Inloggen
ZEEMEEUW - ID 7463


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-02-06 / 1936-09-22 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6766 GRON 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma W. Rubertus, Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1907-02-19
Technical Data

Gross Tonnage: 96.21 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.42 Net tonnage
Deadweight: 155.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 26.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.11 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1926
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Bij Scheepswerf Kerstholt te Groningen gemotoriseerd: tew 2 cil Callesen Aabenraa gloeikop.

Datum 00-00-1927
Type: Number of masts changed
Omschrijving: Andere hoofdmotor: tew 2 cil 60 Pk Kromhout Gloeikop Type (10½x10¾)

Ship History Data

Date/Name Ship 1907-02-06 ZEEMEEUW
Manager: Kars Westers, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kars Westers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QDGP
Additional info: Call sign 1934: PIXO

Date/Name Ship 1936-09-22 HERCULES
Manager: Karl Marius Petersen, Marstal, Denmark
Eigenaar: Karl Marius Petersen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OYPT

Date/Name Ship 1941-04-19 HERCULES
Manager: Partownership of autodealer Thorvald Frederik Olsen, Slagelse, en transportbedrijf Poul Hartvig Hansen, Korsør, Denmark
Eigenaar: Partownership of autodealer Thorvald Frederik Olsen, Slagelse, en transportbedrijf Poul Hartvig Hansen, Korsør, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Korsør / Denmark
Callsign: OYPT

Date/Name Ship 1942-05-12 HERCULES
Manager: Rederi A/S Næstved, Naestved, Denmark
Eigenaar: Rederi A/S Næstved, Naestved, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Naestved / Denmark
Callsign: OYPT

Date/Name Ship 1945-10-03 HERCULES
Manager: Carl Munk, Frederiksberg, Denmark
Eigenaar: Carl Munk, Frederiksberg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksberg / Denmark
Callsign: OYPT

Date/Name Ship 1946-11-15 HERCULES
Manager: Kapt. Willy Eiler Schønnemann, Dragør, Denmark
Eigenaar: Kapt. Willy Eiler Schønnemann, Dragør, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Dragør / Denmark
Callsign: OYPT
Additional info: 23.08.1948 homeport Randers.

Ship Events Data

1907-02-06: Dagregister deel 17, nummer 442, den negenden Februari 1900 en zeven. De ondergeteekende, Kars Westers, schipper, gedomicilieerd te Groningen, verklaart te zijn eigenaar van een zeiltjalkschip genaamd “Zeemeeuw”, groot bruto twee honderd twee en zeventig en zes en vijftig honderdste (272.56) kubieke meter of zes en negentig en een en twintig honderdste (96.21) tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op twee honderd en zeven en negen en negentig honderdste (207.99) kubieke meter of drie en zeventig en twee en veertig honderdste (73,42) tonnen van 2.83 kubieke meter, in 1907 volbouwd en nieuw te water gebracht van den werf van W. Rubertus, Hoornschedijk, gemeente Haren, thans liggende in het Noordwillemskanaal, gem. Haren, welk nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld en verzoekt bij deze den heer Bewaarder der scheepsbewijzen dat schip in de registers van zijn kantoor ten zijnen name te willem stellen. Haren, 6 Februari 1907. K. Westers. (In de kantlijn staat bijgeschreven 6766.)
1911-10-22: Onderweg met 150 ton mais van Bremen naar Aarhus aan de grond gelopen. Het schip raakte lek maar kon de bestemmingshaven bereiken.
1930-07-05: Op 05-07-1930 als ZEEMEEUW, zijnde een motortjalkschip, groot 278.09 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Kars Westers, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het branden van 1352 Z GRON 1930 op het achterschip in de dorpel van den ingang motorkamer. (Opm.: De merken 6766 GRON 1907 zijn vernietigd.)
1938-09-09: Op 09-09-1938, op de reis van Lubeck naar Faaborg met een lading ammoniak in aanvaring gekomen in de Oostzee ter hoogte van Fehmarn.
Maritiem onderzoek, Rødby, 9 september 1938: s`avonds om 22.00 uur, was de "Hercules" bij helder weer, in positie 54 ° 22 'NB. Brd., 10 ° 45' OL. werden een witte lichten en kort erna een groen stuurboordlicht waargenomen op 4 Streken aan bakboord. Even later kwam nog een ​​tweede stuurboordlicht in het zicht van een schip dat leek de dezelfde koers te varen als het eerste schip. Vaart en koers werd behouden, later bleek het een Russische sleepboot met sleep te zijn, recht vooruit was op 300 a 400 meter afstand, van het voorschip gaf deze 2 stoten op de fluit. De roerganger die alleen aan dek was waarschuwde de schipper, die onmiddellijk aan dek kwam en die schakelde meteen de schroef uit, onmiddellijk daarna vond de aanvaring plaats met het tweede schip dat een gesleept baggerschip bleek te zijn. De Hercules die ter hoogte van de grote mast lek was geraakt begon onmiddellijk te zinken. De bemanning ging in de jol en werd aanboord genomen door één van de twee schepen. Kort daar na zonk de Hercules. Later wederom gelicht
1949-05-29: Final Fate:
Op 29-05-1949 gezonken na een mijnexplosie in positie 56°41NB - 10°38 OL in het Kattegat op de reis van Nykøbing - Falster naar Aalborg met een lading haver. Één bemanninglid verloor hierbij het leven. De “Hercules” varend met een Zuidoostelijke lichte bries met een noord gaande stroom bevond zich op ongeveer 4 zeemijl van de rode spitse ton met bal 56˚41’ Nb - 10˚38’OL toen er een enorme explosie plaatsvond onder het achterschip, waarna het schip begon te zinken. De bemanning waaronder de jongman en een vrouwelijke kok waren verzameld op het achterdek waar ze de roerganger die ernstig gewond was geraakt alvast in de reddingvlot legden. Kort daarna helde het schip over en zonk, mede daardoor ging het vlot te water. De kok lukte het om ook op het reddingsvlot te komen. De jongman die door de gijpende giek van het heftig slingerende schip niet aanboord van het vlot kon komen, en mede door de hevige slagzij van het schip, de mast reikte al tot het water is hij het laatst gezien met een reddingboei om en te water geraakt. Hij is daarna niet meer gezien en het moet worden aangenomen dat hij is verdronken. Tijdens de nacht van 31 mei en 1 juni dreef het vlot verder aan land ter hoogte van Dokkedal zo`n 6 mijl ten Zuiden van Hals. De overlevenden van deze ramp werden voor de zekerheid per ambulance naar een ziekenhuis gebracht voor controle. Het schip is volgens de overlevenden gezonken in positie 56˚44’5” NB - 10˚32’1” OL. NB. Het ministerie is van mening dat de ramp is te wijten aan een mijn explosie.