Inloggen
ZAAN - ID 7411


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 139
Launch Date: 1918-00-00
Delivery Date: 1918-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Penn & Bauduin, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 850
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17 3/4, 29 & 46 - 36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1402.73 Gross tonnage
Net Tonnage: 805.65 Net tonnage
Deadweight: 2200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 72.39 Meters Registered
Beam: 11.68 Meters Registered
Depth: 5.64 Meters Registered
Draught: 4.90 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-07-00 ZAAN
Manager: Firma Vinke & Co., (1937 Firma E.H. Vinke & Zonen, 1947 Firma Vinke & Zonen), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Houtvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QCRV

Ship Events Data

1919-11-09: Final Fate:
Op reis met een lading levensmiddelen en met aan boord twee passagiers van Rotterdam naar Reval is de ZAAN op 9 november 1919 om 18.45 uur op 25 mijl van de lichtboei Terschellingerbank op een mijn gelopen. Een hevige explosie en trilling in het schip werd waargenomen en het voorschip begon onmiddellijk te zinken. In 10 minuten was de ZAAN in de golven verdwenen, de stuurboordsloep, waarin de twee passagiers en 20 leden der bemanning hadden plaatsgenomen, met zich mee sleurend. Al deze 22 personen vonden de dood in de golven. Vier leden der bemanning, die niet tijdig in deze SB-sloep hadden kunnen plaatsnemen, wisten zich in de bakboordsloep te redden en werden pas na 46 uur ontberingen te hebben geleden door hevige kou met hagelbuien, gered door het Zweedse bergingsvaartuig HERMES.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Jacob werd geboren op 18 juni 1883 te Rotterdam als z.v. Huibert Baardman (winkelbediende) en Anna Maria Pens. 

Jacob (1e stm koopv.) (28) trouwde op 10 apr. 1912 te Den Helder met Pietertje Kooy (Kooij?) (22) – geb. 23.12.1889 te Wieringen - d.v. Dirk Kooy (zeevisser) en Antje Bakker. 

Jacob is omgekomen (36) bij de scheepsramp van het s.s. ZAAN, dat op 09 nov. 1919 op een mijn liep in de Noordzee, waarbij slechts 4 bemanningsleden werden gered van de 22.

 

Kinderen

Jacob

Anna Maria – geb. 07.08.1914 te Rotterdam.(Annie)

 

Opleiding

’s-Gravenhage, 12 dec. 1907 - Geslaagd voor derde stuurman Grote Stoomvaart de heer J. Baardman.

’s-Gravenhage, 00 00. 19?? - Geslaagd voor 2e stuurman Grote Stoomvaart de heer J. Baardman.

’s-Gravenhage, 13 apr. 1911 - Geslaagd voor 1e stuurman Grote Stoomvaart de heer J. Baardman.

 

De schepen van de kapitein

 

*   19.. – 1913 stuurman op het s.s. WAAL  

 

*   19.. – 1919  gezagvoerder van het s.s. ZAAN
 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag van de RvdS 1914 – nr. 45 – s.s. WAAL aanvaring met Deens zeilschip ARGO op 24.11.1913

Zie verslag van de RvdS 1920 – nr. 24 – s.s. ZAAN mijnontploffing op 09 nov. 1919

Overlijdensadvertentie in Rott.Nieuwsblad van 22-11-1919

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Baardman, Jacob

Afbeeldingen


Omschrijving: ZAAN
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 121119
De Zaan gezonken. Van het verongelukte stoomschip ZAAN worden de volgende opvarenden vermist:
kapitein J. Baardman, eerste stuurman Kikkert, derde stuurman E. Raus, derde machinist M.W. Mellema, stokers G. Lammers. B. Braaf, T. van Eerden en W. Kuyper, de matrozen M. Strijbosch, G. van Eyk en A. Matlener, de lichtmatroos J. Kuit, de kok P. Princiepaal, de hofmeester P. v. Oosterhout, de jongens J. Klaverdijk, Jacob van Es en Dijkstra, de donkeyman J. Bennik. Verder twee passagiers; de naam van een hunner is nog onbekend.
De rederij van het stoomschip ZAAN heeft een overeenkomst getroffen met de firma Wijsmuller, welke een sleepboot van Nieuwediep heeft uitgezonden om naar de vermiste boot te zoeken.
Ook is er met de firma Dirkzwager een accoord gemaakt om een sleepboot uit te zenden. Van deze firma lag een bergingsboot te Terschelling gereed.

AH 121119
Het s.s. ZAAN gezonken. Het Nederlandse stoomschip ZAAN vertrok 8 dezer uit de Waterweg naar Reval met levensmiddelen. Zondagnamiddag 6.30, op 25 mijlen oost van het vuurschip Terschelling liep het daar met het voorschip op op een mijn, en werd even later door een tweede getroffen. Het schip zonk snel met de kop in de diepte. Het volk ging in de reddingboten. Door de hoogo zeeën — tijdens een hevige sneeuwstorm en felle vorst — kapseisde de reddingboot en kwamen de 22 inzittenden jammerlijk om in de golven.
Vier man, die nog aan boord waren, toen de reddingboot werd gestreken, redden zich in een andere boot en dreven 46 uren in de barre koude rond, totdat zij gistermiddag vier uur werden opgenomen door het Zweedse bergingsvaartuig HERMES, op 25 mijl NNO van het Haaks-vuurschip.
De HERMES zette koers naar de Waterweg en arriveerde te Hoek van Holland hedennacht te ha!f twee.
Aan boord bevonden zich de eerste machist De Wijs, de tweede machinist L. Hoftijzer, de tweede stuurman A. Meer en de tremmer Johan Beek.
Allen waren door de koude bevangen en hadden bevroren voeten en benen. Zij werden te te Hoek van Holland geland en vonden een liefderijke verpleging in het hotel Caland. Aan boord hebben zich ook bevonden twee passagiers — een van hen was de heer Van Vijven uit Schiedam — welke eveneens zijn omgekomen.

AH 131119
Het s.s. ZAAN. De bergingstomer NOORDSVAARDER van de rederij Doeksen te Terschelling vertrok hedenmorgen vroeg naar de Noordzee om te zoeken naar de nog vermiste equipage van de gezonken vrachtboot ZAAN.

AH 171119
De verongelukte ZAAN. De bergingsleepboot NOORDSVAARDER, die drie dagen op de Noordzee heeft gekruist, zoekende naar de vermiste equipage van het stoomschip ZAAN, kwam gisteravond zonder resultaat in de haven van Terschelling terug.