1959-07-27: |
Bij het verlaten van de haven van Dakar, met bestemming Duinkerken, na ca. 2 uur varen gestrand ten oosten van Pointe des Almadies. Later op de dag met behulp van een sleepboot vlotgebracht en naar Dakar teruggevaren voor noodreparatie. Het schip had behoorlijke schade opgelopen en dit is later in Nederland gerepareerd.
Het Vrije Volk 28-07-1959: ZEVENBERGEN op rotsen gelopen. Dakar, Senegal, (AP). Het Nederlandse vrachtschip Zevenbergen van de N.V. Zuidhollandse Scheepvaartmaatschappij te Rotterdam is maandagmorgen vroeg, 15 km buiten de haven van Dakar, op de rotsen gelopen. Een sleepboot van de Franse marine heeft het schip maandagmiddag losgetrokken en de Zevenbergen is daarop op eigen kracht naar Dakar gevaren. De romp van het schip is beschadigd. Het vrachtschip liep op de rotsen kort nadat het uit Dakar was vertrokken. De havenautoriteiten zijn van oordeel, dat de stuurman een ander licht voor de vuurtoren aan de ingang van de haven heeft aangezien.
Het Vrije Volk 15-01-1960: Stranding Zevenbergen: Half jaar ontzegging bevoegdheid geëist. (Van een onzer verslaggevers) Tot de uitzonderlijk hoge straf van een half jaar ontzegging van de kapiteinsbevoegdheid concludeerde de inspecteur-generaal van de Scheepvaart vanochtend, nadat de Raad voor de Scheepvaart zich geruime tijd had beziggehouden met de zaak tegen een Haagse kapitein, die op 27 juli met de Zevenbergen nabij Dakar op de kust was gelopen. De inspecteur-generaal meende, dat de bij deze 'schandelijke stranding' betrokken stuurman eveneens niet vrijuit ging, doch volstond met het vragen van een berisping omdat hij hem niet het slachtoffer wilde laten worden van de exorbitante fout van zijn kapitein. Het Rotterdamse ms. Zevenbergen was op de dag voor het ongeval tegen half elf 's avonds uit Dakar vertrokken met een lading aardnoten op weg naar Duinkerken. De kapitein had de eerste wacht en zag een vuurtoren voor een andere aan, waardoor hij een totaal verkeerde indruk kreeg van zijn positie. Om twaalf uur droeg hij de wacht over aan zijn stuurman, die de positieopgave en indentificatie van de duidelijk zichtbare vuurtoren voetstoots aannam. Om twee minuten voor half een liep de Zevenbergen aan de grond — onmiddellijk volle kracht achteruit geven mocht niet baten. Via het afschieten van vuurpijlen werd de aandacht getrokken van de kustbewoners, die het gestrande schip met de koplampen van hun auto's konden beschijnen. Kikvorsmannen en een sleepboot van de Franse marine moesten vervolgens helpen het schip los te krijgen, waarna het tot overmaat van ramp in een tornado terechtkwam. De noodreparaties in Dakar vergden tien dagen; pas in Nederland kon men de omvangrijke schade die de Zevenbergen had Opgelopen overzien. Geen der leden van de Raad kon zich voorstellen hoe de kapitein deze fout had gemaakt, omdat de desbetreffende vuurtorens totaal van karakter verschilden, terwijl hij tevens— mochten zijn berekeningen opgaan — een sneltreinvaart van twintig mijl per uur had moeten lopen. Bent U misschien dronken geweest?' vroeg een der leden ten slotte. Vermoeid. De kapitein voerde tot zijn excuus aan dat zijn aandacht voor de navigatie was verslapt, mogelijk als gevolg van de vermoeienissen van het dagenlange laden in de gloeiende hitte, terwijl de muskieten het slapen onmogelijk maakten. Deze verontschuldiging wekte in hoge mate de ergernis op van een der ex-kapiteins, die van de Raad deel uitmaakte. 'Uw schip heeft vlak voor de ramp tien uur ten anker gelegen,' zo hield hij de kapitein voor. 'U heeft uw schip,' zo zei de inspecteur-generaal , 'zonder enige noodzaak bijna verspeeld door het nalaten van de eerste principes van de kustnavigatie. Een stranding onder de rook van een vuurtoren is schandelijk.' Bij zijn conclusie tegen de stuurman hield hij rekening met het feit, dat deze onmiddellijk na het overnemen van de wacht drie telegrammen had moeten overseinen naar Radio- Scheveningen. De kapitein had hem, zo meende hij, een verkeerde suggestie omtrent de vuurtoren ingeprent! Hij had te veel vertrouwen in zijn gezagvoerder, bij wiens fout de zijne in het niet zonk. De Raad zal schriftelijk uitspraak doen.
Het Vrije Volk 03-03-1960: Strenge straf voor kustvaarder-kapitein. (Van een onzer verslaggevers) De raad voor de scheepvaart heeft een strenge straf uitgesproken over de kapitein van de kustvaarder Zevenbergen, omdat het aan zijn schuld te wijten zou zijn, dat het schip in juli van verleden jaar bij de Pointe des Almadies aan de grond liep. Kapitein W. P. W., 36 jaar oud, is vier maanden de bevoegdheid ontnomen om als kapitein op zeeschepen te varen. Naar het oordeel van de, raad heeft W. P. W. de navigatie schandelijk verwaarloosd. Na het passeren van Kaap Manuel is er op de Zevenbergen in feite niet meer genavigeerd. De peilingen waren onvoldoende, de koerslijnen stonden niet in de kaart. Men voer op zicht. De raad strafte de tweede stuurman van de Zevenbergen (eigendom van de N.V, Zuidhollandse Scheepvaart Mij, te Rotterdam) met een berisping. Want ook hij gaat naar de mening van de raad niet geheel vrijuit.
De waarheid 03-03-1960: Raad scheepvaart: Kapitein „Zevenbergen” navigeerde schandelijk. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 36-jarige kapitein van de kustvaarder „Zevenbergen", W. P. W. uit Den Haag, gestraft door hem voor vier maanden de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op zeeschepen. De „Zevenbegen" (eigendom van de N.V. Zuidhollandse Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam) is op 27 juli van het vorig jaar op de reis van Dakar naar Duinkerken gestrand bij Pointe des Almadies. In de eerste en voornaamste plaats heeft, volgens het oordeel van de raad, de kapitein hieraan schuld wegens zijn „schandelijke en ergelijke navigatie". Doch ook de 33-jarige tweede stuurman H. de V. uit Rotterdam gaat niet geheel vrij uit. De raad straft hem met het uitspreken van een berisping. De stranding moet, aldus de raad, worden toegeschreven aan het feit, dat aan boord van het schip na het passeren van Kaap Manuel feitelijk niet meer is genavigeerd. Koerslijnen stonden niet in de kaart„de peilingen waren onvoldoende. Bestek is niet bijgehouden en zonder meer werd op zicht gevaren, waarbij is verzuimd om hetgeen men waarnam te toetsen aan de kaart en de lichtenlijsten. |