Inloggen
ZEELAND - ID 7448

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-12-00 / 1966-12-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 508 Z AMST 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vrachtlogger
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij 'De Zijl', Leiderdorp, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1903-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout-Gloeikop, 13 3/16-13 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 129.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 101.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 8299 Cubic Feet
Bale: 7800 Cubic Feet
 
Length 1: 25.88 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.75 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Draught: 2.072 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1911
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Motor ingebouwd en herdoopt in ZEELAND VL 137.

Datum 00-00-1917
Type: Rebuilt
Omschrijving: Ingericht voor de vrachtvaart.

Datum 00-00-1927
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij N.V. Scheepswerf & Gashouderbouw v/h Jonker & Stans, H.I. Ambacht en omgebouwd tot kustvaarder. GRT 120 Nrt 138 Dwat 230. LOA 33,47, B 6,83

Datum 04-04-1927
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Hendrik Ido Ambacht voorzien van een nieuw brandmerk: 508 Z AMST 1927

Datum 00-00-1929
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor geplaatst bij Jonker & Stans: 2tew 3 cil Pk Kromhout-Gloeikop Type (335x350). PK 150

Datum 00-00-1947
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij Jonker & Stans verbouwd waarbij o.a. een campagne werd opgebouwd. GRT 199, NRT 128, TDW 230

Datum 06-01-1948
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Hendrik Ido Ambacht opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk: 508 Z AMST 1927

Datum 00-00-1955
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1954/55 nieuwe hoofdmotor geplaatst bij 'Welgelegen', Harlingen: 4tew 6 cil 200 PK MWM Type (215x305) 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-12-00 ZEELAND
Manager: B. van Sprang, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeevaart-Dordrecht, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: QCWR

Date/Name Ship 1921-00-00 ZEELAND
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wubbo Meulman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QCWR
Additional info: 1934 callsign PIWR

Date/Name Ship 1954-03-00 ANTJE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Fokke Fokkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCSE

Ship Events Data

1903-00-00: Opgeleverd als zeilvislogger 'Bastiaan' (SCH 373) van B. v.d. Zwan, Scheveningen. In 1911 'Zeeland' (VL137) van Zeevisserij, Vlaardingen.
1940-10-16: Te Delfzijl gevorderd. Te Hamburg bij Sietas tot 'Sperrbrecher 203' verbouwd, maar vanwege de geringe snelheid niet in dienst. Als 'A.B. Heidje' overgedragen aan de Marine Luftsperrschule in Kiel als trainingsschip. Na de oorlog uitgebrand gevonden in Bergen (Noorwegen) door J. Mellema. Door de sleepboot 'Nestor' naar de werf van P. Smit Jr. te Rotterdam gesleept en hersteld. In maart 1946 weer in de vaart.
1951-10-10: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen tijdens slecht zicht van het motorschip Zeeland nabij Hylkiviutka (westkust Finland). Het schip was op 9 oktober leeg van Stockholm vertrokken naar Mantyluoto. Op 10 oktober werd om 4.55 uur lichtschip Grundkallen op korte afstand gepasseerd. De kompassen wezen goed aan en het zicht was aanvankelijk goed. De Zeeland liep volle kracht, te weten 7 ¾ mijl. Om 15.30 uur werd het heiig en te 16.10 uur werd het mistig, de vaart werd geminderd tot halve kracht en om 16.30 uur werd er nog meer geminderd. Er werden geregeld mistsignalen gegeven. De Finse kust werd niet verkend en het mistsein van Sebbskär werd niet gehoord. Daar het wegens dikke mist niet mogelijk was binnen te lopen ging men voor anker, de kapitein rekende er op dat de Zeeland nog een paar mijl van het loods station verwijderd te zijn. De kapitein wilde over stuurboord opdraaien met de kop in de wind. Even later stootte de Zeeland en bleef aan de grond zitten. Het lukte niet om vlot te komen Om 22.00 uur klaarde het op en bleek de Zeeland vastgelopen te zijn op een halve mijl afstand van het eiland Hylkiviutka. De volgende morgen kwam om 10.00 uur de sleepboot Santtu in de buurt en te 11.00 uur slaagde deze er in de Zeeland vlot te slepen. Oordeel van de Raad is dat het aan de grond lopen van de Zeeland het gevolg is van onvoldoende navigatie van de kapitein. Hij vertrouwde, toen het mistig werd, geheel op zijn kompas en log. De ernstigste fout is, dat de kapitein naliet gebruik te maken van het enige middel dat hem onder de bestaande omstandigheden controle op zijn gis had kunnen geven. Hij had n.l. zeker om 16.00 uur moeten beginnen met loden en had dan kunnen bemerken niet op 3 mijl afstand van Sebbskär liep maar noordelijker was verzet. De Raad heeft de indruk dat de kapitein de navigatie niet serieus heeft opgevat. De Raad acht hier een ernstige correctie op zijn plaats en straft kapitein Klaas H. Meulman, geboren 25 oktober 1925, wonende te Groningen, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van twee maanden. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 26 februari 1952.
1966-12-25: Final Fate:
Onderweg van Lovisa (Finl.) naar Exeter met lading gezaagd hout tijdens slecht weer door lekkage gezonken in de Stockholmer Scheren in pos. 59.23. N. – 19.34. O. Kapitein Fokkema en een Portugese matroos kwamen hierbij om. De stuurman en een andere matroos werden door een helicopter gered. De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart staat in de Staatscourant Nr. 9 van 12 jan. 1968. De 'Antje' was op dat moment de oudste en de kleinste Nederlandse coaster.
N.v.h.N 27-12-1966: Groninger coaster op Eerste Kerstdag vergaan: slechts (twee man (en een hond) overleven het. Bemanning Antje dacht we kunnen niet zinken. (Van onze verslaggevers). overtuigd dat de Antje door de lading hout niet kon zinken, hebben de opvarenden van de Groninger kustvaarder zich weinig zorgen gemaakt tot de boot voor de Zweedse kust omsloeg. Twee mensen zijn daarna in het ijskoude water ingekomen, de 61-jarige kapitein-eigenaar, de heer F. Fokkema uit Groningen en de 19-jarige Portugese matroos Julio N. Lima. De Portugees kon zich, bevangen door de kou, niet vasthouden aan hef touw van de te hulp gekomen helikopter. Hij viel in het water en verdween voor de ogen van de reddders en de beide overlevenden. De beide overlevenden zijn de 20-jarige Ph. J. E. Elskamp uit Enschede, die op 30 november aan boord kwam van de Antje, die het eerste schip was waar hij als bestman op voer, en de 26-jarige Portugese matroos Pedro Peireira. Het was tegen half vijf 's morgens op Eerste Kerstdag, dat Stockholm Radio noodseinen van de „Antje" opving. Onmiddellijk voeren een reddingboot en een loodsboot uit en steeg een helikopter op. De helikopter van de marine was het eerst op de plek van de ramp. De helikopter bemanning zag de achtersteven van de "Antje" boven water uitsteken en ontdekte een reddingsboot met drie mensen er in. Een van deze drie hield de scheepshond in zijn armen geklemd. De heer Elskamp, die momenteel in het Söder-ziekenhuis wordt verpleegd voor bevriezingen aan zijn benen was gistermiddag weer zover hersteld, dat hij in staat was om een relaas te geven van het gebeurde. In de kerstnacht", zo vertelde hij, merkten we om een uur of drie, dat we water maakten en dat het schip slagzij kreeg. De machines bleven wel doordraaien en dat hebben ze dan ook de hele tijd gedaan, maar kapitein Fokkema, vond het beter om een SOS uit te zenden. Dit SOS werd eerst omvangen door een Duits schip dat ongeveer een 15 zeemijlen van ons verwijderd was. Maar in plaats van hulp te vragen, hebben we eerst nog assistentie van een sleepboot verzocht. De scheepshond Max van de Antje heeft de ramp misschien nog wel het beste doorstaan. Al direkt na zijn redding was hij al in staat te poseren. De geredde bemanningsleden werden naar een ziekenhuis overgebracht. Misverstand. Doordat de motoren nog draaiden en we een lading hout aan boord hadden waren wij ervan overtuigd, dat schip absoluut niet zou kunnen zinken. Hoeveel water we dan ook binnen boord zouden krijgen. Nu weet ik in ieder geval wel beter. Bij het opgeven van de juiste positie schijnt er echter een misverstand te zijn ontstaan zodat de uitgezonden reddingsboot ons niet heeft kunnen vinden, terwijl tevens een loodsboot, die ter assistentie was uitgevaren, ook vergeefs bleef zoeken. De boot begon steeds meer en meer slagzij te maken, maar nog steeds waren we ervan overtuigd, dat we door de lading hout niet zouden kunnen zinken. Op die manier verstreek een tijd van ongeveer drie uur, totdat om ongeveer zes uur, terwijl we allemaal samen in de stuurhut stonden, het schip ineens eenvoudigweg omsloeg. Zelf weet ik me daarna niet zoveel te herinneren, totdat ik weer boven water kwam en een reddingsboot zag drijven temidden van allemaal losgeslagen hout. Met twee andere bemanningsleden slaagde ik erin de reddingsboot te bereiken en we wisten even later ook de scheepshond Max op, die op enkele planken dreef. Hoge zee. Omdat we doornat waren van het ijskoude water probeerden we ons een beetje te beschermen tegen de ijskoude en felle wind die ongeveer een snelheid had van 12 meter per seconde. Je kon het geen storm of ruwe zee noemen, gewoon hoge zee. In de reddingsboot ontdekten wij al spoedig tot onze schrik, dat deze ook vol water begon te lopen en binnen een kwartier gebeurde hier ook hetzelfde. Hij sloeg om. We probeerden zo goed en zo kwaad als het ging om een plaatsje te vinden op dc kiel van de reddingsboot, maar vielen telkens weer in het ijskoude water, doordat dc boot ronddraaide. Na een klem uurtje zo rondgedreven en geploeterd te hebben, kwam ik op het idee om te proberen de boot weer rechtop te krijgen, hetgeen na veel werk en moeite dan ook lukte. Hierna duurde het nog maar heel even, een kwartiertje schat ik ongeveer, totdat de helikopter kwam opdagen die ons aan boord probeerde te hijsen met een lier. De eerste matroos, de 19-jarige Portugees Julio Lima die in de lus van de reddingslijn hing, was echter zo verstijfd en bevangen door de kou, dat hij halverwege uit de lus viel en in het ijskoude water verdween. We hebben hem niet meer teruggevonden. Daarna liet de andere matroos zich op hijsen en nam ik daarna zelf de scheepshond onder mijn arm, zodat hij tenminste ook gered werd. Je kan zo'n arm beest toch niet laten zitten.

Afbeeldingen


Omschrijving: Als nieuw opgeleverde zeillogger SCH 373 BASTIAAN in de haven van Vlaardingen
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De ZEELAND na de verbouwing tot vrachtvaarder.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De ZEELAND met neutraliteits-kenmerken, afgemeerd in de Oosterhaven te Groningen, omstreeks begin 1940
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ZEELAND
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: ANTJE
Gemaakt door: Foto Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: ANTJE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ANTJE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ANTJE Swinefleet
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: De ANTJE te Groningen in 1966.
Gemaakt door: Houwerzijl, E.

Omschrijving: Uitspraak R.v.d.S. d.d. 12-01-1968. (1)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak R.v.d.S. d.d. 12-01-1968. (2)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak R.v.d.S. d.d. 12-01-1968. (3)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak R.v.d.S. d.d. 12-01-1968. (4)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak R.v.d.S. d.d. 12-01-1968. (5)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak R.v.d.S. d.d. 12-01-1968. (6)
Gemaakt door: Unknown