Inloggen
VLEDDERVEEN II - ID 7053


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5090270
Nat. Official Number: 95 Z APPING 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 211
Launch Date: 1937-10-09
Delivery Date: 1937-11-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5288 Type T (240x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 117.00 Net tonnage
Deadweight: 275.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13279 Cubic Feet
Bale: 13000 Cubic Feet
 
Length 1: 37.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.53 Meters Registered
Beam: 6.55 Meters Registered
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Draught: 2.43 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 14-02-1946
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Naar Delfzijl gesleept en gerepareerd en van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 4tew 3 cil 150 Pk Industrie no. 3365 Type (280x400) 8,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-11-11 VLEDDERVEEN II
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Hijlkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIHA

Date/Name Ship 1940-12-21 VLEDDERVEEN II
Manager: Johannes Alexander Hermanus Dikken, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Alexander Hermanus Dikken, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIHA

Date/Name Ship 1941-05-31 VLEDDERVEEN II
Manager: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Noord Europa', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Noord Europa', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIHA

Date/Name Ship 1944-07-00 FRANZ BOEHMKE
Manager: Wilhelm Joerk Jr. & Walter Liebisch, Rostock, Germany
Eigenaar: Wilhelm Joerk Jr. & Walter Liebisch, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1947-07-16 DINKEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Drijfhout, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDQC
Additional info: Later thuishaven Delfzijl.

Date/Name Ship 1968-09-05 DINKEL
Manager: A.M. Chattoo & Sons Ltd., Dar es Salaam, Tanzania
Eigenaar: A.M. Chattoo & Sons Ltd., Dar es Salaam, Tanzania
Shareholder:
Homeport / Flag: Dar es Salaam / Tanzania
Additional info: £ 9.800,--

Date/Name Ship 1969-05-00 MALAIKA
Manager: Coastal Freights Ltd, Dar es Salaam, Tanzania
Eigenaar: Coastal Freights Ltd, Dar es Salaam, Tanzania
Shareholder:
Homeport / Flag: Dar es Salaam / Tanzania

Ship Events Data

1937-10-11: NvhN 12-10-1937: Delfzijl, 11 October. Van de werf der Gebr. Niestern te Delfzijl is met goed gevolg een m.s. te water gelaten, in aanbouw voor rekening van kapt. Hijlkema. De afmetingen zijn: 37.55X6.50X2.68 M. en het D.W. 270 ton.
1937-11-09: Op 09-11-1937 als VLEDDERVEEN II, zijnde een motorvrachtschip, groot 566.55 m3 volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 02.11.1937 nr. 5506, liggende te Delfzijl, ten verzoeke van Johannes Hijlkema, scheepskapitein te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 95 Z APPING 1937 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer op verhoogd achterdek.
1937-11-11: NvhN 12-11-1937: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „VLEDDERVEEN II" gebouwd door de Gebr. Niestern te Delfzijl voor kapt. Hylkema te Groningen. Het schip heeft een verlaagde dubbele bodem, volgens Niestern's patent, en werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. De afmetingen zijn: 37.55X6.50x2.69 M., de inhoud is bruto 199,99 Reg. ton en netto 96.53 Reg. ton met een d. w. van 270 ton. Het is voorzien van een Bronsmotor van 150 P.K. De proefsnelheid bedroeg 9 mijl. In de motorkamer is een Deutz Deselmotor van 7—8 P.K. opgesteld, terwijl aan dek een motorlier geplaatst is, die door een Deutz Dieselmotor van 7—8 P.K. aangedreven wordt.
1940-03-11: De Maasbode 12-03-1940: m.s. VLEDDERVEEN II. IJmuiden, 11 Maart. Het in ballast van Antwerpen naar Harlingen bestemde Nederl. m.s. Vledderveen II kwam als bijlegger hier binnen, omdat de kapitein het niet wenschelijk achtte bij nacht het mijnengebied nabij de Waddeneilanden te passeeren. Later verliet het schip wederom onze haven om buitenom de onderbroken reis naar de laadhaven voort te zetten.
1940-05-00: In de meidagen door het Nederlandse leger als hospitaalschip gebruikt. Na de capitulatie door de Duitsers in beslag genomen en op 28 augustus prijsverklaard door de Kriegsmarine en 'verkocht'.
Eemsbode 21.01.1941: Het motorschip 'Vledderveen II', toebehorende aan kapitein J. Hijlkema, te Delfzijl is verkocht naar Amsterdam. Het schip werd in 1937 gebouwd bij de Scheepswerf Niestern & Co. en is van een 150 P.K. Brons motor voorzien.
1942-09-25: Onderweg van Hamburg naar Landskrona in het Falsterbö Kanaal, ongeveer 10 mijl van de Zweedse kust op een mijn gelopen en gezonken. De kapitein (H. Hijlkema) werd vermist. De andere gewonde opvarenden werden naar het Allmana ziekenhuis van Malmö gebracht. Eén van hen, Jan Wijnhold, verloor beide benen. November 1943 door een Zweeds bergingsbedrijf geborgen. Eigenaar werd Anholt Shipping Co., Kopenhagen, Denemarken. 1 Juli 1944 het wrak verkocht aan W. Joerk & W. Liebisch, Rostock, Duitsland. Juli 1944 als 'Franz Boehmke' onder Duitse vlag. Op 7 juli 1944 werd de teboekstelling doorgehaald. Lag in mei 1945 te Flensburg. Op 9 oktober 1945, omdat de verkoop in 1941 illegaal was, door de Nederlandse Regering opgelegd in Trelleborg. Op 12 januari 1946 zonder motor te Kiel aan Nederland overgedragen. Door de sleepboot 'Titan' op 14 februari 1946 naar Delfzijl gesleept en gerepareerd en van een nieuwe hoofdmotor.
Haagsche courant 26-09-1942: De „VLEDDERVEEN II” verongelukt. Het Nederlandsche motorschip “Vledderveen II” (200 ton) is bij Trelleborg (Zweden) op een mijn geloopen. De bemanning kon zich in veiligheid brengen. Het schip is gezonken.
1947-08-19: Op 19-08-1947 als DINKEL, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 565.22 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage no. 5506 d.d. 08-08-1947, liggende te Delfzijl, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2271 Z GRON 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van de lichtkap van de motorkamer 4,75 m. van de hekplaat, 0,35 m. uit de lengteas 1,63 m. uit dek. (Opm.: De vroegere merken 95 Z APPING 1937 zijn vernietigd.)
1952-05-16: Het Vrije Volk 16-05-1952: „Britsum" loopt op coaster „DINKEL"; schade valt mee. (Van een speciale verslaggever) Juist was de kustvaarder „Dinkel" vannacht op de Waterweg bij Maassluis ten anker gegaan, toen uit de mist de lichten van de „Britsum" opdoemden. Een aanvaring was onvermijdelijk. De kustvaarder werd met een harde slag getroffen en zo ver omgeduwd, dat hij wel 40 graden slagzij maakte en het dek aan een kant onder water stond. Daarop schampte de voorsteven van de „Britsum" verder en kwam de „Dinkel" wonder boven wonder weer recht. Aanvankelijk meende men, dat er opvarenden waren verdronken of gedood. Later bleek dat zij zich aan boord van de ruim 7000 ton metende „Britsum", een schip van Vinke, Amsterdam, bevonden. Nog geen kwartier was de kustvaarder wegens zware mist voor anker gegaan, toen de „Britsum" eveneens uit zee komende, naderde. De Groningse kapitein-eigenaar F. Drijfhout zag het gevaar en rende naar de hut, waar zijn vrouw te slapen lag en juist toen hij met haar weer aan dek kwam, voelde hij de schok van de aanvaring. De neus van de "Britsum" raakte het achterschip van de kustvaarder aan bakboordzijde en rukte de verschansing af. Toevallig kwamen de kapitein en zijn vrouw aan stuurboord naar buiten en daaraan was het te danken, dat zij niet werden vermorzeld. Op ander schip: Drie opvarenden van de „Dinkel" waren, bleek later, op het aanvarende schip geklommen, toen de „Dinkel" zover werd opgeduwd, dat kapseizen dreigde. De gevolgen bleken achteraf mee te vallen; die bleef beperkt tot materiële schade. Ook de voorsteven van de „Britsum" was enigszins gedeukt. Na het optrekken van de mist hebben, beide schepen de reis naar Rotterdam kunnen voortzetten.
Het Vrije Volk 05-09-1952: Inspecteur-generaal: „Britsum" voer bij mist te snel. (Van een onzer verslaggevers) Het s.s. „Britsum" van de Scheepvaartmaatschappij Oostzee uit Amsterdam botste op de avond van de 16e Mei tegen het op de Nieuwe Waterweg voor anker liggende motorscheepje „Dinkel". Een dikke mistbank hing over het water, maar volgens de inspecteur-generaal van de Scheepvaart heeft de „Britsum" toch te hard gevaren. Aan het einde van de behandeling van deze aanvaring voor de Raad voor de Scheepvaart vanmorgen vroeg hij daarom de kapitein van de „Britsum" een berisping te geven. Toen de „Britsum", geladen met steenkool de Nieuwe Waterweg was opgevaren, was het zicht normaal. Allengs kwam de mist echter opzetten. Toen het schip Maassluis naderde, schoof plotseling een mistbank voor de „Britsurn". Te 1aat..,.. De kapitein vertelde, dat hij de kustvaarder „Dinkel" pas zag, toen het al te laat was en de aanvaring niet meer te vermijden was. De inspecteur voor de Scheepvaart, de heer Metz, was van mening, dat men op de, „Britsum" niet de nodige voorzorgsmaatregelen in acht had genomen. Bovendien had men het radarscherm beter in de gaten moeten houden. .....' De raad zal binnenkort uitspraak doen.
Het Vrije Volk 08-10-1952: Berisping voor kapitein. De Raad voor de Scheepvaart heeft de kapitein A. Dobbenga van het Nederlandse m.s. „Britsum" gestraft met een berisping wegens de aanvaring van dat schip met een in de Nieuwe Waterweg voor anker liggend motorschip „Dinkel": De aanvaring gebeurde op 16 Mei doordat een mistbank kwam opzetten. De raad is van oordeel, dat de kapitein niet voldoende op de lichten van de beide oevers heeft gelet. Ook meent hij, dat het beter zou zijn geweest als er een vaste man bij de radar/op post was gezet.
1968-09-07: NvhN 07-09-1968: DINKEL verkocht. Het motorkustvaartuig Dinkel van de heer F. Drijfhout te Delfzijl is verkocht naar Tanzania. De 'Dinkel' werd in 1937 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Niestern te Delfzijl en heeft een draagvermogen van ongeveer 275 ton. Het schip behoort tot het gladdektype en is voorzien van een 150, pk, Industriedieselmotor. Het heeft reeds eerder gevaren onder de naam Vledderveen-II en zal binnenkort naar Dar es Salaam vertrekken.
1998-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating van de VLEDDERVEEN II op 9 okt. 1937
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De proefvaart op 11 nov. 1937
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VLEDDERVEEN II
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DINKEL
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DINKEL
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: DINKEL
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)