.55 Net tonnage
 
Length 1: 165.2 Feet (British) Registered
Beam: 30.8 Feet (British) Registered
Depth: 18.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 12-09-1927
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Maaslsuis van een nieuw brandmerk voorzien: 858 Z ROTT 1927

Datum 00-00-1930
Type: Remeasurement
Omschrijving: Lloyds Register: GRT 604, 66 NRT.

Datum 00-00-1934
Type: Remeasurement
Omschrijving: Lloyds Register: 600 GRT, 74 NRT

Datum 00-00-1935
Type: Remeasurement
Omschrijving: Lloyds Register: 615 GRT, 76 NRT

Ship History Data

Date/Name Ship 1906-09-00 ZWARTE ZEE
Manager: L. Smit & Co.'s Sleepdienst N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: L. Smit & Co.'s Sleepdienst N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDTN

Date/Name Ship 1923-00-00 ZWARTE ZEE
Manager: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1933-05-04 ALBATROSS
Manager: Nordischer Bergungs Verein, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: Nordischer Bergungs Verein, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany
Callsign: QVPH
Additional info: 1934 callsign DQPU

Date/Name Ship 1945-00-00 TAUREAU
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1944-08-03: De ALBATROSS is op 3 augustus 1944 te St. Nazaire gezonken. In 1945 gelicht door de Fransen en hersteld
1947-00-00: Final Fate:
De TAUREAU is in of kort voor 1947 gesloopt.

Algemene informatie

 

NNO 230939
Een veertigjarige zeesleep-loopbaan - Kapitein B. 't Hart te Maassluis jubileert.
Op 1 oktober zal de oudste nog actieve gezagvoerder van L. Smit & Co.'s Internationale sleepdienst, de heer B. 't Hart te Maassluis, veertig jaar in dienst van deze sleepdienst zijn. Talloze sleepreizen zijn door de heer 't Hart uitgevoerd en in de annalen van de internationale sleepdienst neemt de heer 't Hart ongetwijfeld een ereplaats in. Kapitein 't Hart streed jaren op zeven zeeën, een strijd om het vestigen van een naam, die tenslotte wereldreputatie kreeg, waaraan anderen ook hun aandeel leverden. Hij begon bij de haringvisserij zijn zeemansloopbaan. Vier jaren voer hij om zeebenen te krijgen. Als jongen van 18 jaar werd hij vervolgens matroos op de sleepboten. Zeven jaar later stuurman en weer twee jaar later in 1908 volgde zijn aanstelling tot gezagvoerder. Later kreeg de jubilaris de ZWARTE ZEE, het nu niet meer tot de vloot behorende stoomschip, dat hij niet minder dan 15 jaar commandeerde. Wanneer men aan kapitein 't Hart vraagt, wat zijn zwaarste tijd is geweest, volgt als antwoord „1914-1918". Veel en gevaarlijk werk voor de Marine werd in die jaren uitgevoerd, doch de herinneringen daaraan zijn prettig. Van 3 augustus 1914 tot januari 1915 convoyeerde de ZWARTE ZEE de koopvaardijschepen tussen de mijnenvelden, zorgde voor proviand voor de vier Nederiandse lichtschepen, die de weg tussen de Engelse en Duitse mijnenvelden in de Noordzee aangaven, onderhield de zes gasboeien op dit traject en veegde de mijnen. In januari 1917 haalde hij met de WITTE ZEE de WESTERDIJK op, die met gebrek aan kolen en geladen met regeringsgraan benoorden Schotland lag. Dit is slechts een zeer klein gedeelte van het werk van deze eminente sleepbootkapitein. Hij versleepte niet minder dan negen dokken naar hun bestemming. Zijn bekendste dok-sleepreizen waren die van de midden sectie van het Singaporedok in 1928 en in 1931 van het Wellingtondok van Engeland naar Nieuw-Zeeland. Verder versleepte hij o.a. de tinmolens KANTOENG en DOENJOENG. Zijn laatste reis van dit jaar is het transport van een dok, voor de Engelse admiraliteit van Engeland naar Alexandrië. Voorts mogen enkele reddingen niet onvermeld blijven. Op 7 februari 1913 redde hij de enigen overlevende van de gezonken schoener LOVINSKI bij Dover, waarvoor hij een gouden penning van het Franse gouvernement ontving. In 1915 werden op de Noordzee voorts enkele overlevenden en drie doden opgepikt van een in de grond geschoten Nederlandse logger. Momenteel neemt hij nog actief aan het sleepwerk, dat hem na aan het hart ligt, deel.