1956-12-03: |
NvhN 03-12-1956: Nederlandse kustvaarder gezonken. Alle opvarenden gered. De Nederlandse kustvaarder COBRI, met een lading- graan op weg van Rotterdam naar Karlshamn, is zaterdagavond in de Duitse bocht in aanvaring gekomen met het onder Panamese vlag varende m.s. Maria Dolores en gezonken. De zes opvarenden van de Cobri konden allen worden gered. Zij begaven zich in de sloep en werden aan boord van de Maria Dolores opgenomen. Het ongeluk gebeurde tijdens een dichte mist. De Cobri kreeg een gat onder de waterlijn en zonk vrij snel. De Maria Dolores is zondag in de loop van de dag te Rotterdam binnengelopen. Alleen de stuurman van de Cobri heeft bij de aanvaring een lichte hoofdwond opgelopen.
Leeuwarder courant 03-12-1956: Hilversumse coaster in de Duitse Bocht gezonken. Alle opvarenden werden gered.De 199 ton metende kustvaarder „Cobri" nit Hilversum is zaterdagavond omstreeks half tien in de Duitse Bocht, op de route van Borkum naar het Kielerkanaal, in een dichte mist aangevaren door het 7176 ton metende Panamese schip „Maria Dolores" en ter plaatse gezonken. De bemanning, zes man, wist ondanks het feit, dat de „Cobri" snel zonk een sloep te strijken. Zij werd opgepikt door de Italiaanse bemanning van de „Maria Dolores" en is in de afgelopen nacht in Rotterdam aan wal gezet. De „Cobri" (de vroegere „Westlaan") was vrijdagmiddag met een lading graan van Rotterdam naar Karlshamn in de Oostzee vertrokken; de „Maria Dolores" was van Kiel onderweg naar Norfolk (V.S.).De 27-jarige kapitein H. E. van der Brink uit Hilversum, zoon van de eigenaar C. van der Brink, vertelde bij aankomst in Rotterdam, dat er een dichte mist was en dat er extra mensen op het voorschip op de uitkijk stonden. Plotseling werd het schip aangevaren en door het hoger op het water liggende schip meegevoerd. Achter luik twee ontstond een gat, waardoor het water binnenstroomde en de „Cobri" snel begon te zinken. De bemanning wist de reddingsloep te strijken en van boord te gaan. Zij is door de Italianen aan boord genomen en gastvrij onthaald. De geredden zijn de kapitein, verder de stuurman, zijn broer E. van der Brink, eveneens uit Hilversum, de kok H. Meerendonk uit Breda, de machinist J. C. Jensch uit Amsterdam en de beide matrozen W. van Maurik uit Hollandsche Rading en M. Groen uit Spijkenisse, wiens eerste reis het was. De stuurman was licht gewond aan het hoofd.
Het Vrije Volk 03-12-1956: Coaster overvaren: opvarenden gered. Ter hoogte van JE 12 in de Duitse Bocht is zondagmorgen om twintig minuten over negen de kustvaarder „Cobri" van reder C. v. d. Brink uit Hilversum overvaren door het Panamese stoomschip „Maria Dolores". Het Nederlandse scheepje, dat een lading graan in had voor de haven Karslhamn in Zweden, is snel gezonken. De zes opvarenden konden zich in de reddingboot begeven en werden opgenomen door de „Maria Dolores". Gisteravond om half twaalf is de Panamees in de Rotterdamse haven aan de boeien gegaan. Slechts de stuurman E. van de Brink, zoon van de reder, had bij de aanvaring een hoofdwonde van niet ernstige aard opgelopen. In de Duitse Bocht lag zondagmorgen een dichte mist, zo vertelde ons de 27-jarige kapitein van de „Cobri", de heer H. E. van de Brink, eveneens zoon van de reder, die met het ondergaan van de „Cobri" zijn enige schip heeft verloren. De „Maria Dolores", die zonder lading op weg was van Kiel naar Norfolk, lag hoog in het water. Toen de voorsteven van het schip uit de mist opdook, koersten beide schepen naar bakboordzijde, maar de „Cobri" kon niet.meer vlug genoeg onder de boeg van de-Panamees wegkomen. Met een hevige slag werd het kleine kustertje in de flank getroffen en maakte onmiddellijk veel water. De gehele bemanning was op haar post en kon daardoor snel in de reddingboot komen. Alles moesten ze aan boord van het zinkende schip achterlaten, en voor kok H. Meerendonk uit Breda, die zij nieuwe bromfiets aan boord had staan, was dat wel bijzonder sneu. De andere geredden zijn de machinist J. C. Jensch uit Amsterdam, de beide matrozen W. van Mourik uit Hollandsche Rading en M. Groen uit Spijkenisse. ,' De „Maria Dolores", kapitein A. Bertacca, vaart onder Panamese vlag, maar behoort toe aan de Italiaanse rederij Flamingo Cia de Navigatione Oceania SA en meet 7176 brt.
De Tijd 03-12-1956: Nederlands schip na aanvaring gezonken. Alle opvarenden gered. „Het zicht was slecht. Door de aanvaring kreeg het schip een gat onder de waterlijn. Het schip is vrij snel gezonken, maar wij zagen kans de reddingssloep te strijken en zodoende werden alle opvarenden gered." Zo sprak vannacht de 27-jarige kapitein H. E. van der Brink uit Hilversum. Hij was gezagvoerder op het schip van zijn vader, de heer C. van der Brink, de Cobri, dat zaterdagavond omstreeks half tien in de Duitse Bocht in aanvaring is gekomen met het 7176 brt metende Panamese schip Maria Dolores. De Cobri was vrijdagmiddag met een lading graan , uit Rotterdam vertrokken op weg naar Karslhamn en de Maria Dolores, een Italiaans schip onder Panamese vlag, was onder commando van kapitein A. Bertaca leeg onderweg van Kiel naar Norfolk (U.S.A.). Aan boord van het Nederlandse kustvaartuig bevonden zich verder een broer van de kapitein, de stuurman E. van der Brink, eveneens uit Hilversum, de kok H. Meerendonk uit Breda, de machinist J. C. Jensch uit Amsterdam, en de twee matrozen M. Groen uit Spijkenisse, wiens eerste reis dit was, en W. van Maurik uit Hollandse Rading (bij Hilversum). De stuurman had een lichte hoofdwonde opgelopen, maar de dokter, die in Rotterdam aan boord kwam — de Maria Dolores meerde n.l. af in de Waalhaven te Rotterdam — kon gelukkig aan zijn ouders, die ook naar Rotterdam waren gekomen, meedelen, dat de verwonding niet van ernstige aard was. De gezagvoerder van de Cobri vertelde, dat er dikke mist was en dus slecht zicht. Het schip bevond zich.in de Duitse Bocht. Hij stond op de brug met nog enige mensen. Daar het nog vroeg was, twintig over negen, was er nog niemand in de kooi. Op het voorschip stonden ook extra-mensen op de uitkijk. Opeens werd het schip aangevaren en, zo vertelde ons later de kok, nog gedurende enige minuten door het veel hoger op het water liggende andere schip meegevoerd. Achter bij luik twee ontstond een gat, maar de kapitein had geen idee hoe groot. Men zag kans een reddingsboot te strijken. Alles ging vlot. Van paniek was geen sprake en ieder kon overstappen. Nadat men enige ogenblikken had rond gevaren werden de overlevenden gastvrij opgenomen aan boord van de Maria Dolores. Niets hadden zij mee kunnen nemen, maar allen waren vol lof over het optreden van de Italiaanse bemanning, die alles had gedaan om het de Nederlandse zeelieden zo goed mogelijk naar de zin te maken. |