Inloggen
WIENA - ID 7281

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5301681
Nat. Official Number: 1941 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 178
Launch Date: 1939-08-17
Delivery Date: 1939-09-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5768 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12700 Cubic Feet
Bale: 12300 Cubic Feet
 
Length 1: 34.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.57 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Draught: 1.91 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1949
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 211, NRT 97, TDW 260.

Datum 00-00-1971
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 150 PK Brons Nr. 14342 Type GB (220x380)

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-10-07 WIENA
Manager: Hendrik Kroezenga, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Kroezenga, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PIPA

Date/Name Ship 1941-08-13 ZALMHAVEN
Manager: N.V. Gebr. van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Internationale Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIWC
Additional info: HFl. 103.329,--

Date/Name Ship 1941-10-10 ZALMHAVEN
Manager: N.V. Gebr. van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Europeesche Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIWC

Date/Name Ship 1942-02-25 ZALMHAVEN
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIWC

Date/Name Ship 1942-10-04 ZALMHAVEN
Manager: Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIWC

Date/Name Ship 1948-12-28 EMERGO
Manager: Erven Roelof de Winter (Rikstje de Winter-Brouwer en Jan de Winter), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Roelof de Winter (Rikstje de Winter-Brouwer en Jan de Winter), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDXL

Date/Name Ship 1950-09-30 EMERGO
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDXL

Date/Name Ship 1953-11-02 RUBY
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maarten de Vries, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PHFC

Ship Events Data

1939-00-00: De bouw was in opdracht gegeven door Gerrit Mulder Bzn. Tijdens de bouw verkocht.
1939-10-11: Als WIENA, zijnde een motorvrachtschip, groot 565.01 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-10-1939 no. 6078, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1941 Z GRON 1939 op het achterschip aan SB zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1941-09-00: Eemsbode 9 sept. 1941: Het te Gasselternijveen thuisbehorende motorzeeschip 'WIENA', kapitein-eigenaar H. Kroezenga, is verkocht aan de Internationale Kustvaart te Rotterdam en thans in de vaart onder de nieuwe naam 'ZALMHAVEN'. Dit schip werd in 1939 gebouwd onder klasse Bureau Veritas bij de Scheepswerf Pattje te Waterhuizen en is van een 150 P.K. Brons motor voorzien.
1942-05-30: Kadaster: Op 25-02-1942 overgenomen door de Staat der Nederlanden. De teboekstelling wordt op 30-05-1942 doorgehaald. Op 4 oktober 1942 door de Duitsers in beslag genomen voor de Sonderunternehmen Veltjens. Door van Uden werd voor dit verlies een vergoeding ontvangen van Fl. 83.440,--. Daarna in dienst als Kanalinseltransporter der Organisation Todt. 19 febr. 1943 in de Elbemonding door een, uit een vliegtuig gegooide, mijn gezonken. Gelicht. In beheer van Reichskommissar für die Seeschiffahrt t.b.v. de ertsvaart tussen Bilbao en Bayonne. In aug. 1944 door de Duitsers in de haven van Port Bloc (Bordeaux) bij Le Verdon in de monding van de Gironde tot zinken gebracht. Het wrak werd in maart 1947 gelicht en in januari 1948 verkocht aan Roelof de Winter. Deze liet het schip in mei 1948 door zijn m.s. 'Bornrif' naar Nederland slepen en bij Scheepswerf 'Welgelegen' te Harlingen herstellen.
1948-11-01: Als ZALMHAVEN, zijnde en stalen motorschip, groot 565.01 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-10-1939 no. 6078, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2396 Z GRON 1948 op het achterschip in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek 5.10 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengtes en 1.55 m. boven het dek. (Opm.: De vroegere merken 1941 Z GRON 1939 zijn verwijderd.)
1949-01-12: Leeuwarder courant 12-01-1949: Harlingen heeft weer een coaster klaar. Woensdag zal het Nederlandse m.s. „EMERGO" van de reder De Winter te Groningen na een grondige reparatie aan de scheepswerf en machinefabriek „Welgelegen" te Harlingen een technische proefvaart houden. Deze coaster, de voormalige „Zalmhaven" van de N.V. Van Uden Scheepvaartbedrijf te Rotterdam, zonk kort na de invasie bij de Franse kust en werd na de bevrijding geborgen door een Rotterdamse bergingsfirma. De „Zalmhaven" arriveerde medio Juni als een wrak aan de werf, doch thans heeft het schip weer een prachtig aanzien gekregen. Zowel casco, motoren en accommodatie zijn geheel vernieuwd. Het zal thans als de „Emergo" in de vaart worden gebracht.
1949-01-14: NvhN 14-01-1949: Proefvaart van de „EMERGO”. Woensdag heeft de coaster „Emergo" voormalige „Zalmhaven", van de reder R. de Winter te Groningen, in tegenwoordigheid van talrijke genodigden op de Waddenzee een geslaagde proeftocht gehouden. Bij bezichtiging van het schip bleek, dat de „Emergo" een ingrijpende verbouwing had ondergaan. De machines waren bij de berging van het schip aan de Franse kust nog behoorlijk intact; verder werd een geheel nieuwe betimmering aangebracht en is aan de verblijven van officieren en bemanning de grootst mogelijke zorg besteed. De laadbomen van het schip, dat een laadvermogen heeft van 265 ton d.w., hebben een capaciteit van 2 ton. Het schip kan een snelheid ontwikkelen van 8 mijl. Een bevredigende ankerproef werd genomen. Na afloop van de proeftocht verenigden allen zich in een gezellig samenzijn in hotel „Centraal", waarbij de reder zijn grote tevredenheid betoonde over de „Emergo", die aan de gestelde eisen inderdaad voldoet.
1949-03-02: NvhN 02-03-1949: Groninger coaster gestrand en weer vlot. Het Franse persbureau A.F.P. meldde vanmorgen, dat een Groninger kustvaarder was gestrand op de Goodwin Sands, ten Zuid-Westen van Ramsgate (Zuidkust van Engeland). Nader vernamen wij, dat het de EMERGO, het 200 ton metende schip van de heer R. de Winter uit Groningen, kapitein Buitenkamp betrof, dat op weg was van Littlehampton naar Rotterdam. Het schip strandde op het Noordelijk deel der zandbanken, dat is niet het gevaarlijke deel dat als „het kerkhof" bekend staat. Hoewel een reddingboot was uitgevaren, kon het schip vanmorgen om 11 uur op eigen krachten weer vlot komen en de reis naar Rotterdam voortzetten.
1949-03-05: Het Vrije Volk 05-03-1949: „EMERGO" wees de hulp van een Engelse sleepboot af. „Windkracht acht". Moeizaam worstelt de Groninger coaster „Emergo" aan de Zuidkust van Engeland tegen de woelige zee en een harde wind. Wat is een scheepje van 260 ton in zon heksenketel eigenlijk een notedopje. Daar komt bij dat de „Emergo" leeg is en een schip zonder lading is een gemakkelijke prooi voor de wind. Kapitein Buitenkamp, ter zijde gestaan door zijn kordaat vrouwtje en de bemanning — zes leden —, staat echter zijn mannetje. Het gaat goed.... tot in de vroege ochtenduren van Woensdag. De boot blijkt op den duur toch niet opgewassen te zijn tegen de woedende elementen. Met vallend water wordt de coaster ten zuidwesten van Ramsgate de Goodwin Sands „opgewaaid". „Angstige ogenblikken?" „Gevaarlijk?" ' Kapitein Buitenkamp staat. met zn handen in de zakken en wijdbeens in het gerieflijk ingericht keukentje van de „Emergo" en haalt zijn schouders op. „Och, het had gevaarlijk kunnen zijn", zegt hij dan. Nu de coaster veilig, in de schaduw van het vliegdekschip Doorman bij Wilton te Rotterdam ligt, lijkt 't net of er niets gebeurd is. Uit de schaarse mededelingen van deze jonge Groninger kunnen wij ons slechts een vaag beeld vormen van hetgeen schip en bemanning hebben doorstaan. In dat beeld zien wij de Engelse reddingboot en het bergingsvaartuig uitvaren om de coaster te hulp te komen. Kapitein Buitenkamp geeft zich echter niet zo gauw gewonnen. Hij wil 't eerst zelf nog eens proberen. „Het schip is met eb op de grond gezet en het zou wel raar moeten lopen als 't met de vloed niet vlot komt", denkt hij. Na vier .uur onwrikbaar vast te hebben gezeten, komt er beweging in de schuit. Een ogenblik later geeft een teleurgestelde Engelse sleepbootkapitein bevel de steven te wenden en de thuishaven op te zoeken. Hij ziet 't wel. „The Dutch" redt zich zelf. . En zo is het: de licht beschadigde „Emergo" is weer vlot en zet koers naar het vaderland. „Mevrouw Buitenkamp, bent u niet even geschrokken, toen dit alles gebeurde?", vragen wij. " „Ik ben Groningse", zegt ze, „en daarom bekijk ik alles, wat het dan ook is, nuchter en zakelijk". „Kom", zegt kapitein Buitenkamp, „eventjes naar Groningen telefoneren dat alles in orde is." De familie in Slochteren zal blij! geweest zijn met dit bericht.
1953-01-14: Het Vrije Volk 14-01-1953: „Jorina" heeft machineschade. Het Rotterdamse m.s. „Jorina", dat met motorschade Delfzijl binnenliep heeft zijn lading gerst overgeladen in het m.s. “EMERGO" van dezelfde rederij. Dit schip zal de lading vervoeren naar de plaats van bestemming, Svendborg. De „Jorina" heeft van de Scheepvaartinspectie geen verlof gekregen om uit te varen, daar de schade nogal groot is.
1953-04-08: Het Vrije Volk 08-04-1953: Ware liefde. De kapitein van het 311 ton metende Nederlandse motorschip „EMERGO" is door Cupido schaakmat gezet.
Toen het schip vanuit Cuxhaven vertrok en zich reeds ter hoogte van het laatste lichtschip in de Elbemonding bevond, ontdekte de kapitein dat een van zijn matrozen een vriendinnetje aan boord had verborgen. Zonder aarzelen keerde de kapitein terug naar Cuxhaven om het meisje weer aan wal te zetten. Onmiddellijk daarna voer hij weer uit, om te proberen zo snel mogelijk de verloren tijd weer in te halen. Het bleek echter al gauw dat niet alleen het meisje, maar ook de matroos van boord was gegaan. Alle naspeuringen naar de geliefden in Cuxhaven hebben niets opgeleverd.
De voornaam van de matroos is Victor. Zijn achternaam is niet bekend.
1953-09-04: Leeuwarder courant 04-09-1953: Kustvaarder „EMERGO" bij Borkum vast en vlot. Het Nederlandse motorkustvaartuig „Emergo", groot 211 brt. en eigendom van de N.V. Invoer- en Transportonderneming „Invotra" te Rotterdam, is Donderdagmiddag als gevolg van een zware dwarszee bij het eiland Borkum aan de grond geraakt. Al spoedig gelukte het 't schip los te komen, doch gezien de krachtige wind achtte de kapitein het raadzaam op de rede van Borkum ten anker te gaan en te schuilen. De coaster was onderweg van Skoghall naar Amsterdam met een lading hout.
1953-11-05: Het Vrije Volk 05-11-1953: Het 211 brt metende Nederlandse kustvaartuig “EMERGO”, Rederij N.V. Invoer en Transportonderneming Invotra te Rotterdam is verkocht aan kapitein M. de Vries te Zaandam, die het schip onder de naam RUBY in de vaart heeft gebracht.
1955-12-30: De Heerenveensche koerier 30-12-1955: Coaster RUBY al 2 dagen vermist. Den Haag. (ANP) _ De kustwacht van Tynemouth heeft Donderdagmiddag meegedeeld, dat het Nederlandse motorscheepje Ruby, een kustvaarder vân 211 brt, wordt vermist. De Ruby is Dinsdag uit Tees vertrokken met bestemming Blyth. Sindsdien heeft men niets meer van het scheepje gehoord. De Ruby heeft geen radio aan boord. Het in 1939 gebouwde m.s. Ruby is eigendom van de heer M. de Vries te Zaandam en vaart in dienst van de invoer transport onderneming Invotra te Rotterdam.De Ruby was Dinsdagavond van de rivier de Tees vertrokken naar Blyth, een tocht die ongeveer vijf uur duurt. Reeds is gebleken, dat de Ruby niet een andere haven langs de Oostkust van Engeland is binnengelopen om te schuilen voor het noodweer. De kapitein-eigenaar, de heer M. de Vries uit Zaandam, had zijn echtgenote aan boord. Namens het Britse ministerie van luchtvaart is medegedeeld, dat hedenochtend zodra het daglicht is vliegtuigen van de Royal Air Force zullen gaan zoeken, indien voor die tijd niets naders omtrent het schip wordt vernomen.
NvhN 30-12-1955: Zoek op de Noordzee. Zaandamse kustvaarder na drie dagen gevonden. Sedert Dinsdag was de Zaandamse kustvaarder Ruby (211 ton) zoek, ergens voor de Engelse Oostkust. Vanmorgen heeft een Brits militair vliegtuig het schip voor de mond van de rivier de Humber ontdekt. Alles is wel aan boord.De Ruby was Dinsdag van de monding van de Engelse rivier de Tees vertrokken, met bestemming Blyth bij Newcastle. Het schip heeft geen radio aan boord; toen men gisteren nog niet gehoord had, waar de coaster zich op de Noordzee bevond, maakte men zich ernstig ongerust. Het in 1939 gebouwde motorschip Ruby is eigendom van de heer M. de Vries te Zaandam en vaart in dienst de Invoer Transportonderneming Invotra te Rotterdam. De kapiteineigenaar had zijn echtgenote aan boord.
De Heerenveensche koerier 31-12-1955: Coaster „Ruby” door vliegtuig ontdekt. Rotterdam (ANP) — Het Nederlandse kustvaartuig „Ruby", dat, zoals gisteren werd gemeld, werd vermist, is terecht. Een vliegtuig heeft het vaartuig voor de mond van de Humber ontdekt. De maatschappij „Invotra" heeft meegedeeld, dat alles wel is aan boord. Later wordt bericht dat de treiler Kingston Peridok de Ruby de Humber heeft binnengesleept. Op ongeveer 80 mijl van de Humber had de treiler aan de coaster vastgemaakt. Gemeld wordt dat de machines van de Ruby defect zijn en dat de radiomasten verdwenen zijn. Het schip slingerde, maar aan boord ia niemand gewond.
NvhN 31-12-1955: Hulpeloos op de Noordzee. Nederlandse coaster Ruby dreef 100 mijl af. De Nederlandse kustvaarder Ruby uit Zaandam is, zoals we in een deel onzer edities gisteren reeds meldden, terecht, na vier dagen op de Noordzee zoek te zijn geweest. Een treiler uit Hull vond de Ruby. Kapitein Maarten de Vries, kapitein en eigenaar, weigerde de reis, die een nachtmerrie geweest moest zijn, als iets spectaculairste zien. „Een poosje was het inderdaad behoorlijk zwaar en we konden niets doen, maar daarna werd het beter. De Ruby, de 42-jarige De Vries, zijn 38-jarige Engelse vrouw Ruby Stella, een bemanning van drie koppen en een Duitse herder verlieten Middlesbrough Dinsdagavond om 6 uur, om een tocht van ongeveer 50 mijl langs de kust naar Blyth te maken, waar een lading kolen gehaald zou worden. Deze tocht, naar boven langs de Noordoostkust van Engeland, vergt normaal vijf uur, aldus United Press. Reeds voor het land uit zicht was, omstreeks half tien 's avonds, raakten de diesel-motoren van het schip defect. Terwijl de bemanning met reparatie bezig was, stak plotseling een storm op en hulpeloos werd het schip van de kust weggeblazen in Zuidoostelijke richting. De bemanning wierp een anker uit, maar de lijn brak. Nog een anker werd uitgeworpen, maar ook dat ging verloren. Toen de ochtend van Woensdag aanbrak was het land uit zicht. Kapitein De Vries zei dat hij gedurende de nacht getracht had te seinen naar een half dozijn passerende schepen, maar van geen enkel kreeg hij antwoord. „Ik sliep de meeste tijd", vertelde mevrouw De Vries, „maar soms was ik wel een beetje beangst." Het schip had een radio-ontvanger, waarover men de B.B.C, en de Nederlandse radio hoorde vertellen dat gezocht werd, men had geen zender. Eergisteravond was de storm dermate geluwd dat de kapitein de brug kon verlaten om wat te gaan slapen. Terwijl hij sliep kreeg een treiler uit Hull de coaster in de gaten en kwam 's nachts om 2 uur langszij. Toen de Ruby ontdekt werd, was het schip al meer dan 100 mijl van Hull. De treiler sleepte de Ruby gisteravond Hull binnen.
1967-02-20: Het Vrije Volk 20-02-1967: Witte Zee brengt coaster naar IJmuiden. (Van een, onzer verslaggevers) In het Engelse Kanaal is zondagavond de 211 ton metende Nederlandse coaster Ruby wegens machineschade en slecht weer in moeilijkheden komen te verkeren. Het schip had dringend assistentie nodig. De sleepboot Witte Zee van L. Smit en. Co. heeft gisteravond het scheepje vastgemaakt op 25 mijl ZZW van Royal Sovereign. De sleep is nu onderweg naar IJmuiden. De Ruby, die met Chinese klei is geladen, is eigendom van M. de Vries te Zaandam.
1968-11-10: Toen het schip aan de kade van een papierfabriek in Northfleet aan de Thames lag brak er brand uit in de machinekamer en in de verblijven. Door de sleepboot 'Temi IV' naar Nederland gesleept en tijdens de reis ontstond bodemschade. Januari 1969 opgelegd en op 17 maart 1969 verkocht aan Jansen c.s. te Leer, Duitsland. De motor werd verwijderd en het casco werd te Oldersum veranderd in een zandzuiger zonder eigen voortstuwing voor Bodosta Bau G.m.b.H. & Co. K.G., Wiesmoor. Nieuw LR. 7119020.
1979-00-00: Final Fate:
Gesloopt door Evert Heeren in Leer. (zie ook hoofdstuk 27 van het boek “De schippers Mulder”)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1949
Kapitein: Buitenkamp
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De Wiena 1939 aan de afbouwkade
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ex Zalmhaven als bevoorradingsschip voor de Kanaaleilanden in 1943
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: EMERGO
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: EMERGO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: RUBY
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: RUBY
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: RUBY
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Ruby 1939 ex Emergo ex Zalmhaven ex Wiena.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De Ruby onder de Duitse vlag en verbouwd tot zandzuiger
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RUBY als zandzuiger in 1972 te Leer. (Dld.)
Gemaakt door: Groot, H. de (Harry)
Algemene informatie

 

LC 130149
Harlingen voegde een coaster aan de „Grunniger voart" toe.
De proefvaart van de EMERGO is uitstekend geslaagd. Na een tocht van enige uren over de Wadden keerde de coaster met de verzekeringsvlag van „Oranje" in top — ten teken, dat het schip aangenomen was — in de haven van Harlingen terug en de reder R. de Winter keek zeer vergenoegd. Iedereen keek trouwens vergenoegd. Het was een bijzonder geval met deze coaster van 260 ton. Bij de invasie brachten de Duitsers het schip tot zinken, waarna het drie jaar onder water bleef. Als een wrak werd het naar de Harlinger werf Welgelegen gesleept en geducht onder handen genomen. Als nieuw lag het gisteren in de Harlinger buitenhaven te blinken en de naam EMERGO („ik ontkom", naar de Zeeuwse wapenspreuk) is dus zeer zinvol. De reder stond met kapitein Buitenkamp naar het weer te kijken. „We moet'n maar gaan, niet", zei de eerste, toen er juist weer een harde windvlaag over de haven streek. Even later stak de EMERGO, vol gasten en gepavoiseerd met het hele scheepvaartkundige alfabet aan vlaggen als gold het een pleziervaart, de kop buiten de pieren en er begon een zacht gedein, dat uren aanhield. De passagiers aan boord hadden daar weinig last van. Zij behoorden tot dat merkwaardige ras van kustvaartkapiteins in goede doen. Dat woord kustvaart moet er bij. In de eerste plaats om aan te geven, dat zij een dikkere duit achteruit hebben kunnen leggen, dan bijvoorbeeld de kapitein van de Queen Mary, wanneer hij met pensioen gaat en in de tweede plaats omdat zon kapitein niet een man is, die men zijn welstand aanziet. Hij is de man gebleven, die hij was, sterk gebonden door de tradities die het eenvoudige schippersvolk van oudsher kent. Deze mannen zijn ook in het vooronder begonnen, maar zij stonden reeds jong als kapitein op de brug en al varende kris kras door West-Europa losten zij de hypotheek van hun schip af. Zij werden daarin trouw bijgestaan door hun echtgenotes, die een lid van de bemanning uitspaarden. En het zijn natuurlijk allemaal Groningers. Daar hebben ze wat meer idee over het water dan in Friesland. In Groningen kunnen de schippers b.v. tweemaal zoveel hypotheek op een schip krijgen als in Friesland. Bovendien huldigen zij het principe: Beter een kleine baas dan een grote knecht.
Aan boord is het ons duidelijk geworden, dat de eerste indruk van een pleziervaart in plaats van een technische proefvaart niet zo heel ver mis was. Daar waren de gebruikelijke evenementen van een vaartocht van landrotten zoals de hoed, die over boord waait en de alwetende loods, die minnelijk in bijgewerkte nautische termen een vrouwelijke roergangster instrueert. Echt een pleziertochtje, waarbij ieder uit zijn gewone doen is. Er was ook de meneer, die wel eens op zee kwam en nog nooit zeeziek was geweest, maar deze tocht vond hij toch wel heel erg en bij wijze van uitzondering. De heren van de verzekering en de scheepvaartinspectie wandelden op het schip rond om alles te bekijken en te onderzoeken. Soms kwamen zij de reder ook wel eens tegen op het schip en deze had een royale hand van borrel schenken en sigaren weggeven. Het was een gezellige tocht. De EMERGO keek even tussen Vlieland en Terschelling, ging wat voor anker liggen slingeren en keerde toen terug naar Harlingen, gestuurd door de vaste vrouwelijke hand van mevr. v. d. Meer. De officiële instanties aan boord gaven te kennen, dat de tocht uitstekend geslaagd was, waarbij de reder zich van harte aansloot. 's Avonds werd aan de wal met een vorstelijk diner de proefvaart besloten. De kapitein zat met zijn vrouw — ze zijn pas getrouwd — aan het hoofd van de tafel en aan hun zijde de reder en zijn vrouw. De heer Van der Meer vertelde nog, dat hij zich nog wist te herinneren, dat reder de Winter evenals kapitein Buitenkamp nu, van Harlingen uit zijn eerste reis in het huwelijksbootje maakte. Nog deze week vaart de EMERGO het zeegat uit om opgenomen te worden in de „Grunniger voart".

NvhN 140149
Proefvaart van de EMERGO.
Woensdag heeft de coaster EMERGO (de voormalige ZALMHAVEN), van de reder R. de Winter te Groningen, in tegenwoordigheid van talrijke genodigden op de Waddenzee een geslaagde proeftocht gehouden. Bij bezichtiging van het schip bleek, dat de EMERGO een ingrijpende verbouwing had ondergaan. De machines waren bij de berging van het schip aan de Franse kust nog behoorlijk intact; verder werd een geheel nieuwe betimmering aangebracht en is aan de verblijven van officieren en bemanning de grootst mogelijke zorg besteed. De laadbomen van het schip, dat een laadvermogen heeft van 265 ton dwt., hebben een capaciteit van 2 ton. Het schip kan een snelheid ontwikkelen van 8 mijl. Een bevredigende ankerproef werd genomen. Na afloop van de proeftocht verenigden allen zich in een gezellig samenzijn in hotel „Centraal", waarbij de reder zijn grote tevredenheid betoonde over de EMERGO, die aan de gestelde eisen inderdaad voldoet.